Videnskabsteori og metode pkp september 2006

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Videnskabsteori for begyndere
Advertisements

Når et fag tilhører to hovedområder – at kunne religion som samfundsvidenskabeligt og som humanistisk fag.
Videnskabsteori & metode
Videnskabsteori & metode
Workshop almene boligdage
htx-hverdagen set med videnskabernes briller
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Hvad er mediefag?.
Humaniora.
Videnskabsteori - for begyndere
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Almen studieforberedelse
Kultur i organisationer
Skønlitteratur, indeksering, note
Peter Nedergaard: Konstruktivisme
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Videnskabsteori & metode
Kursusgang 6: Hvad er humaniora?
Videnskabsteori og faglige metoder
Forståelse og fortolkning – Peter Nedergaard
Musiketnologi.
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
v/ Anne Marie Olesen Brandbjerg Højskole 10. sept. 2011
Videnskabsteori & metode
OM METODER Sund fornuft gange to Klaus Frovin Jørgensen.
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Grundlæggende kommunikations- og medieteori 1
Videnskabsteori & metode
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Samfundsvidenskab /samfundsfag Introduktion i forbindelse med almen studieforberedelse.
Videnskabsteori og metode
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 Opsamling: bevidsthed, meningskonstitution, forståelse, kommunikation omverden: ting/rum/tid g1 g2 sanse.
Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over :
Videnskabsteori & metode
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab? Samfundsvidenskabs empiri, teori og metode. Ellere rettere metoder.
Peter Nedergaard: Kritisk realisme Dagsorden
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
REPRÆSENTATIONS-SYSTEM
Synopsis vt2.1-vt2.4 vt2.1: fænomenologi, der undersøger erkendelsesprocessens subjektive side: erkendelse som akt (Husserl) vt2.2: hermeneutik som objektiv.
Humanistisk videnskabsteori
Tilskuerens rolle Hvordan får filmmusikken mening? –Musikken kan have rent formelle funktioner Sammenbinde tid, rum og begivenhed Bruges til at ”erstatte”
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Lad tanker og drømme flyve - Søren Kierkegaard for alle
Sociologisk Grundkursus. Hovedtemaer og klassikere
Opsamling vt2.1-vt2.3 1.Vt2.1: fænomenologi der undersøger erkendelsesprocessens subjektive side: erkendelse som akt (Husserl) 2.Vt2.2: hermeneutik som.
Metoder og argumentation.  1. Hvilket spørgsmål? 2. Hvordan gå til det? 3. Hvorfor gøre det sådan? 4. Hvad kan gå galt? Videnskabsteoretisk køreplan.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Hvad er videnskab? Indspark i kursusrækken 2016 Kommunistisk Parti v/ Klaus Fink.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
Kursus: At tænke hovedområderne sammen. Modul: Videnskabsteori og hovedområder Gymnasiets tre faglige hovedområder.
Eksistentielle spørgsmål udspringer af eksistentielle behov
Sansning, sprog, mening Talens sanselige medium er lyden (…) allerede med det bliver den til tone, der stemmer sindet.
Hvad er AT – almen studieforberedelse
Bachelorprojektvejledning?
Den naturvidenskabelige metode
Engelskfagets metoder
Kritisk realisme og poststrukturalismen
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Naturvidenskabelig metode
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Barnesyn og børneperspektiv
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Videnskabsteori og metode pkp september 2006 Musik, musikvidenskab, videnskabsteori

Musik, musikvidenskab, videnskabsteori Humanvidenskab Samfundsvidenskab Naturvidenskab VIDENSKABSTEORI

Musik, musikvidenskab, videnskabsteori ARS SCIENTIA

Musik, musikvidenskab, videnskabsteori FILOSOFIKUM EMPIRI TEORI PARADIGMER

Musik, musikvidenskab, videnskabsteori PROBLEMORIENTERET PROJEKTARBEJDE

Musik, musikvidenskab, videnskabsteori

Musik, musikvidenskab, videnskabsteori

Musik, musikvidenskab, videnskabsteori EFTERÅR 2006 Tema 1: MUSIK, MUSIKVIDENSKAB, VIDENSKABSTEORI Tema 2: ANALYSETEORI OG METODE Tema 3: TEGN, SPROG OG NOTATION FORÅR 2007 Tema 4: PROBLEMORIENTERET PROJEKTARBEJDE Temaer om forskellige videnskabsteoretiske retninger

Musik, musikvidenskab, videnskabsteori

Musik, musikvidenskab, videnskabsteori

Musik, musikvidenskab, videnskabsteori

Musik, musikvidenskab, videnskabsteori MENNESKE SAMFUND HISTORIE Finn Gravesen: ”Musikken og eftertanken” in Gravesen (red.): Musikken har ordet. København: Gyldendal 1993, s. 9-18.

