Det gode sammenhængende rehabiliteringsforløb Compliance Kommunikation Kvalitetssikring
DANSK CENTER FOR REHABILITERING FORSKNING OG UDVIKLING Muskelsvindfonden, Gigtforeningen, HMI, VfB, JobCenter MC, HMC, SmåbørnsCentret, Ger.Afd., Århus Kommune
Rehabilitering ”Rehabilitering er en målrettet og tidsbestemt samarbejdsproces mellem en borger, pårørende og fagfolk. Formålet er at borgeren, som har eller er i risiko for at få begrænsninger i sin fysiske, psykiske og/eller sociale funktionsevne, opnår et selvstændigt og meningsfuldt liv. Rehabilitering baseres på borgerens hele livssituation og beslutninger og består af en koordineret, sammenhængende og vidensbaseret indsats.“ ”Rehabilitering i Danmark”, 2004
Det nye… Borgerdeltagelse Aktivt borgerbegreb ( - passivt patientbegreb) Individuel tilrettelæggelse Helhedsorienteret tilgang Målorientering Tværfagligt og tværsektorielt samarbejde og koordinering Ligeværdigt samarbejde med borgeren
Ansvar for rehabilitering Kommunerne Regionerne Staten Borgeren
Det gode sammenhængende rehabiliteringsforløb Brugerorienterede, tværfaglige og tværsektorielle modeller
Indhold Borgeren Borgerens indflydelse, deltagelse og samarbejde Rehabiliteringsindsats og metoder Tilrettelæggelse af indsats og forløb for specifikke brugergrupper Organisatoriske forhold Samarbejde og organisation Tværfagligt samarbejde, teamsamarbejde mv Ressourcemæssige konsekvenser Økonomisk analyse
Praksis Det gode sammenhængende rehabiliteringsforløb Afdækning, prioriteringer og valg Gennemførelse af modelforsøg i praksis Udarbejdelse af anbefalinger og modeller for god rehabiliteringspraksis Kompetenceudvikling af medarbejdere
Compliance Rette borger: differentiering og screening Rette rehabiliteringsindsats Rette faglige kvalitet / fagpersoner Rette tidspunkt Rette mængde
Kommunikation ICF International Klassifikation af Funktionsevne International Tværfaglig og tværsektoriel Begrebsramme til beskrivelse af funktionsevne og funktionsevnenedsættelse Helhed Målorienteret
Kvalitetssikring Borgerens krav om medbestemmelse, kvalitet og dokumentation Evaluere, udvikle og fastholde kvalitet Eksternt og internationalt Akkreditering
Er I klar ?
Held og lykke i de nye strukturer ! Vi glæder os til at samarbejde om opgaverne