Temadag om socialt udsatte børn i projekt Livsglæde og Læring Formål: At forbedre udsatte børns vilkår og muligheder i Køge Kommune At pege på metoder.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Skabelse af dialogiske rum ”
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Danehofskolens værdigrundlag
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Set i forældreperspektiv
Værdigrundlaget i Greve
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
Når lærere samarbejder med forældre
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Hierarki for styringsredskaber
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Når kommunale fritidstilbud hjælper børn og unge i udsatte positioner til at klare sig bedre i uddannelsessystemet Jill Mehlbye, AKF Spot på.
Børn, bevægelse og motivation
Vi gennemførte en række interview ifm
Forældremøde X årgang.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
Kvalitet Latin ”Qualitas” betyder beskaffenhed, art eller egenskab. At noget har den egenskab, der passer til de opgaver, det skal bruges til. I mødet.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Uddannelsesparathed - hvad er det
- Hvad kan I forvente som forældre?
Dansen omkring handicapbegrebet
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Forskellige former for magt
Alle børn er alles ansvar
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Læring og inklusion i skolen
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
Specialefterskoler … i et inklusionsperspektiv:
Forskningschef Niels Ploug, SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Socialpolitisk årsmøde 2007 Lige muligheder for udsatte børn og unge.
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
En kvalitativ undersøgelse – baseret på interviews
AKT på Dybbøl Skolen.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Dybkær Specialskole - ikke for ikke helt almindelige børn.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Sanne Lorentzen NLS Ledertræf, Island september 2012.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Det gode forældresamarbejde FOA vuggestuekonference Dorthe Boe Danbjørg, Næstformand Forældrenes Landsforening Det gode forældresamarbejde OrganisatoriskUformeltFormelt.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Udsatte børn i dagtilbud Hvad ved vi, hvad gør vi - og hvordan kan kvalitet fremmes? Oplæg på FOA Landskonference,
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Temadag om socialt udsatte børn i projekt Livsglæde og Læring Formål: At forbedre udsatte børns vilkår og muligheder i Køge Kommune At pege på metoder der kan være med til at sikre, at udsatte børn får en solid faglig og alsidig udvikling At styrke inklusion af udsatte børn i skolerne Mit indlæg: Faglige, organisatoriske og personlige barrierer for arbejdet

Strukturel ulighed Ploug (2007a) argumenterer for brugen af begrebet social arv for at kunne lægge et kritisk blik på samfundsmæssige institutioner som børnehave og skole og hvordan de indgår i den sociale produktion eller reproduktion af sociale forskelle. Således er der grund til at anlægge et syn på begrebet social arv, som fjerner ansvaret fra enkeltindivider og enkeltfamilier for i stedet at rette opmærksomheden mod risikoprocesser, som handler om reproduktion af social ulighed. Det betyder, at den sociale arv også kan hænge sammen med processer, der foregår i forskellige arenaer som samfund, lokalmiljø, familie og institution.

Elevernes sociale baggrund slår hårdt igennem Elever med stærk social baggrund beskrives oftest af lærerne som overvejende velmotiverede og interesserede i undervisningen, mens elever med svag social baggrund overvejende beskrives som urolige, ukoncentrerede og forstyrrende for undervisningen. Deres forældre beskrives henholdsvis som overvejende aktivt interesserede i deres børns undervisning med mulighed for aktiv støtte til lektielæsning og henholdsvis som passive og ude af stand til at hjælpe deres børn med lektielæsningen (De gode eksempler, 2004)

PISA CountryReadingMathScience Japan Hong Kong, Kina Korea Finland Canada New Zealand Australia United Kingdom Austria Ireland Sweden Belgium France Switzerland Iceland Norway USA DENMARK Germany Spain Italy

Gode socioøkonomiske forhold Ringe socioøkonomiske forhold Højt præsterende 1 2 Lavt præsterende 3 4

