Naturbeskyttelseslovens § 3 – naturplejeordninger mv.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
v/ Advokat Jens Axel Kruchov & Advokat Rune Hyllested
Advertisements

Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
# Ejendomsmæssig forundersøgelse Termestrup Enge dec Ejendomsmæssig forundersøgelse – Termestrup Enge.
Vedligeholdelse af private vandløb under veje
Mindreåriges patientrettigheder
Midtvejsevaluering af Landdistriktsprogrammet
Tilskud til naturpleje. - 1-årig eller 5-årig ordning
Denne præsentation indeholder 9 mulige forside layouts
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Vand- samarbejder Sanne.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Regelforenkling på planlovens.
Ikrafttræden 1. juli 2010 Klager, der er indbragt for KLFU inden den 1. juli 2010, færdigbehandles efter de hidtil gældende regler. KLFU er obligatorisk.
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
Ordninger under Landdistriktsprogrammet
Karen V. Thomasen Heden og Fjorden
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Rammer og roller.
Status og forventet tidsplan Forvaltningen er pt. ved at lægge sidste hånd på et forslag til vandhandleplan. Den videre proces: • 31. majKlima- og Miljøudvalget.
Vandmøller og vandplaner
Erfaringer med at starte græsningsprojekter
Konsulent Heidi Buur Holbeck Afd. for Plan & Miljø.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto VVM- redegørelsen retlig.
Den statslige tillidsrepræsentantaftale Temamøde den 18/ om tillidsrepræsentanters arbejdsvilkår på KU professor, dr. jur. Jens Kristiansen.
Oplæg – Aalborg Kommune, Jette Jensen Hvordan løfter vi mængden af overtrædelsessager affødt af Naturstyrelsens § 3 opdatering ?
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Pleje af fredede arealer.
Landsformandsmødet i Vissenbjerg den 3. april 2014 v/ Chefkonsulent Carl Åge Pedersen. Landsformandsmødet i Vissenbjerg den 3. april 2014 v/ Chefkonsulent.
1ATV-møde – Jord i råstofgrave. 2  ” Tilførsel af såvel forurenet som uforurenet jord til råstofgrave og tidligere råstofgrave er forbudt i  henhold.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Nyt om VVM/ Miljøvurdering.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug >Forøg listeniveau- knappen i Topmenuen For at få.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug >Forøg listeniveau- knappen i Topmenuen For at få.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Vandplaner - Status.
Oplæg d Ved Peter Kjøngerskov og Rune Carlsen.
Anvendelse af systemet i konkrete afgørelser
Regler om drift af naturarealer
Skov- og Naturstyrelsen 1 Hvordan skal habitatdirektivet udmøntes i praksis ? Anni Hougaard Dalgas Skov- og Naturstyrelsen Plantekongres 2006.
Landskabsforskningens betydning for landbruget Ole Hjorth Caspersen.
Naturhensyn - genopretning Tanker fra en kommune Anja A. Hansen Naturmedarbejder, Lyngby-Taarbæk Kommune.
Naturplaner på ejendomsniveau
1 Hvad kan kommunerne gøre for at motivere til miljø- og naturtiltag på jordbrugsbedrifter? ”Natur- og vildtpleje efter brakkens forsvinden – muligheder,
Hvad bringer fremtiden ?. Det er svært at spå om Skørring Å.
Sådan ligger landet En del af ”Alle har ret til rig natur” samarbejdet mellem Udgivet sammen med –Dyrenes Beskyttelse –Danmarks Sportsfiskerforbund –Det.
Naturkvalitetsplan i Århus Amt.
Michael Stoltze biolog, ph.d. og forfatter,
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto VVM- redegørelsen fremtidig.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto VVM- redegørelsen Ved.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Hvilke rammer giver lovgivningen i dag? Tirsdag den 9. januar 2007 v/ juridisk konsulent Morten Haahr Jensen.
Bjørneklo bekæmpelse EnviNa 20. Februar 2015.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Status for etablering.
Handel med korn mellem landmænd
Lovgivning om håndtering af boligers indeklimaproblemer hidrørende fra jordforurening.
P ATRIOTISK S ELSKAB Natura 2000 Hvordan kan vi i landbruget håndtere opgaven? v. Søren Schmidt Thomsen, Patriotisk Selskab.
Nationalparkerne i lyset af den øvrige naturforvaltning Per Christensen Aalborg Universitet.
Rita Merete Buttenschøn Skov & Landskab
Hvad betyder Natura 2000 for landbruget? Miljøkonsulent Irene Wiborg Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Planteavl.
Status i 2005 for 188 lysåbne naturarealer i Vejle Amt De 188 lysåbne naturtyper er udvalgt ud fra eksisterende viden om naturkvalitet,
Hvilken betydning får habitatdirektivet for den fremtidige arealforvaltning? Lars Rudfeld Skov- og Naturstyrelsen Plantekongres 12. Januar 2005.
Hvad vil jeg sige noget om? Miljøordningerne Landmændenes tilgang til ordningerne Barrierer Mål med ordningerne Kan målene opfyldes? Mere fokuseret rådgivning.
Grundkursus i § 3 sagsbehandling Naturbeskyttelse historisk Formålsparagraffen § 1 Øvrigt indhold.
Tekniske hjælpemidler Bekendtgørelse Anvendelse af tekniske hjælpemidler § 1. Bekendtgørelsen omfatter: anvendelsen af tekniske hjælpemidler ved.
Brandsyn. Hvad siger loven…  Det fremgår af § 1, stk. 1, i bekendtgørelsen, at kommunalbestyrelsen har pligt til at foretage brandsyn af 1) Brandfarlige.
Nyregistrering og forespørgselsordning v. Rikke Rørby Graversen.
Vandrådsmøde Lejre 7. April 2016Pernille Weile. Fornyede indvindingstilladelser Indvindingstilladelser til drikkevandsforsyning gives for en periode af.
Fleksible krav ved ændret vandløbsvedligeholdelse kan reducere omkostningerne Brian H. Jacobsen, Fødevareøkonomisk Institut Københavns Universitet IDA.
§ 12 Kommunalbestyrelsen skal virke for kommuneplanens gennemførelse
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Lovgrundlaget for overvågning i VVM
Sikrede døgninstitutioner Særlig sikrede afdelinger
Miljøportalen – de vigtigste registreringer
Natura 2000-handleplaner 2. handleplanperiode
Status og udvikling for MVJ-ordningerne
Minivådområder En frivillig kollektiv indsats Landbrugsseminar 2018
Forslag til udgiftsfordeling til kystsikring
Præsentationens transcript:

Naturbeskyttelseslovens § 3 – naturplejeordninger mv. Frontpage Envina-møde februar 2015 v. biolog, projektleder Tine Nielsen Skafte, Naturstyrelsen

Naturbeskyttelseslovens § 3 og naturpleje Forbud mod at ændre de beskyttede områders tilstand. I særlige tilfælde mulighed for dispensation. Restriktiv praksis. Lodsejer må ikke foretage indgreb som ændrer tilstanden, men har ikke pligt til at handle fx til at afgræsse eller opretholde afgræsning.

Naturbeskyttelseslovens § 3 og naturpleje Pleje, der klart tjener til at opretholde områdets hidtidige tilstand, kan ske uden dispensation Fx fjernelse af opvækst af selvsåede træer og buske eller invasive arter i begrænset omfang Pleje, der rækker ud over almindelig pleje af områdets tilstand, kræver dispensation – også selv om sigtet er at forbedre naturtilstanden eller at opnå en tidligere naturtilstand.

Naturbeskyttelseslovens § 3 og naturpleje Kommuner har pligt til at pleje egne § 3-beskyttede naturområder (§ 52): Herunder sørge for at arealet ikke varigt skifter karakter Forudsætning at staten har en tilsvarende pligt til at holde deres arealer i rimelig stand. Plejeret på privatejede fredede arealer - § 3-dispensation som alm. regler.

