3. Virksomheden i en markedsøkonomi

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Logistik Mål og strategier
Advertisements

Tema 2: Om virksomhedens horisontale og vertikale grænser
Økonomistyring og økonomiske modeller
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
Køb af andelsbolig - hvorfor man altid skal tænke sig om, når man køber bolig – også når der er tale om en andelsbolig!
Erhvervsøkonomi Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel 10
Tabel 1: Antal arbejdssteder i Region Aalborg
Industrielle revolution
Virksomheden Virksomhedstyper Produktionsvirksomheder
Konkurrenceforhold Kapitel 11
Fuldkommen konkurrence
Med blik for at bruge markedets, virksomhedernes og samfundets bevægelse -Region Midtjyllands initiativ DK i front på Cirkulær Økonomi.
Produktionsstyring med Lean
Monopol Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen
Monopolistisk konkurrence
Fuldkommen konkurrence
Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel 11
Erhvervsøkonomi Kapitel 11 Optimering
6. Virksomhedens indtægter
Samfundsøkonomi Hvad er økonomi?
Danmarks relative produktivitetsudvikling
Samfundsøkonomi Indhold Hvad er økonomi?
11. Virksomhedens indtægter
10. Virksomhedens indtægter
Monopolistisk konkurrence
3.Virksomhedens afsætningsforhold
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Samfundsøkonomi Indhold Hvad er økonomi?
Statistik om kvindelige iværksættere - udviklingen
Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel del
Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
1.lektion:Behovspyramide og markedet
Erhvervsøkonomi Kapitel 10 Markedsformer
Samfundsvidenskab /samfundsfag Introduktion i forbindelse med almen studieforberedelse.
Kapitel 1 Hvad er makroøkonomi?. Kapitel 1 Hvad er makroøkonomi?
Innovationsnetværket Livsstil - Bolig & Beklædning Birk Centerpark 40 DK Herning
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 Monopolistisk konkurrence På kort sigt Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Økonomiske begreber Samfundsfag.
6. Virksomhedens indtægter
Hvad er mikroøkonomi? Kapitel 1 Udbud og omkostninger Kapitel 2.
1 Fuldkommen konkurrence Kort sigt Kjeld Tyllesen Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Ideologiske holdninger og meninger
Prisdiskrimination af 3. grad Forudsætninger og Opgave
Monopol Forudsætninger og Opgave
Gennemgang af makro-prøve, II
Lektion 2: Prisdannelse under konkurrence (og forbrugsteori)
25.2 Efterspørgsel 3.Vil du springe til et bestemt afsnit eller dias? Klik på menuerne Outlines eller Thumbnails. 2.Klik med musen i dit eget tempo for.
Digitalisering af fremtidens bilsalg brugtbilsalg Nyborg 6. juni 2013.
Erhvervsgeografi og Globalisering Om arbejdsdeling mellem hovederhvervene og international arbejdsdeling Af Otto Erhvervsfordeling i alle lande Erhvervsfordeling.
Vinder af konsulentprisen 2010 i kategorien Samfundsudvikling, Organisation og Økonomi Kortlægning af velfærdsteknologiske virksomheder v/ Michael.
VÆKST OG BÆREDYGTIGHED Erhvervsstruktur i Holbæk Kommune.
Udviklingen på arbejdsmarkedet – med særlig fokus på de unge v/ Palle Christiansen, regionsdirektør BR Midtjylland.
Vilje til vækst Winni Grosbøll. Vilje til vækst Ruster samfundet til morgendagens udfordringer gennem udvikling af kompetencer og resurser, der øger konkurrenceevnen,
Aktuelt billede af arbejdsmarkedet v. Karl Schmidt, direktør, Beskæftigelsesregion Syddanmark.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
Jeopardy Del 1: Mikroøkonomi. ØkonomiMarkedetElasticitetMarkedsfejlStat og marked
Billund Lufthavns betydning for den regionale økonomi Jacob Kronbak Institut for Maritim Forskning og Innovation & Henning Jørgensen Institut for Miljø-
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Der startes mange nye danske virksomheder hvert år
Konkurrenceforhold afsætning.
konkurrencesituation
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Verdenshandel og betalingsbalance
Erhvervsgeografi og Globalisering
6. Virksomhedens indtægter
REGION MIDTJYLLAND UNDER DANNELSE
Emne: Produktion (med bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget)
Erhvervsgeografi og Globalisering
6. Virksomhedens indtægter
Præsentationens transcript:

