Skolestruktur på dagsordenen Direktør for SFI, formand for Rejseholdet og Skolerådet Jørgen Søndergaard.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
En ny skole.
Advertisements

Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Skolereformen i Greve - lad os sammen gøre en god skole bedre Møde i Samfund & Skole 30. oktober 2013.
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
”Unges fastholdelse i ungdoms- uddannelserne” og diskussionen af ”uddannelsesparate unge” - med fokus på unge med anden etnisk baggrund UU-Vestegnen, onsdag.
Folkeskole-reformen August 2014.
Politisk udgangspunkt Byrådet besluttede den 1. november 2010, at Fredensborg kommune skal have en ny skolestruktur. Ønsket er at skolerne bedre kan imødegå.
Optagelseskrav på hf Afsluttet 10. klasse og direkte på hf
Reformmesse på Sofiendalskolen
International Linje.
Skolebestyrelsens bud på "Fremtidens skole " på Lemtorpskolen 10
En god skole er en inkluderende skole.
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
1 Naturfagene i skolen? UVM’s road show febr.-marts 2009 Peter Norrild.
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
Folkeskolereform Version 1.0
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Udfordringen - faglighed - fællesskab i en ikke ekskluderende folkeskole Århus d. 23. maj 2011 Flemming Olsen.
- Overgangsfrekvenser
Eleverne bliver bedre Eleverne læser nu lige så godt i 3. klasse, som de gjorde før i 4. klasse. I naturfag og matematik er de nu lige så gode i 4. klasse,
Forældremøde 15. september Vision En bæredygtig skole/SFO, som udvikler den praktiske del af fagenes indhold, for at fremme elevernes forståelse.
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Skolerigsdag 2011 Folkeskolen – liv og læring Data peger på behov for nye veje Anders Hingel Tidl. kontorchef, EU’s analysekontor for uddannelse.
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Er den ikke-ekskluderende skole en mulighed ?
Elementer i ”Forebyggelsespakken om Tobak”, der i særlig grad kan løfte kommunernes indsats Tobakstemagruppemøde i Sund By Netværket 17. juni 2013 Chefkonsulent.
Formandens mundtlige beretning 2011 Landsforeningen af 10. Klasseskoler i Danmark v/ Henning Rasmussen, Xclass.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Er Danmark på rette vej i uddannelsespolitikken? Pasi Sahlberg CIMO Helsinki 13. januar 2011.
Målstyret læringsreform
Rejseholdets anbefalinger - overblik Tema 1 Kompetenceløft til lærere og ledere Anbefaling 1: Lærernes kompetencer skal styrkes Anbefaling 2: Hæv kompetencen.
- Et forsøgsprogram for folkeskolen
Pecha Kucha over: Lærer Læreruddannelsen Folkeskoleloven Innovation i lærerfaget Rene , Anne-Louise , Caroline
Visualisering af den nuværende struktur for udvidet specialpædagogisk bistand i Silkeborg Kommune Tilbud uden for kommunen Elever med svære generelle indlæringsvanskeligheder.
Overgangen mellem folkeskole og ungdomsuddannelse Et kort skridt på 80 cm eller et badutspring på 4 meter? Ved direktør Eva Hofman-Bang CPH WEST Uddannelsescenter.
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
Uddannelsesudfordringer efter globaliseringsrapporten og velfærdsforliget Paneldrøftelse i Danmarks Vejlederforening d. 30. januar 2007 v/ Per B. Christensen,
1. Forløb MARIENBORG MØDE Jan oktober Statsministerens å bningstale med introduktion af et 360 graders eftersyn af folkeskolen. 29. januar:
Efterskolerne tilbage til samfundet Charlotte Rønhof 31.okt. 12 Efterskolerne tilbage til samfundet.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
UU 10. maj Program Årets ansøgningsrunde Årets udfordringer Kommende initiativer.
UU Danmarks perspektiver på anbefalingerne
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Program for orienteringsmøde d. 19. januar 2017 kl
Optagelseskrav Stx, hhx, htx & hf Fra foråret 2019
Indhold Forberedende grunduddannelse (FGU)
Ungdommens Uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
Optagelseskrav Stx, hhx, htx, hf & eud Fra foråret 2019
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for 9. og 10
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for 9. og 10
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for elever i 10
Optagelsesprocedure og optagelseskrav for 9. og 10
Præsentationens transcript:

