Den internationale dimension i skolen Hindsholmskolen i Kerteminde 250 elever 25 lærere International dimension siden 1995 www.hindsholmskolen.dkwww.hindsholmskolen.dk.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børns sociale liv med digitale medier
Advertisements

Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
EU i samfundsfag Rasmus Nørlem Sørensen Sekretariatsleder
Energi- & Vandværkstedet
Elevmotiverende arbejdsformer Kompetenceudvikling for lærere i Gymnasiefællesskabet Moodle Fra it-teknik til pædagogik Fra pædagogik til.
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
International linje en forsøgsordning Hvem er vi? Hvad er det vi kan / vil / skal Internationalt læringsmiljø / flersproget tilgang Fokus den internationale.
Lærerprofessionen.
Invention og innovation i teknologiundervisningen
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Gymnasiedage.dk, Odense 29. sept Claus Berg, chefkonsulent Web 2.0, dialog og interaktivitet på EMU.dk.
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Softwaretest – med TestLink Open source testværktøj
Elevernes digitale dannelse
DET INTERNATIONALE ARBEJDE I FORVALTNINGEN
International? Ja tak! Skolelederkursus Herning, 21. September 2005
Den internationale dimension i folkeskolen
ETwinning - skolepartnerskaber i Europa Spring Day og ”Internationalt” på EMU Sønderborg 30 januar 2008 Ebbe Schultze Chefkonsulent UNI-C
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Skolen i Verden november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland.
ETwinning VEJEN TIL EUROPÆISK SAMARBEJDE L Kodal SkoleIntra Kolding den
- bliv klar til den virkelige verden!. Hvad kommer I til at høre noget om?  Den internationale dimension  Nogle gør det...  Vi skal alle gøre det...
Videndeling og ledelse
Evaluering af EMU Juni 2010 Undervisningsministeriet / Niras (
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
Webredaktør Rikke Kjærem Nielsen Small business webside til dine kunder - Session 2A og 2B.
Europa. Problem formulering Hvorfor er der så mange lande der vil være medlem af EU.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
EU Institutioner.
Kort præsentation af principperne bag SOL (Samarbejde Om Læring)
6 år med JPCK og hvad så nu? Annette Eickhardt marts 2011.
Generelt Hvor i processen er vi med EU Kemikaliepolitikken?
Lobbyregisteret Kommissionen og EU-Parlamentet har nu et fælles register over lobbyister. Nyttigt til at orientere sig i, hvem.
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
Internationalisering i Kolding Kommunes skolevæsen Et eksempel fra Vejstrup og Hejls Skoler – nu sammenlagt til Sjølund-Hejls Skole.
Skolereformen og ”FUF”
Hvad er vejledning? Uddannelses- og erhvervsvejledning er en proces, der foregår i et samspil ml. oplysning, undervisning, praktiske aktiviteter og personlig.
Sikker Internet og SMS. Ole Clausen - Maglegårdsskolen – Gentofte - Baggrund for forløbet Multimedie generation Multimedie generation.
Lærerkompetencer 6. oktober 2014 Caroline Kearney Projektleder & Uddannelsesanalytiker.
04.nov. 10 Henrik Schramm Rasmussen 04.nov. 10 Europa en realistisk plan eller tomme ord?
Fundraising og biblioteker – europæiske perspektiver Hvorfor indgå i EU-projekter? Tine Vind, Kulturstyrelsen Kontorchef for Biblioteker November 2014.
Thomas Bjørnkilde, Manager, PLS RAMBØLL Management
Forældremøde Sortedamskolen 2014/15. UU København Serviceinstitution under Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune Vi vejleder unge i København.
Internationale aktiviteter Hvorfor? Og hvordan? Helle Bukh tlf.
1 IRC Denmark. 2 TTT T ransnational T echnology T ransfer.
Læring, kommunikation og samarbejde
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
registrere dig som bruger på Når du vil i gang med dit eTwinningprojekt i din børnehave skal du først.
Kristine Kousholt, post doc, ph.d.
Årsplan – en kort en lang
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Johnny Jensen CI · Centereftermiddag 16. april 2002 Den internationale dimension Hvorfor og hvordan? Ny Carlsberg Vejens Skole Skolen i Charlottegården.
Internationalt arbejde i skolen Kolding 26. februar 2009 Ebbe Schultze Chefkonsulent UNI C
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
ETwinning VEJEN TIL EUROPÆISK SAMARBEJDE L Kodal SkoleIntra Kolding den
The Friends of Scouting in Europe. Hvem er Friends of Scouting (FOSE) i Europa? Flere end 400 enkeltpersoner, fra hele verden, som har givet en økonomisk.
ETwinning - skolepartnerskaber i Europa Spring Day og ”Internationalt” på EMU ENIS - Netværket af innovative skoler Spredningsprojektet SkoleIntra træf,
Kommunikationsenhedens strategi Juni Demokratisk A- og B-hold Demokratisk kompetence = Evnen og viljen til samt muligheden for at øve indflydelse.
De seks bedste billeder fra gruppen
Videndeling - hvad er der sket? - hvad er på vej?
Matematik i VØ KONFERENCE 5. MARTS Vi åbner døren for anvendelse af matematik August 2010 Revideret læreplan i vø Eleverne skal kunne udvælge og.
EU-undervisning 2015 Anders Stig Christensen
ETwinning og ENIS – status og sidste nyt Kolding 10. marts 2008 Ebbe Schultze Chefkonsulent UNI C
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
De maler et billede af sig selv som frie individer, der dybest set har mulighed for at skabe sig den tilværelse, som de allerhelst vil have – det handler.
Styrelsen for Universiteter og Internationalisering International vejledning Efterskolernes Vejlederkonference september 2012 Birtha Theut, Euroguidance.
Tilskud til ansattes efteruddannelse i Europa
Præsentationens transcript:

Den internationale dimension i skolen Hindsholmskolen i Kerteminde 250 elever 25 lærere International dimension siden

Netværk European schools Project (ESP) MyEurope SpringDay 2003, 04 og 05 ENIS E-Twinning

Udbytte Elever:Lærere:Skolen: Fremmedsprog og kommunikative færdigheder Netværk IT-færdigheder Resourcer og videndeling Faglig viden eks. geografi Ny pædagogisk viden og indsigt Motivation Åbenhed, udsyn, tolerance Fornyelse og variation Profilering og synliggørelse

Spring Day in Europe Europæisk forårsdag “Skoler arbejder med Europa” 17 marts 2005

Spring Day in Europe Europæisk forårsdag … …eller hvordan man med succes bringer Europa ind i skolen og lader de unge blive hørt.

Spring Day in Europe

2005: Et netværk af netværk med debatten om fremtidens Europa i skolerne som mål Det europæiske skolenet i samarbejde med EU-kommissionen og EU-parlamentet Et netværk af nationale repræsentanter fra undervisningsministerierne 31 pædagogiske vejledere fra 29 lande To fokusgrupper

Spring Day in Europe Rollespil om beslutningsprocesser Instruktioner til læreren Arbejdsark klar til brug Realistiske cases og scenarier On-line værktøjer til offentliggørelse af bidrag Resourcer og undervisningsmidler Samarbejdsrum for team « Spørg en ekspert »

Spring Day in Europe Værdier og aktiviteter Kom igang! Vis værdierne på Springday Sæt billeder på værdierne Tegn og fortæl Hvad ville du gøre hvis… Kan værdier løse etiske problemstillinger? Jeg har en drøm… Drømme om et bedre Europa

Spring Day in Europe Chat med eksperter 6 chats vil hjælpe lærere og elever med at kommunikere og give dem direkte svar på spørgsmål om Europa Alle chats er ledet af en ordstyrer og bliver eferfølgende redigeret så de kan benyttes i undervisningen

Spring Day in Europe To fokusgrupper Resourcer: 10 lærere udvælger og kategoriserrer undervisningsmidler til rollespillet om beslutningsprocesserne Rollespil om beslutningsprocesser : 10 lærere tester spillet med egne elever inden det frigøres

Spring Day in Europe Kontakter i Danmark Spring Day national koordinator Claus Berg Spring Day pædagogisk vejleder Peter Rasmussen

Links Springday: ESP: MyEurope: eTwinning: Denne præsentation: