Fusionen på Aarhus Universitet - OG HVAD DERAF FULGTE

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
It-branchen – en faktor i fremtidens vækst
Advertisements

Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Møde med KKR den 28. august 2012 Oplæg v/ Johannes Flensted-Jensen & Harald Mikkelsen.
1 COPENHAGEN FINANCE IT REGION - Mere vækst og innovation i krydsfeltet mellem finans og IT.
Den gamle universitetslov: Formål §1, stk 2: •at drive forskning og give uddannelse •værne om forskningsfriheden •bidrage til at udbrede kendskabet til.
Ledelsesudvikling på Københavns Universitet
Den danske universitetssektor
TATIONpRÆSEN 27 SEPTEMBER, 2011 AARHUS UNIVERSITET AARHUS UNIVERSITY LIBRARY ORGANISERING RAPPORT FRA TEMAGRUPPE 4.
Forskning og uddannelse uden grænser – to globale initiativer Rektor Lauritz B. Holm-Nielsen, Aarhus Universitet Næstformand for Rektorkollegiet Medlem.
25. FEBRUAR 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Implementering af brandingstrategi på nettet
15. MARTS 2011 FREMTIDENS AARHUS UNIVERSITET HK-MØDE DEN 15. MARTS 2011.
Basismidler i konkurrence- på vej mod A- og B-universiteter? Rektor, Lauritz B. Holm-Nielsen, Aarhus Universitet.
INFORMATIONSMØDE PURE4 / TYPO3 m.v.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor DK Infonetværkskonference, 10. og 11. maj 2007 AARHUS UNIVERSITET INFONETVÆRKSKONFERENCE 2007.
  Anne Holmen Center for internationalisering og parallelsproglighed Engelsksproget undervisning Hvor parallelsproglige.
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
Orientering fra bestyrelsesmøde 3. november 2006 Medarbejdermøde.
Medarbejdermøde 11. september Orientering om ASB’s strategi og udvikling  Hvordan klarer ASB sig lige nu?  Får vi flere penge og mere plads i.
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Lise Aaen A A R H U S U N I V E R S I T E T Orienteringsmøde for AU´s tillidsrepræsentanter den 29. oktober - HR-Sporet Den Administrative forandringsproces.
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
28. maj 2008 Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte 1 Danmarks strategi for digitalisering Forbedre servicen til borgere og virksomheder (Bedre digital.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
14. JUNI 2012 SOMMERMØDE 2012 AARHUS UNIVERSITET.
Teknik og videnskab for samfundet. Den polytekniske læreanstalt - Danmarks Tekniske Universitet (DTU) Oprettet af H.C. Ørsted i 1829 som Den Polytekniske.
A A R H U S U N I V E R S I T E T Rektor, Lauritz B. Holm-Nielsen Rektors sommertale 2008 Aarhus Universitet.
Stedet som indgang til digital forvaltning
Strategiseminar – 23. januar 2007 Lauritz B. Holm-Nielsen A A R H U S U N I V E R S I T E T Strategiseminar – 23. januar 2007 Velkommen.
Introduktion til Analyseenheden under FPC Oplæg for FSE den 7. februar 2008 Anette Dørge Jessen Lotte Faurbæk.
AARHUS UNIVERSITET 1 Formel aftale mellem Health, Aarhus Universitet og Region Midtjylland
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Oplæg for statslige topledere 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Internationalisering af uddannelser.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 19. MARTS 2015 FORSKNINGSPOLITISK ÅRSMØDE PRODEKAN JES MADSEN AARHUS UNIVERSITET SCIENCE AND TECHNOLOGY.
Styrings- modelNy økonomi- 25. JUNI 2012 AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMISTYRINGSMODEL - I ETAPER MORTEN VILS SØRENSEN.
Fællesmøde den 10. september 2008 A A R H U S U N I V E R S I T E T Den administrative forandringsproces Den administrative forandringsproces.
Kort om baggrunden Fusion og strategi Strategiens mål om intern støtte og service, bygningsdrift m.v. Eksternt pres.
