Konferencen DGI-byen d. 11. feb Skolechef, Karen Margrethe Eriksen og Næstformand for ”Skolelederne” Viborg, Ole Birch Praksis - eksempel på ”Ledelse af ledere”
Ledelse af ledere d. 11. feb side 2 Hvad, vi har valgt at ”bringe”! Hvem er vi? Hvordan er vores virkelighed? Hvordan er vore relationer i storkommunen? Den næste fælles udfordring?
Ledelse af ledere side 3 29 Skoler Nord (10) Skals (o) Ulbjerg (f) Møldrup (o) Brattingborg (f) Sødalsskolen Løgstrup Nordre Vestervang Hammershøj Ørum Øst (6+1) Bøgeskov Egeskov Rødkærsbro Houlkær Overlund Møllehøj Lyshøjskolen (s) Vest (10+1) Stoholm Vestfjendsskolen Mønsted (o) Sparkær (f) Karup Frederiks Hald Ege Søndre Vestre Finderuphøj Rosenvænget (s) Ungdomsskolen + 10CV
Ledelse af ledere side 4 Viborg Kommunes politiske organisation
Ledelse af ledere side 5 Den administrative organisation
Ledelse af ledere side 6 (Ny) Viborg Kommune
Ledelse af ledere side 7 Vores virkelighed/grundlag Politisk vision: Vilje, vækst og velfærd Ledelsesgrundlag: Værdier – ikke regler Central styring – decentral ledelse Delegerer ansvar og kompetence i videst muligt omfang Medindflydelse og medbestemmelse - et reelt indhold Naturligt at give og få viden Samarbejde (Med-aftalen) Personalepolitik (MOD) Mangfoldighed, Ordentlighed og Dygtighed Vision Ledelses- grundlag MED-aftalen MOD
Ledelse af ledere side 8 Relationerne! Den lærende relation Tillidsrelationen Skal- relationen Den sociale relation TR-relationen
Ledelse af ledere side 9 Relationerne! Skolechef Skoleledere Tillidsrelationen TR-relationen Den lærende relation Skal-relationen Den social relation
Ledelse af ledere side 10 Næste udfordring – lederevaluering på baggrund af: Kernekompetencer: Relationel forståelse med systemisk tilgang Tillidsvækkende sparring Anerkendende intervention Insisterende og strategisk delegering Rodfæstet under pres Lederevalueringen et element i lokalløn
Ledelse af ledere side 11 Pilotprojekt m. 10 skoleledere afsluttet Chef og ledere evalueret i forhold til kompetencerne Lederudviklingssamtale Kladde til ”Udviklingskontrakt udarbejdes” Organisationens udfordringer og mål Lederens personlige udfordringer og mål Skoleudviklingssamtale Lederteamets udfordringer og mål Endelig udviklingskontrakt færdiggøres
Ledelse af ledere side 12 Konklusion Den ”lærende” relation og ”skal”-relationen er blevet de dominerende De tre øvrige relationer er fortsat vigtige, men skal ”dyrkes” via andre former end tidligere Men alle relationer skal -organiseres -”villes” -give mening for både leder og chef Og det øver vi os på sammen i Viborg
Ledelse af ledere side 13 Spørgsmål ?
Ledelse af ledere side 14 Case Der skal træffes en ”kontroversiel beslutning” Emne: deltagerkredsen i ”skoleudviklingssamtalen” Muligheder præsenteres Forskellige synspunkter luftes Fordele og ulemper ved mulighederne drøftes Konklusion: skoleledergruppen anmoder skolechefen om at træffe den ”rigtigste beslutning”. Der udtrykkes tillid til, at uanset, hvilken beslutning, så ”håndteres den OK”, når udviklingsamtalen finder sted – uanset deltagerkreds Opleves som den ultimative tillidserklæring!