Undervisning i forbindelse med besøg på Experimentarium V/ Anette Vestergaard Nielsen Experimentarium.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lidt om vejleder rollen
Advertisements

Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Energi- & Vandværkstedet
1. november 2007 Carl P. Knudsen
Indsatsområdet ”Naturvidenskab for Alle” Naturvidenskab for Alle •Målet •Projektet tilbyder •Planer for næste års indsats •Eksempler på pilotprojekter.
Hvad kan gøre energiundervisningen engagerende og lærerig?
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
Projektbeskrivelse 10. Marts 2006 Carl P. Knudsen.
Talentvejen Selandia CEU, Mercantec, Aalborg Tech i samarbejde med
Faglig Literacy Sprogbaseret læring i naturfag Arenaskolen Greve
Værktøjskassen Anvendelsesorienteret undervisning
Spiludvikling som didaktisk metode d. 16/ på OTG
Afsætning og matematik Eksemplificeret ved materiale fra STELTON
Science i Mariagerfjord Kommune  Grundlæggende kompetencer. Dansk, matematik, engelsk.  Kreativitet, innovation, problemløsning og samarbejde.  Naturfaglige.
Vision Uddannelsesparate unge
ScienceLab -Et naturfagligt samarbejde i Faaborg-Midtfyn Kommune.
I Mariagerfjord Kommune vil vi frem- me børn og unges muligheder for at få del i de gode jobmuligheder i frem- tiden. Derfor vil vi gøre flere børn og.
Informationssøgning for ungdomsuddannelserne
Mad, Måltider og Pædagogik
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
IT i naturfagsundervisningen 28.marts 2012 Visioner for IT i undervisningen Ikke et ord om udstyr.
Hvad er specialpædagogiske kompetencer?
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
Kompetencematrix Digitale kompetencer
Læremiddelkultur I Folkeskolen
IT og praktik på Høje Kolstrup Skole Menu IT som en del af praktikken Hjemmesider Farvel og tak.
Gentofte Kommunes skolevision
Uddannelsesniveau og erhvervsudvikling - lokalt og regional
Otg.dk – CSL Drenge: It redskaber som motivationsfaktor Metoder: ”Det elektroniske klasseværelse” ”One-on-one coaching”/vejledning Design af digitale.
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Institut for Naturfagenes Didaktik Skolekultur og personlig udvikling (dannelsesindhold) Forslag til forskningsprojekt.
Hvordan lettes overgangen relevant
IMODUS konference Campus Roskilde 20. Marts Lene Smith, EUC Norvestsjælland1.
Til etablering af science klubber Materialet kan give: Inspiration til opstart af science klub Indblik i andres erfaringer Bud på, hvilke overvejelser.
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
Madkamp - DM i madkundskab
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
It i den innovative skole – nye kompetencer, nye organiseringsformer i det 21. århundrede Formål: Bidrage til udvikling af en skoles kultur gennem inddragelse.
Sprogbaseret læring i naturfag
Selandia CEU, Mercantec, Aalborg Tech i samarbejde med Aalborg Handelsskole, EUC Vest, EUC Syd, IBC, Tietgenskolen, EUC Sjælland, ZBC, Køge Handelsskole,
SCIENCETALENTER – de gode kan blive de bedste. HVORFOR SATSE PÅ TALENTERNE? ENHEDSSKOLEN ”hvad ikke alle kan lære, må ingen lære…”
Didaktisk rekonstruktion i naturfagsundervisningen
Anden information Delprojekt III: IT-fagdidaktik og lærerkompetencer i et organisatorisk perspektiv Alice Nissen, VIA Birgitte Lund Nielsen, VIA & AU.
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Niels Brocks Handelsgymnasium: Fra uddannelsesfremmed til talent
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
Konference 1. marts 2012 Rekruttering og profilering Fremtidens medarbejdere.
Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren Ole Laursen Danmarks Naturfredningsforening Uddannelse er afgørende for at fremme en bæredygtig udvikling.
Arkitektur Den ultimative legeborg. Hvad vil vi ? Idé udvikling Brain storm Idé sortering Skitser Bygning rum Stemningen.
Sprogbaseret læring i naturfag Kursus i Greve Anette Vestergaard Nielsen.
Sprogbaseret læring i naturfag
FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 OPLÆGSHOLDER, DATO. Siden starten i 2000 har FIRST Scandinavia haft som formål at give børn og unge gode lærings- og udviklingsmuligheder.
Er samarbejde med virksomheder og universiteter afgørende for at sikre interessen og relevansen i gymnasiets undervisning? Anvendelsesorientering i de.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES 4. DECEMBER 2013 FØLGEFORSKNING 4. DECEMBER 2013 FØLGEFORSKNING Forsøgsprogram om modersmålsbaseret undervisning.
Strategi for efteruddannelse og kompetenceudvikling Undervisningsministeriets konference i Vejle d Peter Henrik Raae, IFPR, SDU.
Fremtidens matematik, marts 2015 Carl P. Knudsen Hvad er DASG ?
Samarbejde mellem skole og virksomhed Elektronikvirksomhed Eleverne designer kredsløb til temperaturmåling med hjælp fra ingeniør Printplader laves på.
Er samarbejde med virksomheder og universiteter afgørende for at sikre interessen og relevansen i gymnasiets undervisning? Anvendelsesorientering i de.
Projekt X – Udvikling af undervisning i et krydsfelt
UNIVERSITY OF COPENHAGEN
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Science-kommuner Finansiering: Undervisningsministeriets pulje
Faggruppemøde Naturfag, fysik og kemi Bodil Tange.
WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017.
Underviserne og LMS.
Præsentationens transcript:

Undervisning i forbindelse med besøg på Experimentarium V/ Anette Vestergaard Nielsen Experimentarium

Om mig og os Anette Vestergaard Nielsen o Lærer – biologilærer – it-konsulent – Naturfaglig profilskolekoordinator – læringskonsulent Experimentarium o Experimentarium er en almennyttig, selvejende institution, hvis formål er at øge befolkningens interesse for naturvidenskab og teknik – især blandt unge. o Experimentarium vil: øge befolkningens interesse for naturvidenskab og teknik fremme kendskabet til metoder og resultater inden for naturvidenskab fokusere særligt på den yngre del af befolkningen

Læringsteam Intern samarbejde Læringsteam UdstillingPiloterMedierIt/webMarketing

Læringsteam Eksterne samarbejdspartnere Læringsteam Institut for naturfags didaktik Universiteter Uddannelses institutioner UndervisereVirksomheder

Undervisningsmaterial e Lærings syn Kompetencer Læringsmål Undervisningstilrettelæggelse undervisningsaktiviteter

Naturfaglig dannelse Kompetencer Empirikompetence, repræsentations- og modelleringskompetence samt perspektiveringskompetence It- kompetencer, matematiske kompetencer literacykompetencer Kreative og Innovative kompetencer, sociale kompetencer, sundhedskompetencer

Undervisningsmaterial e Udstilling Behov Indsats Idé Faglige eksperter Tidligere materiale Research Web Didaktisk setup Udarbejdelse Lærere Elever Test

Læringsforløb

Engineer Ingeniørens udfordring

Hjerneudstilling

Analyse af elektroniske teknologier Hvad er det? Hvilket problem løser den? Hvilke materiale er den lavet af? Hvilke andre materialer kunne den være lavet af? Hvilke andre funktioner kan den have? Hvilken energiform bliver den elektriske energi omdannet til?

Lad os gå til Experimentarium city Og tak!