26. MAJ 2011 AARHUS UNIVERSITY LIBRARY - idé og baggrund PRÆSENTATION AF METTE THUNØ AARHUS DEN AARHUS UNIVERSITET.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Besøg af: Erhversrådet Herning Ikast Brande 11. april 2007 AARHUS UNIVERSITET Velkommen til Aarhus Universitet! 11. April.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor ECTS-konference, 7. december 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T DEN GLOBALE UDFORDRING - ECTS LABEL- en del af den.
RECTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN AARHUS UNIVERSITET REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN UNIVERSITETERNE I FREMTIDEN.
9. MARTS 2011 FREMTIDENS AARHUS UNIVERSITET MEDARBEJDERMØDE DEN 9. MARTS 2011.
28. MARTS 2011 FREMTIDENS AARHUS UNIVERSITET. Rektor Lauritz B. Holm-Nielsen VIDENUDVEKSLING UDDANNELSE FORSKNING TALENTUDVIKLING HUMBOLDT -UNIVERSITETET.
A A R H U S U N I V E R S I T E T Universitets-Samvirket d. 23. maj 2007 Rektor Lauritz B. Holm-Nielsen Aarhus Universitet Et universitet i forandring.
INSTITUTLEDERFORLØB, KICKOFF 27. FEBRUAR 2012 AARHUS UNIVERSITET PROGRAM FOR KICK OFF-MØDE 1 Velkomst v. Lauritz B. Holm-Nielsen Præsentation af forløbet.
Lauritz B. Holm-Nielsen, rektor Forberedelsesudvalget Region Midtjylland A A R H U S U N I V E R S I T E T Aarhus Universitet  studerende pt. 
REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN,9. December 2010 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets faglige udviklingsproces Fire hovedområder pr : Kulturvidenskab.
MAJ 2010 AARHUS UNIVERSITET SANDBJERGSEMINAR DEN FAGLIGE UDVIKLINGSPROCES AARHUS UNIVERSITET Rektoratets oplæg - udkast til drøftelse.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 12. FEBRUAR 2015 AARHUS UNIVERSITET DCE - NATIONALT CENTER FOR MILJØ OG ENERGI AU DCE – NATIONALT CENTER.
Lauritz B. Holm-Nielsen, rektor Lederudvikling, 2. oktober2006 AARHUS UNIVERSITET Lederudvikling forventninger til ledelsen i universitetets strategiske.
DMU den 2. januar 2007 Lauritz B. Holm-Nielsen A A R H U S U N I V E R S I T E T Aarhus Universitet 2007.
8. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Fremtidens Aarhus Universitet AARHUS UNIVERSITET.
29. MARTS 2011 FREMTIDENS AARHUS UNIVERSITET. Rektor Lauritz B. Holm-Nielsen  studerende, heraf 52% indskrevet på graduate niveau 
31. AUGUST 2011 MØDE MED DONG ENERGY VISIONERNE BAG FREMTIDENS AARHUS UNIVERSITET.
21. NOVEMBER 2011 UDDANNELSESMINISTER MORTEN ØSTERGAARD BESØGER AARHUS UNIVERSITET VELKOMST VED REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN.
09 juni 2011 FREMTIDENS AARHUS UNIVERSITET – LIGE NU.
7. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Stormøde for økonomi på AU
Flakkebjerg 2 marts 2007 Lauritz B. Holm-Nielsen A A R H U S U N I V E R S I T E T Aarhus Universitet 2007.
Rektor Lauritz B. Holm-Nielsen18. JANUAR 2012 AARHUS UNIVERSITET Møde med Palle Christiansen REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSENJANUAR 2012 VELKOMST OG INTRODUKTION.
Aarhus Aros Rotary Det gode forsker- og studieliv.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor PUMPKIN 21. september 2007 AARHUS UNIVERSITET PUMPKIN Centre for Membrane Pumps in Cells and Disease.
31. AUGUST 2011 MØDE MED VESTAS VISIONERNE BAG FREMTIDENS AARHUS UNIVERSITET.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMIMODEL Overordnet beskrivelse af formål og proces, marts
A A R H U S U N I V E R S I T E T U N I V E R S I T Y O F A A R H U S Lauritz B. Holm-Nielsen| 2 Aarhus Universitets Strategi
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU STIPENDIESTRUKTUR - VERSION 2 LISE WOGENSEN BACH, PRODEKAN TALENT, PH.D.-SKOLELEDER.
Pressemøde om medarbejderdialog 20. Februar 2007 Lauritz B. Holm-Nielsen A A R H U S U N I V E R S I T E T Aarhus Universitet 2007.
digitaliseringsstrategi
Administrativ organisering
Præsentationens transcript:

Fusionen på Aarhus Universitet - OG HVAD DERAF FULGTE AEU CHEFKURSUS D. 7. APRIL 2011 LAURITZ B. HOLM-NIELSEN, REKTOR Au AARHUS UNIVERSITET

TEMAER HVORFOR GENNEMFØRE OMFATTENDE FORANDRINGER? AARHUS UNIVERSITETS UDGANGSPUNKT 3 PARALLELLE FORANDRINGSPROCESSER FREMTIDENS AARHUS UNIVERSITET LEDELSESMÆSSIGE UDFORDRINGER

TEMAER HVORFOR GENNEMFØRE OMFATTENDE FORANDRINGER? AARHUS UNIVERSITETS UDGANGSPUNKT 3 PARALLELLE FORANDRINGSPROCESSER FREMTIDENS AARHUS UNIVERSITET LEDELSESMÆSSIGE UDFORDRINGER

GLOBALE UDFORDRINGER FOR UNIVERSITETERNE Stigende mobilitet og konkurrence om at tiltrække de bedste Stigende konvergens mellem de nationale videregående uddannelsessystemer (Bologna, ECTS, EULAC etc.) Stigende liberalisering og handel med uddannelser (WTO-GATS) Stigende national og international konkurrence om forskningsmidler

EUROPÆISKE AMBITIONER Lund-deklarationen Europæisk forskning skal fokusere på vor tids store udfordringer Identifikation af og respons på de store udfordringer bør involvere interessenter fra både den offentlige og private sektor i transparente processer der tager højde for den globale dimension 2030 milepæle for det europæiske forskningsrum 3,3 % af BNP til videregående uddannelse 5 % af BNP til forskning og udvikling – heraf 2/3 fra den private sektor

STIGENDE STUDENTERMOBILITET

STIGENDE FORSKNINGSIMPACT (CITATIONER PER PUBLIKATION) National Science Indicators 2009 (Thomson Reuter data)

DANSKE SVAR PÅ DE GLOBALE UDFORDRINGER Ny universitetslov i 2003 Globaliseringsrådet anbefalinger i 2006 Nyt universitetslandskab Barcelonamålet og ny finansieringsmodel

TEMAER HVORFOR GENNEMFØRE OMFATTENDE FORANDRINGER? AARHUS UNIVERSITETS UDGANGSPUNKT 3 PARALLELLE FORANDRINGSPROCESSER FREMTIDENS AARHUS UNIVERSITET LEDELSESMÆSSIGE UDFORDRINGER

UDGANGSPUNKTET FOR AARHUS UNIVERSITET Grundlagt i 1928 I 2006-2007 fusioner med: Danmarks JordbrugsForskning Danmarks Miljøundersøgelser Handelshøjskolen i Århus Danmarks Pædagogiske Universitet Handels- og Ingeniørhøjskolen i Herning

AARHUS UNIVERSITET – ET UNIVERSITET I VÆKST 40.500 studerende heraf 52% indskrevet på graduate niveau 3.000 ph.d.-studerende og “early career researchers” 4.000 internationale studerende 11.000 medarbejdere 11.331 publikationer i 2009 650.000 kvadratmeters bygningsvolumen, 1.300 hektar jord

ORGANISATION 2007-2010

STRATEGI 2008-2012 FOR AARHUS UNIVERSITET 15 15

Triple-helix universitetet Det moderne universitet Humboldt-universitetet Talentudvikling Ph.d.’er Forskning Uddannelse Postdocs Studerende Videnudveksling Professorer Forsknings-projekter Studier Forsknings-programmer LifeLong Learning Kontrakter

DET MODERNE AARHUS UNIVERSITET Det moderne universitet Triple-helix universitetet Humboldt-universitetet AU – Udgifter fordelt på kerneydelser Talentudvikling Ph.d.’er Forskning Uddannelse Postdocs Studerende Videnudveksling Professorer Forsknings-projekter Studier Forsknings-programmer LifeLong Learning Kontrakter

UDFORDRINGERNE FOR AARHUS UNIVERSITET Hvordan høstes de faglige og administrative gevinster ved fusionerne? Hvordan opnås et større strategisk ledelsesrum? Hvordan håndteres de globale udfordringer? Hvordan kan AU bidrage til at opfylde de europæiske ambitioner på uddannelses- og forskningsområdet?

