Hvad er AFF? Agreement for Property Management and Facilities Services.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop om IT-strategi 12/ Hvorfor •Den offentlige sektor reagerer på mange forskellige impulser, bl.a. fra borgerne, erhvervslivet, internationale.
Advertisements

Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
S april 1999www.adresseprojekt.dk Mål og status for adresseprojektet Bent Andersen, KL Morten Lind, KMS.
Miljøstyrelsen Høringsmøde:
Projektering og styring.
Erfaringer med frasalget af SES’ Driftsafdelinger v/Driftschef Erik Als.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
1MIO / feb. 06 Hvorfor MIO? Mange institutioner står over for nye udfordringer:  Ændrede betingelser i styring og markedsvilkår  Øgede krav til ledelse.
Produktion og Logistik
Velkommen til Bevola A/S Bevola har markedets bredeste produktplatform til opbygning af lastbiler, hængere og trailere. Ydermere tilbyder Bevola løsninger.
Velfærdens Årsdag September 2013
Praktiske erfaringer med Byggeriets IKT specifikation
Kortdage oktober 2004 Elektroniske Ejendomme - data om DSB’s bygninger og arealer samlet digitalt.
Implementering af it-system
Læring i et Åbent Netværk Torben Elgaard Jensen M.A., Ph.D., Forskningsadjunkt Institut for Organisation og Arbejdssociologi Copenhagen Business School.
Kommunikation alvor og sjov
Samlet udbud - Hvad er det?
Forretningsudvikling med IT
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Dato - Dok.nr.1 Engrosmodellen - Kort status Dialogforum
Thomas. FOTdanmark Aktuelle kort giver styr på tingene.
POLITIK LEDELSESSYSTEM
Interkulturel kommunikation
Genbrug af offentlig information i Danmark ePSIplus - Danmark 27. november 2008 Specialkonsulent Frederik Siegumfeldt It-strategisk kontor IT- og Telestyrelsen.
Økonomi og Jura 17 Den kredsansvarliges opgaver i forbindelse med igangsætningen Ø90 Omlægning Opgørelse og arbejdsgange Kursus 2004.
Nye fagprofessionelle lederroller
FM januar 2004 H:S/Rigshospitalet/Servicecentret H:S-Bestyrelse Københavns kommune - Frederiksberg kommune - Staten H:S-Direktion Administrerende direktør.
Kontrakten og partnerskabet som grundlag for samarbejde Anders la Cour og Holger Højlund, Kofoeds Skole, den 30. november 2005.
Agenda Brug af NemHandelsregistret eOrdrer Compliance på rammeaftaler Datakvalitet i faktura Vejledning til UTS PEPPOL gateway Nordisk Forsendelsesadvis.
IT workshop 30. september 2004 Beslutningsgrundlag for IT-omlægninger Beslutningsgrundlag for IT-omlægninger Et par tommelfinger regler.
Quality Management Systems
Teknisk dialogmøde den 11. september 2013 Vinduespolering.
E-handel og FM Program: Kl Introduktion
FORHANDLING.NET. Forhandling i individuelle arbejdsforhold FORHANDLING.NET Det handler om at skabe merværdi Interessebaseret forhandling handler om at.
OPP-projektet – Vildbjerg Skole. Opstart af udbudsproceduren Offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i EF-tidende med opfordring til at deltage i.
Kortforsyningsseminar 2011 Samarbejdsmodel for infrastruktur for (geografisk) information Et idéoplæg vedrørende fremtidig forretningsarkitektur og samarbejdsmodel.
Kvalitetsstyringsloven nr. 506
”Vigtigheden af bæredygtig HR på tværs af landegrænser” Set og oplevet udfra skandinaviske virksomheders synspunkt.
5 år med ESCO- hvad er erfaringerne og alternativerne? Jesper Ole Jensen, Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet Susanne Balslev Nielsen,
Copyright (C) 1998 Klaus Fuglevig Office 4.x til Office 97 Word Excel Klaus Fuglevig - FBT.
INSPIRE samarbejdsmodel v/ Niels H. Broge. Programpunkter Baggrund Videregivelse af data – Rammer og principper Roller og spillere Aftaler om gensidig.
Temaer for mødet Aktuelle kommunale udfordringer Formålet med det fælleskommunale kvalitetsprojekt Forventninger til regeringens kvalitetsreform Det videre.
Finlands svenske biblioteksforenings årskonference Fredag den 7. september 2007 Erfaringer med Offentligt Privat Partnerskab Mia Bastrup Digital Chef Koldingbibliotekerne.
Temamøde 3: Energirigtig adfærd, energieffektive indkøb og bygninger
Modul placering. Analysemodellens struktur   Data model data objects relationships ERDs   Functional model data transforms DFDs   Behavioral model.
Handel med korn mellem landmænd
©FDLF VELKOMMEN WORKSHOP 8. december, ©FDLF Introduktion Workshop 8. december 2004 Plenum 1.
Hospitalsinformationssystemer MM5 Hvad er HIS? Hvad driver udviklingen af HIS/PAS? Avancerede kliniske informationssystemer –Konteksten –Teknikken Fremtiden.
Anvendelse af produktmodeller i byggebranchen
Indsæt billede her Geografisk information i den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi Flemming Nissen, Kort & Matrikelstyrelsen Kortforsyningsseminar.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Anvenderforum 18/
Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK 1 Håndtering af systemudvikling! Efterår 2000 Datalogi LCK.
Præsentation af Akademiuddannelsen i Løn- og personaleadministration
IT & Økonomiafdelingen Bemanding og primære funktioner Reception: Tina og Marianne Økonomifunktionen: Lis, Tenna, og Maria (elev) IT-funktionen: Erik,
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Projektmodel for Beredskabsplan.
Duba-B8 A/S 100 år med danske håndværkstraditioner indenfor møbelbranchen.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Københavns Kommunes Frugt og grønt genudbud 1. Køb og levering af økologisk hel frugt, grønt og krydderurter.
Københavns Kommune Styregrupper set fra chefens/styregruppe medlemmets perspektiv Bo Jelved Koncernservice, Københavns Kommune 28. September 2011.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Engrosmodellen - Kort status
Grundliggende principper
Anne Kjølhede Revald, Vejdirektoratet
optimering af ejendomsdriften
Viden indbygget i hverdagen - arbejdet med standarder og kvalitet
De nye it-konsulent- og projektaftaler
Interne survey som ledelsesværktøj
Interne survey som ledelsesværktøj
Præsentation af forretningsplan
Netværksdage om sygehusbyggeri 17. september 2019
Præsentationens transcript:

