Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Kulturmøder og kulturforskelle
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
Generalsekretær. Forfatter. Medlem af Stresstænketanken og
E – styret ( 68 ) ESTJ ( 26 ) ESTP ( 7 ) ENTP( 13 ) ENTJ ( 5 )
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Diversity at Work Tør vi sætte en ny dagsorden?. MELLEMLEDEREN - ELLER DEN NYE GENERATION AF TOPLEDERE ! KVANTITATIVE ANALYSE HAR FOKUS PÅ:
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Samfundsfag A Matematik b
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
Handicap, idræt og social deltagelse
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
Virksomheder – Leavitt’s model
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
FN’s standardregler Modul 1 Historie •Verdenshandlingsprogrammet 1982 •FN’s handicap-tiår •Midtvejsmøde i Stockholm 1987 •Forslag til konvention.
Lærerprofessionen - en definition.
PSS-Promoting Social Skills
Forskelle, der gør en forskel - Tanker om kvinder og top-ledelse. Camilla F. Ellehave Institut for Organisation og Arbejdssociologi.
Skridtet ud af biologien: Når dansk ikke slår til
Titel Handlingsplan 2013 Stig Langvad, formand Tekst.
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
Sociologi – Individ og samfund
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
Relationen i institutionen – MI på MultifunC V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Følgende temaer går som en rød tråd gennem målene og de strategier, der knyttes til dem: det multisektorielle ansvar for sundhed sundhed gennem hele livet.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet METODE
Forskningsperspektiver på læremidler
Forskellige former for magt
Empowerment og sundhed
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
Begrebsafklaring og et blik på sprogets betydning for tosprogede børn
TEMA-EVENT OM KØN, KROP OG KOMPETENCER KØBENHAVNS UNIVERSITET 17/11/2010 Uniformerede mænd og maskuliniteter.
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
Kodeks for offentlig topledelse
Henning Boddum Mobil tlf Kordegnenes Årsmøde Velkommen til Strategi og Social kapital.
Lærerprofessionen.
Cand. scient. Soc. Charlotte Vincent
4. Lektion: Ligestilling med økonomiske briller 4.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen.
Forvaltningsnavn Dagens oplæg -Projektet og boligområdet -Tilgangen i Sund Zone -Hvordan arbejder vi i praksis -Hvad får vi ud af det.
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Emilia van Hauen JEG ER MISUNDELIG! ”Vi går ikke ind for kvoter – det er sådan noget for fisk!” Bolette Christensen, vicedirektør i Dansk Industri.
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
INTROKURSUS KØN OG LIGESTILLING I UDVIKLINGSARBEJDET Juni 2011.
1 Rights Based Advocacy (Def.) Rights Based Advocacy tager udgangspunkt i civilsamfundets konkrete alternativer til det eksisterende og består af en række.
Socialisme anno 2007 Oplæg om SFU’s principprogram Sommerlejr ’07 Nanna Westerby.
1.lektion: Samfundsfag – hvad er det?
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Sociale netværk og ledelsesmæssig opbakning Dialogdag d. 23. maj 2011.
Lederkonferencen 9. juni 2010
”UNG TIL UNG” metoden KLASSENS SOCIALE LIV Dette projekt er kommet i stand ved et samarbejde mellem: Skoleforvaltningen og Ungdomscentret ved Aalborg Kommune.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
EU, globaliseringen og den danske velfærdsstat
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Et spejl til frihed Mennesket er social
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Ungdommens Folkemøde
DHF´s formål Stærke medlemsbaserede organisationer af mennesker med handicap, hvor kvindelige såvel som mandlige medlemmer har en reel mulighed for deltagelse.
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011

KØN OG KØN – SEX AND GENDER Definition: Køn som social relation  Social mening der tilskrives det at være mand eller kvinde  Karakteristik der definere det at være en mand eller kvinder, (refererer ikke til den biologiske forskel)  Forandrer sig over tid og i forhold til konteksten, samfundet, kulturen  Påvirkes af mange faktorer og forandringer  Køns-relationer er magt-relationer

DEN KØNNEDE ARBEJDSDELING Definition: Allokeringen af en specifik opgave til et specifikt køn  Bliver en social regel  Refererer til roller og ansvar  Leder til opdeling af færdigheder  Leder til hierarki  Bliver en del af den kønnede identitet

PRODUKTION OG REPRODUKTION Den produktive rolle  Arbejde der involverer produktionen af varer og services som for det meste kan omsættes til penge. Den reproduktive rolle  Aktiviteter der retter sig mod reproduktionen af livet, familien, typiske pleje af børn og hjem. Typisk ubetalt arbejde.

ADGANG TIL OG KONTROL OVER RESSOURCER OG UDBYTTE  Adgang er muligheden for at bruge noget  Kontrol vil sig at være i stand til at bestemme over brugen af noget  Ressourcer er for eksempel tid, penge, jord, arbejdskraft, kontakter, information etc. Og bruges til at udføre aktiviteter  Udbyttet er de resultater der kommer ud af at bruge ressourcerne og er f.eks. dækning af basale behov, penge, ejerskab af noget værdifuldt, uddannelse og status

PRAKTISKE BEHOV OG STRATEGISKE INTERESSER Levevilkår og position (condition – position)  Levevilkår – Praktiske behov  Position – Strategiske interesser  Levevilkår, refererer til en persons materielle levestandard og nære miljø, sædvanligvis inkluderer det basale behov og daglige rutiner  Position refererer til en kvindes økonomiske, politiske og sociale status ifht. en mand og vice versa  Praktiske behov udspringer således af en persons levevilkår. Strategiske interesser udspringer fra en persons position i social relationer

KØNS MAINSTREAMING Definition: En strategi eller metode til i praksis at fremme ligestillingen og sikre at både mænd og kvinders synspunkter, erfaringer og behov indtænkes indenfor alle områder og aktiviteter –Et middel ikke et mål I projektsammenhæng:  Kontekstanalysen, Planlægning og design, Vurdering, Implementering, Monitorering, Evaluering

WOMEN’S EMPOWERMENT  Styrke kvinders evne til at tage kontrol over eget liv  Det enkelte individ tilegner sig evnen til at tænke og agere frit, træffe valg og indfri eget potentiale som fuldgyldigt og ligeværdigt medlem af samfundet  Empowerment er en vigtig betingelse for, at kvinder kan kræve og gøre brug af lige rettigheder, ressourcer og indflydelse og dermed for ligestilling