Inspirationskilder: Hverdagslivstænkning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Advertisements

Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE.
Sæt Viden I bevægelse Afd.leder Brit Skovgaard & fysioterapeut Annette Heinz 16. august 2010.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Roskilde Tekniske Skole
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
John Dewey: Pragmatisme, pædagogik og erfaring
Ny tidsalder - ny religiøsitet?
Imperialisme Fra Cæsar til Bush
Danskfaget – beholder eller genstand?
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
INTRO 08/09/05 Byens Netværk i New York. New York DAGENS PROGRAM 1.Velkommen / Vi glæder os! v/Ole & Henriette 2.Om det faglige og det praktiske – dag.
Dannelsens indhold i det senmoderne samfund
Børns hverdagsliv i spændingsfeltet mellem det almene og det særlige
Brug piletasterne eller musen til at skifte slides
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Kristine Kousholt, post doc, ph.d.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
SRP-konference workshop 2
Formativ evaluering Januar Juni 2012 Karen Marie Hedegaard og Birgitte Lund Nielsen Oplæg til diskussion d. 1 juni, 2011, ved styregruppedag i Ry.
Dansen omkring handicapbegrebet
HVAD VIL DET SIGE AT VÆRE KRITISK? Hans Siggaard Jensen Professor – Institutleder Learning Lab Denmark Danmarks Pædagogiske Universitet.
Morten Nissen Pædagogisk psykologi Morten Nissen
Fagenes samspil november 2009
Forskellige former for magt
Inklusion i teori og praksis Inddragelse af studerende i FoU projekter
Mindfulness og mental sundhed
Teori, metodologi og metode
VEGA-netværkets årlige seminar
Ouverture Tema: Subjekt Ideologikritik Ambivalens Narcissisme Kulturel frisættelse Psykodynamik og eksistens Pædagogisk psykologi 30. september Morten.
Børnefællesskabers betydning?
5.lektion: Valg af identitet, imitation og rolleovertagelse
”Et fællesskab af tjenester” Kirke som TEAM Et netværk af menigheder… 1.
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
24. november 2014 Fremtidens industrimedarbejder - tendenser og udfordringer.
I forlængelse af ”Katar” ● Husk det tekstnære arbejde. I skal ikke først og fremmest sige, hvad meningen med novellen er. ● I skal først og fremmest sige,
Nogle videnskabsteoretiske retninger
Program Vitalisering af samspillet
Borgerinitiativet i historisk/politisk kontekst, Europahuset den 18 juni 2010 Marlene Wind, PhD, Professor Institut for Statskundskab Københavns Universitet.
Aktionslæring Niels Grønbæk Nielsen
En kvalitativ undersøgelse af ældre borgeres oplevelse af indflydelse på kommunale hverdagsrehabiliterende indsatser.
Pædagog uddannelsen – Professionens kernefaglighed
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Peter Nedergaard: Berger & Luckmann: Den samfundsskabte virkelighed
Fleksibel Master i Friluftsliv Arbejder du med sundhed, rekreation, idræt, friluftsliv eller turisme? Kunne du tænke dig at få en dybtgående viden om,
Kritisk teori – løst og fast fra fortid, nutid og fremtid
Dagsorden Intro Oplæg: Virksomhedsteori og kripsy I v. MN
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Velkommen til Mere liv i gamles hverdag Kan det lykkes? Formidlingsseminar 3. Marts 2010
Hverdagsliv for gamle voksne Inger-Lise Dyrholm & Knud Ramian, Center for Kvalitetsudvikkling, Region Midtjylland
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Alternative title slide 2-årig Humanistisk Basisstudium 1. semester Uddannelse- periode Kurser Projekter Milepæle Metode 2. semester3. semester4. semester.
Træk af dansk neuropsykologis historie
Erfaringer med at gennemføre en KVIK selvevaluering på SBi Susanne Tang Merit Statens Byggeforskningsinstitut.
Eksempler på best practice, uddannelse, forskning, samfund
Hovedstrømninger i 1800-tallets litteratur
VEGA netværket Inger-Lise Dyrholm, Gerontologisk Institut
Kommunikation - når tværfagligt samarbejde skal lykkes.
Brand Communities: Nye Segmenttyper? Per Østergaard Institut for Marketing Syddansk Universitet.
Reformation.
Reformation.
Célestin Freinet (1896 – 1966). Fakta om Freinet Født d. 15 oktober 1896 i den franske landsby Gars i Provence Født d. 15 oktober 1896 i den franske landsby.
Program for eftermiddagen 29/ Mindfulness (psykolog) og intro til Sokratisk Dialog (Vibeke) Kort Sokratisk Dialog i grupper.
