Transfer mellem uddannelse og arbejde Temadag om transfer Center for Strategi og Innovation 5. maj 201 Bjarne Wahlgren
Hvad er en god kompetenceudvikling? Man skal anvende det, man lærer Kun en begrænset del anvendes Anvendelsen kan forøges
Faktorer der styrker transfer De personlige faktorer Faktorer i undervisningen Anvendelses-konteksten
Personlige faktorer Behov for læring Hvad vil jeg kunne? Tiltro til egne evner
Faktorer i undervisningen Mestre stoffet Identiske elementer Oversættelse af teorien til praksis Træning transfer Underviseren
Specifik transfer Transformation af færdigheder og teknikker (procedurer, fremgangsmåder) Tilpasse læringen til anvendelsessituation Træning i at anvende det man lærer Vurdere begrænsninger og nye muligheder
Generel transfer De underliggende principper og teorier Oversætte til en anvendelsessituation Har det konsekvenser for det man gør? Hvor kan man anvende teorierne?
Anvendelseskontekst Organisering af anvendelsessituationen Et transfermiljø Systematisk opfølgning
Anvendelsessituationen Tid mellem tilegnelse og anvendelse Arbejdet skal give mulighed for anvendelse Oplevelse af fremdrift
Transfermiljø Åbenhed og tolerance Support fra underviser Support fra kolleger og ledelse Læringskultur
Opfølgning Tilbagemelding til underviser Systematisk udveksling af erfaringer Supervision eller coaching
Det gode kompetenceforløb Hvad vil jeg blive bedre til at gøre? Hvilken kompetence kræver det? Hvordan skal mit kompetenceforløb tilrettelægges? Hvilke forhold skal være i orden, hvis jeg skal anvende kompetencen? Hvordan ved jeg, om jeg er blevet bedre? Hvordan kan jeg fastholde og videreudvikle min kompetence?
Mere viden om transfer Web-tv om transfer på www.nck.au.dk Bjarne Wahlgren (2010): Voksnes læreprocesser. Akademisk forlag. Bjarne Wahlgren og Vibe Aarkrog (2012): Transfer – Kompetence i en professional sammenhæng. Aarhus Universitetsforlag.