Musik, musikvidenskab, videnskabsteori Struktur toner, rytmer, klange, dynamik, relationer .. Funktion social rolle, anvendelse, brug, ”sted” Indhold følelse, betydning, associationer

Musik, musikvidenskab, videnskabsteori MENNESKE Organisme kød, blod, knogler, muskler, nerver, sanser Rolle social funktion, stilling, profession, metier Psyke / Individualitet individualitet, sjæl, personlighed

Musik, musikvidenskab, videnskabsteori SAMFUND Topografi ”luftfoto”, statisk billede Funktion topografien ”live” Ideologi ideer, love, regler, politik

Musik, musikvidenskab, videnskabsteori HISTORIE fortid, tilblivelse, udvikling, dynamik

Musik, musikvidenskab, videnskabsteori

Musik, musikvidenskab, videnskabsteori På spørgsmålet: hvad er musik, findes intet enkelt og entydigt svar (1) hvad skal eller bør regnes som musik, modsat ”ikke musik” eller ”ikke længere musik”? (2) hvad er musik ”egentlig”, ”inderst inde”? Hvad er det musiks væsen at være. (3) hvor ”findes” musik, hvad ”består” den af?

Musik, musikvidenskab, videnskabsteori Genstanden for musikvidenskabelig interesse er ikke bare musik i en eller anden begrænset ”lydlig” mening. Man må meget ofte være opmærksom på større dele eller ligefrem hele de sammenhænge, situationer og totaloplevelser, hvori noget som kaldes musik indgår, ja endda at agte på handlinger mm., som på mere indirekte vis er relaterede til musik men som alligevel i den sidste ende er medbestemmende for denne. Ingmar Bengtsson 1973, s.6

Musik, musikvidenskab, videnskabsteori Musik kan under alle omstændigheder betragtes som en form for kommunikation, som en form for meningsfyldt meddelelse baseret på specifikt musikalske koder i dette udtryks brede semiotiske mening Ingmar Bengtsson 1973, s.8

Musik, musikvidenskab, videnskabsteori KUNSTMUSIK FOLKEMUSIK POPULÆRMUSIK En aksiomatisk trekant

Musik, musikvidenskab, videnskabsteori

Musik, musikvidenskab, videnskabsteori

Musik, musikvidenskab, videnskabsteori Humanvidenskab Samfundsvidenskab Naturvidenskab VIDENSKABSTEORI

Musik, musikvidenskab, videnskabsteori

Musik, musikvidenskab, videnskabsteori

Musik, musikvidenskab, videnskabsteori Humanvidenskab Samfundsvidenskab Naturvidenskab VIDENSKABSTEORI

Musik, musikvidenskab, videnskabsteori Humanistiske videnskaber, humanvidenskaber, humaniora beskæftiger sig med Mennesket som subjekt, som et tænkende, følende, handlende, kommunikerende væsen samt Produkterne af menneskets tanker, handlinger, kommunikationer. (f.eks. skrifter, kunstværker, redskaber, bygninger, klæder) Mennesket som kulturskabende og kulturskabt Collin og Køppe

Musik, musikvidenskab, videnskabsteori

Musik, musikvidenskab, videnskabsteori 1. Det humane vs det ikke humane 2. Tænkende subjekter vs fysisk stof 3. Individ vs Kollektiv 4. Idiografisk vs. Nomotetisk synsvinkel Collin og Køppe

Musik, musikvidenskab, videnskabsteori POSITIVISME HERMENEUTIK

Musik, musikvidenskab, videnskabsteori

Musik, musikvidenskab, videnskabsteori INDUKTION DEDUKTION

Musik, musikvidenskab, videnskabsteori RELIABILITET VALIDITET

Musik, musikvidenskab, videnskabsteori

Musik, musikvidenskab, videnskabsteori

Musik, musikvidenskab, videnskabsteori

Musik, musikvidenskab, videnskabsteori