Mobning gentænkt V/ Helle Rabøl Hansen. Cand. Jur. og adjunkt. Århus Universitet. Institut for Uddannelse og Pædagogik /eXbus, exploring bullying in schools,
Relationsarbejde LU /2017 Kari Lyngholm Thomsen
Kritisk teori v/ Peter Nedergaard
Hvem bestemmer egentligt, hvad vi mener og synes?
Præsentationens transcript:

Inspirationskilder: Hverdagslivstænkning I USA har virksomhedsteorien tætte relationer til den pædagogisk psykologiske tradition – repræsenteret ved bl.a. John Dewey Den kulturhistoriske skole Vygotskij , psykolog (1896-1934) Den amerikanske pragmatisme Marianne Gullestad, socialrantropolog, Luria, psykolog, 1902-1970) John Dewey, amerikansk filosof, sociolog og pædagog, (1859-1952) Thomas Højrup, etnolog Leontjev, psykolog, 1903-1978) Birthe Bech-Jørgensen, Sociolog Tove Borg, ergoterapeut Den symbolske interaktionisme Vega-netværket Knud Ramian, psykolog Georg Herbert Mead, filosof, sociolog og socialpsykolog. (1863 – 1931) Chicago skolen Daniel Stern, psykolog Europæisk filosofisk fænomenologi Martin Heidegger Edmund Husserl Harvard University, Cambridge, Massachusetts Den kritisk-marxistiske tradition Agnes Heller, ungarsk filosof Nordamerikansk mikrosociologi William James, psykolog og filosof, (1842 – 1910) Frankfurterskolen Jürgen Habermas, filosof, 18. juni 1929 Kritisk psykologi Klaus Holzkamp, psykolog og filosof, Ole Dreier, Psykolog Erving Goffman, canadisk sociolog (1922-1982) New York, New School for Social Research Fænomenologisk sociologi Alfred Schütz, Østrigsk filosof og sociolog (1899-1959) Aaron Antonovsky , iraelisk sociolog (1923-1994) Thomas Luckmann, sociolog (1927 - ) Peter Ludwig Berger, sociolog (1929 - ) Det er særligt i Nordamerika, at hverdagslivssociologien først ser dagens lys. På det sociologiske institut ved University of Chicago udvikler der sig i begyndelsen af 20’erne en tradition for undersøgelser af almindelige menneskers liv. (Ibid. P. 18) Chicago sociologernes arbejde spænder over et spektrum fra rene teoretiseringer over det moderne samfund og storbyens udvikling og så empiriske undersøgelser af konkrete sociale problemer foretaget med henblik på at løse disse Ibid. P. 42). Allerede i 1894 kommer Dewey til Chicagos Universitet. Grundlægger en eksperimentel skole, hvor han i praksis kunne afprøve sine pædagogiske ideer om at eleverne bl.a. skulle lære via deltagelse i praktiske opgaver. I 1950’er satte Alfred Schutz’, der var flyttet til New York fra Østrig, gang i fusionen mellem den europæiske fænomenologi og den amerikanske pragmatisme. (Ibid. P. 19) Schutz udvikler fænomenologisk hverdagsteori, der senere blev videreudviklet af ham selv og Thomas Luckmann og samtidig også af Luckmann og Peter L. Berger (Ibid. P. 25 I slutningen af 1970’erne begynder en såkaldt neomarxistisk tradition indenfor hverdagslivssociologien at tage form. Der er tale om en videreførsel af visse marxistiske forestillinger og begreber herunder bl.a. Frankfurterskolens idé om et system af ideologi der omkranser og passiviserer mennesket. I Harbermas’ kritisk teoretiske perspektiv beskrives hverdagslivet eller livsverdenen i opposition til systemet. (Ibid. P.21). En god påmindelse af at der er en vital forbindelse mellem den store og den lille sociologi. Indenfor hverdagslivssociologien kan der skelnes mellem to analysespor: Et social-filosofisk spor, der orienterer sig mod hverdagslivets mere abstrakte facetter og strukturelle islæt Et mere empirisk-sociologisk spor, der orienterer sig mod konkrete empiriske undersøgelser af dette hverdagslivs ’myriade af små ting. Disse to spor går på kryds og tværs af de fremherskende paradigmer. (Ibid. P.23) Hverdagslivsstudier gennemføres også i danske og skandinaviske sammenhænge. Praksisrelateret synsvinkel: Knud Ramian: Sindlidende menneskers hverdagsliv Christine Swane: Gamle og demente menneskers hverdagsliv. Birthe Bech-Jørgensen: Udstødte menneskers hverdagsliv.