MOTIVATION FOR FORANDRING ”Vi skal indrette fremtidens Aarhus Universitet, så vi bidrager endnu mere til løsningen af samfundets udfordringer” Klimaforandringer Fødevareforsyning Folkevandringer Sundhed Sikkerhed Energi Globalisering osv. En kompleks verden med komplekse og sammensatte udfordringer, som i både årsag, konsekvens og løsning overskrider faglige skel

ANALYSE AF STRUKTURELLE BARRIERER Aarhus Universitet har for mange siloer med tætte skotter Interne strukturer er for forskellige og forhindrer optimal ressourceudnyttelse Geografiske, fysiske og kulturelle udfordringer Nytænkning, omprioritering og tværgående samarbejde er besværligt Beskeden plads til ledelse – centralt og decentralt Rammebetingelser (bl.a. det danske akkrediteringssystem) er for konserverende til, at AU kan opnå endnu større international gennemslagskraft

TEMAER HVORFOR GENNEMFØRE OMFATTENDE FORANDRINGER? AARHUS UNIVERSITETS UDGANGSPUNKT 3 PARALLELLE FORANDRINGSPROCESSER FREMTIDENS AARHUS UNIVERSITET LEDELSESMÆSSIGE UDFORDRINGER

AARHUS UNIVERSITET PÅ VEJ MOD 2028 – TRE PARALLELLE PROCESSER faglig udvikling administrativ forandring fysisk planlægning - og samtidig fastholde fokus på ”sikker drift” i hele forløbet

TIDSPLAN Fusioner 2006 og 2007 AU’s fælles ”Strategi 2008-2012” 2007 Integration og administrative forandringsspor 2008-2010 Den Faglige Udviklingsproces 2010-2012 Fysisk udbygning 2010-2028 Bestyrelsen: overordnet, faglig organisering og fysisk udbygning 17. juni 2010 Ansættelse af dekaner 1. november 2010 Ansættelse af prodekaner 21. februar 2011 Bestyrelse: samlet plan for AU 8. marts 2011 Implementering af ny organisation 2011-2012

DEN FAGLIGE UDVIKLINGSPROCES Hovedformål: Forskning: Større, mere robuste og konkurrencedygtige faglige miljøer og mere interdisciplinært samarbejde Talentudvikling: Stærkere ph.d.-skoler, post.doc.-program, rekruttering af internationale talenter og målrettede seed grants Videnudveksling: Forstærket videnudveksling med myndigheder, erhvervsliv, politikere og befolkning for at kvalificere grundlaget for beslutninger i alle samfundets sektorer Uddannelser: Fleksible uddannelser og forbedrede rammebetingelser, der sikrer bedre uddannede kandidater, der møder behovene på fremtidens arbejdsmarked Intern støtte: Effektiv og professionel administration Strategisk og økonomisk ledelsesrum til at realisere prioriteringerne

DEN ADMINISTRATIVE FORANDRINGSPROCES Hovedformål: Forbedre den administrative støtte til universitetets kerneaktiviteter Skabe sammenhængende og moderne administration Digitalisering og effektivisering af administrative processer Implementere fusionen af administrative enheder

ADMINISTRATIVE INDSATSOMRÅDER Projektgrupper etableret og planlægningsarbejdet er afsluttet ultimo 2009 Hovedresultater: Fælles it-infrastruktur, fælles identitetsstyring Fælles økonomisystem, kontoplan, rapporter og workflow Fælles processer og snitflader mellem fællesadministration og hovedområder på studieområdet, bygningsområdet, HR Fælles tværgående strategier på en række områder, f.eks. kommunikation og internationalisering Implementering gennemføres i driftsorganisationen efter ”front office-back office princippet”

DEN FYSISKE PLANLÆGNING Hovedformål: Sikre at Aarhus Universitet kan levere de fysiske rammer til den forventede meget kraftige vækst i undervisnings- og forskningsaktiviteter Udbygge state-of-the-art laboratoriefaciliteter, der kan understøtte forskning i verdensklasse Styrke og videreudvikle universitetscampus i Aarhus som en af Europas førende Samle relevante aktiviteter omkring Emdrup

