Tilknytning og Udvikling

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Advertisements

Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays
Den 16.august 2010 Regionsgården
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Anerkendende refleksion
Skoleparathed. Hvad er det?
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Generelt om det for tidligt fødte barn
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
ÆNDRINGER I FØLELSER OG ADFÆRD VEJEN VIDERE
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
”Du skulle jo gerne ville være derhjemme” Ansvarlighed som nøglen til patientinddragelse Mari Holen Post.doc. ved Center for sundhedsfremmeforskning, RUC.
Pædagogisk psykologi 23. september Intro Dannelse og funktion Adfærd
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Personligheds-udviklingen i småbarnealderen - når det går galt
Dansen omkring handicapbegrebet
Teori, metodologi og metode
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Køb af processer Dialog med kaospiloterne hold september 2004 Lisbet Thyge Frandsen, adm.dir. BDO ScanRevision.
Niveauer for læring i organisationen
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Disposition Præsentation af emne Mobning
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
forståelse & støtte til mønsterbrydere
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Ida Koch, 2005 BELASTNINGER I ARBEJDET MED SELVMORDSTRUEDE Hvad er svært for dig – og hvordan har du mærket belastningerne? Hvordan beskytte sig mest muligt.
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
AKT på Dybbøl Skolen.
Inklusion og Specialviden
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
DEN MOTIVERENDE SAMTALE V/ PSYKOLOG KARSTEN ABEL MEDLEM AF MINT BLÅ Kors medarbejder konference 12. november 2015
Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum Emotionel relatering og modtagelse Barnet I Centrum – Ole Henrik Hansen Deltager: Dagplejer: Pia Rønver,
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Traumer og PTSD II Program Kom til stede Siden sidst – navne til kursusbevis, litteratur Rammesætning Et trygt sted Traumer – årsager, reaktionsmønstre.
Grænser for forskelle Tilknytning og palliation Foreningen for Palliativ Indsats 8. Nationale kongres 25. – 26. september 2015 Helle Schimmell 2015.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Sammenhængen mellem fysisk aktivitet og læring. Konsensus – verificering og enighed. __________________________________________ Den endelige konklusion.
Læringstrekanten Hvad er læring?.
Mentalisering Recovery Christian Bæk, cand.psych. Blå Kors Medarbejderkonference.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Tema 5: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Tema 2: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
1 Præ-moderne samfund. 2 Moderne. 3 Senmorderne samfund.
Seksualitet.
Børn – og forældre - på hospital
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Velkommen til 2. kursusdag Mødet med plejebarnet og barnets familie
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
torsdag den 11. april 2019 Basen
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Tilknytning og Udvikling Tilknytningsteori og forståelse for livslange udviklingspsykologiske processer

Tilknytning og Udvikling Dagens program: John Bowlby og Mary Ainsworth - tilknytningsteori Foregår udvikling i stadier? Jean Piaget Individuel refleksion over spørgsmål Grupperefleksion over spørgsmål Fælles fremlæggelse og diskussion i hotcomm chat

Tilknytningsteori Tilknytningsteori er teorier om barnets følelsesmæssige tilknytning til sine omsorgsperson(er) Nyere undersøgelser har vist det tidlige samspils betydning for barnets udvikling Den følelsesmæssige tilknytning til nære omsorgspersoner danner grundlag for udvikling af en sund personlighed, herunder selvtillid

Hovedteoretikere Mary Ainsworth (1913-1999) John Bowlby (1907-1990) Hovedværk: Attachment and Loss (1969) Centrale begreber: Tilknytningsadfærd Sikker base Indre arbejdsmodeller Mary Ainsworth (1913-1999) Hovedværk: Pattern of attachment: A psychological study of the Strange situation (1978) Centrale begreber: Tilknytningsmønster Hvis du vil læse mere:

Tilknytningsteoriens oprindelse Deprivationsundersøgelser Tilknytningsteori udsprang af empiriske undersøgelser i efterkrigsårene af børns reaktion på adskillelse fra moderen, fx ved hospitalsindlæggelse Faser i barnets adskillelsesreaktioner (Bowlby, 1973): 1. Protestfasen 2. Fortvivlelse 3. Midlertid frakobling (detachment), som ved vedvarende sepration kan udvikle sig til permanent frakobling

Tilknytningsadfærd Defineres af Bowlby som ”… alle de forskellige former for adfærd, som personen fra tid til anden indlader sig på, for at opnå og/eller opretholde den ønskede nærhed” (Kryger, 2004, s.35) Tilknytningsadfærden udvikles fra 6 måneders til ca. 3 års alderen og viser sig bl.a. ved selektiv reaktion på voksne og angst for fremmede Selv om tilknytningsadfærd er mest iøjnefaldende i den tidlige barndom, varer den ved hele voksenlivet igennem, især i kritiske situationer

Tilknytningsadfærdens biologiske grundlag Alle børn er biologisk disponeret til at etablere tilknytning til en eller flere omsorgspersoner Tilknytning har en klar overlevelsesværdi, idet det lille sårbare barn søger beskyttelse hos omsorgspersonen, når det udsættes for farer Tilknytning er instinktivt, primært behov, ikke et sekundært behov som følge af fødeindtagelse Børn udvikler stærke bånd til forældre, eller anden tilknytningsfigur, selv under de mest ugunstige forhold

Sikker base En sikker base (secure base) refererer til et trygt udgangspunkt, ”… hvorfra barnet eller den unge kan gå ud i verden, og hvortil det kan vende tilbage i sikker forvisning om, at det vil blive budt velkommen, når det kommer, få fysisk og emotionel støtte, blive trøstet, hvis det er ked af det, beroliget, hvis det er bange” (Bowlby, 1988, cit. Psyko & Logos, 24/2003, s.479) Teorien om den sikre base handler om, at barnet må opleve tryghed før det selv kan udforske sin verden Et barn, der oplever en sikker base vil veksle mellem tilknytningsadfærd og udforskningsadfærd

Indre arbejdsmodeller Barnet danner gradvis indre arbejdsmodeller af sig selv og tilknytningsfiguren på baggrund af tidlige tilknytningserfaringer Barnet opbygger en tryg forvisning om, at tilknytningspersonen er tilgængelig, eller en utryg vished om, at hun eller han ikke er tilgængelig Arbejdsmodellerne er påvirkelige af nye erfaringer, men bliver mere og mere stabile, jo ældre barnet bliver Gode indre arbejdsmodeller gør barnet mere robust overfor kritiske situationer og negative oplevelser

Indre arbejdsmodeller har betydning for hvordan barnet opfatter og tolker det der sker forudser fremtiden skaber planer for egne handlinger

Tilknytningsmønstre Undersøgelser med ’Strange Situation test’, hvor barnet udsættes for en række afbrydelser i kontakt og genforeninger, viste følgende tilknytningsmønstre (Ainsworth, 1978): B. Sikker tilknytning (65%) A. Ængstelig, afvisende tilknytning (20%) C. Ængstelig, ambivalent tilknytning (10%) Siden tilføjedes et fjerde mønster: D. Ængstelig, desorganiseret tilknytning – atypisk tilknytning (5%)

Hvad afgør barnets tilknytningsmønster? Tilknytningspersonens sensitivitet (Ainsworth): * sensitivitet – insensitivitet * accept – afvisning * samarbejde – indblanding * tilgængelig – ignorerende Barnets temperament Den psyko-sociale kontekst Medicinsk/neurologiske tilstande

Tilknytningsmønstrenes stabilitet Tilknytningsmønstre har vist sig at være relativt stabile gennem livet Tidlige tilknytningsmønstre genfindes i den voksnes relationer, fx parforhold Tidlige tilknytningsmønstre synes at gentages i personens forhold til egne børn (transgenerationel effekt)

Tilknytningsmønster og personlighedsudvikling Sikkert tilknyttede børn har større selvtillid, de er mere tillidsfulde og nysgerrige. Undersøgelser tyder på, at de udvikler højere grad af resiliens, dvs. modstandsdygtighed overfor psykiske belastninger Ængsteligt, afvisende tilknyttede børn udvikler lavere selvværd, bliver mere fjendtlige og opmærksomhedskrævende Ængsteligt, ambivalent tilknyttede børn beskrives som anspændte, impulsive og let frustrerbare Ængsteligt, desorganiseret tilknyttede – atypisk tilknyttede børn har risiko for fejludvikling, fx i form af adfærdsforstyrrelser eller selvdestruktiv adfærd

Spørgsmål og refleksion Reflekter teorien i forhold til livslang læring og udvikling! Hvordan påvirker tilknytningsmønstrene et menneske igennem hele livet? Hvordan påvirker de menneskets udvikling? Inddrag gerne eksemplar fra eget liv Og hvordan påvirker de indre arbejdsmodeller et menneske igennem hele livet? Hvordan påvirker de menneskets udvikling?

