Karl Marx, Kursusgang 5 Gruppe 6 Anne Sigh Christina Olesen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Gudstjeneste 11. juni 2006 Velkommen!. Gudstjeneste 11. juni 2006 Tre ting vi skal passe på >< Tre ting vi skal gøre.
Advertisements

Gammelheds-Philosophy
Overordnet målsætning:
Livets Ord November 2008.
Tvivl om naturalistisk metodologi
Med særligt henblik på Ludvig Holberg
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
At have øje for alle tanker om børn og palliation 15. november 2013
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Hvad er korruption? En kort introduktion
Livets Ord April 2012.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Er mit barn klar til skolestart ?
Lærerprofessionen.
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
Politiske grundholdninger og ideologier
Målgrupper og købmandskab
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Demokrati & Menneskerettigheder
Livets Ord Livets Ord Juni 2012 Juni 2012 Arbejd ikke for den mad, som er forgængelig, men for den mad som varer til evigt liv, den som menneskesønnen.
Havde Luther en teologi om Guds rige?
Kommunikation.
Å.
Principprogramsoplæg
Talentinternat modul 3..
Undervisning Klasseundervisning Elevernes oplæg Fælles læsning
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
”Religion er opium til folket”
Introduktion til Kongen og hans Rige
I begyndelsen skabte Gud himmelen og jorden
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Teknologiudvikling Litteratur Bruhn Jensen (1993): One Person: One Computer Kling (1991): Computers as Tools and Social Systems Williams (1974): The Technology.
Samfundslære: Styreformer
Enhed i arbejderbevægelsen - Det handler om magt.
1 New Right September Hvordan skabes politik Supply side – fokus på staten som bestemmende aktør Demand side – fokus på grupper som bestemmende.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Formålet med mødet 1.Drøfte vores motivation for at stille skarpt på skole-hjem samarbejdet 1.Lægge en tidsplan for dialogprocessen 2.Forberede, hvordan.
Dolken Tove Ditlevsen, 1963.
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
Kontekst: - Kolding Kommunes tilbud for elever med autisme.
Helhedsorientering & Tværfaglighed
Peter Nedergaard: Konstruktivisme 0. Siden sidst 1.Konstruktivismens rødder 2.Kritikken af naturalismen 3.Kuhn 4.Sproget 5.Opsamling 1.
Økonomisk historie – formål At udvide perspektivet på økonomi i tid og rum, dvs. At demonstrere økonomi anvendt på andre institutionelle rammer end dem.
Tiltrædelsesforelæsning Harry Haue 30. september 2008 Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier Syddansk Universitet.
Introduktion til socialisme
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
De seks bedste billeder fra gruppen
Læreren som læringsleder
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
”Tilpas markplanen” (efter EU-reformen) v/ Ole Schou Planteavlskonsulent LandboCentrum.
Romerbrevet v. Rolf W. Jørgensen. 7 følger af retfærdiggørelsen jf. Rom 5,1-11 1) Fred med Gud v.1 2) Adgang til Gud v.2a 3) Håb om herlighed v.2b 4)
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Socialismen Jan Christiansen.
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet. Kærlighedsanerkendelse i helt nære relationerisær mellem mor og barn og i forholdet mellem familie og venner.
Vi forsager Djævelen og alle hans gerninger og alt hans væsen. Vi tror på Gud Fader, den almægtige, himmelens og jordens skaber.
Comparative Method Uge 38
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Tvivl om naturalistisk metodologi Uge 38
Walt Disneys kreativitetsmodel
Ord skaber Da du kom hertil fra et underfuldt sted,
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Karl Marx, Kursusgang 5 Gruppe 6 Anne Sigh Christina Olesen Katrine Sigvardt Thomas Meyer Kenan Sisic Charlotte Sibbesen Christina Lentz Prapalani Shanmugalingam Katrine Liv Lundholm-Andersen

Spørgsmål: Redegør for hvordan Marx´ sentens skal forstås. Se især pp.120-129 Opstil en liste, der punktvis forklarer Marx´ syn på ”dannelse af ideer”.

”Redegør for hvordan Marx´ sentens skal forstås. Se især pp.120-129” Marx mener at individernes virkelige åndelige rigdom er stærkt forbundet med det materielle. Han mener at det afhænger af rigdommen og af dens virkelige relationer. Han mener at man først herigennem bliver befriet for forskellige nationale og lokale skranker, og at man først herigennem bliver sat i forbindelse med hele verdensproduktionen, heriblandt også den åndelige, og igennem dette bliver i stand til at erhverve sig evnen til at nyde hele jordens alsidige produktion, som mennesket frembringer.

