Inge M. Bryderup SSIP konference DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET DPU 2010 Dansk socialforskning – modsvarer forskningen i højere.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sårbare unge P I H L I N K L U S I V E - oplæg og dialog om planer for
Advertisements

Temadag om unge og stofmisbrug
Inddrag nu Kick-off møde
ADHD – en kommunalpolitiske udfordring
Indvandrere og efterkommere i grundskolen Niels Egelund, professor, dr
Børnefamiliecenter Nordvang og familieklassen i Vestbyskolen.
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
# Undersøgelse af betydningen af socioøkonomiske faktorer for kommunernes udgifter til dagpasning, skoler og ældre Seniorfagleder Lars Iversen, COWI Indlæg.
Hvis inklusion er lig retten til deltagelse som forudsætning for udvikling og læring er inklusion principielt grænseløs.
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Inklusion – et fælles anliggende Daugaard
1 Den inkluderende skole Danske Handicaporganisationers repræsentantskabsmøde Grenå, 25. april 2008 Niels Egelund Professor i specialpædagogik, DPU Medlem.
Initiativer i forlængelse af kommissionen vedr. ungdomskriminalitet Januar 2011.
Noemi Katznelson, Vejen mod de 95 pct. – en erfaringsopsamling fra projektet Ungdomsuddannelse til alle DEL I – Omhandler det landspolitiske.
Ny Dagtilbudslov – og hva´ så?
Fra integration til inklusion
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
Hvordan hjælper du mig? - børn og unge med særlige behov Danmarks Specialpædagogiske Forening VINGSTEDKURSET, 5. Nov Niels Egelund Professor i specialpædagogik,
En øget polarisering fordi.. •Udviklingen mod voksendom stadig mere kompleks – mange arenaer kræver identitetsarbejde – ”hvem vil jeg være” •”Det hele.
Erfaringer fra Danmark efter 15 år
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Fattigdom i Danmark Fattigdom på kanten af Lolland og Falster
Fattigdom i Danmark og EU Afslutningsevent for fattigdomsåret National Implementing Body Den 30. november 2010 Scandic Copenhagen Paneldebat: Fattigdom.
Sociologi – Individ og samfund
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 31 Social kapital og sociale netværk som mulig ressource i forebyggelsesindsatsen. Lars Skov Henriksen Institut.
Inge M. Bryderup Unges vej ud af marginalisering og stigmatisering – et ungeperspektiv på deltagelse i LIMBO LAND et selvstændigt forskningsprojekt i tilknytning.
Eigtveds Pakhus mandag den 28. november 2005 Velkommen Præsentation og diskussion af resultater fra forskningsprogrammet om social arv.
Tidlig indsats i tværfagligt perspektiv
Dansen omkring handicapbegrebet
TIDLIGE INDSATS – HVAD VED VI OG HVORFOR ER DET SÅ SVÆRT
UUUC Årskonference 2011 Hvad ved vi om social arv?
Forebyggelse – en del af løsningen eller en del af problemet ?
Betydningen af Pædagogisk engagement og relationsprofessionerne
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Status på specialundervisningen SIKON Odense 28. april 2009 Niels Egelund Professor i specialpædagogik Medlem af Skolerådets formandskab, Børnerådet og.
Forskningschef Niels Ploug, SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Socialpolitisk årsmøde 2007 Lige muligheder for udsatte børn og unge.
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
KL UNGESPOT 22. SEPTEMBER 2010 N ÅR DE UNGE FALDER MELLEM TO STOLE FORSKNINGSLEDER BO ERTMANN.
Skandia koncernen Førende, uafhængig og kundeejet bank- og forsikringskoncern Tilbyder rådgivning og økonomisk tryghed gennem alle livets faser Højt.
Paradigme 2.0.
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
Skolen og den sociale arv
Pilotprojektets baggrund
Arbejdsmarkedets parter og politik – familie-arbejdslivsområdet i kontekst Mikkel Mailand Forskningscenter for Arbejdsmarkeds- og OrganisationsStudier.
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Kristine Kousholt, post doc, ph.d. Evalueringer i Danmark Præsentation af skole – og evalueringsudvikling i DK.
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Pulje: udbredelse af erfaringer fra forsøg med fritidspas
Tidlig indsats over for udsatte børn
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d. Børn i fællesskaber Hvorfor opmærksomhed på fællesskabets betydning? Nedsmeltning af traditionelle.
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Udsatte børn i dagtilbud Hvad ved vi, hvad gør vi - og hvordan kan kvalitet fremmes? Oplæg på FOA Landskonference,
Skandia koncernen Førende, uafhængig og kundeejet bank- og forsikringskoncern Tilbyder rådgivning og økonomisk tryghed gennem alle livets faser Højt.
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
Voksenansvar for anbragte børn og unge Fysisk magtanvendelse
Voksenansvar for anbragte børn og unge
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Modul 3.1 – Hvorfor og hvordan dokumenterer vi?
Reykjavik den 27. september 2016
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Dialog mod Vold som business-case
Børn, der oplever vold i familien Omfang og konsekvenser
Socialt Velfærdsindeks Status
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
Præsentationens transcript:

Inge M. Bryderup SSIP konference DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET DPU 2010 Dansk socialforskning – modsvarer forskningen i højere grad socialpolitikkens end praksisfelternes problemstillinger og behov?

Inge M. Bryderup SSIP konference DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * 2 Socialpolitik (uddannelsespolitik) Socialforskning (uddannelsesforskning) Socialpædagogik (specialpædagogik)

Inge M. Bryderup SSIP konference DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * 3 Kontinuitet i indsats – socialt udsatte børn og deres familier – gennem 100 år 1 % af danske børn og unge er blevet anbragt uden for hjemmet 3-4 % af alle børn og deres familier har modtaget forskellige andre typer af indsatsformer 2/3 af de anbragte har været anset for at have brug for straf og opdragelse 1/3 har været anbragt med henblik på forsørgelse og omsorg offentlige udgifter - en relativ konstant andel på omkring 2,5 % af de samlede sociale udgifter, markant faldende tendens – andelen omkring årtusindeskiftet lå på 1,5 %

Inge M. Bryderup SSIP konference DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * 4 Socialpolitiske love og lovændringer ift. indsatsen over for socialt udsatte børn og unge “Lov om Behandling af forbryderske og forsømte Børn og unge Personer” i 1905 værgerådsloven i 1923 forsorgsloven i 1933 revision af forsorgsloven i 1958 lov om børne- og ungdomsforsorg i 1961 lov om børne- og ungdomsforsorg i 1965 bistandsloven i 1976 ændringerne i bistandsloven i 1993 serviceloven i 1998 ændringer af serviceloven i 2001 og 2006

Inge M. Bryderup SSIP konference DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * 5 Generelle træk i den socialpolitiske udvikling grundstrukturen fra den første børnelov har præget lovgivningen omfattende kontinuitet i lovgivningen brud på kontinuitet en stigende politisk decentralisering af ansvaret en udvidelse af personkredsen fra tidligere at omfatte forbryderske og forsømte børns adfærd til at omfatte alle børn og alle dele af deres liv, en forøgelse af retssikkerheden for forældre og børn samt en ændring af de forskellige kontrolformer. lovgivningen fokuserer primært s på bestemmelser om selve fjernelsen af børnene – meget få bestemmelser om den socialpædagogiske indsats

Inge M. Bryderup SSIP konference DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * 6 Sammenfattende en udvikling fra en mere omfattende interesse i løsning af sociale problemer ud fra et bredere syn på børn og unges baggrund og sammenhænge til en aktuel socialpolitik, hvor kontraktliggørelse, målrationalitet, individualisering og familie-sering er dominerende

