Retorik – ITU 4. maj 2011 Retorik

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
RBU Jon Kristian Lange.
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
V. Kristoffer Brix Larsen, Phillip Dimsits, Tom Weinreich
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Argumentationsformer
Sprog/billeder på Internettet
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
MUNDTLIG FREMSTILLING
Velkommen Teknologi historie – 5. Øvelsesgang …Også til Langdon Winner.
Kommunikation.
Retorik Henriette Lungholt Efterår 2010.
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Lidt om ham Austin Performativer der virker…. Opgør med den klassiske forståelse af sproget: Klassisk: Udsagn kan være beskrivende eller erklærende Disse.
Program Velkomst og program
Retorik - argumentationsteknik og appelformer
Relationer – børn og voksne
Praktisk argumentation
Vt-9 kursus program 2. møde
Appelformer Logos, etos og patos.
Målet for os i dag ”At lære jer en simpel model, der sætter jer i stand til, at opbygge en argumentation, der giver jeg gennemslagskraft”
Henriette Lungholt marts 2010 Argumentationslære.
Ondskab
Vejlederens kommunikation
Henriette Lungholt 3. maj 2010 Mundtlig kommunikation.
Henriette Lungholt Formidling og metode – uge 47, efterår 08 Mundtlig kommunikation.
Kommunikativ sprogfærdighed
Argumentationsteori.
Henriette Lungholt Uge Argumentationslære.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 2. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Årsplan – en kort en lang
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Retorik og Argumentation
Formidling 22. Oktober 2007.
Pia Svejgaard Pedersen
Forarbejdningsfaserne
PROJEKTARBEJDE OG KOMMUNIKATION 2. undervisningsgang.
Læreren som læringsleder
Medierne og den politiske kommunikation
Henriette Lungholt Uge Akademisk skrivning - Opgaven som et argument.
Retorik Med Jesper, Thuy, Oliver Gruppe 5. Disposition 1.Definition af retorik. 2.Appelformer. 3.Forarbejdningsfaser. 3/31/
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Retorik Retorikkens grundbegreber Historisk baggrund
En grundig gennemgang af Retorik & Formidling Af gruppe VII.
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
Argumentation Toulmins model. Hvad er argumentation? At argumentere er at komme med begrundede synspunkter. Det vil sige: man indtager et synspunkt og.
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
Verdensbilleder i renæssancen AT5 Argumentation - metode og teori.
MUNDTLIG FREMLÆGGELSE De fem arbejdsfaser. Forberedelse Hvordan forbereder man en mundtlig fremlæggelse? Når du skal fremlægge et fagligt indhold for.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Argumentation Toulmins model. Hvad er argumentation? At argumentere er at komme med begrundede synspunkter. Det vil sige: man indtager et synspunkt og.
Powerpoint Jeopardy Argument Argument og appel Appelformer
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 4: Toulmins udvidede argumentationsmodel.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 3 – Det danske arbejdsmarked.
Aristoteles’ fem faser
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 5: Fra sætning til tekst.
Retorik – at tale/holde foredrag. Retorik som aktivitet: Overalt hvor der er mennesker der formidler, påvirker og argumenterer, er der retorik. Den egentlige.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Argumentation - metode og teori Af Bodil Haue-Pedersen, lærer på Espergærde Gymnasium og HF, Gengivet på dansksiderne.dk, 2016.
Fang publikum og sælg dit budskab v/ Maria Vissing Bachara &
Lise Lyngbye Torsdag den 13. november 2014 Nyborg Strand
Lise Lyngbye 5. november, 12. november, 19. november
MUNDTLIG FREMSTILLING
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
Præsentationens transcript:

Retorik – ITU 4. maj 2011 Retorik Gæsteforelæser: Annette Hoffskov Institut for Kommunikation og Ledelse Copenhagen Business School Retorik Studiet af overbevisende tekst og tale Hvorfor er det interessant at beskæftige sig med? Hvad kan det bruges til? Hvordan argumenterer man overbevisende? Hvordan appellerer man til sine tilhørere? Hvordan sørger man for, at de forstår hvad man siger, bliver overbevist – og ikke falder i søvn?

