Dagens program (3. september)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Advertisements

Produktionsfunktion Lang sigt Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Statistikkens rolle som grundlag for politiske beslutninger
Arbejdspladsudvikling
Det Internationale Område
Samfundsøkonomi 14 makro-rep.
Økonomisk styring Kapitel 14.
Samfundsvidenskab Tirsdag den 29. september 2009.
Lektion 7: Ufuldkommen konkurrence
Virksomheder - definition
Samfundsøkonomi-5 Uge 13.
Makro-2 uge 10 Skattereformen Repetition
Afløsningsopgave 2.
Samfundsøkonomi 10 Uge 19 gv 4. maj 2009.
1 Lektion 26: rep. af erhvervspolitik og afløsningsopgave 1.Økonomiske nyheder 2.Repetitionsspørgsmål i erhvervspolitik 3.Opsamling på hængepartier, I.
Varemarkedet Blanchard kapitel 3 Del 1
Teknologi og samfund Den teknologiske udvikling 1 Samfundsudviklingen
Samfundsøkonomi Indhold Hvad er økonomi?
Økonomiske politikker
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
5.lektion: Økonomisk politik
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Samfundsøkonomi Indhold Hvad er økonomi?
Lektion 10b: Indkomstdannelsesmodellen
1 Lektion 25, Repetition-3 1.Diverse 2.Stedprøven og herunder kurverepetition 3.Makroprøven, II (17-30)
1 Svar på repetitionsspørgsmål, lektion 25 1.Hvorfor spiller forventningerne en så stor rolle for den økonomiske aktivitet? Fordi fremtiden fundamentalt.
Første Verdenskrigs følger i det neutrale Danmark Bemærk nogle generelle fænomer for større konflikter/krige: Ressourcer i form af arbejdskraft og kapital.
3.lektion: De økonomiske mål
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
IS/LM Y Rente LM IS Modellen viser hvorledes ligevægten på henholdsvis varemarkedet og pengemarkedet kan illustreres i én model. Hvor IS og LM skærer hinanden.
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.lektion: De økonomiske mål
Samfundsøkonomi 12 Uge 21.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Samfundsvidenskab /samfundsfag Introduktion i forbindelse med almen studieforberedelse.
2. Ifølge DØR 1.Hvordan går det med dansk økonomi nu og her ifølge DØR? 2.Hvad er fremtidsudsigterne for dansk økonomi? 3.Hvad skyldes de magre fremtidsudsigter?
Makro-1 uge 9 Præsentation Undervisningsform Pauser hvornår hvor mange
Økonomiske begreber Samfundsfag.
Lektion 13: ISLM – samspillet mellem finans- og pengepolitik
Den Nordiske Model Hvad er en velfærdsstat? Analytisk perspektiv
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
AD-AS – Det mellemlange sigt
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Repetitionssvar til lektion 23 1.Hvorfor er vækst per kapita et bedre mål for velstandsudviklingen end vækst i BNP? Når væksten skal fordeles, er det vigtigt,
1 Lektion 26-repetition 5 1.Komplet? Noget I/jeg kan lære af det? 2.Udlevering af stedprøvesvar til de, der mangler 3.Siden sidst 4.Evaluering – råd til.
Lidt eftertanker… Vigtigt at de, I lærer, er en teori blandt mange teorier – men det præsenteres som teorien = sandheden Og det er den, I skal kunne til.
Samfundsøkonomi-4 Uge 12 gv
Lektion 10b: Indkomstdannelsesmodellen
Gennemgang af makro-prøve, II
1 Lektion 22: Vækst og vækstteori. Kapitel Økonomiske nyheder 2.Repetitionsspørgsmål og svar 3.Dagens pensum 4.Opsummering af hovedpointer 5.Hvad.
Lektion 1: Introduktion
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering15A.1 Eksamen…
SKABELON.
Jan Christiansen SOSUFYN
Jeopardy Del 2: Makroøkonomi. BeskæftigelseInflationVækstStatens budget og velfærd Betalingsbalancen
Studiepraktik på polit Økonomiske Principper B 23. oktober, 2015 Kamilla Holmgaard.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
Makroøkonomi i 40 år! Jesper Jespersen Fredag, den 11. februar 2011.
Jeopardy Del 1: Mikroøkonomi. ØkonomiMarkedetElasticitetMarkedsfejlStat og marked
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Naturfag.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Præsentation af forretningsplan
Præsentation af forretningsplan
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

Dagens program (3. september) 0. Sluk mobilen… 1. Præsentation 2. Kort gennemgang af pensum, forløbet og pædagogik osv. 3. Dagens tema: Introduktion til nationaløkonomi Economics kap. 1 Beskrivende Økonomi kap. 1+11.1-11.3