En klar og synlig ledelse En klar og tydelig ledelse En ledelse der er synlig En ledelse, der superviserer og vejleder sit personale En ledelse, der følger op på sine beslutninger En ledelse, der går i dialog med sine medarbejdere og lytter til dem Fælles handlinger (De gode eksempler, 2004)

En velorganiseret skole Aktiviteter er planlagte og velstrukturerede Der er klare aftaler og arbejdsgange Der er taget højde for fremtidige udfordringer Der er i særlig grad intensiv undervisning og evaluering midt i skoleforløbet (De gode eksempler, 2004)

En velfungerende lærergruppe Unge og ældre lærere mødes i et teamsamarbejde Lærerne bruger hinanden til gensidig faglig sparring Lærerne vægter i høj grad udvikling af elevernes faglige færdigheder Elevernes sociale udvikling er også vigtig (De gode eksempler, 2004)

Læringsorienterede elever Eleverne vægter en faglig indlæring højt og det at få gode evalueringer (De gode eksempler, 2004)

Et tydeligt værdigrundlag Værdigrundlaget står klart for alle (De gode eksempler, 2004)

Værdigrundlaget er velintegreret i skolens hverdagspraksis (De gode eksempler, 2004)

Seks skoleprofiler Den anarkistiske skole Den lærerstyrede skole Den demokratiske skole Den målstyrede skole Den disciplinerede skole Den traditionsbundne fagligt orienterede skole (De gode eksempler, 2004)

mønsterbrydere Ifølge Rabøl Hansen (1997) kan mønsterbryderne karakteriseres med følgende ord: Aktør, social, subjekt, mestring, selvbestemmelse, kreativ og selvværd. Det betyder, at det modsatte gør sig gældende for ikke-mønsterbryderne, nemlig: Passiv, klientgjort, objekt, tøvende overfor nye opgaver, uselvstændig, fastlåst og ringe selvværd. De personlige egenskaber kan ikke bruges som forklaring på mønsterbruddet uden at blive set i konteksten. Også i Werner og Smiths (1992) undersøgelse viser relationerne sig at have en stor betydning, særligt i forhold til udviklingen af selvtillid og selvværd. Hvis barnets forældre har svært ved at magte opgaven, kan andre personer i barnets liv spille en meget vigtig rolle.

Elsborg, Juul Hansen & Rabøl Hansen (1999) argumenterer ud fra deres undersøgelse for, at en pædagogisk indsats må være rettet mod potentielle mønsterbryderes relationer. For at relationerne skal have mønsterbrydende kvalitet er det vigtigt, at barnet er subjekt i relationen, at relationen er anerkendende og at relationen støtter barnet i dets psykiske udviklingsproces, så det udvikler selvtillid, selvværd og får en følelse af at være aktør i sit eget liv – at kunne være aktivt handlende og vælge sin egen vej.

PISA peger på følgende, der forventes at have effekt: Skolen i relation til socio-økonomiske forhold[1][1] Mindsket social segregering Egenskaber hos læreren: Høj undervisningsmoral Entusiastiske i deres arbejde Stolte over skolen Værdsætter boglige færdigheder

Elev-lærer relationen Godt forhold mellem elever og lærere Eleverne oplever at lærerne viser interesse for deres arbejde Eleverne bliver lyttet til og får hjælp, hvis de har behov for det

Tilsyneladende er udbyttet af undervisningen større på de skoler hvor det lykkes at skabe positive relationer mellem lærere og elever.

Konkluderende kan det siges, at fagligheden først får sin fulde virkning, når den indgår i og kombineres med lærerens fagdidaktiske viden og kompetence. Hvis læreren kun er god i faglig henseende, men svag i didaktisk henseende, så har det en mere ufordelagtig virkning, end hvis begge kompetencer ligger på et lavt niveau. (Schrader, 1989)

Yderligere kan lærerens forventninger til eleverne og de resultater, de forventes at opnå, siges at spille en endog meget stor rolle. Undersøgelser advarer direkte mod, at lærere indtager en eftergivende attitude i forhold til eleverne. (bl.a. Dale & Wærness, 2003)

opsamling Skolen som organisation Lærerrollen relationer