Introduktion til projekter og projektledelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

Præsentation af resultater for projekt ”Analyse af samarbejdet mellem kommunerne og Region Midtjylland, Jord og Råstoffer” Jord-ERFA-Midt,
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
EJERSKIFTE Statistik om ejerskifter i Danmark baseret på resultater fra spørgeskemaundersøgelse Okt./nov for Erhvervs- og Byggestyrelsen og INSEAD.
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
NemID og Fællesskema 2014 v/Signe Hansen Blegmand
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Borgernes barrierer for brug af IT
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Illustrationer til undervisningsbrug
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
Læringsmål Kendskab til:
Velkommen hos Juvel A/S
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Kommunikation i projekter
Målsætning S.M.A.R.T Målsætningen: Ingen detaljeret målsætning
Forøg din værdi som konsulent
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
SEO PÅ AU.
Uddannelsesdag 26. februar 2011 V. Stine Røn Christensen
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
1 Effektiv forrentning Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Afrapportering AEM Medarbejdere Den 2. september 2009.
Statistik.
Arbejdsmarkedsuddannelser – også for personer med læse-, skrive- og regnevanskeligheder Oplæg fra AMU-Fyn Konference d. 22/5 -07.

Representations for Path Finding in Planar Environments.
Grundlæggende regnskabsforståelse
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Introduktion til Access (Access, del 1)
Grundlæggende projektledelse og –styring Leder Delux Søndag d. 1. marts 2009 V. Stine Røn Christensen Red Barnet Ungdom Rosenørns Allé 12, 5. sal 1634.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Survey Organisering og styregruppehåndtering. Spørgsmål 1 62,5 % mener de har stor indflydelse på tilpasning af egen projektorganisation! Hvis projektorganisationen.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
1 Powerpointserie om In-line færdiggørelse ved Heatsettrykning Avisrotation Magasindybtryk Den Grafiske Højskole.
Region Midtjyllands tilbud 2013
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Lederseminar 2014 Varde Kommune
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Projektstyring dag 2.
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Mød Aalborg Universitet
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Grunde til at jeg elsker dig
At deltage i projektarbejde
Fundamentale datastrukturer
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,

1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Briding the Gaps Between Developers and Users v. Grudin Indledning Faktorer som kan påvirke bruger involvering Kontrakt udvikling Produkt udvikling Intern.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
 Pries-Heje Slide nr.: 1Introduktion til projekter & projektledelse Introduktion til projekter og projektledelse 450 timer Hovedplan Detailplan.
Præsentationens transcript:

Introduktion til projekter og projektledelse Hovedplan 450 timer Detailplan

IT-Universitetet i København Lene Pries-Heje IT-Universitetet i København Rued Langgaards Vej 7 DK-2300 København S, DANMARK 12 years as IT project manager, ERP senior consultant, and consultant manager IT project management Competence development for ERP consultants and project managers ERP implementations Professional training Typical assignments Developing information systems for service and maintenance, help-desk and technical support ERP implementations in production and service organizations Employed at CBS and ITU since 2002 Teaching Database Management, systems development, ERP implementation and IT Project Management

Efter denne lektion skal du: Vide hvad et projekt er og hvad det ikke er Kende de typiske faser i et projekt Kende vidensområderne i et projekt Kunne identificere interessenterne i et projekt Have kendskab til typiske problemer i et projekt Kunne forklare vigtigheden af og sammenhængen mellem kalendertid, resurser, indhold og kvalitet i et projekt Kende forskellige måder at organisere projektarbejde i en organisation

Hvad er et projekt ? Ikke-rutinemæssig arbejdsopgave På tværs af eksisterende organisation For at nå specifikke mål eller lave et produkt Med ukendte faktorer og risici Resurser og omkostninger er begrænsede Opgaven er stor og/eller kompleks Vil give nye erfaringer og nye resultater Opgaven skal afsluttes inden for en tidshorisont (en dato) PROJEKTER HOLDER OP !

