Fornyelsesfase: Visionsudvikling Finn Kensing. Fornyelsesfasen: Visionsudvikling Udgangspunkt: Vi kender ledelsens mål og brugernes behov Formål: –PG:

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kompetencedokumentation
Advertisements

Mind:lab Patrik Gustavsson Culture Manager. mind:lab Økonomi og Erhvervsministeriets kreative væksthus for afprøvning og udvikling af nye ideer Projekthotel.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
MUST Efterår 2000 Datalogi LCK
- Et interaktivt kursus i forandringsledelse
Systemvalg Oversigt og teknikker Kapitel 2.
Analyse- og udviklingsmodel
Målsætning S.M.A.R.T Målsætningen: Ingen detaljeret målsætning
Lektion 4 – Fordybelses- og fornyelsesfasen
Hvilken vej kører IT-toget ? en meget polemisk sammenligning af de to forskellige opfattelser af, hvordan man integrerer IT i uddannelsesmiljøer. det bliver.
Udvikling – del II.
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Virksomheder - definition
Projektlederens rolle(r)
Ballerup Kommune Det Gode Liv. Baggrund og set-up Ideen bag – hvorfor nu det her? fra undersøgelse til co-creation fra kontrol til tillid at drive og.
IT i undervisningen.
Arbejdet med åbne standarder – fokus på implementeringen af B 103 Oplæg ved 3. workshop for it-governance 21. februar 2007.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Cooperative Design. Agenda Introduktion til Cooperative Design Metodegennemgang Gruppearbejde Diskussion Beyond ”the workplace”
Bødker, Kensing, Simonsen: Professionel IT-forundersøgelse. Kapitel 8
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Potentialevurdering.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Styring af styregrupper
Virksomheders hverdagsstrategier Jørgen Gulddahl Rasmussen FIRM gruppen Institut for Erhvervsstudier Aalborg Universitet.
Udvikling af undervisningen på hum. inf. -med IKT.
Henning Boddum Mobil tlf Kordegnenes Årsmøde Velkommen til Strategi og Social kapital.
I skyggen af Amanda? Er noget gået galt? Og i så fald hvad?
Illustrationer til undervisningsbrug
Projekt - mobil interaktion i det fysiske og virtuelle biblioteksrum.
Det virtuelle i realiteten ~ det reelle i virtualiteten 1 Historien bag det virtuelle gymnasium Historien bag det virtuelle på Statsskolen 1.Integration.
Ed - fasen Lokal Politiet EN BESKRIVELSE AF PROBLEMET (f.eks. Belyse problemets karakter, og omfang,. Undersøge hvem der er/ kan være medinteressenter.
Strategi og samfundsdiagnostik
Microsoft Office System 21. Oktober 2003 Jesper Aaberg, Business Productivity Advisor Microsoft Danmark.
Forberedelsesfase: Projektetablering Fokuseringsfase: Strategianalyse
Forberedelsesfase: Projektetablering & Fokuseringsfase: Strategianalyse Finn Kensing.
Iværksættermesse 27. marts 2010 Sådan finder du investor.
Fordybelsesfase: Dybdeanalyse
Virksomhedens informationsbehandling
Lederkonferencen 9. juni 2010
Briding the Gaps Between Developers and Users v. Grudin Indledning Faktorer som kan påvirke bruger involvering Kontrakt udvikling Produkt udvikling Intern.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Forundersøgelse Fordybebelsesfase: Dybdeanalyse. Fordybelsesfasen: Dybdeanalyse Udgangspunkt: Opgaven er afgrænset Formål: –Projektgrp: Komme "under huden"
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Begreber om Forundersøgelse og MUST metodens Principper
Fordybelsesfase: Dybdeanalyse
Reel brugerdeltagelse
Forundersøgelse Fornyelsesfasen: Visionsudvikling.
Forundersøgelse Finn Kensing. Formål med kurset Kvalificere jer til at indgå i tværfagligt samarbejde om design af IT-anvendelser til støtte for intellektuelt.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Spor om implementering, udrulning og entré-strategi
Metode til Konceptudvikling
Repetition: Ekspert review. ? Principper? Udfordringer? Hvornår i udviklingsprocessen? Fordele/ulemper ekspertreview i forhold til brugertest?
Vision mission værdier handleplaner
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Arbejdsgruppen: STS projektleder fra Vordingborg STS projektleder fra Næstved STS Tekniker fra Næstved SAPA Projektleder fra Roskilde SAPA Projektleder.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
CASE: Udvikling af system til optimering af kassebemanding
SUF - gevinstrealisering
Hvad er det, og hvorfor er det vigtigt?
Spor om implementering, udrulning og entré-strategi
Metoden brugerstyret behandling
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Overordnet beskrivelse af initiativ Verdensmål-nummer
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Præsentationens transcript:

Fornyelsesfase: Visionsudvikling Finn Kensing

Fornyelsesfasen: Visionsudvikling Udgangspunkt: Vi kender ledelsens mål og brugernes behov Formål: –PG: Udvikle visioner om den samlede forandring Producere et beslutningsgrundlag til SG –SG: Prioritere visioner + beslutte realiseringsstrategi Hvorfor? –det er samtænkningen der gør forskellen –fordi organisationsudv. og kvalifikationsudv. ofte "glemmes" –forandringsparathed –forbinde "vilde" ideer til reelle behov Teknik: workshop, virksomhedsbesøg, scenarieudvikling Beskrivelsesværktøj: tegning/model, scenarie, prototype Resultat: visioner, plan, prototyper Det handler om at udvikle realistiske visioner!

Projektgruppens ydelse fra 4. fase + eventuelle mock-ups og prototyper

Typiske situationer i fase 4

Fasens potentielle aktiviteter og produkter

Design workshop Vi antager I har en elektronisk begivenhedskalender Hvornår vil I søge info? Hvordan? Hvornår vil I koordinere anderledes? Hvordan? Hvilke info skal der være i kalenderen? Hvilken funktionalitet skal den have? Skitse af skærmbilleder

Strategi og plan for realisering Vi foreslog 3 etaper: Trin A: net og servermiljø + alle standard- applikationer + Begivenhedskalender Trin B: IT-syst. til produktion af programmer Trin C: integration med ledelsesinformationssyst.

Staging med 2 mock-ups Vedligeholdelsesmedarbejder improviserer hvordan han vil reparere en båndsteger på en kartoffelchipsfabrik med 2 mock-ups, der er produceret ifm. en workshop. Han så at sige taler funktionaliteten frem gennem brug af de 2 mock-ups.

Hvordan vi i visionsudviklingen i P3 projektet realiserede de 4 principper

Princip 1: En samlet vision Hvorfor? kun gennem en samtidig udvikling kan opgaven løses Organisationsudvikl. og uddannelse kommer bag på mange udvikle IT der muliggør den ønskede arbejdsorganisering ELLER ny IT => ideer til ny arbejdsorganisering beslutningstagere og interessenter har brug for "noget" på alle 3 områder Hvordan? Designede arbejdsorganiseringen først derefer IT Scenarier fik elementerne til at hænge sammen

Princip 2: Reel brugerdeltagelse Hvorfor? sikre at visioner modsvarer oplevede behov sikre brugernes ret til indflydelse sikre gensidig læring Hvordan? Brugere med i PG, til workshops, til høring

Princip 3: Arbejdspraksis skal opleves Hvorfor? sikre førstehåndskendskab sikre relevante og forståelige beskrivelser sikre at der ikke kun foreskrives sikre at de interv./observeredes synspunkter indgår sikre adgang til det der kun viser sig, når man forsøger at forandre Hvordan? Virksomhedsbesøg

Princip 4: Forankring Hvorfor? ikke alle kan deltage i forundersøgelsen men de har interesser på spil ledelsen + de ansatte + dem der skal stå for realisering Hvordan? Scenarier og prototyper

MUST tilbyder 4 typer af ressourcer

Fig. 8.1 Overblik

3 sammenhænge - 6 aspekter