Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Parforhold; kommunikation og seksualitet
Styrket inklusion i Kerteminde Kommune
Evaluering og effektmåling i aktiveringsindsatsen
John.M.Nielsen Metode & Co.
Forandringsteori for Venindenetværket2013
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Sundhedspædagogisk indsats
Forældremøde X årgang.
Underviser Ronny Højgaard Larsen
Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Fagets formål, fokus og fagmål
Mental sundhed i skolen
Sundhedspædagogik som ledelsestilgang
NOEA/Aalborg Universitet
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
O STED FRISKOLE - ET VÆRDIBASERET KLARSYN Et værdibaseret debatoplæg til skolens daglige arbejdsområder, særlige fokusområder, forpligtigelser samt fremtidsvisioner.
Mere end blot forberedelsen til en fest En intro til en temadag & en undersøgelse.
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Modulbaseret efteruddannelseskursus i sundhedspædagogik
Mindfulness og mental sundhed
Mental sundhed I skolen trivsel, selvværd og robusthed
Sundhedspolitik for Favrskov Kommune Sundhedsambassadører i landsbyerne i Favrskov Sundhedskonsulent Christina Rasmussen-Rubæk.
Sundhedsfremme i skolehaver?
Involvering i det sundhedsfremmede og forebyggende arbejde
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Metoder til involvering af børn og unge ved anbringelser
Sundhedspædagogik og måltidsfællesskab
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Kodeks for offentlig topledelse
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Oplæg til Strategi for kreds-FDF HB møde februar 2012, bilag 4.2 Status – februar 2012 Ver.2.5.
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
På Filstedvejens Skole er vi klar over, at mobning forekommer og vil forekomme, men vi vil med dette sikre os ansvar, viden og engagement i arbejdet mod.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Broen til bedre sundhed – fremtidens voksne Borgmester Stig Vestergaard 3. Maj 2013.
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Sundhedspædagogik - sundhedsbegreber og kompetencer
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Er foreningerne for alle – eller bare for de fleste?
DE-L Årsmøde, Workshop: ”De voksnes vej ind i de erhvervsrettede uddannelser ” Kirsten Holmgaard, direktør Mercantec Tirsdag den 29. april.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Mærk dig selv.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At sætte ord på læring.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Inklusion Fokus: Udsatte unge og samarbejde med kommunerne Pædagogisk konsulent Maren Ottar Hessner
Kompetencemål 5  Borgerens ønsker og livskvalitet skal holdes ved lige, imens man motivere dem til en sundere livsstil – og få en bedre livskvalitet.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Unges opfattelser af og viden om sundhed
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Sundhed, forebyggelse og sundhedsfremme
Vidensbaseret praksis i botilbud
Sundhedspædagogik i skolen - værdier, kontrol og dilemmaer
Sundhedspædagogik og værdier
Sund Mund til Byens børn
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde I Forebyggelsesudvalg og Livsstilsværksteder? Lektor, ph.d. Karen Wistoft/DPU

Pædagogisk målsætning At mennesker lærer at takle sundhedsmæssige udfordringer og ændre de ting, de kan ændre – i en sundhedsfremmende retning At de har en oplevelse af tid og ro, livsmod og livsglæde, både i sig selv og sammen med andre At de lærer at se forskel på, hvad de har brug for og ikke brug for – både kropsligt og mentalt (behovsudsættelse) At de lærer at leve et godt liv ud fra deres egen og omverdenens opfattelse At de lærer at undgå krænkelser

Sundhedspædagogisk kompetence Opdateret viden om sundhed, risiko og sygdom Pædagogisk viden og erfaring Evne og lyst til at tage afsæt i deltagernes viden, roller og værdier Evne til at gennemføre sundhedsfremmende undervisning og skabe lærerige rammer Evne til at arbejde involverende Evne og lyst til at arbejde tværfagligt og overskride traditionelle fagskel Evne til at evaluere sundhedsarbejdet, både hvad angår deltagernes udbytte og aktiviteternes umiddelbare og forventede effekt

Tværfagligt samarbejde Afklare egen faglighed (viden og værdier) Afklare værdier og et fælles sundhedsbegreb Have blik for befolkningens indsigt, værdier og opfattelser af et godt liv Kunne kvalificere deres idéer og lade dem indgå i såvel målsætningsarbejde som konkrete aktiviteter I fællesskab gennemføre pædagogiske aktiviteter og løbende justere aktiviteternes indhold og form Udvikle egen evne til at bryde med normer, vante arbejdsgange og vedtagne sandheder!

Tværfaglige udfordringer At kunne se en sag fra flere sider At være opmærksom på både egne og andres værdier og de grundantagelser, værdierne bygger på At være opmærksom på egne og andres kompetencer At være i stand til at åbne sig over for partnernes viden og metoder og skabe rum for fælles refleksion At forholde sig åbent til indbyrdes forventninger og roller At involvere sig ’ægte’ i arbejdet og være autentisk – dvs. turde være den man er!

Forskning på området viser At borgere i alle aldersgrupper – også børn og unge – kan lære at forholde sig til de sundhedsmæssige udfordringer, de møder, hvis får mulighed for det At de kan handle hensigtsmæssigt, hvis de erfarer og lærer det At de har evner og kompetencer, der gør dem i stand til at være opmærksomme på såvel deres egen som andres sundhed…

Specielt for børn og unge De kan lære at forholde sig og tage ansvar i forhold til sundhedsmæssige risici, der er en del af deres hverdag. De har brug for hinanden og for engagerede voksne, når de skal lære at tage vare på deres liv og dermed også på deres sundhed De udfordrer de deres sundhed på forskellig vis, og de kan ikke leve sundt og trives uden både med- og modspil Deres viden og identitet afhænger af de sociale netværk, de indgår i: familien, kammeraterne, skolen eller andre fællesskaber

Den tværfaglige udfordring At formulere fælles sundhedspædagogiske mål At organisere sundhedsarbejdet med udgangspunkt i tværfaglige projekter At kombinere en sundhedsfaglig og en pædagogisk tilgang til forebyggelse og sundhedsfremme

Spørgsmål Hvilken særlig faglighed har jeg i forhold til andre, som også arbejder med min målgruppe? Hvilken forståelse af min rolle har jeg i forhold til mine samarbejdspartnere? Hvilken viden trækker jeg (selv) på og hvilken viden trækker vi på, når vi arbejder sammen? Hvilke forventninger har politikerne og beslutningstagerne ift. de ting vi skal samarbejde om?

Diskussion Prøv at besvar de foregående spørgsmål i forhold til: Forebyggelses-udvalgene? Livsstilsværkstederne?