VIDENAKSEN I AARHUS Universitetet er kernen i Aarhus’ nye videnakse – forskning, uddannelse og erhvervsliv: Bundet sammen af letbanen Agro Food Park (1) Aarhus Universitetshospital (2) Aarhus Universitet (3) Navitas Park på havnen (4) Forskerparkmiljøer Katrinebjerg og Skejby

Universitetsparken Nord Nobelparken Katrinebjerg Trøjborg AU Arts and Business Building Langelands-gade Vest Århus Sygehus Botanisk Have Universitets-parken Syd Nørre Boulevard Fuglesangs Allé Vennelystparken NAVITAS

30

TEMAER HVORFOR GENNEMFØRE OMFATTENDE FORANDRINGER? AARHUS UNIVERSITETS UDGANGSPUNKT 3 PARALLELLE FORANDRINGSPROCESSER FREMTIDENS AARHUS UNIVERSITET LEDELSESMÆSSIGE UDFORDRINGER

BESLUTNINGEN ORGANISERING: Fra 9 til 4 hovedområder, fra 55 til 26 institutter, geografisk samling af faglige miljøer - ét samlet universitet med færre grænser LEDELSE: Fra 10 ledelser til én ledelse med tværgående ansvar, dedikeret ledelsesansvar for forskning, talentudvikling, videnudveksling og uddannelse - én samlet ledelse med fælles ansvar for hele universitetet ADMINISTRATION OG Økonomi: Én fælles økonomimodel, standardiseret service af høj kvalitet på hele universitetet, fra 3 til 2 administrative lag – ét universitet uden administrative grænser Tværgående hovedformål: 6 interdisciplinære forskningscentre, tværgående AU fora for hver af kerneaktiviteterne osv. - samarbejde på tværs fra dag 1

ÉN SAMLET LEDELSE Enhver leder fokuserer på sit ansvarsområde AFSÆT Enhver leder fokuserer på sit ansvarsområde MÅL Vi sikrer et fælles fokus på den faglige kvalitet ved at skabe én samlet ledelse med ansvar for hele universitetet DEN NYE LEDELSE: Den samlede universitetsledelse består fremover af rektor, prorektor, universitetsdirektør og fire dekaner DEKANERNES ROLLER Fagligt og økonomisk ansvar for et hovedområde Ansvar for ét af universitetets fire kerneområder forskning, talentudvikling, videnudveksling og uddannelse Ansvaret for kerneområderne skifter hvert år

NYE PRINCIPPER Fra generalister til specialiserede funktioner og medarbejdere Fra forskellige systemer og processer til vidtgående standardisering (90% standard, 10% fagligt begrundede variationer) Fra kulturbåret serviceniveau til klare aftaler om serviceniveau med afsæt i brugerens behov (et veldefineret aftager/leverandør-forhold) Fra lokal ledelse og lokal service til central ledelse og lokal service Fra sagsbehandling på mange niveauer til sagsbehandling på højst to niveauer

DEN NYE ORGANISATION

NYE TVÆRGÅENDE INITIATIVER FORSKNING Iværksættelse af en transparent udvælgelsesproces med identifikation og evaluering af nye potentielle, interdisciplinære forskningscentre Proces: Beskrivelse – international evaluering – udvælgelse Udvalgte centre opnår grundbevilling Seks interdisciplinære forskningscentre – inklusiv grundbevilling Centre for Food, Nutrition and Health Centre for Global Change and Development Centre for iSequencing Neurocampus Centre for Integrated Register-based Research Centre for Arctic Research Et AUFF-initiativ: AU IDEAS (visionære og originale projektideer) Project Development (et-to år med ramme på op til 500.000 kr. pr. ansøger) Pilot Centres (tre-fem år med ramme på op til 3-7,5 mio. kr.)

