Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Advertisements

Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Ny Skolereform Sådan gør vi i Vonsild
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Informationsmøde - Gug Skole 2014/15
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Folkeskolereformen på Dronninggårdskolen Version 1 Skoleåret
Program: Overblik over fagfordelingen Velkomst Skolereformen generelt
Et væksthus for børn og voksne
Skolereform 2014.
Folkeskole-reformen August 2014.
På vej mod folkeskolereformen
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Information om den ændrede skoledag Komme- og gåtider m.m. for elever Juni 2014.
Skolereformen Overordnede mål:
Reformmesse på Sofiendalskolen
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Velkommen til valgmøde
Skolereformen – og vejen dertil…
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Folkeskolereform pr. 1. aug Ambitiøst løft af folkeskolen •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Fælles forældremøde klasse om 2014 Mål: At forældrene går fra mødet med et klart billede af deres børns skole- og fritidsdag fra skoleåret 14/15.
Folkeskolereform Version 1.0
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Studiepraktik Program:
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Skolereformen, Hattingskolen
Folkeskolereform 2014.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Folkeskolereform 1.August Overordnede mål for folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever så de bliver så dygtige som de kan. Folkeskolen.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Folkeskolereform Camilla: Velkomst.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
Velkommen til Fyraftensmøde 26.marts 2014 på Rosendalskolen
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Læringsreformen Hvad er formålet med reformen? – Formålet er: – at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive – at mindske betydningen af den.
FOLKESKOLEREFORM FELDBORG SKOLE JUNI TRE MÅL  FOLKESKOLEN SKAL UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, DE KAN  FOLKESKOLEN SKAL MINDSKE.
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
SKOLE- REFORM En ny retning – en ny skolevej. De gode intentioner Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen.
Velkommen til Vestervangsskolen
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Præsentationens transcript:

Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.

Folkeskolereform august 2014 Haldum-Hinnerup Skolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Haldum-Hinnerup Skolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. Tilliden til og trivslen på Haldum-Hinnerup Skolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis. Vi vil arbejde evidensbaseret

Folkeskolereform august 2014 Skoleåret er reform-år 1. Vi øver os og gør erfaringer. Skoleåret inddeles i 3 perioder a` 13 uger  i slutningen af hver periode laves systematisk opsamling på erfaringer. Der justeres og rettes ind, hvor muligt

Folkeskolereform august 2014 Fleksibelt skema: Klasserne får et grundskema Grundskemaet brydes som minimum op i én uge i hver periode samt i skolens fælles temauge Folkeskolen 200 år uge 41 og i uge 11, hvor der bliver skolefest/festival Derud over lægges der op til, at årgangene afprøver projektarbejdsformen i faglig fordybelse / tværfaglig fordybelse

Folkeskolereform august 2014 Skoledagen: Indskolingen: 30 timer om ugen: kl Heraf 2 timer til lektiehjælp / studietid Mellemtrinnet: 33 timer om ugen: kl eller til Heraf 3 timer til lektiehjælp / studietid Udskolingen: 35 timer om ugen: kl Heraf 2 timer til lektiehjælp / studietid

Folkeskolereform august 2014 Hvad består skoledagen af? Fagdelt undervisning. Flere fagdelte timer. Minimumstimetal i dansk, matematik og historie. Understøttende undervisning – kvalificerer den fagdelte undervisning. Kan varetages af både lærere og pædagoger. Bånd – bygger på de gode erfaringer med læsebånd Pauser – kortere pause om formiddag og en lang pause med god tid til spisning midt på dagen. Over middag ”efter behov” Lektiehjælp - studietid

Folkeskolereform august 2014 TidMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag Bånd a`15 min miin Pause a` 20 min min Pause : 40 min. spisning, leg OG 15 min. Bevægelse/understøttende undervisning min min. Fri Studietid Studietid Studietid Fri

Folkeskolereform august 2014 Lektie-hjælp = Studietid Hvad er det????? Rammerne: timer om ugen Frivilligt i overgangsordningen (indtil næste valg) – placering i ydertimerne. Tilbyde pasning, hvis ikke studietid. Skolen prioriterer ressourcen til ALLE elever. Derfor: en KRAFTIG appel til forældrene om at støtte op om studietiden og lade børnene deltage.

Folkeskolereform august 2014 Er der så ingen lektier????? Jo, der vil fortsat i et vis omfang være behov for træning hjemme. Især i de ældste klasser vil det være umuligt at nå alle afleveringer. Også forældrenes mulighed for at følge børnenes faglige arbejde og udvikling

Folkeskolereform august 2014 Indholdet i studietid: Træning af indlærte færdigheder Faglige kurser, repetition, boost osv. Faglig fordybelse i forskellige fagområder – f.eks. : -Sprog -Science -Krop -Natur -Musik -Osv. For indskolingen: Overgang til og sammenhæng med det fritidspædagogiske tilbud

Folkeskolereform august 2014 Andre forhold Årgangssamarbejde og holddannelse Klasselærer Ekstra timer til dansk, matematik, tidligere sprogundervisning og valgfag Nyt fag i PM-fag Klassens tid udgår som selvstændigt ”fag” Elevernes gode pauser Lejrskole, hytteture osv. Arbejdstiden fortrinsvis på arbejdspladsen Skolehjem-samarbejde

Folkeskolereform august 2014 Forventninger: Til skolen: -Læring og trivsel bygger på viden og erfaring -Personalet er professionelle og i løbende udvikling/uddannelse -Fokus på mål -Dialog og feedback -Fokus på det enkelte barn i fællesskabet -Dannelse til fællesskab - et forpligtende fællesskab

Folkeskolereform august 2014 Forventninger Til forældre: -Vælger at lade skolen varetage undervisnings- forpligtelsen – aktivt tilvalg, og dermed tillid til skolen -Sørge for, at barnets basale behov er dækket, så barnet kan komme i gang med dagen -Samarbejde med skolen og bruge jeres viden om barnet til gavn for barnet og fællesskabet -Forståelse for at barnet bedst udvikler sig i forpligtende fællesskaber med andre

Folkeskolereform august 2014 Skole-hjem-samarbejde Ja, det har vi stadig

Folkeskolereform august 2014 Vi tager temperaturen på HH-Skolen Hvordan passer mediernes billede med vores billede? Er medarbejdere frustrerede? Er forældrene dårligt informeret og ikke involveret? Føler lederne sig dårligt klædt på til opgaven? Nej, nej og nej! Medarbejderne: Vil gerne udvikling. Usikre på, hvordan hverdagen for både eleverne og dem selv bliver. Forældrene: Inddraget via bestyrelsen og nyhedsbreve Lederne: Tæt samarbejde med forvaltningen og internt i ledergruppen i Favrskov. Videndeling. Kompetenceudvikling.

Folkeskolereform august 2014 Spørgsmål?????