3. Virksomheden i en markedsøkonomi Det reale kredsløb Viser, hvordan sektorerne bytter varer og serviceydelser med hinanden

3. Virksomheden i en markedsøkonomi Pengekredsløbet Viser, hvordan der i et samfund knyttes penge til udvekslingen af reale ydelser

3. Virksomheden i en markedsøkonomi Virksomhedssektoren i Danmark 10 største virksomheder målt på omsætningen. En branche er en gruppe af virksomheder, der udbyder ensartede varer eller serviceydelser til et givet marked.

3. Virksomheden i en markedsøkonomi Virksomhedssektoren i Danmark Antal virksomheder fordelt efter antal ansatte 1996 til 2006 FIGUR 3.4

3. Virksomheden i en markedsøkonomi Virksomhedssektoren i Danmark Fordelingen af virksomheder på erhvervshovedgrupper

3. Virksomheden i en markedsøkonomi Erhvervsstrukturen i Danmark Erhvervsstruktur er den andel forskellige erhverv udgør af den samlede økonomi Overordnet skelnes mellem tre hovedgrupper: Primære erhverv Sekundære erhverv Tertiære erhverv

3. Virksomheden i en markedsøkonomi De primære erhverv Karakteriseret ved udnyttelse af naturgivne resurser til råstoffer Eksempler på brancher: Råstofudvinding Landbrug Fiskeri Gartneri

3. Virksomheden i en markedsøkonomi De sekundære erhverv Karakteriseret ved varefremstilling (produktionsvirksomhed), dvs. at de bearbejder råstoffer fra de primære erhverv Eksempler på brancher: Bygge og anlæg Industri Energi- og vandforsyning

3. Virksomheden i en markedsøkonomi De tertiære erhverv Karakteriseret ved at producere serviceydelser Eksempler på brancher: Handel Transport Kommunikation Finansiering Stort set hele den offentlige sektor

3. Virksomheden i en markedsøkonomi Erhvervsstrukturen i Danmark Udviklingen i den relative beskæftigelse fra 1820 - 2000

3. Virksomheden i en markedsøkonomi Markeder og konkurrenceformer Marked Det sted, hvor køber og sælger mødes og gennemfører en handel til en aftalt pris. Forudsætninger for et effektivt marked Gennemsigtighed Homogene varer Fuldkommen konkurrence

3. Virksomheden i en markedsøkonomi Konkurrenceformer Fuldkommen konkurrence Mange små sælgere på et homogent marked Monopol Én sælger har den bestemmende indflydelse Ufuldkommen konkurrence Sælger forsøger at skabe præferencer for deres varer

3. Virksomheden i en markedsøkonomi Prisdannelse på det homogene marked Udbud Den mængde varer, der i løbet af en vis periode bliver udbudt ved bestemte priser på et bestemt marked

3. Virksomheden i en markedsøkonomi Prisdannelse på det homogene marked Efterspørgselskurve Den mængde varer, der i løbet af en vis periode bliver efter- spurgt ved bestemte priser på et bestemt marked

3. Virksomheden i en markedsøkonomi Prisdannelse på det homogene marked Prisdannelseskurve Udbudskurven sammenholdes med efterspørgselskurven Ligevægtsprisen dannes, hvor udbud og efterspørgsel svarer til hinanden

3. Virksomheden i en markedsøkonomi Prisdannelse på det homogene marked Ændringer i efterspørgslen Ændres efterspørgslen ændres ligevægtsprisen ligeledes

3. Virksomheden i en markedsøkonomi Prisdannelse på det homogene marked Ændringer i udbuddet Ændres udbuddet ændres ligevægtsprisen ligeledes

3. Virksomheden i en markedsøkonomi Prisdannelse på det homogene marked Markedsøkonomi De frie markedskræfter danner markedsprisen på en vare på baggrund af udbuds- og efterspørgselsforholdene for varen Adam Smith – markedsøkonomiens fader