Innovationsnetværket Livsstil - Bolig & Beklædning Birk Centerpark 40 DK - 7400 Herning + 45 9616 6200 www.innonetlifestyle.com www.innonetlifestyle.com.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Udfordringer og løsninger – Hvordan skal Danmark agere politisk ift
Advertisements

REG LAB EFTERÅRSKONFERENCE En øvelse for livet. REG LAB EFTERÅRSKONFERENCE 2010.
Vækstforum En globalt konkurrencedygtig region - Erhvervsudviklingsstrategi
1 OECD efterlyser en indsats for fremtiden Overordnede problemstillinger: • Hovedstadsregionen er en lille metropol i et internationalt perspektiv • Vi.
Udviklingstendenser i dansk byggeri – kan vi inspireres fra udlandet?
Et konkret kompetenceudviklingsforløb. •Omsætning :Over 500 millioner •Personale:Ca. 150 medarbejdere.
Statistik om serviceerhverv -viden og samarbejde Maja Fromseier Mortensen.
Brug en bydel som dit bæredygtige show-room 28. oktober 2010.
PR Kampagne for folkeskolen
Udfordringer i en cirkulær økonomi
Præsentation Michael Ahring Petersen Projektchef/Manager Projects Tel  Business Kolding Akseltorv 8, 6000 Kolding.
Visionen for ingeniøruddannelserne - erhvervslivets behov
Hvad kan København som hovedstad?
Med blik for at bruge markedets, virksomhedernes og samfundets bevægelse -Region Midtjyllands initiativ DK i front på Cirkulær Økonomi.
Programindsats og effektmålinger i den regionale erhvervsudvikling Debatoplæg v/Martin Eggert Hansen Teknologisk Institut.
Strategiplanen er fundament og retning.
Vejle som vækstlokomotiv i 2020
Den danske universitetssektor
Bedre offentlige løsninger – motivation med borgeren i centrum
Den regionale vækst- og udviklingsstrategi
Dansk produktion i globale værdikæder 14. november, 2013.
Samarbejde og koordineret indsats Kompetencerådsmøde den 4. marts 2011
Baggrund Mål Fremtidsperspektiver Lidt historie ApEx – Center for anvendt oplevelsesøkonomi – Dansk videncenter for oplevelsesøkonomi.
enstrenget erhvervsfremmesystem
Center for Sundhedsteknologi Baggrund:  Sikre regionerne uden for storbyerne gode rammebetingelser for vidensbaseret vækst og udvikling Formål:  At etablere.
Økonomien i et internationalt perspektiv
MedTech Innovation Center – effektiv kommercialisering af innovationer.
Microsoft / Multidimensionel marketing til Small Business Fra multidimensionel segmentering til multidimensionel marketing - En analyse af SME markedet.
Midtjyske virksomheder om Udviklingsaktiviteter Resultater fra Det midtjyske Vækstlag August 2009.
Orientering fra bestyrelsesmøde 3. november 2006 Medarbejdermøde.
Brugerne i centrum for træfsikre løsninger
INNOVATION i DANMARK Er vi på vej mod en 3. generations innovationspolitik? Innovationspolitikken i dag: –Formål, virkemidler og arbejdsdeling Fremtidens.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Arbejdsmetode SWOT-analyse på eksisterende set-up Andres erfaringer med enstrenget erhvervsfremme- system VISION Version 1 Hvilke krav stiller visionens.
Hvordan skaber vi vækst og udvikling på Bornholm?
Global Compact og CSR – fra principper til praksis 3. juni 2008 Muligheder for støtte gennem VÆKSTmidt programmet.
Opdatér dato Vælg >Indsæt >Sidehoved / Sidefod Skriv Måned og År i feltet for dato Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder: 1.Højreklik.
11. december 2014 Workshop D Motivation og barrierer for virksomhedernes brug af VEU - bidrag til analysegrundlaget for Trepartsudvalgets arbejde udarbejdet.
Turisme i Region Midtjylland. Potentialer Turismen kan give regional identitet og dermed sammenhæng, bosætning osv. Fælles problemstillinger i regionen.
Opgaven og dispositionen ”Beskriv med afsæt i høringsmateriale og høringssvar erhverv Silkeborg” 1.Organisation & jura 2.Points of excellence 3.Køreplan.
EU’s 2020-strategi og samspillet med en regional (strukturfondsfinansieret) indsats København 27. februar 2012 Preben Gregersen og Susanne Kirkegaard.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Vækstforum Lovgivningsmæssige rammer for den regionale og lokale erhvervsfremme. Vækstforums møde den 25. marts 2008 v/Bent Mikkelsen.
Præsentation af Horsens Erhvervsråd VBI Park Breakfast Club.
Øget samarbejde mellem erhvervsfremme – beskæftigelse - uddannelse Det Midtjyske Kompetenceråd 4. marts 2011.
Landbruget i de nye regioner - aktiviteter i Region Midtjylland Henrik Brask Pedersen Afdelingsleder Regional Udvikling.
Erhvervsservice Vækst og udvikling
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Lederkonferencen 9. juni 2010
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Globalisering, side
Vinder af konsulentprisen 2010 i kategorien Samfundsudvikling, Organisation og Økonomi Kortlægning af velfærdsteknologiske virksomheder v/ Michael.
Vækst og velfærd Nærhed og kvalitet! 30. marts 2006 Kvindernes Vækstforum.
Vilje til vækst Winni Grosbøll. Vilje til vækst Ruster samfundet til morgendagens udfordringer gennem udvikling af kompetencer og resurser, der øger konkurrenceevnen,
Danmark i en global verden Dansk Industri 28.okt. 15 Danmark i en global verden Seniorchefkonsulent Allan Sørensen.
Innonet Lifestyle – Interior & Clothing Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning Innovationsnetværket Livsstil - Bolig & Beklædning, Birk Centerpark.
Strategioplæg Det midlertidige Vækstforum for Region Syddanmark.
Netværk for Bæredygtig Erhvervsudvikling NordDanmark
3. Virksomheden i en markedsøkonomi
Der startes mange nye danske virksomheder hvert år
Kompetencer og Kapacitet i Erhvervslivet 2017
Hovedtal og konklusioner for branchen
Hovedtal og konklusioner for branchen
REGION MIDTJYLLAND UNDER DANNELSE
Jenny Braat, adm. direktør for Danske Maritime
MEDLEMSTILFREDSHED Januar 2018.
Hovedtal og konklusioner for branchen
Hovedtal og konklusioner for branchen
Præsentationens transcript:

Innovationsnetværket Livsstil - Bolig & Beklædning Birk Centerpark 40 DK Herning Innonet Lifestyle – Interior & Clothing Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning Kort præsentation af hovedkonklusionerne på 2 undersøgelser: 1)Kortlægning af de kreative erhverv i Region Midtjylland *) 2)Den gode innovation i krisetider i bolig og beklædningsbrancherne**) Hvorfor satse på de kreative brancher? højere værditilvækst end andre brancher – god investering Store internationale vækstmuligheder – verden skal være deres ”legeplads” *) analyse udarbejdet af konsulentfirmaet NyX for Kulturby 2017 og Region Midtjylland –kvalitativ og kvantitativ undersøgelse af 645 virksomheder i RM. **) analyse udarbejdet af Århus Universitet/HIH for Innovationsnetværket - Livsstil Bolig & Beklædning 2010 (sammenholdt med undersøgelse fra 2008) – kvalitativ og kvantitativ undersøgelse af 223 og 213 virksomheder i hele landet

Innovationsnetværket Livsstil - Bolig & Beklædning Birk Centerpark 40 DK Herning Innonet Lifestyle – Interior & Clothing Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning Der er behov for professionalisering af de kreative virksomheders interne forretningsmæssige fundament, navnlig hvad angår forretningsstrategi/ virksomhedsledelse, markedsføring og kommunikation, økonomi og administration. Der er behov for bedre og nye former for kobling til hele bredden af innovationskilder - Netværk og samarbejdsrelationer mellem virksomheder (brancheinternt såvel som mellem brancher og med kultursektoren) - Kobling mellem virksomheder og forsknings‐ og uddannelsesmiljøer - Åbning/styrkelse af kanaler for international inspiration - Rådgivningstilbud/forretningsstøtte til henholdsvis iværksættere og etablerede vækst‐ og udviklingsorienterede kreative virksomheder etc. Der er et uudnyttet potentiale for udvidelse af markedet for virksomhedernes ydelser. En højere udnyttelsesgrad forudsætter kompetenceløft på såvel udbuds‐ som efterspørgselssiden. Der er i varierende grad behov for konsolidering af erhvervsstrukturen inden for de omfattede brancher – ikke mindst som forudsætning for øget internationalisering. Der er behov for udvikling af en specifik erhvervsudviklingsstrategi for de kreative erhverv i tæt kommunalt-regionalt –nationalt og kulturelt samspil

Innovationsnetværket Livsstil - Bolig & Beklædning Birk Centerpark 40 DK Herning Innonet Lifestyle – Interior & Clothing Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning

Innovationsnetværket Livsstil - Bolig & Beklædning Birk Centerpark 40 DK Herning Innonet Lifestyle – Interior & Clothing Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning antal bolig og beklædningsvirksomheder *) under 5 ansatte: 6.171, mellem 5 og 200 ansatte: 1.553, mere end 200 ansatte: største eksporterhverv – mere end 80 % af omsætningen fra eksport. Design og kreativitet er primære parametre -Konsolidering -Mange små er forsvundet og færre nye er kommet til -Endnu større behov for: moderne og professionel ledelse og strategi, effektivisering af logistik, organisation og produktion, nye produkter, nye markeder for at bevare konkurrenceevnen -3 ud af 4 har haft nedgang i efterspørgelsen, beskæftigelsen og indtjeningen (hver 3. virksomhed på mere end 20%) -Mere end halvdelen synes konkurrencesituationen er blevet forværret -Forventer forbedringer i omsætningen men ikke beskæftigelsen -Øget fokus på produkt- og markedsføringsinnovationen -Men generelt har den manglende efterspørgsel har haft negativ indflydelse på ressourcer til at arbejde med innovation -Primære former for samarbejde har været med andre i værdikæden, før flere eksterne *) beklædning, tekstil, møbler, træ og en gros

Innovationsnetværket Livsstil - Bolig & Beklædning Birk Centerpark 40 DK Herning Innonet Lifestyle – Interior & Clothing Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning ”i storm bygger nogle læhegn og andre vindmøller” ”Den gode innovation” har været de virksomheder der har satset på flere typer af innovation på en gang – flere er sat i spil. Dem som har klaret sig dårligst, har været de virksomheder, der ikke har arbejdet med innovation og selvsamme viser sig ikke at have en strategiplan.

Innovationsnetværket Livsstil - Bolig & Beklædning Birk Centerpark 40 DK Herning Innonet Lifestyle – Interior & Clothing Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning Anbefaling: 1) en nedbrydning af traditionelle grænser mellem kulturpolitik og erhvervspolitik 2) Koordinering af lokal, region, national og international indsats 3) Målrettet rådgivning (forretningsudvikling, eksport, innovationstyper) 4) Advisor – mentor- bestyrelseskorps med komplementerende kompetencer 5) Info og demonstrationsprojekter om konsoliderings og samarbejdsfordele, matchmaking