Transfer mellem uddannelse og arbejde Temadag om transfer Center for Strategi og Innovation 5. maj 201 Bjarne Wahlgren.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Advertisements

Session 1C: Strategisk kompetenceudvikling der batter!
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
Coaching …en introduktion
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Modstand som forandringspotentiale
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
Ledelsesakademiet, Erhvervsakademi Aarhus
Læringscentret og nye vejledningsformer
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Voksnes læreprocesser – hvad er vigtigt i tilrettelæggelse af kompetenceudvikling for voksne? Norskkonferencen 2013 VOX 24. april 2013 Bjarne Wahlgren.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Bibliotek og uddannelse, Hindsgavl, 2005 Udvikling af videnfællesskaber i en uddannelsesinstitution.
Det autentiske menneske
Fælles faglig udvikling i dansk faggruppen
Vidensnetværkets konference 8. december 2008
Dagsorden 1) Hvad er et netlæringselement 2) Analyse 3) Design 4) Det praktiske arbejde.
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
Brug piletasterne eller musen til at skifte slides
Præsentation af teorien transfer
Gruppen der har arbejdet med transfer på SSA-uddannelsen
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Kompetanseutvikling av voksenlæreren 1 Nye tanker gjennom erfaringsdeling og gjensidig inspirasjon.
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
Folkeskolereformen - generel information
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Inspiration til reformarbejdet
Inklusion i teori og praksis Inddragelse af studerende i FoU projekter
Lene Tortzen Bager Ph.d., lektor A A R H U S U N I V E R S I T E T Center for Undervisningsudvikling Det Humanistiske Fakultet og Teologi Studieprocessamtale.
Medarbejdersamtaler gør en forskel SCKK – 14. maj 2003 Lilian Mogensen Personale- og servicechef ATP-huset.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Oplæg til koordinerings- gruppen Transfer
BrittL Lind Myrup, UKK, nefrologisk afdeling Sygeplejesymposiet 2010 Nefrologisk efteruddannelse – et regionalt samarbejde Hvordan ser vi et udbytte i.
Læring, kommunikation og samarbejde
Transfer Mellem efter/videreuddannelse og praksis.
Informationsaften på den nye distriktsskole i Skovlunde.
Transfer sammenhæng mellem uddannelse og anvendelse 31. januar 2013 FSUS temadag for kliniske vejledere Bjarne Wahlgren.
Fra novice .. imod ekspert!
Uddannelse, roller og kompetencemåling
Strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Koncern HR, Organisation og Ledelse Fra ledelsesevaluering til lederudvikling WORKSHOP 5 God ledelse i Region Midtjylland.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
Læring i praksis Tirsdag den 22. maj 2012.
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
DPU – Aarhus Universitet
Fremtidens Socialpsykiatri – i andre klæder!
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Hvad ved vi om voksnes læring? Stavanger, 5. Marts.
Højere kvalitet gennem forøget brug af læringsmål?
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Netværksledelse i den offentlige opgaveløsning
Læring mellem uddannelse og arbejdsliv Voksenpædagogisk Forums konference 2015 Transfer mellem uddannelse og arbejde 5. maj 2015 Bjarne Wahlgren.
At gøre virksomhedens ambitioner synlige
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. DECEMBER 2015 DRRLV LEDENDE LEKTOR BENTE VIGH MALLING AARHUS UNIVERSITET CENTER FOR SUNDHEDSVIDENSKABELIGE.
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Det 3. læringsrum O Det 3. læringsrum: Hvordan kan virkeligheden indgå i Fysioterapeutuddannelsen? O Hvad vil vi gerne undersøge? Hvilket læringspotentiale.
Center for Offentlig Innovation har udviklet denne spredningsguide for at hjælpe offentlige arbejdspladser med at dele egne innovationer og genbruge andres.
Bjarne Wahlgrens definition
©Evaluering. Af læring, undervisning og uddannelse
Styrket gennemførelse gennem social ansvarlighed
Regionalt uddannelsesmøde 20. oktober 2015
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
Temadag 2018.
Sundhedspraksis - At blive bevidst om transfer
Hvad lærte vi af projektet?
Præsentationens transcript:

Transfer mellem uddannelse og arbejde Temadag om transfer Center for Strategi og Innovation 5. maj 201 Bjarne Wahlgren

Hvad er en god kompetenceudvikling? Man skal anvende det, man lærer Kun en begrænset del anvendes Anvendelsen kan forøges

Faktorer der styrker transfer De personlige faktorer Faktorer i undervisningen Anvendelses-konteksten

Personlige faktorer Behov for læring Hvad vil jeg kunne? Tiltro til egne evner

Faktorer i undervisningen Mestre stoffet Identiske elementer Oversættelse af teorien til praksis Træning transfer Underviseren

Specifik transfer Transformation af færdigheder og teknikker (procedurer, fremgangsmåder) Tilpasse læringen til anvendelsessituation Træning i at anvende det man lærer Vurdere begrænsninger og nye muligheder

Generel transfer De underliggende principper og teorier Oversætte til en anvendelsessituation Har det konsekvenser for det man gør? Hvor kan man anvende teorierne?

Anvendelseskontekst Organisering af anvendelsessituationen Et transfermiljø Systematisk opfølgning

Anvendelsessituationen Tid mellem tilegnelse og anvendelse Arbejdet skal give mulighed for anvendelse Oplevelse af fremdrift

Transfermiljø Åbenhed og tolerance Support fra underviser Support fra kolleger og ledelse Læringskultur

Opfølgning Tilbagemelding til underviser Systematisk udveksling af erfaringer Supervision eller coaching

Det gode kompetenceforløb Hvad vil jeg blive bedre til at gøre? Hvilken kompetence kræver det? Hvordan skal mit kompetenceforløb tilrettelægges? Hvilke forhold skal være i orden, hvis jeg skal anvende kompetencen? Hvordan ved jeg, om jeg er blevet bedre? Hvordan kan jeg fastholde og videreudvikle min kompetence?

Mere viden om transfer Web-tv om transfer på www.nck.au.dk Bjarne Wahlgren (2010): Voksnes læreprocesser. Akademisk forlag. Bjarne Wahlgren og Vibe Aarkrog (2012): Transfer – Kompetence i en professional sammenhæng. Aarhus Universitetsforlag.