Harold Lasswells kommunikationsmodel (fra 1948)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Oplæg om Habermas og demokrati
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
WHO`s definition af selvmord
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Den Professionelle samtale Samtalen som redskab
Workshop almene boligdage
Unge Hjælper Unge. Projektmål Fastholde elever. Mindske frafaldet med 7,4%
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Evaluering.
Humaniora.
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
deltagere - Styret interview - Afgrænset emne - 1 til 2 moderatorer timer - Optages på lyd eller video.
Om feedback og tilbagemeldinger
Kommunikation / it.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Eksplosiv befolkningsvækst
Tolkning Ghazwa Alameri
Introduktion til Fagsprogslingvistikken I
HVORDAN SKABER VI EN GOD TRIVSEL MOBNING – VI KAN OGSÅ OPDRAGE TIL FÆLLESSKAB Tine Guldager Lang.
To modsatrettede Opfattelser Organisation, Trojka, 4. udgave, 2007
Præsentation af Det retoriske kompas
Præsentation af Det retoriske kompas
Kommunikation Intern kommunikation
Rusmiddelnøgleperson- uddannelse transparenter Trin 2.
Cand.pæd. og exam. eksistentiel psykoterapeut (PI)
Henriette Lungholt Formidling og metode – uge 47, efterår 08 Mundtlig kommunikation.
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
Kommunikativ sprogfærdighed
”Et fællesskab af tjenester” Kirke som TEAM Et netværk af menigheder… 1.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Herman Bang. Herman Bang ( ) n.. Af en gammel kulturslægt der af ham selv blev opfattet som degenereret (Br n.. Af en gammel kulturslægt der af.
Ledelse og kollega-adfærd
Forudsætninger for en god samtale
Politik og medier.
Sproghandlinger, genrer, stilleje
UNDERVISNINGSGANG SPROG OG KOMMUNIKATIONSMODELLER
Anna-Marie Hansen, University, College Lillebælt
Verdens værste bødler Sagprosa.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Problem- baseret undervisning PBL
Sproglig teori og metode (I)
Overskrift Manchet Manchet Manchet Manchet Manchet Mellemrubrik
Sprogfagenes metoder Rungstedgaard den 3. maj 2010 Dorte Fristrup, tlf
Udvikling af fiktionskompetence
Reklameanalyse Walkthrough.
God kommunikation gi’r arbejdsglæde
| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 Lisbeth Thorlacius & Roman Jakobsons kommunikationsmodel.
Hvad er fiktion? Og hvorfor læse fiktion?
Medierne og den politiske kommunikation
BA International Erhvervskommunikation Sproglig teori og metode (IV)
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
Kommunikations strategi og –plan for Ny struktur - processen Mål: At formidle aktiviteter og skabe ejerskab fra alle interessenter Interessenter: Alle.
Politikersprog. Anker Boye (S) Jeg vil have, at Odense skal være sjovere at bo i. Jeg vil have, at Odense skal være Danmarks kreative by. I Odense skal.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Retorik – at tale/holde foredrag. Retorik som aktivitet: Overalt hvor der er mennesker der formidler, påvirker og argumenterer, er der retorik. Den egentlige.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
KNÆK KODEN.
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
Figur 1. Krop og stemme ses som de væsentligste kilder til fortolkning af et budskab. Ordene i sig selv tæller kun ganske lidt (Kjær, Skriver & Staunstrup.
- Virkelighedsvarianter
AT og humanistiske metoder
* Personalekursus Skriv emnet her *.
Præsentationens transcript:

Enkle kommunikationsmodeller Her gengivet fra Poulsen, Henrik: Mediebogen, s. 21

Harold Lasswells kommunikationsmodel (fra 1948) Harold Lasswells kommunikationsmodel (fra 1948). Her gengivet fra Jacobsen, Jan Krag: 25 spørgsmål – en moderne retorik til planlægning af kommunikation. Roskilde Universitetsforlag, 1997 Se eks. Sven Windahl: Kommunikations-modeller. Lund 1972

Udvidet kommunikationsmodel (med meddelelsessituationen) Galberg Jacobsen: Dansk sprog. En grundbog. (s. 49) Schønberg, 1996

Model til kommunikationsanalyse (med institutions- og samfundsperspektiv) Becker Jensen: Indføring i tekstanalyse (s. 19)

Endnu en model over faktorer, der indgår i al kommunikation Kilde: Politikens Håndbog i Nudansk (s. 242)

Fem typer sproghandlinger John E. Andersen: Sproghandlinger på dansk Fem typer sproghandlinger John E. Andersen: Sproghandlinger på dansk. Dansklærerforeningen, 1989 Informationsudvekslende (beskrive, forklare, oplyse) Handlingsregulerende (opfordre, invitere, tillade, afslå) Holdnings- og følelsesudtrykkende (positive: rose, anerkende / negative: bebrejde, udtrykke kritik / neutrale: udtrykke hvad man mener eller føler) Handlinger, der udtrykker sociale konventioner (hilse, byde velkommen ) Dialogstrukturerende handlinger (indlede samtale, udtrykke forståelse)

3 typer sproghandlinger Tore Kristiansen: Dansk sproglære 3 typer sproghandlinger Tore Kristiansen: Dansk sproglære. Dansklærerforeningen, 1996 (s. 124) Selvfremstillende sproghandlinger (gennem sproget udtrykker vi vores følelser, vurderinger og holdninger, giver udtryk for vores behov og ønsker) Regulerende sproghandlinger (gennem sproget forholder vi os til os selv og andre/ regulerer egen og andres adfærd) Informerende sproghandlinger (gennem sproget giver vi oplysninger og fremsætter påstande om verden omkring os) Disse 3 sproghandlingstyper er de overordnede. Der findes flere typer og mange nuancer. Blandt andet fremhæves også metasprog (s. 133)

Sprogfunktioner (ifølge Roman Jakobsen, russisk sprogforsker født 1896) Galberg Jacobsen: Dansk sprog. En grundbog. (s. 50) Schønberg, 2007 Omtales i forenklet form i Lützen: Sproglig analyse og relevans.(s. 11) Dansklf, 2004 Emotiv funktion (når afsenderen vil udtrykke en følelse eller holdning til noget) Referentiel funktion (når emnet/sagen er i fokus) Konativ funktion (når modtageren er vigtigst) Fatisk funktion (når sproget har en social funktion) Metasproglig funktion (når vi anvender sprog om sproget) Poetisk funktion (når sproget anvendes på særlige måder og dermed selv kalder på opmærksomhed, som fx i fiktion)