Marx mener desuden at denne historieopfattelse beror på den enkeltes egen evne til at fremstille den virkelige produktionsproces med udgangspunkt i den materielle produktion af livet selv , og at opfatte den samkvemsform, der er forbundet med og skabt af denne produktionsmåde. S.121 Han mener at denne historieopfattelse, i forhold til den idealistiske historieopfattelse, ikke forklarer praksis ud fra ideen, men forklarer dannelsen af ideer ud fra den materielle praksis.

Og han mener at man herudaf kommer til det resultat at alle former og produkter af bevidsthed ikke kan opløses ved åndelig kritik, ved opløsning i ”selvbevidsthed” eller forvandling til ”genfærd”, ”spøgelser”, ”griller” osv., men kun kan opløses ved den praktiske omvæltning af de reale sociale forhold, som den idealistiske floskel er fremgået af -, at ikke kritikken, men revolutionen er den drivende kraft i historien såvel som religionen, filosofien og al anden teori. S.122.

”Opstil en liste, der punktvis forklarer Marx´ syn på ”dannelse af ideer”.” I hver epoke er det den herskende klasses tanker der er ”herskende”. Den klasse der har midlerne til materiel produktion disponerer samtidig over midlerne til åndelig produktion. ”Eksistensen af revolutionære tanker i en bestemt epoke forudsætter allerede eksistensen af en revolutionær klasse.”s.127 ”Hele denne illusion, at en bestemt klasses herredømme kun er visse tankers herredømme, ophører naturligvis af sig selv, så snart klassevældet overhovedet ophører med at være samfundets organisationsform. ”s.128

Generelt om Karl Marx Marx mener at Kommunismen er den ideelle ide! Mennesket: Marx mener at alt historisk består af produktion og at menneskets historie starter med produktion af fornødenheder såsom mad, tøj etc. Historien er skrevet af borgerne i samfundet og ikke af eliten og aristokraterne. Han afviser Feuerbachs gudsopfattelse, sanselig opfattelse.

Kommunisme ”Kommunisme er for os ikke en tilstand, der skal etableres, et ideal, som virkeligheden skal rette sig efter. Det vi kalder kommunisme er den virkelige bevægelse, som ophæver den nuværende tilstand. Betingelserne for denne fremgår af den nu bestående forudsætning.” ( 119, 3,30-3,36) Ingen religion i kommunismen, Marx tager afstand fra det åndelige. Realistisk som ikke ser mere i verden end der er… Vil have at der skal være en overklasse og arbejderklasse i starten. Arbejder klassen bliver træt af det, og gør spontant oprør. => Klassekamp

Ren kommunisme= kan ikke fungere pga. menneskets mentalitet + behov. Kommunisme i andre lande, gået galt. Nærmest diktatur. (Sovjet, Kina, Cuba) Mennesket ejer (Locke), i kommunisme= alt deles. Kan ikke lade sig gøre.

Det moderne gennembrud: Opstandelse, kommunisme. I hidtidig historie er det så vist i høj grad en empirisk kendsgerning, at de enkelte individer med udvidelsen af deres aktivitet til verdenshistoriens aktivitet stadig mere og mere er blevet kuet af en magt, der er fremmed for dem. (…) en magt, der stadig er blevet mere og mere massiv, og som i sidste instans viser sig at være verdensmarkedet. Citat side 120, linie 3.37 Efterspørgsel efter materielle ting – skaber revolution, arbejdsklassen utilfreds => IDEEN om oprør. Stærk familie og omgangskreds, essentielt i arbejderklassen. Godt grundlag til oprør.

Bevidsthed: Vigtigt at mennesket har de basale nødvendigheder Bevidsthed: Vigtigt at mennesket har de basale nødvendigheder. (mad, hus ect.) Derefter kan mennesket koncentrere sig om oprør/ kommunismen. Marx ”Bevidsthed kan aldrig være andet end den bevidste væren.” (s. 110) ”Det betyder, at vi ikke går ud fra, hvad menneskene siger, bilder sig ind, forestiller sig eller fra de mennesker, der omtales, tænkes på, indbildes eller forestilles for derfra at nå til mennesket af kød og blod. (s. 111) Bevidstheden er et socialt produkt. Ikke menneskets bevidsthed der styrer deres væren, men samfundet bestemmer.