Ny regering, nye tider – dag 1

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop hjælpeforanstaltninger til bølge 2 Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Michael Fagerlund Andersen,
Advertisements

Der er ingen programmer Det tager alt for lang tid at blive logget på
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
1 Hjælp ifm. overgang til obligatorisk digital selvbetjening.
It-hjælp til mindre it-parate virksomheder på biblioteker
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Gentoftebibliotekerne 29. april 2013.
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Vi gennemførte en række interview ifm
Agenda Hvad rører der sig nationalt? Hvad rører der sig tværregionalt?
Jens Krieger Røyen 11. oktober 2012 Den digitale vision for Danmark - en fælles udfordring.
1 Hvordan gør vi bibliotekerne interessante for andre samarbejdspartnere i forhold til it-svage og it-læring? It for alle – nå ”glemte” grupper gennem.
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Fuld digital kommunikation i 2015 – hvordan hjælper vi bedst dem, der ikke kan? Kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
Tom Bøgeskov Udviklingschef Digitaliseringsstyrelsen, Finansministeriet Digitaliseringsmessen 2012 Digitaliseringsstyrelsen - En dag med løsninger og dialog.
Tjekliste Er din myndighed klar til Digital Post? Kan din myndighed modtage og besvare digital post? Test om det virker Sørg for at teste, om myndigheden.
Nemt på nettet at understøtte og øge borgernes brug af NemID og digitale selvbetjeningsløsninger med udgangspunkt i den fælles offentlige digitaliseringsstrategi.
Hvorfor er fællesoffentligt samarbejde en god ide ? v/ Kontorchef Michael Busk-Jepsen, Økonomistyrelsen HRKS majkonference, 14. Maj 2009.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
E-dag 2 Netikette Persondatalov
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Regionale Kontaktfora på handicapområdet Møde med repræsentanter fra DH Stig Langvad, formand, DH.
Digital Post til borgerne i vejen dertil
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Aalborg og Vejle 12. og 13. september 2013.
Status på projektet It- hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
E-læring på Virk.dk Præsentation på Myndighedsforum
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
Befolkningens it-parathed Kilde: Danmarks Statistik De 16 til 89-åriges internetbrug. Har aldrig prøvet og vil ikke kunne Har sjældent.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Demokratisk underskud i informationssamfundet?
EPJ Messedag den 9. april 2013 Koncerndirektør Ole Thomsen.
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Program for digital kommunikation
Organisation og kommunikation
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Roskilde Bibliotekerne 7. februar 2013.
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
Den digitale vision for Danmark - muligheder og udfordringer for finansielle virksomheder Forsikringsforeningen, 8. oktober 2013 Direktør Lars Frelle-Petersen.
1 Folkebibliotekernes it-læringsaktiviteter set fra staten Internat 29. november 2012 for Digitale kontaktpersoner i Roskildes CB område Jonna Holmgaard.
Digitalt Landsmøde, Vejle 4. oktober 2012 Hvordan hjælper vi borgerne med digital kommunikation? -Ann Sophie Storm, Faglig koordinator,
Digital Post – kommunikationen til borgerne
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek DEF 03/056.
Stedet som indgang til digital forvaltning
Digital post – kommunikationen til borgerne. Kommunikation og indsatser – overblik (”forberedelse” frem til juli 2014) Kampagneaktiviteter Bølge 2-kampagne;
Informationssamfundet Dansk Statistisk Forening 30. maj 2005.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Stevns Kommune indbyggere En kommune på kanten Digitaliseringsgrad Stevns Bibliotekerne 3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer 14 medarbejdere.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
OBS: E2012 programmet fra 2009 til juni Herefter revideres mål og indsatsområder på baggrund af den fælleskommunale og fællesoffentlige digitaliseringsstrategi.
5: Har du en digital postkasse, hvis ja, hvad har du så modtaget?
digitaliseringsstrategi
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
- Kom tættere på dit barns skolegang
Fællesoffentlig digitaliseringsstrategi
Den digitale dansker – digitalisering af hverdagen
Borgerservice og Biblioteker
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Digitalisering i den offentlige sektor
– hvordan får vi de ansatte med?
Borgerbetjening 3.0 Den fælleskommunale strategiske ramme
Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer
Velfærdsteknologisk netværksmøde
Præsentationens transcript:

Ny regering, nye tider – dag 1

Dagsorden Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2011-2015 Digitaliseringsstrategien og bibliotekerne Spørgsmål og diskussion

En fællesoffentlig digitaliseringsstrategi tager tid Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi indeholder over 60 initiativer, der direkte eller indirekte berører stort set hele den offentlige sektor. Alle ansvarlige partner skal være med i hele forløbet og en stor del af interessenterne skal høres. De ansvarlige parter har alle leveret bidrag – enten i form af færdige initiativer eller som delbidrag til den samlede sag. Bidragene forhandles på plads politisk og økonomisk i regi af Styregruppen for digitaliseringsstrategien, der refererer direkte til Styregruppen for Tværoffentlige Samarbejder (STS), der består af departementschefer, Danske Regioners direktør og KL’s direktør. Finansministeriet – her Økonomistyrelsen – er ansvarlig for sekretariatsbetjeningen og koordineringen af STS og har blandt andet som opgave at sikre, at digitaliseringsstrategien realiseres.