Hvad er IKKE et projekt? Det er drift Vedligeholdelse af en park Bestyrelse af et kvalitetssikringssystem Samlebåndsarbejde Arbejdet ved kassen i et supermarked Receptionsarbejde i et firma Svare på kundehenvendelser i en salgsafdeling Det er drift

Værktøj til at afgøre om noget er et projekt Kousholt (2008: 24) Jo højere op på de otte kriterier, i jo højere grad er der tale om et projekt

Projekter er mange forskellige ting Kousholt (2008: 26)

”Stål”-trekanten Indhold / “Scope” Kalender- tid Resurser

Øvelse 1: Hvad vil du svare? For nyligt er direktøren i det firma hvor du er projektleder blevet erstattet af en ny direktør. Ad omveje har du hørt at den nye direktør er meget begejstret for dit projekt, og nu har du fået syn for sagen. I en epost du har modtaget i dag, roser hun dit projekt, og beder om, at du laver en ny projektplan, så projektet kan blive færdigt meget hurtigere. Hun skriver også at du kan trække på alle de ressourcer du har behov for, men at det samtidig er vigtigt at den nye højglans-facilitet kommer med i første omgang. Hvad vil du svare direktøren?

Øvelse 2: Hvad gør du? Du er projektleder for 6 personer Sidste mandag blev du og alle andre informeret om, at direktionen har besluttet at implementere et standardsystem til salg og marketing. På grund af mangel på eksterne konsulenter er man nødt til at bruge interne ressourcer. Du er blevet bedt om at afgive to nøglepersoner fra dit projekt. Hvad er din reaktion?

Kousholt´s variant af trekanten

Projekter kan også ses som en organisationsændrings-maskine Kousholt (2008: 23)

Ni vidensområder (= PMIs styringsområder) Project Scope Management Project Quality Management Project Human Resource Management Project Time Management Project Cost Management 6. Project Communication Management 7. Project Risk Management 8. Project Procurement Management 9. Project Integration Management

Faser Kousholt (2008: 41)

Hvad er en interessent ? En interessent er en person eller gruppe der har en interesse i projektet. Det kan være fordi vedkommende er interesseret i at bidrage til projektets gennemførelse, eller er interesseret i eller vil blive berørt af projektets resultat

Hvem er interessenter? Projektejer / sponsor / opdragsgiver Anvendere og brugere af resultater / produktet / systemet Medarbejdere i projektet Leverandører - af resurser, viden, kunnen Ansvarlige for at godkende proces og produkt, f.eks. QA eller myndigheder Andre der bidrager eller påvirkes

Den basale interessentmodel

Interessenter stiller krav ... Formelle krav Underforståede krav Forventninger f.eks. om fordele Reelle behov - Hvad vil gøre dig tilfreds? Belønninger - “Den der påtager sig usikkerhed har krav på en forsikringspræmie” Citat fra Andreas Munk-Madsen (1996). Strategisk projektledelse. MARKO.

Interessenter kan bidrage Mulige bidrag: Målsætninger Beslutninger Arbejde Viden og gode råd Kunnen Holdningspåvirkning og -bearbejdning

Interessentanalyse Efter Mikkelsen & Riis: Grundbog i projektledelse - Se Appendix A3 Interesse i projekt Mulige bidrag til projekt Oplevet belønning ved deltagelse Magtbase (mulighed for at påvirke) Indstilling til projektet Motiver bag indstilling Syn på andre interessenter Konfliktadfærd Forventet aktivitetsniveau

Interessenter i dit projekt I Lav en brainstorm om interessenter i dit projekt. Sortér de fundne interessenter efter to dimensioner: Interessentens medvirken i selve projektet (internt), fra ikke nødvendig til helt nødvendig Interessentens indflydelse på projektet (udefra), gående fra lille indflydelse til stor indflydelse. Kilde: O.S.Andersen, N. Ahrengot & J.R.Olsson (1999). Aktiv projektledelse. Børsen

