Digital forandringsledelse Fra policy til læring! Digital forandringsledelse Emnenavn 08-04-2017
Et Johny Madsen citat: ”Folk spørger tit til om det er svært at spille i beruset tilstand. Det er det ikke, så længe man sørger for også at være det når man øver” Emnenavn 08-04-2017
Digital forandringsledelse: Hvordan faciliteres systemisk tænkning? Skala/ implementering Digital kapacitet Teori Praksis Digitale ildsjæle Pilot/ projekt Emnenavn 08-04-2017
Hvilke rammebetingelser skal være til stede for at vi kan lykkedes med digital implementering,? Et ”systemteoretisk” bud! Lærings- Teknologi Hardware Gadgets Wearables Digitale kompetence Ledelse Lærere Elever Organisation Aktører Strukturer Rammer Indhold Intranet Web UV programmer Ophavsret Infrastruktur Trådløs Fiber Cloud/LMS 8. april 2017 Emnenavn
Hvilke rammebetingelser skal være til stede for at vi kan lykkedes med digital implementering,? Et ”systemteoretisk” bud! Xx påvirkning Lærings- Teknologi Hardware Gadgets Wearables Digitale kompetence Ledelse Lærere Elever Organisation Aktører Strukturer Rammer Indhold Intranet Web UV programmer Ophavsret Infrastruktur Trådløs Fiber Cloud/LMS Xx påvirkning Xx påvirkning 8. april 2017 Emnenavn
Hvad har skeet-skydning og digital forandringsledelse med hinanden at gøre? ”Tidsvindue”: Kortere tidsvindue for beslutninger grundet teknologiens udviklingshastighed og uforudsigelighed Emnenavn 08-04-2017
Hvad er særlige udfordringer ved digital forandringsledelse? Stigende doblingshastighed: Tidsvindue Stigende doblingshastighed: Informationsfordobling Forstyrrende teknologier ”Samtidighed” (eller subsystemernes indbyrdes afhængighed) Manglende sprog og begrebsklarhed på væsentlige elementer i subsystemerne Manglende pædagogiske formater og metoder Emnenavn 08-04-2017
Fokus ! Implementering af IT er 20 % teknologi og 80% forandringsprojekt, 90 % af vores opmærksomhed er rettet mod det første ! Emnenavn 08-04-2017
Michael Fullan, Ontario Kapacitets opbygning! Capacity Building is the process of developing the knowledge, skills and commitment of individuals and organisations to transform learning. Effective Capacity Building produces new skills, generates greater clairty and result in ownership. Capacity Building in the area of pedagogical practise will be critical to success and this will include exploring pedagogical models and strategies that work best, sharing these within and across clusters using practise collaborative work practices. Michael Fullan, Ontario Emnenavn 08-04-2017
Kapacitetsopbygning – fra policy til læring Involverer alle aktører (social kontrakt) Kræver pædagogiske kompetencer såvel som kompetencer i digital forandringsledelse Klarhed om fælles sprog og forståelse Metoder og arbejdsgange der beskriver meningsfulde pædagogisk/didaktisk formater Ledelsesmæssig koordinering for at sikre ”tidsvindue” og ”samtidighed” Skabe organisationsstrukturer og incitamenter der sikrer ovenstående Emnenavn 08-04-2017
Aktører Elever Lærere Skoleledelse Forvaltning Organisering Mediepatruljer. Producerende praksisfællesskaber. Digitale skoleledernetværk. Rammesættende og bevilligende myndighed. Kompetence Eleven som producent. 21st Learning Skills. Faglige mål. Digitale fagfaglige kompetencer. TPACK model. Samfundsmæssig indsigt i teknologiens rolle. Digital forandringsledelse. En forståelse for kompleksitet i digitale forandringsprocesser. Social kontrakt Aftalesæt mellem lærere/ skoleledelse og elever om etik, politikker og mediepatruljernes rolle og funktion. Pædagogisk/didaktisk it-strategi med målbeskrivelse og leverancer mellem lærere og skoleledelse. Indeholdende kompetenceplan for lærerne og digitale politikker. Skoledelse og forvaltning sikrer en autentisk involveringsproces, hvor lærere og elevers ønsker og behov bliver inddraget, således at strategier og politikker får ejerskab. Skoleledelserne sikrer, at forvaltningens rammesætning udmøntes efter lokale forhold, og at lokalt definerede mål nås i overensstemmelse med forvaltningens ramme-sætning. Forvaltning sikrer digital kapacitetsopbygning i samarbejde med øvrige aktører. Sikrer, at forventninger, ansvar og mål tydeligt kommunikeres, og at der er nødvendige motivationsdrivere og ressourcer Emnenavn 08-04-2017
3 spørgsmål til reflektion Kræver IT implementering i EDU sektoren en særlig ledelsesdisciplin? Hvordan opnår man samtidighed i processerne? Kan vi som interessenter i skolens dagligdag indfri de store forventninger der er til en digital skole? Emnenavn 08-04-2017