Naturtypebekendtgørelsens § 2: § 2. Søer, moser og lignende, heder, strandenge og strandsumpe samt ferske enge og biologiske overdrev, der er dannet, fordi der efter aftale med en offentlig myndighed i en nærmere angiven periode er gennemført en særlig driftsform på et areal, herunder braklægning og/eller pleje af dette, er undtaget fra bestemmelserne i naturbeskyttelseslovens § 3, stk.1-3, medmindre andet er bestemt i aftalen. Undtagelsen gælder indtil et år efter aftaleperiodens udløb.

Naturtypebekendtgørelsens § 2: § 2. Stk. 2. Hvor aftalen indgås med kommunalbestyrelsen, skal aftalen indeholde en nærmere angivelse af, i hvilken udstrækning der på det omhandlede areal findes områder, som er omfattet af beskyttelsen i naturbeskyttelseslovens § 3, stk. 1-3.

Naturtypebekendtgørelsens § 2: § 2. Stk. 3. Indgås der aftale med en offentlig myndighed om pleje af et areal, der er omfattet af bestemmelserne i naturbeskyttelseslovens § 3, stk. 1-3, kan den tidligere udnyttelse af arealet genoptages efter aftaleperiodens udløb, medmindre andet er bestemt i aftalen. Genoptagelsen skal ske senest et år efter aftaleperiodens udløb.

Naturtypebekendtgørelsens § 2: Naturtyper, der er dannet, fordi der i en periode er gennemført en særlig drift, som følge af en aftale med en offentlig myndighed, er undtaget fra § 3-beskyttelsen indtil 1 år efter aftalens udløb. Fx MVJ-aftaler, og tidl. 20-årig udtagning (braklægning). Formål: grundejerne skal tilskyndes til af egen drift til at foretage naturforbedringer. Der skal foreligge en aftale med en offentlig myndighed. Aftalerne blev typisk indgået med amtsrådet nu med NAER.

Naturtypebekendtgørelsens § 2: Der bør ideelt være foretaget en registrering af om der i forvejen findes beskyttede områder på det areal, hvor en sådan aftale indgås. Hensigten med ordningen er ikke at indskrænke § 3-beskyttelsen. Hvis arealer på forhånd er § 3 –beskyttet vil det også være det, når aftalen ophører. Hvis arealet udvikler sig til § 3-natur på grund af aftalen, kan lodsejeren i et år efter aftalens ophør genoptage den tidligere drift, medmindre andet er bestemt i aftalen. Det skal være på grund af den særlige drift at området udvikler sig til § 3.

Naturtypebekendtgørelsens § 2: Hvis der indgås aftale om pleje af et § 3-beskytet område kan lodsejeren vælge ved aftalens ophør at genoptag den tidligere drift. Den skal jo så være i overensstemmelse med hidtidig drift og dermed forenelig med § 3-beskyttelsen.

Naturtypebekendtgørelsens § 2: Skov- og Naturstyrelsen havde i 1994 i et brev til Amtsrådsforeningens i Danmark udtalt, at en situation, hvor et areal, mens det er omfattet af en miljøaftale bliver omfattet af en generel beskyttelsesordning som følge af gennemførelse af ny lovgivning, måtte sidestilles med de tilfælde som er omfattet af naturtypebekendtgørelsens § 2, stk. Styrelsen lagde vægt på hensynet til ejeren.

Naturtypebekendtgørelsens § 2: NKO 400: Naturklagenævnet finder ikke, at den foreliggende situation, hvor arealet som følge af ny lovgivning bliver omfattet af naturbeskyttelseslovens § 3, er omfattet af ordlyden til bekendtgørelsens § 2, stk. 1, idet den ferske eng ikke er dannet, fordi der har været gennemført en særlig driftsform efter aftale med en offentlig myndighed. En sådan yderligere undtagelse har således ikke hjemmel i bekendtgørelsen.

