Rettigheder Udvekslingsformater og Metadata for Lærings- Objekter.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Katalog over nationale standarder på sundhedsområdet.
Advertisements

Dias 1 Datalogisk Institut DIKU Business Club Klubmøde 3. feb 2011 DIKU Søndre Campus Vært: HCC-gruppen.
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Digitalisering og medialisering
Understøttende undervisning, Vejle Kommune, mandag d. 28. oktober 2013.
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Læringscentret og nye vejledningsformer
Undervisers hjemmeside som læringsplatform Presenteret af Johnni Olsen, underviser i samfundsvidenskab på socialrådgiveruddannelsen i UCSJ, Nykøbing F.,
Evaluering.
Design – en definition Dyrehaveskolen.
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Med blik for at bruge markedets, virksomhedernes og samfundets bevægelse -Region Midtjyllands initiativ DK i front på Cirkulær Økonomi.
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin.
It og medier Folkeskolens formål Elevens alsidige personlige udvikling dansk, historie, sprog … matematik, natur og teknik … idræt, sløjd, billedkundskab,
Fokus på læring og dannelse
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Mediepædagogik og didaktik
18. april 2002Q-udvikling af e-læring Kvalitetsudvikling af e-læring i Videregående Voksenuddannelse v. Centerchef Michael Lund-Larsen Århus
IT i undervisningen.
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Databaser & Digitale kort Kursusgang 15: Infrastruktur Teknisk-naturvidenskabelig basisuddannelse Storgruppe foråret 2001.
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
Vejledning af elever og kolleger – en udfordring for alle Kolding, 3. oktober 2012.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Medialisering og organisationsudvikling 25. April 2012.
Undervisningens medialisering Hørsholm,
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
@ventures, Kompetencecenter for e-læring © Den Virtuelle Miljøskole Michael Lund-Larsen, Centerchef
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
CoM – Matchningsværktøj Opdelt i mindre grupper Ansatte i daglig kontakt med nogle bestemte kollegaer Stabil markedssituation Samme produkter/ydelser.
DK-CLARIN Workspace Struktur - Arbejdsbænk / Workbench Værktøj Ressource Ny ressourceEgen mappe 1DKClarin (KMIV)
Prestudy med fleksibel vejledning Rasmus Mørk Underviser på HTX Skjern Byggeri og Energi.
Et fagligt løft af folkeskolen.
N ETVÆRKSARBEJDE, MED FOKUS PÅ EVALUERING OG PROGRESSION I ENGELSKFAGET. Et samarbejde mellem Odder, Faaborg og Nørresundby.
Årsplan – en kort en lang
Digitalt understøttede læringsmål Konference den 11. september 2014
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Skriv titel Skriv årgang, fag og initaler Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Microsoft Office System 21. Oktober 2003 Jesper Aaberg, Business Productivity Advisor Microsoft Danmark.
Fag Niveauer Mål Software Beskrivelse Dokumenter Lærer Projektoverblik Lærerplanlægning Eksempler og refleksioner Lærerressourcer Vurdering og standarder.
PROJEKTOPGAVEN I ELEVINTRA Rikke Thonbo 2012 Arbejdsrum som værktøj.
Læreres vilkår for at udvikle en lokal naturfaglig kultur omkring natur/teknik - Resultater fra en spørgeskemaundersøgelse.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Dansk Byggeri løser opgaver: ved anvendelse af egne ressourcer samarbejde eksterne –foreningen bips –andre institutioner.
PLANTEDIREKTORATET Principper for Plantedirektoratets arbejde Morten Ejrnæs.
IKT omstilling af undervisningsinstitutioner Forskning og udvikling på AAU V. Tom Nyvang
Læringsorienteret feedback og Den dynamiske årsplan
Nye veje for bibliotekets brugeruddannelse Fra Bologna til Hammerfest - dansk fra sidelinjen Oslo 6.april06 Tina Pipa Koordinator for Brugeruddannelse.
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
Direktørgruppen SAMlær Odense. Hvad er der gang i? Arbejdstidsaftaler Undervisningsdifferentiering og IKT IKT Blended Learning God undervisning.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Masterplan for Uddannelse og Job
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
TPACK-modellen Teknologisk viden Pædagogisk viden Fagfaglig viden
En dagsorden som er større end dig selv DB 2017.
Hvorfor en Sundhedsplatform?
Danskernes digitale bibliotek
Hvordan skaber vi rammen for kvalitet?
Danskernes digitale bibliotek
Læringsmål og niveaubeskrivelser
&.
Præsentationens transcript:

Rettigheder Udvekslingsformater og Metadata for Lærings- Objekter

Uafhængig af valget af Learning Management System Vision At vi i den nærmeste fremtid frit kan distribuere, udveksle og genfinde undervisningsrelevante læringsmidler elektronisk med mulighed for styring af rettigheder og betaling uden særlig indsigt i teknisk specifikationer.

Ønsker At allerede erhvervet viden fra daglige undervisningsforløb og FoU-projekter kan blive til en national ressource …og ikke blot til en stigende mængde af uoverskuelige hjemmesider og hurtigt forældet design

Ønsker At vi kan understøtte den danske læringstradition inden for problemorienteret projektbaseret læring Hvad vil det sige? …at elever og studerende er en drivende kraft i tilrettelæggelsen af deres egen læringsproces …ved valg af læringsform og læringsindhold …men i relation til overordnede læseplaner

Ønsker At vi kan knytte mulighederne for at distribuere, udveksle og genfinde tæt til de givne læringsmål fx som de er formuleret i Klare Mål og de nye trinmål …hvad med en national udvekslingsplatform for undervisningserfaring og læremidler? good practice skal være lige ved hånden!

Hvad skal en national udvekslingsplatform kunne?

Krav Den skal: Kunne understøtte producenterne af læringsmidler med at tilknytte metadata og rettighedssikre deres produkter – både de prof. og ikke prof. Transformering til fælles standard Sikre et dynamisk overblik over eksisterende læringsmidler og deres objekter - gennem klassificering og evaluering af den løbende anvendelse Tilbyde muligheder for at kunne skabe nye undervisningsforløb pba. eksisterende objekter i systemet

Designprocessen IMS Manifest Fil SCO Assest/ SCA Løst strukturerede undervisningserfaring Velstrukturerede undervisningsmidler IMS Manifest Fil SCO Assets/ SCA SCO Assets

Designprocessen Ressourcer Udvikling Afvikling Evaluering Idé/ Inspiration Søgning Konkretisering Løst strukturerede undervisningserfaring Velstrukturerede undervisningsmidler

Designprocessen Ressourcer Udvikling Afvikling Evaluering Idé/ Inspiration Søgning Konkretisering Løst strukturerede undervisningserfaring Velstrukturerede undervisningsmidler

Deling af læringsobjekter Løst strukturerede undervisningserfaring Velstrukturerede undervisningsmidler

Deling af læringsobjekter Metadata Rettigheder Upload/ beskrivelse

Deling af læringsobjekter Strukturering MetadataRettigheder Upload/ beskrivelse

Deling af læringsobjekter Opsplitning Strukturering Metadata Rettigheder Upload/ beskrivelse

LæringsstileNavigation Søgning Søg MålFagTrinPædagogikMaterialerTemaerTidPeriodeStedPersonerEmneForfatterTitelForlagUdgivelsesdatoSøge mål Intelligenser Eksempler TheGateway.org Recombo Demo Convertor™ for Word

Præsentationen Bedste match Mest søgte/hentede Bedste evaluering

Evaluering ? Metadatasæt ! Korrigeret metadatasæt

Perspektiv Standarder | Eksempler | National udvekslingsplatform Vejledninger Anbefalinger Good practice Dagsorden

RUMLO-arbejdsgruppen Martin Geysner Konsulent Nellemann Konsulenterne