19.09.03 | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 Lisbeth Thorlacius & Roman Jakobsons kommunikationsmodel.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kommunikation i og fra gruppen
Advertisements

Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays
Mobil e-læring i proffesionsuddannelserne
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Ansatser til et teoretisk fundament for den praktisk-musiske dimension
Illustrationer til undervisningsbrug
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Ledelse i Praksis – 4. aften
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Kids n’ Tweens, Leg og læring
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Sprog/billeder på Internettet
Corporate Identity og Branding
Mobiltelefoner i mellemtrinnets danskundervisning
Om feedback og tilbagemeldinger
Kapitel 5 Den kreative strategi
Kommunikation.
Kommunikation og Reception
Billeder af det uvirkelige liv - Gysets handling
Musiksociologi MM Æstetik
Tekstformidling på Internettet E 2003
MEDIER OG KOMMUNIKATION
Æstetiske læreprocesser
Scanning og opmærksomhed
Kommunikation mellem mennesker
Beboerkommunikation BL: Mål og Budskaber
1 Beboerkommunikation BL: Mål og Budskaber Paul R. Metelmann.
To modsatrettede Opfattelser Organisation, Trojka, 4. udgave, 2007
Audiovisuel betydning
Appelformer Logos, etos og patos.
INTRODUKTION TIL MEDIER OG KOMMUNIKATION
Præsentation af Det retoriske kompas
Præsentation af Det retoriske kompas
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
VISL – begrænsninger og styrker
Snak med din sidemand om dette et par min.
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Meditation er… Bl.a. baseret på bogen »Meditation« af Mette Kold. Kapitel 1.
Grundlæggende kommunikations- og medieteori 1
- En model til at sætte flere vinkler på en tekst
UNDERVISNINGSGANG SPROG OG KOMMUNIKATIONSMODELLER
Hvad er psykomotorisk terapi. Den kognitive model Tanker FølelserKrop Adfærd.
Æstetisk kommunikation i teori og praksis
”Den største sorg i verden her er dog at miste den, man har kær”
Udvikling af fiktionskompetence
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Harold Lasswells kommunikationsmodel (fra 1948)
Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over :
REPRÆSENTATIONS-SYSTEM
INTRODUKTION > VELKOMMEN | DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 
BA International Erhvervskommunikation Sproglig teori og metode (IV)
Digital videoformidling Spatial recompositing Eksisterende teknikker: Pan & Scan Letterbox Crop.
Æstetik og Usability - om æstetikbegrebet og om mulighederne og problemerne med en kompabilitet mellem et kvantificerbart syn på handling og perception.
Opmærksomhed 5. forelæsning, John Paulin Hansen Usability, ITU.
Tilskuerens rolle Hvordan får filmmusikken mening? –Musikken kan have rent formelle funktioner Sammenbinde tid, rum og begivenhed Bruges til at ”erstatte”
Opmærksomhed 5. forelæsning, John Paulin Hansen Usability, ITU, 1. oktober 03.
Technology as material in design Johan Redström 2005, Design Philosophy Collection Two.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Reklameanalyse.
1 Målgruppeanalyse ITU forår 2011 Paul R. Metelmann.
Politikersprog. Anker Boye (S) Jeg vil have, at Odense skal være sjovere at bo i. Jeg vil have, at Odense skal være Danmarks kreative by. I Odense skal.
Motivation i MED arbejde Motivation i MED arbejdet trods ugunstige vilkår, Muligt? Ja! Nemt? Både ja og nej, men absolut muligt og spændende. Hvad koster.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Kommunikationsmodeller Gruppe 6: Frederik Arend Sørensen, Christian Fennert, Josepine Errebo, Nora Henriksen.
Figur 1. Krop og stemme ses som de væsentligste kilder til fortolkning af et budskab. Ordene i sig selv tæller kun ganske lidt (Kjær, Skriver & Staunstrup.
Redskaber og overvejelser
Remixkultur 2 Kommunikation/IT.
Hvad ved du allerede Fortæl din makker: Hvad er digital kommunikation?
Præsentationens transcript:

| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 Lisbeth Thorlacius & Roman Jakobsons kommunikationsmodel

| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 Transmission- og transportteorierne Hvem siger hvad, gennem hvilken kanal, til hvem og med hvilken effekt Shannon Weaver,Laswell Uses and gratifications-teorien Hvad gør ”modtagerne” medierne Lazarsfeld og Stanton Receptionsteorierne Modtagerens faktiske ”oplevelse” Jauss

| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 AFSENDER

| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 DEN EKSPRESSIVE FUNKTION OG DE EMOTIVE FUNKTIONER

| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 Den eskpressive funktion afsenders følelser, holdninger etc. Som afgår fra produktet. bevidst såvel som ubevidst I det visuelle produkt: farver og deres sammensætning, motivvalgt, stemningskabende udtryk, udformningen af illustrationer, typografiske valg, stemningsskabende udtryk eller bevægelser. Angår kun afsender

| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 Første emotive funktion følelser, holdninger etc. Som afsender er i besiddelse af og som afsender fremkalder hos modtager.

| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 Anden emotive funktion følelser, holdninger etc. Som afsender ikke nødvendigvis er i besiddelse af. Men som afsender ønsker at fremkalde hos modtager.

| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 Tredje emotive funktion følelser, holdninger etc. Som afsender fremkalder hos afsender uden at dette er indenteret.

| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 tekst

| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 tekst

| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 tekst

| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 tekst

| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 tekst

| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 tekst

| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 tekst

| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 Den emotive sprogbrug

| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 Subjektive og værdiladede udtryk som ikke nødvendigvis afspejler virkeligheden. sandt eller ej – lykkes det at synliggøre følelser og holdninger hos modtagerne som overbevises eller indtager dette. Modsat symbolsk sprogbrug som er logisk det emotive indeholder et æstetisk udtryk der tager udgangspunkt i et ”smag og behag” anliggende

| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 Vi bør dog skelne mellem den emotive funktioner og æstetiske funktioner. Emotive funktioner er afsenderfunktioner intentionelt eller uintentionelt udsendt vækker følelser hos brugerne fx vrede, glæde eller foragelse – der ma. overføres holdninger. de æstetiske udtryk agerer derimod for de æstetiske udtryks egen skyld, uanset om de er emotive eller ej – jeg kan lide/ikke lide hvad jeg ser.

| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 MODTAGERENS RECEPTION

| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 RECEPTION kognitiv konativ emotionel kendetegener den samlede mentale aktivitet som udgør modtagelsen af et produkt. Alle tre elementer spiller sammen, men er ikke alle er lige dominerende på sammen tid.

| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 KOGNITIV RECEPTION Den intellektuelle og erkendelsemæssige reception af de visuelle udtryk i produktet, baseres på eksisterende viden udskilles fra den æstetiske eller emotionelle oplevelser af det visuelle udtryk.

| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 der hænger et pissior…!

| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 KONATIV RECEPTION En påvirkning modtagers trang eller drift til vilje eller adfærd mod et mål der medfører en handling. ”klik her!” eller ”Udfyld blanketten!”

| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

DEN EMOTIVE RECEPTION den ”oplevelse” som modtageren opnår gennem følelserne og sanserne. æstetiske oplevelser som fremkaldes af visuelle træk i objektet, som kan komme til udtryk som affekt en ” ukendt” følelse, ”dobbelttydige” følelser, et overraskelse eller lignede.

| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

PRODUKTET

| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003

| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 den formale funktion de æstetiske træk eller udtryk som kan klassicifiseres og beskrives den uudsigelige funktion de æstetiske oplevelser som ikke kan klassiciferes eller beskrives, men som ikke desto mindre er i produktet.

| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 MEN FØRST HVAD ER ÆSTETIK?

| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 ÆSTETISKE FORMER (og der selvfølgelig 3) den sanselige (nydelse gennem sanserne) det emotionelle (oplevelser gennem følelser, irrationelle) det kognitive (a priori erfaring og erkendelse af en virkelighed, rationelle)

| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 Æstetik oplevet gennem intellektet ”den gode, rigtige smag” Æstetik oplevet gennem følelserne ”når man ikke keder sig” Med Baumgarten bliver det to sider af samme sag – altså sensitiv erkendelse…!

| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 Den formale æstetiske funktion Barthes Studium når mødet billedet ikke giver nogen særlig oplevelse. Eller at vi kan klassificere og forklare den oplevelse vi får.

| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 STUDIUM

| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 Den uudsigelige æstetiske funktion Barthes ”Punctum” Det ”noget” der gør billedet til noget særligt - Og at billedet gør noget særligt ved os…!

| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 PUNCTUM

| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 Det uudsigeliges æstetik ”Den uudsigelige funktion bør oppritioteres…” thorlacius

| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 vi kan få affekt, komme i en følelsesmæssig stemthed af se noget! vi kan attrå noget i billedet, føle os tiltrukket eller frastødt af et objekt på samme tid…! At der opstår noget kontrastfyldt i mødet med et billede som ikke er til at klassificeres eller beskrive, en ”jeg ved ej hvad” oplevelse.

| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 FRANCIS BACON

| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 I am interested in imperfections, quirkiness, insanity, unpredictability. That's what we really pay attention to anyway. We don't talk about planes flying; we talk about them crashing. Oliverio Toscani Wired

| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 MEDIET

| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 FATISK

| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 KONTEKSTEN

| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 Den rerentielle funktion Når indholdet i produktet er i fokus. produktet refererer kun til sig selv Den intertekstuelle Funktion indholdet i produktet refererer altid til eller ”låner” fra andre produkter henviser til det som ligger udenfor kommunikationssituationen.

| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 METAKOMMUNIKATION METAVISUALITET

| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 die grunes