Kommunikationsenhedens strategi Juni 2013. Demokratisk A- og B-hold Demokratisk kompetence = Evnen og viljen til samt muligheden for at øve indflydelse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Svend Gønge-skolens værdier...
Advertisements

Dansk Folkeoplysnings Samråd Folkeoplysningspolitik.
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Det senmoderne samfundsfag i Dk.
Den danske strukturreform
Nye sundhedsfremmende strategier for et aktivt ældreliv – erfaringer og ideer Landsmøde for Ældre Råd 7. maj 2009.
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Socialtilsyn Midt Informationsarrangement Januar 2014.
Når to mennesker gør det samme… …og så alligevel ikke.
Noemi Katznelson, Vejen mod de 95 pct. – en erfaringsopsamling fra projektet Ungdomsuddannelse til alle DEL I – Omhandler det landspolitiske.
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Borgernes barrierer for brug af IT
Frie informationer og kampen for demokrati Biblioteker og demokratisk dannelse.
Vælgerne og danske EP-valg
Lærerprofessionen.
1 Konsulentvirksomhed Økonomi og Ledelse Borgerinddragelse og udvikling af lokaldemokratiet i de ny kommuner Om udvikling af en demokratistrategi og eksempler.
Invention og innovation i teknologiundervisningen
Kladde til informationsdias
Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Frivillighed og foreningsliv sat på spidsen Hjerteforeningen, Region Midt.
PR Kampagne for folkeskolen
FBUs visionsplan 2015.
Skelgårdsskolens skolebestyrelse Velkommen Kontaktforældremøde på Skelgårdsskolen 23 april 2009.
PETS 2004 Hjørring, lørdag den 20. marts Strategi for D 1440.
Skolen i Verden november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland.
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Lærerprofessionen - en definition.
Den næste generation – demokratisk deltagelse og digitalisering Biblioteksforeningens konference: Digitaliseringens dannelsesprojekt Vartov, den 24. april.
Magten i Danmark Indhold Den parlamentariske styringskæde
Talentinternat modul 3..
Formidling og forankring i organisationen – hvordan
Dalgasskolen og Blåhøj Skole ser sig selv som vigtige aktører i forhold til at sikre et sundt miljø i det daglige, samt i forhold til at etablere en sundhedsprofil,
Uddannelsesparathed - hvad er det
Ungdomsskoleforeningen 1 Demokrati i ungdomsskolen - et historisk vue Formåls§ Ungdomsskolen skal give unge mulighed for at fæstne og uddybe deres kundskaber.
En ambition for skolerne i Hillerød SB formændene i Hillerød Materiale fra mødet
V/ Vibeke Mygind Horsens kommunes biblioteker – Ung og digital et tværgående projekt i Horsens kommune
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Hvad handler det om og hvordan kan kommunerne samarbejde?
DEMOKRATI SOM POLITISK ANSVAR – POLITISKE STRATEGIER ER NORDEN DEMOKRATIETS PARADIS?
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Samarbejde med kommunerne
Leder af Frivilligcenter Aarhus
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
John Andersen Empowermentbegrebet
Fokus på køn på Roskilde gymnasium Skoleåret 2013/2014.
Lærerprofessionen.
Oplæg: Formål, mål og målsætninger.  § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til.
Gymnasiernes tiltag for tosprogede elever Oplæg ved rektor Niels Jørgen Helms Mulernes Legatskole.
Projekt X:IT -Støtter dit barn til et liv uden tobak Forældremøde 7. klasse – Projekt X:IT.
FDF vil styrke det lokale samarbejde med kirker, skoler og kommuner Kirken skal holde fokus på børn og unge FDF skal nå udsatte børn og unge FDF skal være.
Kvinder Ser sig i spejlet..
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Undgå, at de ældre brænder ud, og at de unge dropper ud!
Ny regering, nye tider – dag 1
Den internationale dimension i skolen Hindsholmskolen i Kerteminde 250 elever 25 lærere International dimension siden
Fremtidens Borgerservice i Grønland Kuupik Kleist 9. marts 2010.
Tidl. Vejledningschef Leif Erik Pedersen
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
Ledere mellem profession, management og demokrati
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Vision mission værdier handleplaner
+DIG. AKTØRER OG SYSTEMER DER HAR INDFLYDELSE PÅ ENSOMHED BLANDT BØRN & UNGE Det enkelte barn Objektive livsbetingelser Familie Sociale normer og værdier.
Strategi 2015 Svømmekonference 2012.
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Præsentationens transcript:

Kommunikationsenhedens strategi Juni 2013

Demokratisk A- og B-hold Demokratisk kompetence = Evnen og viljen til samt muligheden for at øve indflydelse på beslutningsprocesser i de strukturer, institutioner og virksomheder, den enkelte indgår i. Det Nationale Kompetenceregnskab, Undervisningsministeriet (2004)

Demokratisk A- og B-hold Kommunalvalget 2009

Den første gang er vigtig

Hvorfor er det Folketingets problem?

Vision, mission og mål Vision Alle borgere er kompetente og motiveret til at deltage i demokratiet. Mission Folketinget arbejder offensivt for at sikre demokratisk deltagelse med fokus på borgere, der ikke selv engagerer sig. Mål Etablere stemmenormen hos førstegangsvælgere. Bidrage til at grundskolens elever i klasse bliver fortrolige med det formelle demokrati og dets deltagelsesformer.

Konsekvens 1

Konsekvens 2

Konsekvens 3

Førstegangsvælgere Udfordring: Lav valgdeltagelse blandt unge.

”Det er ligesom blevet mere legitimt ikke at stemme. 60 pct. af dem, der stemmer på Ida Auken, gør det fordi, de synes, hun er lækker. Jeg synes ikke, man skal stemme, hvis man alligevel ikke ved noget om det.” – Kim 25 år, bygningskonstruktør - i gang med en kandidatuddannelse.

”Man bliver ligesom aldrig færdig med politik, de har været i gang siden Ancient Greece, og det er svært at se enden på det”. – Mads 19 år, arbejder i en it-virksomhed.

Parametre for valgdeltagelse

Metode: Netværkstilgang

Hvad vil vi så gøre? Indgå i netværk Valgfilm Benytte grundlovsjubilæet i 2015 til offensive kommunikationsfremstød

klasse Paradoks Reel teoretisk viden versus lav selvtillid.

Metode og konkrete tiltag Oplevelses- og dialogbaserede undervisningsmaterialer. Skolevalg Gentænke Ungdomsparlamentet Nye omvisninger En bred geografisk repræsentation af skoler. Trailer til Ungdomsparlamentet