Kapitel 9 Klimaforandringer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Udfordringer og løsninger – Hvordan skal Danmark agere politisk ift
Advertisements

Fattigdom i verden DIO Christina, Pernille, Julie, Katrine SS & Vibeke.
- Nordens reneste energiforsyning
Det Internationale Område Studieområde 3/
Finanskrisen.
Det Internationale Område
HISTORIE Den mundtlige prøve
Klimaforandringer.
Hvad kan København som hovedstad?
Hvilken form for aftale vil der blive indgået til klimatopmødet i København?
Kursus i problemformulering
Overbefolkning og migration
Diskursanalyse som omdrejningspunkt for tværfagligt samarbejde
Undervisning Klasseundervisning Elevernes oplæg Fælles læsning
FN WHO.
P ROBLEMFORMULERING Hvilken effekt vil den øgede mediedækning af klimadebatten få på den offentlige opinion?
Finanskrisen.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Mundtlig prøve i engelsk og tysk.
Synopsis: Klima Hvilke former for politisk deltagelse har den største indflydelse på folks holdning til klimaspørgsmål?
BARRIERE FOR KOMMUNAL INNOVATION - og offentlig-privat innovations-samarbejde Jon Sundbo Professor Center for servicestudier, Roskilde universitetscenter.
Italesættelse af virkelighed. Hvad er virkeligheden.
Globalisering Rige og fattige lande
Intro og Problemformulering
Finanskrisen Asbjørn & Amin 3MMB – Skive Handelsskole.
DIO: Kulturmøde og menneskerettigheder
SÅDAN LIGGER LANDET… - tal om landbruget 2011.
SRP 2014.
Klimaforandringer Kapitel 9
Kapittel 9 Klima forandringer. Klimaet forandre sig  Drivhusgas forbruget stiger næsten i alle lande  I udviklningslandene stiger co2 udslippet især.
Kapitel 15 VÆKST OG/ELLER BÆREDYGTIG UDVIKLING ? – målkonflikt i den økonomiske politik?
SRP 2014.
Krig og Terror.
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 1: HVAD ER KVALITETEN AF REDEGØRELSEN? Miljøvurderingsdag
Innovation i AT/SO.
Kapitel 7 - Finanskrisen Gruppe 1 Alexander, Anders KN, Morten U, Bent og Henrik N.
Synopsis VIP13 HH3.
DEN FATTIGE VERDEN Af Mussa og Marc. RESUME  Fattigdom og forskelle  Korruption  Verdensbanken  Finanskrisen og ulandene.
Kapitel 4 Kulturmøde og menneskerettigheder
EU’s klimapolitik. Dagens program 1.EU og de internationale forpligtelser 2.Handel med CO2-kvoter 3.Aktører 4.Energi 5.Overordnede spørgsmål.
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Realisternes territorium – magt og konflikter. Kapitel 3.
Tværfaglig undervisning
5 Rikke, Maiken, Mette, Christina, Cecilie og Mia Den fattige verden.
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
Krig og terror Gruppe 5.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Realisternes territorium – magt og konflikter.
Klimaforandringer.
Verdens syv udfordringer
6. Overbefolkning og migration
FUT’en – en ny kolos på lerfødder uden politisk pondus? Konference om FUT’en i Europahuset 8 april 2011 Marlene Wind, PhD, Professor Leder af Center for.
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 3 – Det danske arbejdsmarked.
En verdensøkonomi i opbrud?
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område
KNÆK KODEN.
KNÆK KODEN.
Strålingsindvirkning på levende organismers levevilkår
Energierhvervsanalyse
Teoretisk pædagogikum
Den politiske udvikling i Arktis - og samarbejde herom
Global opvarmning Noter.
Energierhvervsanalyse
KNÆK KODEN.
AT: Havet - livgivende, dødbringende, legendeskabende.
Præsentationens transcript:

Kapitel 9 Klimaforandringer Lavet af: Kathrine Stuhr, Anisa Neergaard Malene Kildahl Sofie Svane

Indholdsfortegnelse Resume af kapitel 9 10 relevante emner til DIO Fordybe med 2 relevante emner Temperaturforandringer CO2-kvoter

Resume af kapitel 9 De stoffer som er skyld i verdens klimaforandringer. Temperaturstigninger Konsekvenser af temperaturstigninger Tørke og kraftig regnskyl Metan- og co2 udslip via afbrænding af skove.

Resume af kapitel 9 IEA organisationen $9.200 mia. Kulstofkredsløb "Grænser for vækst"

Resume af kapitel 9 politikerne og miljøet Liberale internationalister Flere organisationer Radikale kritikere Folkelig bevægelse Vs. Bjørn Lomborg, 1965 Nicolas Stern, 1946

Resume af kapitel 9 Hovedemne  Kyoto aftalen Politik + Handlingsplan = klimaforandringer Kina og USA CO2-udslip  Store synder First mover  Europa CO2 kvoter

10 relevante emner til DIO Fældning og afbrænding af skove Klima vs. Sygdomme (Aids og malaria) Temperaturforandringer Green piece/aktivister Free riders

Temperaturforandringer Problemformulering: Redegør for hvordan klimaforandringer påvirker Arktis Analyser udvalgte tekster med særlig vægt på argumentationer og politiske holdninger omkring Arktis’ fremtidige ressourcer Vurder fordele og ulemper ved kampen om Arktis blandt de omkringliggende lande

Temperaturforandringer Begrundelse Dansk & historie Historie & Engelsk Kilder Engelsk http://uk.nanoq.gl/~/media/29cf0c2543b344ed901646a228c5bee8.ashx Engelsk http://www.international.gc.ca/polar-polaire/canada_arctic_foreign_policy-la_politique_etrangere_du_canada_pour_arctique.aspx?lang=eng&view=d - Dansk http://infolink2003.elbo.dk/Naturvidenskab/dokumenter/doc/8423.pdf Historie http://danmarkshistorien.dk/

10 relevante emner til DIO Nedsættelse af CO2 i USA Afgifter CO2 kvoter Investering af projekt i ulandet Danmark og Kyoto aftalen

CO2 kvoter Problemformulering: Redegør for hvad CO2 kvoter er, og dernæst diverse rettigheder ved brugen af en sådan kvote. Udarbejd en analyse af et europæisk land mht. brugen af CO2-kvoter. Diskuter/vurder det europæiske lands fremtidige udvikling iht. CO2-kvoter.

CO2 kvoter Begrundelse Kilder Dansk og historie Redegørelse www.ens.dk (energistyrelsen) Analysen www.decc.gov.uk (UK’s strategi mht. klima) Diskuter/vurder statistikbanken, navne, numre og erhverv, euromonitor