Sådan får vi et bedre match mellem potentiale og uddannelse Eva Hofman-Bang, formand for Tænketanken om Mønsterbrydere.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kompetencebalancen FLASKEHALSE EFTERSPØRGSEL UDBUDMARGINALISERING.
Advertisements

Lærersamarbejde i Århus Folkeskole og ungdomsuddannelser Lærersamarbejde i Århus Kommune 2009.
Fastholdelsesstrategier på EUC Syd Udfordringen  95 % af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse.  Det er nødvendigt at vi alle i fællesskab.
Noemi Katznelson, Vejen mod de 95 pct. – en erfaringsopsamling fra projektet Ungdomsuddannelse til alle DEL I – Omhandler det landspolitiske.
SOSU i EUD: Nye rammer og opgaver Charlotte Netterstrøm Uddannelseskonsulent Afdelingen for erhvervsrettet ungdomsuddannelse Undervisningsministeriet.
Fleksuddannelsen – fra vision til ?. Fleksuddannelse ” Til unge, der ikke har forudsætninger for at gennemføre en almindelig ungdomsuddannelse, skal der.
Sammen kan vi mere – ny brobygning til erhvervsuddannelser og erhvervsliv Velkommen! UU Vestsjælland
Ungdomsskole – mellem reform af folkeskolen, erhvervsuddannelserne og vejledningsindsatsen Storbynetværk den 12. september 2013 Direktør Per B. Christensen,
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
Roskilde Produktionsskole
Realkompetencevurdering i Danmark
Hvad er et nationalt videncenter? Centrene er knyttet til CVU-erne/professionshøjskolerne Centrene er støttet af Undervisningsministeriet i en tidsafgrænset.
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Ungdom det bedste guld - hvordan får vi guldet frem?
UU Center Kolding Mentorprojekt i UU Kolding •Ide og finansiering •Ungepakke II •Samarbejdspartnere Taxameter - institutionsuafhængig.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Fra Globaliseringsråd til Fremtidens erhvervsuddannelser 1.
Det Danske Voksen- og Efteruddannelsesystem VOKSEN PÆDAGOGISK CENTER
Overvejelser om institutionsstrukturen i Region Midtjylland Styrelseschef Lars Mortensen Institutionsstyrelsen, Undervisningsministeriet.
Hvad er realkompetencevurdering?
Lene Skovgaard Uddannelses Ungdomsvejleder
Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.
Topmødeerklæring ► ► Sammenhængende og tidlig indsats Først og fremmest skal vi have en indsats, der tager udgangspunkt i de unges problemstillinger.
Unge uden uddannelse  Problemet  Social baggrund  Skolen  Ungdomsuddannelserne.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
1 Erhvervsgrunduddannelsen (egu). 2 Erhvervsrettede ungdomsuddannelser Uddannelsesbilledet Grundforløb (eud) Hovedforløb (eud) Grundskole – (introduktionsforløb)
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Kort videreuddannelse (KVU)
Uddannelsescenter Holstebro
360 graders kompetenceløft Netværkslokomotivet og VirksomhedsnetværkCabi 17. september 2014 Anette Barnhøj Uddannelseschef Mobil
Kandidatorientering om PhD studier ved Datalogisk Institut Aarhus Universitet.
Formandens mundtlige beretning 2011 Landsforeningen af 10. Klasseskoler i Danmark v/ Henning Rasmussen, Xclass.
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Reflektioner og erfaringer samt aktuel rapport fra DEA Genemførelse på erhvervsuddannelserne.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Nye mål – Regeringsgrundlag 2005 Danmark skal have en globaliseringsstrategi, der styrker konkurrenceevne og sammenhængskraft: Danmark som førende vidensamfund.
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
Praktikcentre og Elevplan Elevplankonference 23. og 24. september 2013 Gert Nielsen Undervisningsministeriet.
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Uddannelsesudfordringer efter globaliseringsrapporten og velfærdsforliget Paneldrøftelse i Danmarks Vejlederforening d. 30. januar 2007 v/ Per B. Christensen,
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
Kvalitetsmål i uddannelsessektoren
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Forslag til uddannelsesstrategi og handleplan
Audiologiassistentuddannelsen Status og perspektiver December 2005.
1 Strukturreformens konsekvenser for kompetenceudvikling i Region Midtjylland Tinghallen 21. september 2006 Bent Hansen.
Netværk Nordjylland - erhvervsrettet uddannelse AMU Nordjylland Erhvervsskolerne Aars EUC Nord EUC Nordvest Frederikshavn Handelsskole Handelsskolen Minerva.
Efterskolerne tilbage til samfundet Charlotte Rønhof 31.okt. 12 Efterskolerne tilbage til samfundet.
Lars Kunov Direktør Danske Erhvervsskoler Udfordringerne for erhvervsskolerne.
Pressechef Dorte Skovgaard Wihre Danske Erhvervsskoler Den politiske opmærksomhed på erhvervsskolerne EUC Nordvest 11. maj 2016.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
Beskæftigelsesreformen - uddannelse til arbejdsløse v/Uddannelsespolitisk konsulent Claus Eskesen.
Udviklingen på arbejdsmarkedet – med særlig fokus på de unge v/ Palle Christiansen, regionsdirektør BR Midtjylland.
Forældremøde 9.kl Program Vejledningsaktiviteter Kort om uddannelsessystemet Uddannelsesparathed og krav til optag Tilmelding: optagelse.dk (procedure.
Forældre-information
Forebyggelse af rekrutteringsudfordringer
Merkantil EUX Muligheder og udfordringer for det studiekompetencegivende forløb Titeldias EUX merkantil.
Erfaringer med test og prøver på BAI´s område
Erhvervsuddannelse for voksne - EUV
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Nyt fra Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling
Lige adgang til uddannelse
Fra folkeskole til faglært - Erhvervsuddannelser til Fremtiden
Præsentationens transcript:

Sådan får vi et bedre match mellem potentiale og uddannelse Eva Hofman-Bang, formand for Tænketanken om Mønsterbrydere

Formål Formålet med projektet er at komme med anbefalinger til, hvordan vi bedre indretter uddannelsessystemet, så unge fra alle sociale lag i samfundet får lige muligheder for at udfolde deres uddannelsesmæssige potentialer

Inspirationsforum Peter Højland, Susanne Larsen Allan Søgaard Larsen Soulaima Gourani Poul Erik Petersen Lotte Hansen Naveed Niwaz Ane Arnth Jensen Ole Niss Enan Galaly Andreas Nicolaisen Jacob Øzcan Tænketanken om mønsterbrydere Idégruppen Eva Hofman-Bang Ove Poulsen Bente Vibeke Lauridsen Annette E. Lauridsen Thomas Gloy Lars Ulriksen Jan Møller Mette Greisen Helene Reffstrup Møller

Definition af en mønsterbryder En uddannelsesmæssig mønsterbryder er en person, der opnår et højere uddannelsesniveau end den af forældrene, der har den højeste uddannelse Ikke-uddannelsesvante familier – familier hvor ingen af forældrene har en uddannelse ud over grundskolen

Potentialer bliver langt fra altid udnyttet

Andre sociale og kulturelle kompetencer Færre har fået læst højt som børn Mindre snak ved middagsbordet Havde ikke leksikon i hjemmet Forældre der havde mindre netværk Mindre hjælp til lektier Hvad kendetegner mønsterbrydere Kvinder Korte uddannelser Vilje til at ville Teknisk EUD Merkantil MVU & LVU

Sammenhængende uddannelsessystem  Uddannelsesinstitutionerne aftaler en landsdækkende merit inden for de enkelte uddannelsesmæssige søjler. Sammenhæng og struktur i uddannelsessystemet

Sammenhængende uddannelsessystem  Politikerne sikrer, at brobygningsmoduler, som forbereder overgang fra et uddannelsesniveau til et højere uddannelsesniveau, skal undtages deltagerbetaling, og at deltagere på brobygningsmoduler får ret til Voksen Uddannelsesstøtte.  Regeringen tillader yderligere brug af realkompetencevurdering på de ordinære uddannelser samt indretter taxametersystemet, så der er bedre mulighed for fleksibel afvikling af uddannelserne. Sammenhæng og struktur i uddannelsessystemet