Retorik – ITU 4. maj 2011 Overbevisning Vi ved hvornår vi bliver overbevist om noget / af nogen. Ikke altid hvorfor. Taler (politiker, CEO, Onkel Ole) Artikler, debatindlæg, interviews Akademiske opgaver, eksamen Krisekommunikation Undervisning Reklamer

Retorik – ITU 4. maj 2011 Målet for dagens gæsteforelæsning Forklare hvad retorik er (teori og redskab) Formidle hvordan det kan bruges på kurset hér - Som både analyseredskab og produktionsredskab Foreslå hvordan retorik kan bruges i hverdagen - På arbejdspladsen, på møder, i diskussioner Fokus på tre elementer fra retorikken: Argumentation Appelformer Sproglige virkemidler

Retorik – ITU 4. maj 2011 Who am I to speak? Hvem er jeg? Hvad ved jeg om retorik? Hvad interesserer jeg mig for?

oprindelse & definitioner Uden følelse kommer vi ingen vegne – uden fornuft aner vi ikke hvor vi ender (P.H.) Aristoteles’ Retorik (ca. 350 f K.) Grundelementer: Overbevisning (persuasio) Det hele menneske Taletyper Forarbejdningsfaser Den klassiske struktur Appelformer Argumentation Stilfigurer

oprindelse & definitioner Tvivl! Taletyper – alle vil overbevise Retstalen, den juridiske tale Den politiske tale Lejlighedstalen Informere?

Oprindelse & definitioner Hvordan overbeviser man? Summemøde to og to Hvilke personer synes I er gode til at formidle/overbevise? Hvilke virkemidler bruger en god taler/debattør/forelæser? Hvad gør, at I bliver overbevist? De tre appelformer: Logos, pathos og ethos

oprindelse & definitioner Fokus Argumenter Eksempler Appelformer Situationen (Bitzer) De fem forarbejdningsfaser Alt det, vi gør for at overbevise Inventio – at finde på Dispositio – at strukturere Elocutio – at vælge ord & stil Memoria – at huske sin tale Actio – at levere talen Rækkefølge Partitio Metakommuni-kation Passende sprog Tone, ordvalg Stilfigurer Metaforer Varians, rytme, pauser Kropssprog, mimik

argumentation Fordi! Det lille, men vigtige, ord (Nyhedsavisen 2/10-07) Fordi! Det lille, men vigtige, ord Når der er tvivl og man ønsker at overbevise, skal der være en påstand – og et fordi Et eksempel på et fordi: http://www.youtube.com/watch?v=xWkZ_StRjU0

argumentation Elementer i argumentation Påstand = konklusion, hvornår den end nævnes Påstand er det, afsender ønsker modtagers tilslutning til Påstand såvel som belæg kan være implicit eller eksplicit Uden belæg er der kun et postulat, ikke et argument Der kan være flere belæg for samme påstand Hjemmel = ”adgangsbillet” fra belæg til påstand Et argument har ofte én dominerende appel Der er 7 argumenttyper, alt efter hjemmel og appelform Der er 4 argumentfaser: - Konstaterende, definerende, evaluerende, advokerende (Jørgensen & Onsbjerg: Praktisk Argumentation)

argumentation T-modellen Stephen Toulmin The Uses of Argument (1958) Argument- eller T-modellen Grundmodellens 3 elementer: - Påstand, belæg, hjemmel Den udvidede models elementer i parentes: - Styrkemarkør, gendrivelse, rygdækning Belæg Påstand (Styrkemarkør) (Gendrivelse) Hjemmel (Rygdækning)

argumentation Hér går det galt Svært at overbevise hvis: Der mangler belæg Belægget accepteres ikke af modtager/modstander Hjemmel accepteres ikke Manglende tillid til afsender Argumenttypen passer ikke… Vigtige faser udelades Belæg Påstand (Styrkemarkør) (Gendrivelse) Hjemmel (Rygdækning)

argumentation Gendrivelse Når der er tvivl, er der også modargumenter At overbevise handler om at fremføre egne argumenter (probatio) og gendrive modargumenter (refutatio) Enten i to separate dele eller integreret Modargumenter kan være reelle eller tænkte Det kan være en idé at lave en gendrivelsesvaccine: - Italesætte væsentlige mod-argumenter med det samme - Eksplicitere eget standpunkt for at undgå misforståelser