Foregår menneskets udvikling i stadier? Den klassiske udviklingspsykologi er kendetegnet ved en tese om, at udviklingen forløber i kvalitative spring: At rækkefølgen af stadierne/faserne er forudbestemt, universel og ufravigelig. Modsat ses den moderne udviklingspsykologi, hvor menneskelig udvikling ses som en stabil og kontinuerlig proces.

Foregår menneskets udvikling i stadier?

Jean Piaget (1896-1980), Schweizisk videnskabsmand indenfor psykologi, biologi og filosofi. Født i Neuchâtel og studerede i Neuchâtel, Zürich og Paris. Har været professor i forskellige samfundsfag ved universiteterne Neuchâtel, Genève, Lausanne og Sorbonne. Grundlagde det internationale center for genetisk epistemologi ved universitetet i Genève. Dette center ledede han fra 1955. Han døde i 1980. Mente, at menneskets intelligens og kognition udvikledes i spring mod stadig højere former. Denne teori er en stadieteori.

Piagets stadie-teori Senso-motorisk. 0-2 år Præ-operationelt. 2-6 år Konkret-operationelt 6-12 år. Formelt-rationelt 12-....år

Piagets stadie-teori På det senso-motoriske stadie fra 0-2 år udvikler barnet gradvist sine sanser og motoriske færdigheder fra reflekser til efterhånden meget komplekse færdigheder. Spædbarnets skemaer begrænser sig primært til handlingsskemaer - f.eks. at gribe ud efter noget, man gerne vil have. På det præ-operationelle stadie i 2-6 års alderen benytter børnene symbolsk tænkning, herunder sprog, men de opfatter udelukkende verden intuitivt og er ikke i stand til at tænke logisk. Et særligt og kontroversielt kendetegn ved denne fase er, at børnene overvejende tænker egocentrisk, dvs. at de ikke er i stand til at se omverden fra andres perspektiv end deres eget.

Piagets stadie-teori På det konkret-operationelle stadie fra 6-12 år lærer børnene efterhånden at tænke logisk, således at de kan anvende principper for at forstå og klassificere deres obervationer i verden. De er dog stadig overvejende begrænset til at tænke logisk på det konkrete plan, hvilket betyder, at de ikke er i stand til at tænke abstrakt og gøre sig hypoteser om tingenes generelle sammenhæng. Denne evne udvikles først fra det 12 år gennem det såkaldte formelt-operationelle stadie. Det er dog ikke alle, som gennem puberteten fuldt ud udvikler evnen til at tænke abstrakt og formulere abstrakte hypoteser.

Skemaer- indre strukturer Hver fase er underopdelt i forskellige stadier. Til de forskellige udviklingstrin svarer forskellige indre strukturer. Disse strukturer kalder Piaget for skema.

Assimilation og Akkomodation Piaget opererer med begrebet skemaer som udtryk for den mentale forståelse, vi har af verden, og som vi anvender, når vi skal tænke og handle. Disse skemaer ændrer sig gradvist gennem livet, dels gennem assimilation og akkomodation. Assimilation = føjes der gradvist nye erfaringer til, uden at det udfordrer de gamle skemaer. Akkomodation = må man forandre sin allerede opnåede viden, så den kan forandres og tilpasses den nye erkendelse.  livslang udvikling

Kritik af Piaget Han beskriver kun menneskets udvikling, han forklarer den ikke! At mennesket udvikler sig på flere forskellige områder og disse områder (domæner) følges ikke ad. Piaget taler om alle slags udvikling. De forsøg han lavede til at underbygge sin teori var ikke gode nok til at vise det de skulle.

Piagets stadie-teori Kan vi bruge Piagets teori til noget alligevel? Er det enten eller i forhold til stadieteori eller kontinuerlig udvikling? Eller både og? Kan du/I se sammenhænge og modsætninger mellem Piaget og Bowlby/Ainsworth? Hvilke? Forklar…