Digital forandringsledelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Advertisements

Danmark 3.0.
1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
På vej mod en innovativ offentlig sektor
3D modellering på den nye bane København-Ringsted
Understøttende undervisning, Vejle Kommune, mandag d. 28. oktober 2013.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
- Et interaktivt kursus i forandringsledelse
2.-generationsintranet på KU Internet, intranet, ekstranet eller "mit net"? Claus Qvistgaard It-strategichef
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
NOEA/Aalborg Universitet
Visioner for fremtidens offentlige styring Enkel styring – rig dialog
IT i naturfagsundervisningen 28.marts 2012 Visioner for IT i undervisningen Ikke et ord om udstyr.
Hensigtsmæssigt (e)læringsdesign
LP-tovholder på Antvorskov Skole på 4. år
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
Lærermiddelkultur(er)?
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Uddannelse til Alle! FNs topmøde for uddannelse i Dakar 2000 FNs topmøde for uddannelse i Dakar konkrete målsætninger 6 konkrete målsætninger 2015-målene.
Groupware – et socialt eksperiment Eller: Det sku’ være så godt, men.. Præsentation af artikel 15 og 16.
Skoleledelse Atuarfinni aqutsineq Skoleledere i udvikling, som også udvikler kollegaer. ”Aqutsisut ineriartortut, suleqatinillu ineriartortitsisut”.
IAA Marketing Management Session 1 forberedelse til: Marketings rolle i virksomheden.
Issue 1: Which technologies and strategies is needed to develop solutions to realize the long-term goals of making the whole building stock independent.
Workshop om vidensdeling og kompetencer ved samarbejder i partnering Hvilke kompetencer er vigtige ved samarbejde i partnering af Michael Stig Ørbech,
Virkeligheden er ikke en case Mangfoldighed er ikke til stede som viden – skal udforskes Mange historier – perspektiver og interesser Et barn – tilfældigheder.
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
Stedet som indgang til digital forvaltning
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Skoleledelse og skoleudvikling i dag
KIGO og kommunernes opgaver
Planlægning, proces og evaluering
Ny regering, nye tider – dag 1
Kortdage 2004 Omlægningerne i de offentlige GI/GIS relaterede forvaltninger. Hvordan håndterer man de menneskelige og organisatoriske omstillingsprocesser?
Forskning og intervention Steffen Jensen Seniorforsker, RCT.
SkoleIntra som skolens digitale hjemmebane SkoleIntra som skolens digitale hjemmebane - nogle forholdsvis almindelige betragtninger om drift, implementering.
Demonstrationsskoleprojekt:
Stine Skøtt Thomsen - Sex og Samfund - NGO-træf 18. marts 2006 WHRAP Partnerskab for Fortalervirksomhed om Kvinders Sundhed og Rettigheder i Sydasien Et.
Fremtidens Socialpsykiatri – i andre klæder!
Fremtidens velfærdsrelationer og offentlig værdiskabelse
23. juni 2015 Det Semantiske Web Mads Carlsen. 23. juni 2015 Problemer med det nuværende Internet Ingen semantiske specifikationer. Søgning giver mange.
Mange positioner ! Hvorfor skal vi i uddannelses sektoren beskæftige os med teknologi?
Digital forvaltning: Organisatoriske og kompetencemæssige forudsætninger Kontorchef Lars Frelle-Petersen og chefkonsulent Sten Mogensen Videnskabsministeriet.
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
Genrepædagogik på Sølystskolen - hvorfor, hvad og hvordan? 7. møde for SFL i professionerne Sprogbaseret pædagogik i praksis 4.
Direktørgruppen SAMlær Odense. Hvad er der gang i? Arbejdstidsaftaler Undervisningsdifferentiering og IKT IKT Blended Learning God undervisning.
Implementering af ny software i Kolding. Lidt om mig  Fokusområder i nuværende job som digital læringskonsulent:  Strategi: Digital strategi for skoleområdet.
Diskussionsoplæg Didaktik, design og digitalisering.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Muligheder og perspektiver1 Indledning. Muligheder og perspektiver2 Processen – formål # 1 Den forestående 2-årige proces har som mål: 1. At brancheskolerne.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
”…risikoen for at falde mellem to stole blev minimeret for den ældre borger i Odder; man tilbød og realiserede ”det gode patientforløb” fra første symptom.
Program for dagen Intro ved Eva og Mette 5 min Den didaktisk ramme og erfaring fra Canada Nikolaj Schnurre. 15 min Den didaktiske model og rundtur på EMU.
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Kurset i fase 1 er 2-delt:  I første del og som introduktion præsenteres du for definitionen af Flipped Learning. Og du præsenteres for en didaktisk skitse.
Kompleksitet og paradokser
Fælles faglige Begreber - samarbejdet med it-leverandørerne
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
RELATIONS KOMPETENCE SOM LEDELSESGREB I BØRNEFORTÆLLINGEN
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Digital forandringsledelse
Fælles faglige Begreber - samarbejdet med it-leverandørerne
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
I synergi med uddannelserne set fra et universitetsperspektiv
Præsentationens transcript:

