Konferencen DGI-byen d. 11. feb. 2010 Skolechef, Karen Margrethe Eriksen og Næstformand for ”Skolelederne” Viborg, Ole Birch Praksis - eksempel på ”Ledelse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Advertisements

LEDERE DER LYKKES hvad er det, succesfulde ledere i danske kommuner kan? En præsentation baseret på KL/KTOs Væksthusprojekt om generationsskiftet i kommunerne.
Værdigrundlaget i Greve
Haslebo, relationer i organisationer kap. 14/15
Lederudvikling.
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
Lyshøjskolen 2011 med Videncenter og resurseteam
1MIO / feb. 06 Hvorfor MIO? Mange institutioner står over for nye udfordringer:  Ændrede betingelser i styring og markedsvilkår  Øgede krav til ledelse.
At lede liv og læring Børne- og ungedirektør Jan Præstholm, Svendborg Kommune.
Værdibaseret ledelse i almen praksis
for de hårde resultater.
Lov om ungdomsskoler Kapitel 1 Ungdomsskolen
Styring og dialog Reformgrupper Ledelsesudvikling - Sikre at lederne er rustet til opgaven. Politisk system De overordnede rammesættende beslutninger for.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
Trivselsundersøgelse og Ledelsesevaluering i Region Midtjylland
Ledelse af skoleledelse 11. februar 2010 Klaus Majgaard.
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
1 Ledelse, samarbejde og lærerarbejdstidsaftalen Anders Balle.
SAMARBEJDE OG MEDINDFLYDELSE. Overordnede bestemmelser Ledelse og medarbejdere skal i samarbejde føre de af kommunalbestyrelsen fastsatte mål ud i livet.
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
Effektiv mødekultur Formål: At udvikle en velstruktureret og effektiv mødekultur 1 Hvad er effektiv mødekultur? 2 Hvad er mål/resultat (Output)? 5 Hvordan.
LP-modellens Landskonference 2014 i Horsens
RegionsMEDudvalget Seminar juni 2010 Resultater fra evalueringen af MEDaftalen 2010.
Udfordringer og perspektiver på ledelse i kunst- og kultursektoren - et kommunalt perspektiv Introdag – Kunst og kulturlederuddannelsen Odsherred Teaterskole.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Hvad er mål/resultat (output)?
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
Fremtidens MED Dennis Kristensen Formand Offentlig Ansattes Organisationer.
set fra ledelsens side ved Områdeleder
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Tillids- og TalsmandskursusSøfartens Ledere TR`ens rolle og rettigheder Valg af tillidsmænd  Valg af tillidsmand/mænd forudsætter hjemmel hertil i overenskomsten.
Ledelsestilsyn, hvad er det?
DLO-konference i OCC d. 27. november 2006 Hvad driver kommunerne til markante strukturændringer? Oplæg ved børne- og kulturdirektør Per B. Christensen,
Design af organisationen
Den Personalepolitiske Messe Tirsdag den 12. januar 2010 …… Charlotte Koch Hess, chefrådgiver, Danske Regioner Stine Hinge, souschef, KL Opskriften på.
CARMA- konference Jobcenterpraksis og kvalificering til arbejdet januar Karsten Simensen - Beskæftigelsesregion Nordjylland.
Skolestrukturændringer 2008 – 2011
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Kortdage 2004 Omlægningerne i de offentlige GI/GIS relaterede forvaltninger. Hvordan håndterer man de menneskelige og organisatoriske omstillingsprocesser?
Koncern HR, Organisation og Ledelse Fra ledelsesevaluering til lederudvikling WORKSHOP 5 God ledelse i Region Midtjylland.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Velkommen i skolebestyrelsesarbejdet 2012.
Randers Kommune Evaluering af Randersmodellen Kick off møde for med-repræsentanterne i Randers kommune.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Mainstreaming af handicapområdet Det Centrale Handicapråd National konference for Kommunale Handicapråd Konsulent Henrik Hauritz, Kultur og Service
Alle medarbejdere, der ønsker at have indflydelse på dagsordenen og mødepunkter, har haft mulighed for det – dvs. også alle kolleger, der ikke er i trio/MED.
Ledelse over grænser i sundhedsvæsenet Hvordan kan vi lede på nye måder, der går på tværs? Christina Holm-Petersen & Martin Sandberg Buch.
Bibliotekerne i Vejles CB-område? Udgangspunktet Kulturstyrelsen Central- bibliotekerne Kulturministeriet Finansministeriet Det kommunale,- politiske-
Strategisk energiplan for Viborg Kommune Det Grønne Råd d. 2. december 2015 Rasmus Trangbæk Kjærsgaard.
17. – 25. august Kl : Velkomst Kl – 17.00: Orientering og dialog om aktuelle forhold og politiske indsatser v/ Dorte Andreas og Claus.
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
BKF Børne- og Kulturchefforeningen Dagplejen – en central brik i kommunernes dagtilbud -BKF-synspunkter om omstilling på dagtilbudsområdet på FOA- konference.
SPARKÆR LBO MØNSTED SKOLE Fællesbestyrelsen oktober 2015.
Efterskoleforeningen
Sanne Kjærgaard Nikolajsen FOA
Velfærdskommunen under forandring – kultur, kompetencer og komplekse problemer Kommunens (næst)største arbejdsplads.
Indre By / Østerbro LokalMED
Denne PowerPoint er til inspiration i forbindelse med at I skal planlægge og afvikle et møde, hvor I ønsker at drøfte HMUs forslag til ny strategi. I er.
Status på Badminton ift. visionsarbejdet
Overordnede bestemmelser
Fælles ledelsesgrundlag
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
PRÆSENTATION AF VISION FOR UDVIKLING BADMINTON
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Rødkærsbro børnehaves værdigrundlag
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
Præsentationens transcript:

Konferencen DGI-byen d. 11. feb Skolechef, Karen Margrethe Eriksen og Næstformand for ”Skolelederne” Viborg, Ole Birch Praksis - eksempel på ”Ledelse af ledere”

Ledelse af ledere d. 11. feb side 2 Hvad, vi har valgt at ”bringe”! Hvem er vi? Hvordan er vores virkelighed? Hvordan er vore relationer i storkommunen? Den næste fælles udfordring?

Ledelse af ledere side 3 29 Skoler Nord (10) Skals (o) Ulbjerg (f) Møldrup (o) Brattingborg (f) Sødalsskolen Løgstrup Nordre Vestervang Hammershøj Ørum Øst (6+1) Bøgeskov Egeskov Rødkærsbro Houlkær Overlund Møllehøj Lyshøjskolen (s) Vest (10+1) Stoholm Vestfjendsskolen Mønsted (o) Sparkær (f) Karup Frederiks Hald Ege Søndre Vestre Finderuphøj Rosenvænget (s) Ungdomsskolen + 10CV

Ledelse af ledere side 4 Viborg Kommunes politiske organisation

Ledelse af ledere side 5 Den administrative organisation

Ledelse af ledere side 6 (Ny) Viborg Kommune

Ledelse af ledere side 7 Vores virkelighed/grundlag  Politisk vision: Vilje, vækst og velfærd  Ledelsesgrundlag:  Værdier – ikke regler  Central styring – decentral ledelse  Delegerer ansvar og kompetence i videst muligt omfang  Medindflydelse og medbestemmelse - et reelt indhold  Naturligt at give og få viden  Samarbejde (Med-aftalen)  Personalepolitik (MOD)  Mangfoldighed, Ordentlighed og Dygtighed Vision Ledelses- grundlag MED-aftalen MOD

Ledelse af ledere side 8 Relationerne! Den lærende relation Tillidsrelationen Skal- relationen Den sociale relation TR-relationen

Ledelse af ledere side 9 Relationerne! Skolechef Skoleledere Tillidsrelationen TR-relationen Den lærende relation Skal-relationen Den social relation

Ledelse af ledere side 10 Næste udfordring – lederevaluering på baggrund af: Kernekompetencer:  Relationel forståelse med systemisk tilgang  Tillidsvækkende sparring  Anerkendende intervention  Insisterende og strategisk delegering  Rodfæstet under pres Lederevalueringen et element i lokalløn

Ledelse af ledere side 11 Pilotprojekt m. 10 skoleledere afsluttet  Chef og ledere evalueret i forhold til kompetencerne  Lederudviklingssamtale  Kladde til ”Udviklingskontrakt udarbejdes”  Organisationens udfordringer og mål  Lederens personlige udfordringer og mål  Skoleudviklingssamtale  Lederteamets udfordringer og mål  Endelig udviklingskontrakt færdiggøres

Ledelse af ledere side 12 Konklusion Den ”lærende” relation og ”skal”-relationen er blevet de dominerende De tre øvrige relationer er fortsat vigtige, men skal ”dyrkes” via andre former end tidligere Men alle relationer skal -organiseres -”villes” -give mening for både leder og chef Og det øver vi os på sammen i Viborg

Ledelse af ledere side 13 Spørgsmål ?

Ledelse af ledere side 14 Case  Der skal træffes en ”kontroversiel beslutning”  Emne: deltagerkredsen i ”skoleudviklingssamtalen”  Muligheder præsenteres  Forskellige synspunkter luftes  Fordele og ulemper ved mulighederne drøftes  Konklusion: skoleledergruppen anmoder skolechefen om at træffe den ”rigtigste beslutning”. Der udtrykkes tillid til, at uanset, hvilken beslutning, så ”håndteres den OK”, når udviklingsamtalen finder sted – uanset deltagerkreds  Opleves som den ultimative tillidserklæring!