Inge M. Bryderup SSIP konference DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * 7 Socialforskningen 1/3 1952: bilag til betænkningen om “Den tilpasningsvanskelige ungdom”, en forskningsrapport udfærdiget af sociallæge Helge Kjems - et gennemgående fokus på “risikoen for udvikling af kriminalitet” og “overtrædelse af samfundets normer” 1959: Socialforskningsinstituttets forskningsprogram for børne- og ungdomsforsorgen – rapporter om børneværnenes tilsynspraksis, børns opvækstvilkår, undersøgelse af klientellet på en døgninstitution mv. 1960’erne: Den første danske såkaldte “effektundersøgelse” på Nebs Møllegård, omhandlede 25 børn, der blev undersøgt tre år efter deres udskrivning (Andersen, 1971, 1972) 1968: undersøgelse af Jacob Vedel-Petersen m.fl. af såkaldte risikoforøgelser hos danske børn af forældre med sociale problemer (Vedel-Petersen et al., 1968)

Inge M. Bryderup SSIP konference DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * 8 Socialforskningen 2/3 1960’erne -: Erik Jørgen Hansen mange undersøgelser af social ulighed – forældrenes samfundsmæssige position i form af uddannelse, stilling og status har afgørende betydning for deres børns chance for at få en uddannelse (Hansen, 1966, 1968, 1982, 1986, 1995, 1997, 2003) 1993: Per Schultz Jørgensen m.fl. en undersøgelse for Det Tværministerielle Børneudvalg ”Risikobørn. Hvem er de, hvad gør vi?” (Jørgensen et al., 1993). 1999: En af regeringen nedsat ekspertgruppe laver en kortlægning af den eksisterende forskningsbaserede viden om social arv (Bryderup et al., 1999) 2005: Et forskningsprogram med støtte fra blandt andre Socialministeriet skulle ”give input til bestræbelserne på at bekæmpe den negative sociale arv” (Ploug, 2005)

Inge M. Bryderup SSIP konference DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * 9 Socialforskningen 3/3 1990’erne: Forløbs- og såkaldte effektundersøgelser af forholdene for (tidligere) anbragte børn (Christoffersen, 1993a, 1993b, 1996) 1990’erne: forskning med fokus på processen omkring selve sagsbehandlingen i forhold til anbringelser af børn og unge – ses som afgørende og yderst kritisabel (Christensen, Else 1998, 2000; Egelund, Tine 1997; Egelund, Tine et al. 2002; Hestbæk, Anne-Dorthe 1997) 2000’erne: en stigende udbredelse af forskningsoversigter (Egelund, Tine og Hestbæk, Anne- Dorthe, 2003; Nielsen, Helle Schjellerup, 2006: Egelund, Tine, 2006)

Inge M. Bryderup SSIP konference DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * 10 Tendenser i forskningen i socialt udsatte 1/2 fra at være sociologisk orienteret i form af undersøgelser af mere objektive forhold omkring ulighed (indkomst og uddannelse samt materiel og familiemæssig baggrund) til at være mere psykologisk orienteret (individers sociale adfærd, familierelationer) fokus flyttes fra at omhandle forhold, der kan forebygges via social- og uddannelsespolitiske tiltag til at være et spørgsmål om omfanget af ansvarlighed, kulturel kapital og ressourcer i de enkelte familier

Inge M. Bryderup SSIP konference DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * 11 Tendenser i forskningen i socialt udsatte 2/2 forskningen om risikobørn og forskningen i negativ social arv – at socialpolitikken dels har udvidet personkredsen fra at omhandle specifikke grupper til omfatte alle børn og deres familier og dels går fra kontrol og magt til at indeholde forebyggelsesintentioner individualisering i anvendelse af betegnelsen ”særlige behov” – baggrund for behovet for forskning omkring risikovurderinger og kravet om evidensforskning samt viden om effekten af bestemte former for indsats.

Inge M. Bryderup SSIP konference DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * 12 Konklusioner aktuelt og historisk eksisterer en tæt sammenhæng mellem de socialpolitiske udviklingstendenser og socialforskningens valg af forskningstilgange, genstandsområder og perspektiveringer Behov for både praksisnær og teoretisk ”fri” forskning