Pensum Samfundsøkonomi 1. Lipsey, Richard, Chrystal, Alec: Economics Tenth Edition, Oxford University Press, 2003 – en typisk økonomi-lærebog (lidt mere nuanceret) – politisk nok omkring midten… 2. Andersen, Linderoth, Smith og Westergaard-Nielsen, Beskrivende dansk økonomi, HandelsVidenskab Bogforlaget, 2005, 2. udgave – tilstræbt objektiv og beskrivende, men… 3. Det Økonomiske Råd, Dansk Økonomi, Efterår 2007 (forventes udgivet i december) - de såkaldte vismænd – to rapporter om året 4. Danmarks Statistik, Statistisk Tiårsoversigt 2007 (forventes udgivet medium august) 5. Danmarks Nationalbank, Pengepolitik i Danmark, Kbh. 2. udgave 2003 6. Aalborg Universitet, Kompendium, Eksamens- og prøveopgaver Samfundsøkonomi, 2006 (bliver udleveret) – kan bruges til eksamensforberedelse

Hvad skal I lære ifølge studieordningen? forbedre virksomhedens beslutningsgrund-lag ved at give indsigt i: markedets funktion - mikro den nationale og internationale økonomis struktur, udvikling, problemer og mulige løsninger – makro grundlaget for at føre økonomisk politik – især makro

Hvad synes jeg, at I skal lære? At bestå eksamen med en god karakter! Hvad giver gode karakterer? At man kan ’tænke’ økonomisk Ved at anvende de mest virkelighedsnære dele af økonomisk teori på virkeligheden Ved at tænke systematisk og fokusere på de primære effekter (dvs. ikke ’hvordan påvirker finanspolitikken eksporten?’) Bruge de økonomiske værktøjer som figurer på en naturlig måde – større præcision…

De vigtigste brikker i forløbet Lektioner og læs og følg med i den økonomiske udvikling og debat Hjemmeopgaver En projektopgave Projekteksaminationen er individuel og forløber efter følgende model: præsentation af rapporten ( ca. 5 minutter) diskussion af (dele af) rapporten (ca. 5 minutter) eksamination i et emne fra økonomisk teori (ca. 15 minutter) – trækker et spørgsmål, som jeg formulerer en samlet mundtlig karakter. Derudover en firetimers skriftlig eksamen uden hjælpemidler – jeg er involveret i begge eksaminer

Pædagogik Snakker højest 20 minutter af gangen Mange opgaver og dialog Hjemmeopgaver centrale Bolden skal over til jer… Stop mig, hvis der er noget, I ikke forstår Hovedsigte: hvordan kan I bruge den økonomiske teori til at forstå virkeligheden? Lære hvordan økonomer tænker (se kap. 2) – lære selv at tænke økonomisk… Fokuser på det I kan forstå… Vil I gerne have power points i forvejen – og hvornår I givet fald? (Laver dem måske lidt om mandagen)

Et par spørgsmål til jer? Har du haft nationaløkonomi før? En del Lidt Intet Har du før læst faglitteratur på engelsk? Ja, i høj grad grad Noget Aldrig Og hvad kan vi/jeg så lære af de svar?

Disposition for Dagens tema Hvad er et økonomi? Hvad er et marked? Hvad er ressourcer? Hvad er knaphed? Valg og offeromkostninger Gruppearbejde Økonomien hovedaktører 4 økonomiske systemer Spørgsmål til dagens tekst? Beskrivende økonomi – vækst og erhvervsstruktur Konklusion

a. Hvad er økonomi? Økonomi fra græsk oikonomia som betyder ”at holde hus” forvaltning af ressourcer og materielle værdier Bogen ser økonomi som et studium af hvilke mekanismer der ligger bag forarbejdningen af basale ressourcer til de varer og serviceydelser som et moderne samfund efterspørger – tendens til fokus på køb/salg

b. Hvad er et marked? I studieordningen: markedets funktion, markedsmekanismen, markedsformer, indgreb i markedsmekanismen, faktormarkederne Markedet centralt – hvad er det? Hvordan fungerer det? (Mere om det næste gang). Torvemarked som billede, men hvordan ’ser’ markedet for bærbare ud? Mere abstrakt… Kort: udbud, efterspørgsel, pris.

b. Hvad er et marked? Langt: priser sættes på åbne markeder, hvor udbydere konkurrerer om at sælge til potentielle købere Ideelt set selvorganiserende og skaber spontant en social orden, men… ’…governed by a legal framework…administered by the state’ (p. 4) Svarende til den rene markedsøkonomi-model (se senere)

c. Hvad er ressourcer? Et lands ressourcer er på forhånd givet ! Land (natur ressourcer), kapital og arbejdskraft innovative iværksættere (produktionsfaktorer) Anvendes som input til at producere det output som samfundet efterspørger Frembringelse af outputtet kaldes for produktion, og anvendelsen for forbrug

d. Hvad er knaphed? Alle produktionsfaktorer eksisterer i et begrænset omfang Menneskehedens største problem vi har det vi har, og når der ikke er mere, ja så er der ikke mere Eksempel: Mad, rent vand, olie, plads osv.