Hovedspor i digitaliseringsstrategien Slut med papirblanketter og brevpost Ny digital velfærd Tættere offentligt digitalt samarbejde Skolebørn Patienter Ældre Arbejdsløse Studerende Infrastruktur Grunddata Lovgivning Styring Borgere Virksomheder

Pejlemærker for 2015: Alle Borgere bruger nettet til ansøgninger og anmeldelser til offentlige myndigheder. Papirblanketter og formularer er udfaset. Der kommer ikke flere kuverter fra det offentlige. Alle borgere har en digital postkasse, hvor de modtager deres breve fra det offentlige. Borgere, der har svært ved at komme i gang med at bruge de offentlige digitale løsninger, får den nødvendige hjælp og støtte.

Pejlemærker for 2015: Virksomhederne har deres egen side på Virk.dk og indberetter i videst muligt omfang kun én gang den samme oplysning til det offentlige. Det frigør tid til forretningen og understøtter deres muligheder for vækst. De offentlige myndigheder automatiserer og digitaliserer arbejdsgange for at gøre det lettere at drive virksomhed og spare ressourcer i det offentlige. Virksomhederne har en digital postkasse, hvor de modtager alle deres breve fra det offentlige.

Pejlemærker for 2015: Der er et veludviklet marked for digitale læremidler. Effektive distributionskanaler giver skoler, lærere og elever let og overskuelig adgang til digitale læremidler og læringsmål. Digitale læremidler indgår som en naturlig del af undervisningen. Det betyder, at eleverne får endnu bedre udbytte af undervisningen og ruster dem bedre til fremtiden. Eleverne arbejder med it, der virker. Der er trådløst netværk på hele skolen, og eleverne kan bruge deres egen computer. De få, der ikke har en computer, låner på skolen.

Pejlemærker for 2015: Ingen spild på dobbeltudvikling. Alle offentlige myndigheder benytter den fælles it-infrastruktur, fx NemID, digital post og borger.dk. Den offentlige sektor fremstår enkel og sammenhængende for borgere og virksomheder. Den fællesoffentlige it-infrastruktur udvikles fortsat og konsolideres løbende, så it-infrastrukturen er stabil, sikker og tidssvarende. Hvor det er muligt samtænkes udviklingen af den fællesoffentlige it-infrastruktur med den private sektor.

Ny regering, nye tider – dag 2 ✔ Regeringen vil i samarbejde med kommuner og regioner formulere en ny digitaliseringsstrategi for hele den offentlige sektor. Strategien skal fastlægge konkrete mål og blandt andet indeholde de første elementer af en digitaliseringsreform af velfærdsområderne. Nye digitale løsninger på f.eks. undervisningsområdet, sundhedsområdet og handicapområdet kan øge kvaliteten og reducere omkostningerne. Det er endvidere regeringens mål, at al kommunikation mellem borgere, virksomheder og det offentlige skal foregå digitalt inden udgangen af 2015. For ældre, personer med handicap og andre, der er begrænset i at udveksle oplysninger eller betjene sig selv over internettet, skal det være muligt at få hjælp. (✔) ✔ ✔

Dagsorden Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2011-2015 Digitaliseringsstrategien og bibliotekerne Spørgsmål og diskussion

Hjælp til digitale løsninger Der skal sikres den fornødne hjælp til de borgere, der ikke kan anvende de digitale muligheder og betjene sig selv. Det viser sig grundlæggende på tre måder: Der foretages en række massive informations- og vejledningskampagner. Hjælp til digital selvbetjening og selvhjælp i regi af borgerservicecentrene og uddannelse og involvering af ”digitale ambassadører”. Fælles telefonsupport – også udenfor almindelig åbningstid.

Hjælp til digitale løsninger Hvad kan bibliotekerne bidrage med? I møder slutbrugerne – også dem, som brokker sig og synes, at løsningerne er dårlige, utilstrækkelige, etc. – derfor er kommunikation og gode inputs i særlig høj grad ønskværdig i det store billede. Af samme grund er det særligt ønskeligt at I er med, når de centrale løsninger bliver udviklet, så de, der står med borgeren hver dag – dvs. både jer og medarbejderne i kommunernes borgerservicecentre – involveres bedst muligt. Fælles kurser og undervisning i anvendelsen af digitale løsninger kan være en naturlig del af Folkebibliotekernes arbejde – eventuelt i samarbejde med de relevante organisationer: ÆldreSagen, handicaporganisationerne, etc. Bibliotekerne har erfaringer med anvendelsen af digitale kanaler i læringssituationer og konkrete relationer til folkeskolerne, de gymnasiale uddannelser og de videregående uddannelser, der kan afspejles i fremtidens digitale læringsmidler.

Dagsorden Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2011-2015 Digitaliseringsstrategien og bibliotekerne Spørgsmål og diskussion