En anerkendende pædagogisk udvikling Sammenhæng og struktur i uddannelsessystemet  Uddannelsesinstitutioner og faglige udvalg arbejder for at få klare strukturer på alle niveauer i uddannelsessystemet, og at valgmuligheder for de studerende gennem fx modulopdeling først placeres, når de studerende har opnået valgkompetence og tilstrækkelig tryghed på uddannelsen  Uddannelsesinstitutionerne sikrer, at underviserne arbejder med forpligtende arbejdsformer, tydelighed i pædagogikken og anerkendende og formative evalueringer  Uddannelsesinstitutionerne lærer af de forsøg, der er etableret, og skaber rammer for, at lærere kan arbejde med at udvikle undervisnings- og evalueringsformer, som bedre støtter studerende fra mindre privilegerede baggrunde

Bedre ledelsesinformation Sammenhæng og struktur i uddannelsessystemet  Undervisningsministeriet og KL sikrer, at uddannelsesinstitutionerne får mere kvalificeret ledelsesinformation gennem institutionsopdelt statistik, der viser, hvordan de studerende/elevernes videre uddannelses- og erhvervskarriere former sig  Regeringen og KL igangsætter forskning i, hvad der adskiller de gode kommuner fra de mindre gode med hensyn til at få unge i uddannelse, samt at kommunerne lærer af hinanden på dette område

Frafald på ungdomsuddannelserne Ungdomsuddannelserne  Politikerne lægger midlerne i den særlige frafaldspulje ind som en generel forhøjelse af taxametrene, evt. med et særligt taxameter til skoler med særligt mange elever/studerende fra ikke-uddannelsesvante familier.  Virksomhederne tænker mere langsigtet og tager størst muligt ansvar for, at de unge tilbydes en praktikplads. Samtidig vil vi opfordre virksomhederne til, at de i deres valg af praktikanter har øje for de særlige kvalifikationer, som mønsterbryderne ofte har med sig

Mere attraktive erhvervsuddannelser  Undervisningsministeriet indfører optagelseskriterier til erhvervsuddannelsernes grundforløb. De, der i den indledende kompetencevurdering ikke opfylder optagelseskriterierne, skal i stedet have tilbud om faglig opkvalificering og/eller praktisk erfaring, som skal tilrettelægges med henblik på at styrke de svage kompetencer Ungdomsuddannelserne

Erhvervsrettede gymnasiale uddannelser skaber flere mønsterbrydere  Politikerne hæver undervisningstaksten til Hhx, så der kun er forskelle, der kan begrundes i flere naturvidenskabelige fag på andre gymnasiale uddannelser Ungdomsuddannelserne

Videre- og efteruddannelser skaber flere mønsterbrydere  Regeringen genopretter taxametrene til de erhvervsrettede videre- og efteruddannelser. Taxameteret bør have et niveau, så det igen bliver attraktivt at bruge VEU-systemet Videregående uddannelser

Videre- og efteruddannelser skaber flere mønsterbrydere Videregående uddannelser Andel af den videregående merkantile arbejdsstyrke med heltids- og deltidsuddannelser

Videregående uddannelser Fra EUD uddannelse via AMU kursus til Akademiuddannelse (AU) indenfor Ledelse Fagmodulerne er sammensat på forhånd Holdet følges ad i 3 år Spredningen i kursisternes baggrund er mindre, de har typisk AMU forløbet Grundlæggende Ledelse Undervisningen har særlig fokus på projektskrivning og metodelære

Job på studiejob-lignende vilkår Videregående uddannelser  Undervisningsministeriet udvikler modeller for, hvordan der kan gennemføres praktik på studiejob-lignende vilkår

Desk research Interviews med Mønsterbrydere Metoden Survey blandt 486 studerende Data fra Danmarks Statistik Dialog med eksperter Idégruppe med eksperter Anbefalinger

Grundskolen Sammenhængende uddannelsessystem Videregående uddannelserUngdomsuddannelserne