appelformer Karakteristika ved de tre appelformer Logos Fornuft APPEL TIL FOKUS VIRKEMIDLER SPROG/STIL Logos Fornuft Forstand Intellekt Budskab Fakta, tal Logik, beviser Statistik Neutral Afdæmpet Saglig Pathos Spontane følelser Modtager Eksempler Historier Humor Emotionel Dramatisk Varieret Ethos Langvarige følelser Afsender Erfaring Autoritet Indlevelse Middel Malende Visionær NB: Afsenders ethos afgøres af modtageren

appelformer Quiz: Find en appelform Bee Patch folder, forside

appelformer Quiz: Find en appelform Folder fra Nordic Sugar: Om sukker & sundhed

appelformer Quiz: Find en appelform Steve Balmer, Microsoft http://www.youtube.com/watch?v=wvsboPUjrGc

appelformer Ethosdyderne Ethos er hele tre ting på én gang: Kompetence (phronesis) – jeg er klog; ved hvad jeg taler om Dyd (areté) – jeg er menneskelig, I kan have tillid til mig Velvilje (eunoia) – jeg tænker på alles ve og vel og ser alle sider af en sag Husk: Afsenders ethos vurderes af modtager. Afsender har ikke altid modtagernes tillid i forvejen, men kan prøve at skabe den i løbet af talen/teksten (McCroskey: Initial ethos, derived ethos, terminal ethos)

appelformer Appelformerne er svære at adskille En god tale skal på én gang kunne belære, behage og bevæge (Katrine Ravn Jørgensen) Appelformerne er svære at adskille Gode kommunikatører benytter alle tre: har fokus på både emne, egne kompetencer og tilhørere. vil overbevise om noget, er troværdig, har noget på hjerte. motiverer, skaber tillid, gør det komplekse forståeligt ved, at det hænger sammen: - en god historie vækker spontane følelser og understøtter ethos - tal taler til fornuften og understøtter ethos

Sproglig udformning Stilfigurer Billedsprog Kan man grine fagligt forsvarligt? (Leif Becker Jensen) Stilfigurer Billedsprog Gør teksten nemmere at huske for både afsender og modtager – et levn fra en ”mundtlig tid” (Walter J. Ong) Skaber tillid, overbevisning – og klapsalver! (Max Atkinson) Billedsproget er en del af et memo-teknisk system, som har sin oprindelse i mundtlige kulturer. Folk, som ikke havde skriftsproget til deres rådighed, var tvunget til at leve efter devisen: Du ved kun det, som du kan huske. For at kunne huske bedre, blev ord ofte organiseret i grupper, nogle gange komplicerede grupper, f.eks. triader og antiteser. (Walter J Ong: Orality and Literacy, 1982 – oversat og omskrevet)

Sproglig udformning Stilfigurer Rim & rytme Snip snap snude, slut med at tude Den, der sætter D i ‘gjort’, han sku’ ha’ sin hale smurt Ord er godt – rod er skidt Når det regner på præsten, så drypper det på degnen Bee Patch folder, bagside

Sproglig udformning Stilfigurer Aliterationer Femten friske fiskefrikadeller Snip snap snude (Bee patch folder) Partisanens patos (Anders Ehlers Dam, Weekendavisen, 26. Okt 2007) Dealing with Dictators: Forty Years of Frustration (Richard Millet, CBS) Myrdet for en Mondeo (metroXpress 15. november 2007) Vi vælger velfærd (Socialdemokraterne, Folketingsvalget 2007) Community policies must tackle present problems in a practical way (Englands premierminister Margaret Thatcher, 20. sept. 1988) Der er party i provinsen (Hej Matematik)

Sproglig udformning Stilfigurer Triader - Tretrinsraketter Snip snap snude (Bee Patch folder) Jeg kom, jeg så, jeg sejrede (Julius Cæsar) Frihed, lighed og broderskab (Frankrig) Indlevelse, omsorg, tjenestepistol (Politiet) Empati, tolerance, udrykning (Politiet) Venlighed, service, anholdelse (Politiet)