Hvad er AFF? Agreement for Property Management and Facilities Services

Baggrund Kraftigt øget antal aftale indgået på området Ingen fælles standard for indkøb - svært at sammenligne tilbud - hvad har du egentligt købt - pris - mål - kvalitet? Svensk bygningsejerforening m.fl. initierede projektet i 1993 Første generation af dokumenterne blev offentliggjort 1995 Aff-kommittén blev etableret i 1997 og overtog ansvaret Aff-kommittén overført udvikling og marketing til Svensk Byggtjänst in 2000

Aff-komiteen Aff-komiteen er en ”non-profit” forening. Foreningen samlede spillere i ejendomssektoren for at opbygge rammer for aftaleforhold Aff-de komiteen er også ansvarlig for forhandlinger mellem kunder og serviceleverandører, når de anvender de basale indkøbsdokumenter ABFF og AFF-definitioner, og for udvikling af indkøbs- og kontraktdokumenter for ejendoms- og FM-ydelser. Formålet med foreningens arbejde er at opnå større effektivitet og kvalitet i ejendomsdrift.

Förenklad Mall Fastighets- skötsel Mall Städ 99 Värdering av anbud Upp- handlings väg- ledning Aff-documents ABFF 04 Aff Definitioner 04 SF 04 Objekts- beskrivning 99 ADM 99 TEKNIK 99 Förenklad Mall Adm Kontrakts- Formulär 04 Mall Utemiljö 99 Gräns- dragning- Lista 99 Upp- handlings- föreskrifter 99 Beskrivning VT 04 Objekts- beskrivning VT 04 Gräns- dragnings- lista VT 04

Kontrakt 04

Beskriver de elementer der indgår I indkøbsproceduren. - Tilbudsevaluering Indkøbsforhold 99 Indeholder forslag til tekster i de formelle elementer, der bør anvendes i den specifikke indkøbsproces.

ABFF 04, ny udgave Generelle betingelser for kontraktarbejde indenfor ejendomsdrift. Et dokument der er enighed om. ABFF 04, indholder - Formål - Præstation - Organisation - Tidsplan - Ansvarsfordeling - Økonomi - Checkliste - Afslutning og opløsning - Løsning af konflikter

Indhold T0Generelle forhold T1Udendørs arealer T2Bygning udvendig T3Bygning indvendig T4Vand, sanitet, køling … T5El T6Tele- og data systemer T7Transport systemer T8Kontrol- og sikkerhed Tekniske opgaver -Struktur for beskrivelse af de tekniske opgaver -Forslag til tekster Teknik 99

Indhold Essentielle data for styring Overskrifter svarende til “Teknik” Objektbeskrivelse 99 Standard format for levering af detaljerede informationer on ejendommen

Beskrivelse af grænser Beslutning om hvem der skal gøre hvad, og hvad der er inkluderet i den faste pris. Samme struktur som ”Teknik”. Liste over grænseflader Hjælp til fordeling af ansvar og honorering mellem forskellige aktører.

VSStøtte til kerneydelse VS1Fejlmelding, reception, budservice, postservice VS2Kontorindretning, flytning, affaldshåndtering VS3Tjenester for personalet: måltider, rejseservice, persontransporter m.m. VS4Kontorudstyr VS5Informationshåndtering VS6Sikkerhed, fortrolighed m.m. VS7Økonomiadministration VS8Diverse tjenester VS9Øvriga tjenester Aff VT 04, Beskrivelser Beskrivelser Forventninger Service mål Funktionelle krav Acceptkriterier Målemetoder

Aff i fremtiden Aff Mini For mindre virksomheder Afsluttes i 2004 Aff Funktionskrav Afsluttes i foråret 2005 Aff-handbook (lærebog) Afsluttes i efteråret 2005 Aff-dokumenter på internettet Afsluttet AFF i Norden og i Europa?