Digital forandringsledelse Fra policy til læring! Digital forandringsledelse Emnenavn 08-04-2017

Et Johny Madsen citat: ”Folk spørger tit til om det er svært at spille i beruset tilstand. Det er det ikke, så længe man sørger for også at være det når man øver” Emnenavn 08-04-2017

Digital forandringsledelse: Hvordan faciliteres systemisk tænkning? Skala/ implementering Digital kapacitet Teori Praksis Digitale ildsjæle Pilot/ projekt Emnenavn 08-04-2017

Hvilke rammebetingelser skal være til stede for at vi kan lykkedes med digital implementering,? Et ”systemteoretisk” bud! Lærings- Teknologi Hardware Gadgets Wearables Digitale kompetence Ledelse Lærere Elever Organisation Aktører Strukturer Rammer Indhold Intranet Web UV programmer Ophavsret Infrastruktur Trådløs Fiber Cloud/LMS 8. april 2017 Emnenavn

Hvilke rammebetingelser skal være til stede for at vi kan lykkedes med digital implementering,? Et ”systemteoretisk” bud! Xx påvirkning Lærings- Teknologi Hardware Gadgets Wearables Digitale kompetence Ledelse Lærere Elever Organisation Aktører Strukturer Rammer Indhold Intranet Web UV programmer Ophavsret Infrastruktur Trådløs Fiber Cloud/LMS Xx påvirkning Xx påvirkning 8. april 2017 Emnenavn

Hvad har skeet-skydning og digital forandringsledelse med hinanden at gøre? ”Tidsvindue”: Kortere tidsvindue for beslutninger grundet teknologiens udviklingshastighed og uforudsigelighed Emnenavn 08-04-2017

Hvad er særlige udfordringer ved digital forandringsledelse? Stigende doblingshastighed: Tidsvindue Stigende doblingshastighed: Informationsfordobling Forstyrrende teknologier ”Samtidighed” (eller subsystemernes indbyrdes afhængighed) Manglende sprog og begrebsklarhed på væsentlige elementer i subsystemerne Manglende pædagogiske formater og metoder Emnenavn 08-04-2017

Fokus ! Implementering af IT er 20 % teknologi og 80% forandringsprojekt, 90 % af vores opmærksomhed er rettet mod det første ! Emnenavn 08-04-2017

Michael Fullan, Ontario Kapacitets opbygning! Capacity Building is the process of developing the knowledge, skills and commitment of individuals and organisations to transform learning. Effective Capacity Building produces new skills, generates greater clairty and result in ownership. Capacity Building in the area of pedagogical practise will be critical to success and this will include exploring pedagogical models and strategies that work best, sharing these within and across clusters using practise collaborative work practices. Michael Fullan, Ontario Emnenavn 08-04-2017

Kapacitetsopbygning – fra policy til læring Involverer alle aktører (social kontrakt) Kræver pædagogiske kompetencer såvel som kompetencer i digital forandringsledelse Klarhed om fælles sprog og forståelse Metoder og arbejdsgange der beskriver meningsfulde pædagogisk/didaktisk formater Ledelsesmæssig koordinering for at sikre ”tidsvindue” og ”samtidighed” Skabe organisationsstrukturer og incitamenter der sikrer ovenstående Emnenavn 08-04-2017

Aktører Elever Lærere Skoleledelse Forvaltning Organisering Mediepatruljer.  Producerende praksisfællesskaber.  Digitale skoleledernetværk.  Rammesættende og bevilligende myndighed.  Kompetence  Eleven som producent.  21st Learning Skills.  Faglige mål.  Digitale fagfaglige kompetencer.  TPACK model.  Samfundsmæssig indsigt i teknologiens rolle.  Digital forandringsledelse. En forståelse for kompleksitet i digitale forandringsprocesser.  Social kontrakt  Aftalesæt mellem lærere/ skoleledelse og elever om etik, politikker og mediepatruljernes rolle og funktion.  Pædagogisk/didaktisk it-strategi med målbeskrivelse og leverancer mellem lærere og skoleledelse. Indeholdende kompetenceplan for lærerne og digitale politikker.  Skoledelse og forvaltning sikrer en autentisk involveringsproces, hvor lærere og elevers ønsker og behov bliver inddraget, således at strategier og politikker får ejerskab.  Skoleledelserne sikrer, at forvaltningens rammesætning udmøntes efter lokale forhold, og at lokalt definerede mål nås i overensstemmelse med forvaltningens ramme-sætning.  Forvaltning sikrer digital kapacitetsopbygning i samarbejde med øvrige aktører. Sikrer, at forventninger, ansvar og mål tydeligt kommunikeres, og at der er nødvendige motivationsdrivere og ressourcer   Emnenavn 08-04-2017

3 spørgsmål til reflektion Kræver IT implementering i EDU sektoren en særlig ledelsesdisciplin? Hvordan opnår man samtidighed i processerne? Kan vi som interessenter i skolens dagligdag indfri de store forventninger der er til en digital skole? Emnenavn 08-04-2017