e. Valg og offer Da alle ressourcerne eksisterer i et knapt omfang, er det et spørgsmål om hvad der skal produceres og hvor meget den enkelte kan/må/skal forbruge. En beslutning om at have mere af et gode, kræver at der haves mindre af et andet gode Knaphed betinger et uundgåeligt valg, og dette valg resulterer i nogle omkostninger

e. Valg og Opportunity cost (offeromkostninger) Defineres som det bedste alternativ man går glip af !! Det bedste blandt det jeg i stedet kunne have opnået Hver gang der træffes et økonomisk valg, er det forbundet med offeromkostninger

Summeopgave Er det ikke underligt, at økonomer taler så meget om ’knaphed’ (scarcity) i et overflodssamfund? På hvilken måde er der tale om knaphed? (De umættelige behov…). Bliver vi mere lykkelige af, at der bliver mindre knaphed?

Produktionsmuligheds- Figure 1.1 Produktionsmulighedskurven Illustrerer tre forhold . Knaphed Uopnåelige kombinationer . Valg opnåelige kombinationer . Offeromkostninger den negative hældning på kurven Uopnåelige combinationer a c0 d Produktionsmuligheds- kurven C Opnåelige kombinationer c1 b Quantity of private sector goods c G g0 g1 Quantity of public sector goods Lipsey: Figure 1.1

f. Gruppeopgaver Økonomer har ofte en antagelse om fuld beskæftigelse (jf. p.7) – hvordan kan man se, at denne antagelse gemmer sig bag figur 1.1? Prøv at brug figur 1.1. til at diskutere den nuværende diskussion om skattelettelser og mere velfærd. Hvad sker der i denne figur, hvis vi giver skattelettelser eller mere velfærd? Hvorfor tror I i øvrigt, at økonomer gerne antager, at der er fuld beskæftigelse, når reglen er, at der ofte er en betydelig arbejdsløshed? Spørgsmål til dagens tekst?

g. Økonomiens hovedaktører i det økonomiske kredsløb

h. 4 grundlæggende økonomiske systemer Traditionel økonomi nedarvede traditioner og vaner møllerens søn overtager møllen Plan- eller kommandoøkonomi det tidligere Sovjet, Nordkorea ressourceallokeringen styres fra central hold Forbruget styres af udbudet…

h. 4 Grundlæggende… Den rene markedsøkonomi Varer og serviceydelser udveksler kun på markeder Staten varetager kun lovgivning, politi og forsvar Blandings(mixed)økonomi, hvor staten har en række opgaver: Korrigerer markedsfejl, leverer offentlige goder og ’merit’ goder, afbøder eksternaliteter, omfordeler (redistribuerer), sørger for pengeforsyningen og arbejder for stabilitet i konjunkturer og priser (lav inflation) Denne ’virkelige’ økonomi låner lidt af alle modeller… USA tættere på den ’rene’ markedsøkonomi end den danske, men…

i. Spørgsmål til dagens tekst ??

j. B.Ø: Vækst Væksten drives af teknologisk udvikling Økonomisk vækst medfører ændringer i udbudet og efterspørgslen efter varer/service Dermed ændres erhvervsstrukturen fra en primitiv landbrugsøkonomi omkring 1800 til en teknologi og vidensintensiv økonomi Den teknologiske udvikling medfører produktivitetsstigninger øget værditilvækst i faste priser divideret med et mål for indsatsen af produktionsfaktorer

Gennemsnitlig årlig vækst i BNP for udvalgte lande, faste priser, 1890-2004 Men hvor er det bedst at leve?

s. 3

Danmarks erhvervsstruktur -viser hvor meget de enkelte erhverv eller brancher fylder i økonomien Den teknologiske udvikling og produktivitetsforbedringer er den afgørende faktor bag erhvervsstrukturelle forandringer

s. 10

k. Konklusion Markedet, priser og knaphed helt centrale begreber for økonomer Forestillingen om det frie selvregulerende marked, der uden statens indblanding finder en pris, der sikrer ligevægt mellem udbud og efterspørgsel (mere næste gang) Men virkelighedens blandingsøkonomi er mere indviklet… hvordan fungerer markedet i en blandingsøkonomi? Udviklingen i prisen er ofte ’succes’målestokken (eks. At det indre marked fører til lavere priser)