Skolestruktur på dagsordenen Direktør for SFI, formand for Rejseholdet og Skolerådet Jørgen Søndergaard

2 Skolestruktur Jørgen Søndergaards indlæg KL’s skolerigsdag

BAGGRUND SKOLENS REJSEHOLD Danske elever i 9. klasse er på niveau med gns. I OECD men næsten et år bagud i forhold til landene med de bedste skoler 3

4 Kilde: PISA 2006

GODT UDGANGSPUNKT: EN SUCCESHISTORIE De små læser markant bedre i dag: På nogle skoler allerede i 1. klasse Skolerne har fået styrkede kompetencer Solid viden om, hvad der skal til Klare mål Offentlig fokus på resultater Regeringens nye målsætning: Lav et tilsvarende løft på alle andre områder af folkeskolen ! 5 SKOLENS REJSEHOLD Billede af børn der sidder og arbejder, begejstrede, lidt ældre elever …A sider 21

6 VIL KRÆVE EN AMBITIØS OG VEDHOLDENDE INDSATS PÅ MANGE FELTER OVER EN ÅRRÆKKE SKOLENS REJSEHOLD

EN BEDRE SKOLE- STRUKTUR ANBEFALING 10: STYRKET FAGLIGHED GENNEM STØRRE SKOLER ”Vi ved godt, hvad der skal gøres. Vi ved bare ikke, hvordan vi skal gøre det – og blive genvalgt.” 7 Anbefalinger Lav mindst tre spor på hver årgang Udnyt mulighederne for at store skoler kan have undervisning på flere geografiske lokaliteter SKOLENS REJSEHOLD Hvorfor er større skoler nødvendige for at få bedre skoler?

KOMPETENCE- LØFT TIL LÆRERE OG LEDERE ANBEFALING 1: LÆRERNES KOMPETENCER SKAL STYRKES SKOLENS REJSEHOLD Anbefalinger Lang sigt: Ny læreruddannelse, der skal være forskningsbaseret Her og nu: Nye optagelseskrav for de studerende = mindst 7 til studentereksamen i alle linjefag Større og sværere pensum Skrappere krav til praktikskoler Strategisk efteruddannelse – skoler skal have flere specialister 8 Andel unge med bestået ungdomsuddannelse, der kan søge ind på læreruddannelsen Kilde: McKinsey & Company & Company

SKOLEN SKAL MAGTE ALLE ELEVER ANBEFALING 6: LANGT FÆRRE ELEVER SKAL I SPECIELLE TILBUD SKOLENS REJSEHOLD 9 Anbefalinger Lovgivningen skal ændres, så ganske få elever udskilles til specialklasser og - skoler. Folkeskolerne skal tilføres de specialiserede kompetencer fra specialskoler og -klasser, i takt med at eleverne forbliver i folkeskolen Uddannelse af specialister i specialpædagogik Pædagogisk psykologisk rådgivning skal primært arbejde på selve skolen

STØRRE LOKAL FRIHED ANBEFALING 9: FLERE VALG OG MERE IT SKOLENS REJSEHOLD 10 Anbefalinger Udskoling med valg mellem linjer fx musik, design, bygge, naturfag, samfundsfag, elektronik, sprog, it … Alle linjer har de basale obligatoriske fag fælles Kommunen sikrer et varieret udbud Afgangsprøven skal moderniseres, så den fremover vurderer elevers uddannelsesparathed Afgangsprøven afgør optagelse på ungdomsuddannelserne Konsekvent brug af it i undervisningen – alle elever skal have en bærbar

EN BEDRE SKOLE- STRUKTUR 3 FORANDRINGER AF FOLKESKOLEN VIL VÆRE UMULIGE ELLER UFORHOLDSMÆSSIGT KOSTBARE MED SMÅ SKOLER 1.Efteruddannelse af lærere til vejledere i matematik, naturfag, engelsk, it og specialpædagogik 2.Langt færre børn i specialskoler og specialklasser 3.Valgmuligheder mellem linjer med meget forskellig tilgang til undervisningen i udskolingen 11 SKOLENS REJSEHOLD

REJSEHOLDETS REJSE ER SLUT SKOLENS REJSEHOLD 12 Tak for jeres opmærksomhed