1 Kommunikation i og fra gruppen MÅL: At gruppen og dens medlemmer bliver bevidste om deres måde at kommunikere på, samt dens betydning for gruppesamarbejdet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Foreningsudviklingstesten
At forholde sig professionelt Anne Skov
Kommunikation i og fra gruppen
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Workshop almene boligdage
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Unge Hjælper Unge. Projektmål Fastholde elever. Mindske frafaldet med 7,4%
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Arbejdspladsudvikling
Kommunikation og konflikthåndtering
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Socialpædagogisk læringsspil Udviklingsseminar I Christian Engel Brund Jeppe Sønderby Christensen
Om feedback og tilbagemeldinger
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Konsensusprocessen.
Den Kommunale Kvalitetsmodel
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
”Hvordan kunne vi også arbejde med teksterne?”
Holmen 21. Juni 2005 Action Learning Videnskalas Bo Tovby Jørgensen & Lise Rosendal Østergaard
Projektlederens rolle(r)
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Målet for os i dag ”At lære jer en simpel model, der sætter jer i stand til, at opbygge en argumentation, der giver jeg gennemslagskraft”
Relationer – Omgangstone
Samarbejde, Læring og Projektstyring
Velkommen til SLP i P2 Søren Hansen og Jonna Langeland
Omgangstone og kollegialitet
1 Vejlednings- opgaven v. projektleder Martin Finderup Andersen.
Vejlederens kommunikation
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Gruppeudviklingssamtaler
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Fokus på køn på Roskilde gymnasium Skoleåret 2013/2014.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
PROCESANALYSE 7 mm i SLP Lars Peter Jensen Indhold:
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Modul 4 Teamsamarbejde Hvis der er tid kan man prioritere at bruge mere tid på dette modul end på det foregående, da den ekstra tid kan anvendes på øvelserne.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
SSID Årskonference 28. april 2009 Sikkerhedsledelse i virksomhedsledelse - brikker til en ny sikkerhedsorganisation.
Årsplan – en kort en lang
Indhold: Projektets mål og rammer Aktivitetsdiagram
Udviklingen i Nalunnguarfiup Atuarfia Nalunnguarfiup Atuarfia Atuarfimmik inerisaaneq QANOQ ? SOOQ ? KIMUT ? KIKKUT ? Skoleudvikling HVORDAN? HVORFOR ?
Aktiv lytning - Lyt nu godt efter.
Kommunikation og konflikthåndtering
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
Formidling 22. Oktober 2007.
Kommunikation i og fra gruppen
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
SLP 6 Gruppen Kommunikation Hvordan bidrager jeg til kommunikationen Øvelse i konsensus 7 former for intelligens Opgave Plenum.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
Etablering og drift af faciliteter – sammen med frivillige Friluftsrådet V/Julia Bjerre Hunt, Ingerfair.
Skab et Samarbejde med Synergi
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Professionalisering af vejledningen udfra en gruppeprocesvinkel
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
1. Trin – Problemstilling
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

1 Kommunikation i og fra gruppen MÅL: At gruppen og dens medlemmer bliver bevidste om deres måde at kommunikere på, samt dens betydning for gruppesamarbejdet. At grupperne opnår forståelse for hvordan de kommunikerer bedst, og hvordan man kan forbedre dårlige kommunikationsmønstre.

2 Kommunikation i og fra gruppen Midler/program: Kommunikation Hvordan bidrager jeg til kommunikationen Øvelse i konsensus - Ørkenspillet Individuel læringstest - 7 former for intelligens Opgave Plenum

3 Den vigende “sofavælger” “Lad chefen tage beslutningerne - jeg gør som der bliver sagt.” Fordel: Hurtig beslutningsproces + konfliktfri Ulempe: Gruppen går glip af sofavælgerens indsigt og det er ikke nødvendigvis lederen der er den klogeste.

4 Diskussionskrigeren Den bedste debatør vinder. “Jeg mener som jeg mener og du bør lade dig overbevise” “Mor Karen kan ikke flyve, en sten kan ikke flyve ergo er mor Karen en sten” Fordel: Argumenters holdbarhed bliver afprøvet Ulempe: Debatørerne hjælper ikke selv med at finde huller i egen argumentation. Den bedste debatør har ikke nødvendigvis ret.

5 Den kompromissøgende Du siger rød og jeg siger gul - lad os vælge orange. Fordel: Flere interesser tilgodeses. Ulempe: Nogen gange er kompromiset ringere end hver af alternativerne.

6 Den dialogsøgende eller holdspilleren “Lad os betragte alle forslag som inspirationskilder og diskutere os frem til den bedste løsning” Hvorfor ? Hvordan ? Fremfor modforslag. Fordele: Gruppen tager fælles ansvar for at vurdere fordele og ulemper ved de fremsatte ideer. Ulemper: Langsommelig beslutningstagning f.eks. kan lange diskussioner om bredden på sidemargen være spild af tid.

7 Kommunikationsdiagrammer Tegn gruppemedlemmernes placering omkring bordet Tegn pile for hvert indlæg i diskussionen (ca. 5 min)

8 Bidrag til kommunikationen - forskellige typer Bidrag der fremmer diskussionen direkte  Stille forslag  Søge information gennem spørgsmål  Give information  Opsummere diskussionen  Udvikle på forslag og idéer  Teste egen og andres forståelse af det diskuterede

9 Bidrag der fremmer kommunikationsmiljøet  Rose og opmuntre andre  Støtte andre til at blive hørt  Følge og støtte idéer  Tilkendegive ændret holdning  Udvise åbenhed

10 Blokerende bidrag til kommunikationen Uenighed uden konstruktive alternativer Forsvar/angreb holdning Blokering af diskussionen Tale hele tiden Tale om andre emner

11 Ørkenspil Før vi starter spillet skal alle individuelt vurdere deres kommunikationsbidrag: Hvilke af de positive synes du du er god til? Hvilke af de blokerende bidrag bruger du somme tider? Vælg 3 bidragstyper du vil forsøge at forbedre under opgaven.

12 Opgave til SLP 6 Opgaven består i at identificere gruppens styrker og svagheder. Hertil skal i benytte jer af følgende: Jeres resultater af den individuelle test - 7 former for intelligens Kommunikationsdiagrammerne fra "Ørken spillet” Analyserne af jeres kommunikation under "Ørken spillet" Udarbejd på denne baggrund et forslag til forandringer i gruppens kommunikationsmønster og arbejdsmåder, som bedre udnytter de enkelte gruppemedlemmers styrker samt nedbringer ”effekten” af deres svagheder Husk at såvel tests, som analyse og forslag gemmes i jeres portfolie da de udgør et vigtigt materiale til jeres procesanalyse I skal forberede en 5 minutters fremlæggelse af jeres resultat for plenum.