NYE TVÆRGÅENDE INITIATIVER TALENTUDVIKLING Fire nye ph.d.-skoler – understøttet af én fælles ph.d.-administration Graduate School of Arts Graduate School of Science and Technology Graduate School of Health Sciences Graduate School of Business and Social Sciences Et AUFF-initiativ: Aarhus Institute of Advanced Studies Målrettet særligt talentfulde yngre forskere fra hele verden Mulighed for at forske i et internationalt og interdisciplinært stimulerende miljø Mulighed for at forfølge egne forskningsmål i en to-tre års periode Mulighed for at skabe nye internationale stærke forskningsvækstpunkter (rugekasse) Selvstændig ledelsesstruktur, tilknyttede internationale kapaciteter og Advisory Board Seed Grant på 10 mio. kr. pr. år i fem år

NYE TVÆRGÅENDE INITIATIVER VIDENUDVEKSLING Fire nye nationale centre – inklusiv grundbevilling Nationalt Center for Miljø og Energi Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug Nationalt Center for Kultur og Læring Nationalt Center for Partikelterapi Prioriteret og styrket teknologioverførsel og kommercialisering Ny strategi og strategisk partnerskabsaftale med MedTech Innovation Center Strategiske samarbejdsaftaler på blandt andet jordbrugs-, fødevare- og miljøområdet Initiativet understøttes finansielt for at fremme strategien og samarbejdet Samling af biblioteksområdet i Aarhus University Library

NYE TVÆRGÅENDE INITIATIVER UDDANNELSE ”AU Educational IT” Fremme de studerendes og undervisernes kompetenceudvikling ”Interdisciplinary Centre for Entrepreneurship and Innovation” Samle og udvikle en række uddannelsesmæssige aktiviteter Udvikle entrepreneurshipundervisning og -efteruddannelse, kompetenceudvikling mv. I tæt samspil med de relevante forskningsfaglige miljøer Forbedring af studiemiljøet Ombygge Studenterhus Århus Oprette flere læsepladser i forbindelse med reorganiseringen af biblioteksområdet Studiemiljøet skal understøttes i forbindelse med hele udviklingsprocessen

STRATEGISKE SATSNINGER MIDLER TIL STRATEGISKE SATSNINGER Bestyrelsen besluttede den 17. juni 2010 at etablere et strategisk, økonomisk ledelsesrum på 200 mio. kr. pr. år i perioden 2011-2016: 380 mio. kr. til faglige udviklingsplaner på de 4 hovedområder 305 mio. kr. til ledelsespuljen 465 mio. kr. til interdisciplinære og integrationsorienterede initiativer 100 mio. kr. fra Aarhus Universitets Forskningsfond I alt afsættes 1.250 mio. kr. til strategiske satsninger i 2011-2016

VIDERE PROCES DET DER IKKE ÆNDRER SIG 2011 – ET OVERGANGSÅR Alle Aarhus Universitets stærke kerneaktiviteter indenfor forskning, talentudvikling, videnudveksling og uddannelse fortsætter. Fx udbydes alle uddannelser helt normalt 2011 – ET OVERGANGSÅR Resterende prodekaner og de kommende institutledere forventes ansat senest 1. juli Nye institutter etableres hurtigt derefter Ny studienævnsstruktur på plads til efteråret – nyvalg 1. november Budget for 2012 vil følge den fremtidige struktur Ny økonomistyringsmodel vil have virkning fra 2013 FYSISKE OMFLYTNINGER Omflytninger mellem eksisterende bygninger (primært Arts og Business and Social Sciences) forventes gennemført i løbet af 2011 og 2012 Flytninger til nybyggeri (primært Health og Science and Technology) inden for fem år På kort og mellemlang sigt flyttes udvalgte aktiviteter fra Emdrup til Aarhus, der vil blive grundigt orienteret om de detaljerede planer, så snart de foreligger

TEMAER HVORFOR GENNEMFØRE OMFATTENDE FORANDRINGER? AARHUS UNIVERSITETS UDGANGSPUNKT 3 PARALLELLE FORANDRINGSPROCESSER FREMTIDENS AARHUS UNIVERSITET LEDELSESMÆSSIGE UDFORDRINGER

LEDELSESMÆSSIGE UDFORDRINGER Skabe nye fælles kulturer Sikre akademisk medindflydelse Sikre at studerende inddrages Håndtere medarbejderes usikkerhed Gennemføre vellykkede ønskerunder og personaleflytninger Sætte fokus på efteruddannelse Undgå opbygningen af nye siloer Skabe ledelsesrum

TAK FOR OPMÆRKSOMHEDEN Rektor Lauritz B. Holm-Nielsen Rektor@au.dk