Sproglig udformning Stilfigurer Antiteser Halv mand – helt menneske (René Nielsen, som mangler begge ben) A small step for one man – a giant step for mankind (Neil Armstrong) Dette er ikke enden, men begyndelsen (Martin Luther King) Det er ingen kunst at fordele velfærden – kunsten er at skabe den (De Konservatives valgkampagne, Folketingsvalget 2007)

Sproglig udformning Stilfigurer Metaforer - Noget står for noget andet Organisationsdiagram, IT Universitetet Stilfigurer Metaforer - Noget står for noget andet Fortress Europe (M. Thatcher) Lad os ikke slukke vores tørst efter frihed ved at drikke af bitterhedens bæger (Martin Luther King) Total Eclipse of the Heart (Bonnie Tyler) Landsdækkende protestbølge skaber dønninger dybt ind i regeringen (metroXpress 29. Sept. 2006)

Sproglig udformning Don’t tell it, show it Påstand: Rige mennesker lever længere Belæg: I de kommuner, hvor folks gennemsnits-indkomst er høj, er deres levealder tilsvarende høj Eksempel + redundans: På Nørrebro er den gennemsnitlige levetid 71 år – i Søllerød er den 81 år. Det er en forskel på 10 år… TI år! Sammenligning: I Søllerød er levetiden som i Sverige, på Nørrebro er levetiden som i Ukraine – et af Europas fattigste lande Konkretisering: Peter Larsen på Tagensvej får altså ti år mindre sammen med sin familie end Frederik Wilder på Vedbæk Strandvej

sproglig udformning Metakommunikation And now on to something completely different… Metakommunikation Hjælp læseren, tilhørerne, mødedeltagerne, eksaminator… Fortæl hvad du vil sige og i hvilken rækkefølge: - Jeg vil give jer tre gode grunde til at I skal købe denne software: 1, 2, 3 Afslør hvorfor du vil fortælle (om) noget – motivér Opsummér vigtige pointer Lav metakommunikative ”broer” imellem afsnit/sætninger: - Som jeg nævnte før, Apropos sikkerhed, Et eksempel kunne være… Afslut med at gentage vigtige pointer og forslag

alt-i-én Hjemmeøvelse Frivillig Find appelformer, metakommunikation argumenter og stilfigurer i denne mail om IT-sikkerhed til CBS-ansatte

gode råd 7 gode råd til taleren: Klargør hvad du ønsker at overbevise nogen om Overvej situationen, deltagerne, omstændighederne Find overbevisende belæg for dine påstande Anskueliggør med eksempler, sammenligninger, historier Skab en klar struktur, metakommunikér, opsummér Gør dit sprog levende og nemt at huske Brug kropssprog, mimik, pauser og varians for at skabe nærvær og kontakt interesserede – og undgå, at tilhørerne de falder i søvn…

gode råd 7 gode råd til mødedeltageren: Fat dig i korthed Præsentér først din konklusion (din hovedpåstand) Lav en gendrivelsesvaccine, hvis det er nødvendigt Lyt til og inddrag modstandernes argumenter Prøv at finde et fælles præmis; hvad er I enige om? Italesæt præmisser, som der synes at være uenighed om Vær konstruktiv og handlingsorienteret – hvad kan vi blive enige om; hvad gør vi nu?

litteraturforslag Aristoteles (1996 [ca. 350 f K.]). Retorik. Oversat af Thure Hastrup. København: Museum Tusculanums Forlag. Jørgensen, Katrine Ravn (2003): Retorik – indføring i fagets grundbegreber. Samfundslitteratur. Christiansen, Tanja Juul & Gabrielsen, Jonas (2009): Talens magt. Indføring i mundtlig retorik. Academica Atkinson, Max (1984): Our Masters’ Voices. Roultedge Grandjean Kommunikation (2000): Skrivgodt.dk. Sådan skriver du gode tekster til internettet. Frydenlund. Bitzer, L. F. (1997 [1968]). Den retoriske situation. Oversat af Jens E. Kjeldsen. I: Rhetorica Scandinavica. Nr. 3, s. 9-17. Jørgensen, Charlotte & Onsberg, Merete (1987): Praktisk argumentation. Teknisk Forlag.

Retorik – ITU 4. maj 2011 Tak for i dag