Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afFranciscus Bosman Redigeret for ca. et år siden
1
Hvem bestemmer egentligt, hvad vi mener og synes?
Sociolog og chefanalytiker Henrik Dahl Explora A/S
2
Og det rigtige svar er... Ingen kan udøve en bestemmende indflydelse over, hvad andre tænker
3
Nogle præmisser Thomas-teoremet: Forhandlingssamfundet
De ting, folk tror er sande, får sande konsekvenser Forhandlingssamfundet Den kollektive bevidsthed og moral bliver til gennem forhandling Kollektiv bevidsthed og moral varierer fra subkultur til subkultur Holdninger og identitet Handlinger skyldes ikke holdninger Holdninger skyldes handlinger Holdninger er en del af identiteten
4
Nogle teoretiske indfaldsvinkler
Den magiske kugle Forkastet af Joseph Klapper i 1960 To-trinshypotesen Katz & Lazarsfeld (1955): Holdningsdannelse sker i sociale netværk og styres af en opinionsleder Den sociale konstruktion af virkeligheden Berger & Luckman (1966): Billedet af virkeligheden skyldes ikke bestemte rå facts. Det skyldes, at et udvalg af facts organiseres til en sammenhængende fortælling, som fastholdes gennem den almindelige, sociale omgang Mediernes dagsordensættende funktion McCombs & Shaw (1972): Medierne kan ikke styre, hvad vi tænker – men de er forbløffende gode til at styre, hvad vi tænker noget om
5
Praktiske konsekvenser
Old school PR virker ikke: ”Folk er uvidende eller vildførte – men hvis vi lader sandhedens lys skinne, vil de komme på rette kurs og blive klogere” Man kan melde sig ind i forhandlingerne Uden privilegier Uden garanti for resultatet
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.