Interessenter i dit projekt II MEDVIRKEN i selve projektet (internt) nødvendig Resurse- personer Gidsel MEDVIR- KEN ikke nød- vendig Andre interessenter Grå eminence Lille INDFLYDELSE Stor INDFLYDELSE (udefra)

Gode råd om interessenter Lav en liste over alle interessenter Lav en interessentanalyse Prøv at leve dig ind i interessentens verden; Hvad forventer de hver især? Hvad vil være den vigtigste årsag til tilfredshed når projektet er slut? MEN lad være med at tro du kan fantasere dig til det hele !

Interessentanalyse I Efter Mikkelsen & Riis: Grundbog i projektledelse - Se Appendix A3 Interesse i projekt Mulige bidrag til projekt Oplevet belønning ved deltagelse Magtbase (mulighed for at påvirke) Indstilling til projektet Motiver bag indstilling Syn på andre interessenter Konfliktadfærd Forventet aktivitetsniveau

Interessentanalyse II Inspireret af Andreas Munk-Madsen (1996). Strategisk projektledelse. MARKO.

Interessentanalyse III

Konflikt eller harmoni ? Pas på: Interessentanalyse er blevet kritiseret for, at se på verden i konfliktperspektiv, hvor man overfokuserer på magt: “ … en leder af et udviklingsprojekt skal ikke overdrive interessentanalysen. Konfliktsynet tilsiger en politiserende adfærd. For meget af den slags adfærd ødelægger produktiviteten i en udviklingsorganisation.” Citat fra Andreas Munk-Madsen (1996). Strategisk projektledelse. MARKO.

Øvelse Tag et projekt du kender godt, f.eks. fordi du arbejder i projektet Identificer 6-8 interessenter Prøv at placere dem i matricen Lav en simpel interessentanalyse: Hvad forventer de hver især? Hvad vil være den vigtigste årsag til tilfredshed når projektet er slut? Grupper ….. Tid: ______

Så mangler vi blot at se på projektorganisation, dvs Så mangler vi blot at se på projektorganisation, dvs. projektlederen i nogle forskellige organisations-strukturer

Ren projekt-organisation Kousholt (2008: 56)

Funktionel organisation Project Coordination Chief Executive Functional Manager Functional Manager Functional Manager Staff Staff Staff Staff Staff Staff Staff engaged in project activities Staff Staff Staff

Matrix Kousholt (2008: 57)

Svag matrix-organisation Chief Executive Functional Manager Functional Manager Functional Manager Staff Staff Staff Project Coordination Staff Staff Staff Staff engaged in project activities Staff Staff Staff

Balanceret matrix-organisation Chief Executive Functional Manager Functional Manager Functional Manager Staff Staff Staff Project Coordination Staff Staff Staff Staff engaged in project activities Project Manager Staff Staff

Stærk matrix-organisation Chief Executive Functional Manager Functional Manager Functional Manager Manager of project Managers Staff Staff Staff Project Manager Project Coordination Project Manager Staff Staff Staff Staff Staff Staff Project Manager Staff engaged in project activities

Organisations-strukturens indflydelse på dit projekt Karakteristika Funktionel Svag matrix Balanceret matrix Stærk matrix Ren projekt PLs autoritet Lille eller ingen Begrænset Lav til moderat Moderat til høj Næsten fuldkommen % af medar-bejdere fuldtid på projekter Ingen 0-25 % 15-60 % 50-95 % 85-100 % PLs rolle Deltid Fuldtid Almindelig titel for projektleder Projekt koordinator / PL PL / projekt kontor PL / Program- chef Projektadmin. ansatte

Øvelse Tag listen ”Sådan ødelægger man et IT-projekt” (Kousholt 2008: 39-40) Formuler hvert punkt om til en sætning startende med. Det er et problem at … Prøv at løfte problemformuleringen op til at handle om generel projektledelse Grupper ….. Tid: ______