Ophør af EU’s brakforordning i 2008 Udtagningsforpligtelse under enkeltbetalings-ordningen. For arealer udtaget under enkeltbetalingsordningen betyder 1 års reglen under naturtypebekendtgørelsen, at man indtil et år efter aftalens udløb, dvs. braklægningens ophør den 15. januar 2008, har mulighed for at inddrage arealerne i dyrkning igen, uanset at arealerne på grund af braklægningen er kommet til at opfylde kriterierne for en § 3 beskyttelse efter Naturbeskyttelsesloven. Undtagelsen fra § 3 gælder kun for naturtyper, der er dannet, fordi arealet har været braklagt.

15 års genopdyrkningsret FVM lov om jordressourcens anvendelse til dyrkning og natur § 10: I op til 15 år kan en ejer opretholde en genopdyrkningsret, selv om et areal skulle udvikle sig til § 3-beskyttet natur. Det er dog en forudsætning at arealet ikke er omfattet af § 3-beskyttelsen ved aftalens indgåelse. Anmeldelse sker til kommunen.

Naturplejeportal En portal på Naturstyrelsens hjemmeside Rettet mod kommunerne og private der er ansvarlige for naturpleje Omfatter alle § 3-naturtyper, småbiotoper og egekrat Indeholder konkrete anvisninger på plejemetoder Udgangspunkt i diagnose af problemerne Målsætning for naturplejen Naturstyrelsen

Film om naturpleje NST har lavet små korte film (4-8 min) om naturbeskyttelse og naturpleje: ”Hvordan styrker vi naturens artsrigdom”. ””Rewilding – tilbage til naturen” om naturpleje med udsætning af store græssende dyr. ”Engfuglepleje ved Gundsømagle Sø” er en gårdejers beretning om hans naturpleje til gavn for blandt andet engfugle. ”Kogræsning som naturpleje” er en succeshistorie om etablering af kogræsning som naturpleje. ”Høslet som naturpleje” om fordelene ved leslåning og høsletlaug. Se www.beskyttedenaturtyper.dk Naturstyrelsen

Projekt Naturpleje som Driftgren - Baggrund Mange naturarealer plejes ikke, og gror til 343.000 ha lysåbne §3 arealer Køer kommer ikke på græs, ingen egnede maskiner til høst på sårbare arealer Problemet er bredt erkendt Landbrug Fødevarer, AVJ, NAER og NST i fælles projekt 2012 - 2014

Projekt Naturpleje som Driftgren Naturpleje skal udvikles til en økonomisk bæredygtig driftgren – projekt i to faser Fase 1. Analyse af problemet omfang Rapport 2012 : Analyse af behovet for græsning og høslet på beskyttede naturarealer http://www.mim.dk/NR/rdonlyres/9C28F59A-F89D-4202-A6CE-85246634FC43/151071/TR13.pdf Fase 2. På baggrund af fase 1 se på modeller for at skabe positiv økonomi i naturpleje - Græsning og høslet Formidling af resultater til bl.a. landmænd

Projekt græsning og naturpleje NST har udført et projekt i 2011 med KU, DCE og FØI om græsning og naturpleje. Der belyses omfanget og kvaliteten af det plejekrævende areal i Danmark Samt metoder og erfaringer i forbindelse med græsning og naturpleje både fra Danmark og andre lande. Samt et overblik over væsentlige dele af økonomien i naturplejen. Læs mere under punktet græsning og naturpleje på: www.beskyttedenaturtyper.dk Naturstyrelsen

Natur- og Miljø 2014 - session G5 - Naturstyrelsen Tine Nielsen Skafte Biolog, projektleder Haraldsgade 53 2100 København Ø Tlf: 72 54 30 00 E-mail: tns@nst.dk www.naturstyrelsen.dk End page Natur- og Miljø 2014 - session G5 - Naturstyrelsen