Oplæg om UPPR’s virksomhed Udviklingsnetværket PPR Ringsted.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Set i forældreperspektiv
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Inddrag nu Kick-off møde
Præsentation af materialer på personalemøde
Børn med gennemgribende udviklingsforstyrrelser
Børnefamiliecenter Nordvang og familieklassen i Vestbyskolen.
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Alle børn skal være del af fællesskabet
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Skolebestyrelsens opgaver
Siunnersuisarfik PPR-Syd Box 520 Tlf.:
Frøslev-Padborg skole
Fra integration til inklusion
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Grundkursus Politisk indflydelse. Grundkursus Politisk indflydelse.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
1-01. Kurser for tillidsrepræsentanter Modul 3 Kommunalreformen: Del 1: Nye kommunale strukturer – DSI og kommunalreformen – opgaver i 2006 Kommunen:
Sanna Dragholm projektleder
Trivsels- og SSP-indsatsen Aalborg Kommune
Inklusion i folkeskolen: Vision og byggesten
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Kompetencecenter for Hirtshals Skolecenter
Praksis Kommunen modtager en almen genoptræningsplan fra hospital. Er kommunen enig i, at det er en almen genoptræning? Birgit Svarre, afdelingsleder PPR.
Ressourcecenteret Specialreform 2.0: Oprettelse af ressourcecentre på alle folkeskoler i København Mål: At styrke tidlig indsats og bedre inklusion Sikre.
Mere viden og bedre redskaber”
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Læring og inklusion i skolen
Præsentation af materialer på personalemøde
Køb af processer Dialog med kaospiloterne hold september 2004 Lisbet Thyge Frandsen, adm.dir. BDO ScanRevision.
Grundkursus for frivillige i DH Politisk indflydelse.
Misbrugsbehandling i et ungdomsperspektiv -
Den inkluderende skole
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Det Sociale Kapitel
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Kulturpolitisk temamøde, Struer Byråd, 20. november 2007 STRUER KOMMUNE Møde den 29. november 2007 Til første møde om Udviklingsprojekt på Dagtilbudsområdet.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Et fagligt løft af folkeskolen.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
DEN UNGE SOCIALT DYSFUNKTIONELLE PATIENT. LÆGEDAGE 2014
Konsultative praksisformer i PPR
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Inklusion og inkluderende processer
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Program Velkommen AKT i Herning Kommune
Inklusionens arkitekter PPR i en ny kontekst Århus 20. juni 2012.
Ledelse af inkluderende læringsmiljøer Nyborg Strand 8. juni 2012
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Drømmeskolen i fremtiden fra et lederperspektiv 10. Juni 2015 Thomas Smidt, skoleleder.
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
Lige muligheder i livet Strategi for børn og unge i udsatte positioner.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen – Velkomst v. Lone Greve Petersen, Formand for pædagogisk enhed, Efterskoleforeningen.
Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato 1. Vælg Indsæt i topmenuen 2. Vælg Sidehoved og Sidefod 3. Sæt.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Ledelsens betydning for at lykkes!
Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
Inklusionsudvikling Konsulenter fra Inklusionsudvikling
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
PPR og Familieindsatser
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Inspirationsworkshop med fokus på
Børne- og familie centret (BFC)
Præsentationens transcript:

Oplæg om UPPR’s virksomhed Udviklingsnetværket PPR Ringsted.

Fælleskonsultationer som forebyggelse af elevhenvisninger

PPR’s generelle forandringsproces Fra individuelle undersøgelser til fokus på barnets udvikling i relationer. Fra udskillelse af barnet i særlige foranstaltninger til inklusion i det almene skolemiljø Fra psykologen som klinisk ekspert og ”ejer” af problematiske børn til psykologen som konsulent og medreflektator og medinitiativtager til udviklende processer for alle børn i skole- og daginstitutionsmiljøet.

Direktør Afd.leder Famile & sundhed Afd.leder skoler & Daginst UPPR Tandpleje Sundheds- pleje B & FSkolerDaginst. Fritid&Kultur

Profilering af opgaver i UPPR* Pædagogisk psykologisk rådgivning og konsulentbistand Kurser, studiekredse og foredrag Proces- og projektledelse Psykologiske undersøgelser Lærende konferencer, seminarer, møder og workshops Evalueringer Metodeudvikling

Konteksten for UPPR’s arbejde Distriktsråd - uddelegering af økonomien i geografisk afgrænsede og tværfaglige råd. Beslutninger og prioriteringer så tæt på problemindehaver som muligt i samlinger af skoler og institutioner. Udpluk fra Ringsted Kommunes børne- og familie politik (deltagelse) Børne- og fam. afdelingen (fokus på samarbejdet med forældremyndighedsindehaver)

Formål med den konsultative indsats At sætte fokus på normalbegrebet, rummelighed, inklusion, børns udvikling i relationer og udvikling af det almene læringsmiljø I høj grad udmøntet i Koordineringskonferencerne

Den nye arbejdsform* centralisering og opkvalificering af visitationsprocedure ( ) teamorganisering fremfor privatpraktiserende psykologer

Den konsultative indsats og koordineringskonferencerne Konsultativ tilgang er både en forholdemåde og en konkrete måde at praktisere psykologi på Hovedpraksis i det daglige arbejde er koordineringskonferencerne

Formål med koordineringskonferencer At drøfte problemstillinger i læringsmiljøet bredt, der ikke kun knytter sig til det enkelte barn Refleksionsrum og rum for videndeling ml. skoleleder, lærere og eksterne fagpersoner knyttet til den enkelte skole At rumme lærernes frustration og hjælpe lærere til at se deres muligheder i fht. opridsede problemer

Principper ved koordineringskonferencerne Skolen er problemets ejer (skolen indkalder, laver dagsorden osv.) Indstillinger til UPPR skal altid over skolens konference og skolen er forpligtet til at nedfælde notat på indstillingsskema om drøftelsen på konferencen

Psykologens rolle på koordineringskonferencerne Psykologen er ikke køber/ejer af problemstillingen Psykologen medvirker med sin baggrund til at opkvalificere refleksionen og eventuelle initivativer, men er ikke overekspert på de problemer lærere oplever psykologen søger at arbejde gn. de professionelle voksne, der i det daglige er knyttet til børnene

Mulighederne for psykologen på konferencerne At være meddefinerende på problemstillinger Sætte fokus på barnets kontekst i fht. de problemer lærere oplever med barnet

Tal og tendenser i udviklingen Indstillinger (nyindstillinger, genindstillinger) Foranstaltninger

Tal på udviklingen 1 98/99: /00: 261* 00/01: /02: 206* 02/03: /04: 230* 04/05: /06: ?

Tal på udviklingen 2 perioden fra 01 til 05 (i hurtige tal) –en stigning i antallet af sager på omkring 60% –et fald i antallet af skolesager fra 35% til 12% af alle nyindstillinger –et fald i antallet af institutionssager fra 15% til 10% af alle nyindstillinger –en stigning i antallet af socialsager fra 20% til 50% af alle nyindstillinger

Tendenser markant stigning i socialsager 50 % af skolebørnene i Ringsted kommune henvises til PPR i løbet af deres skoletid markant fald i antallet af undersøgelser klar stigning i den konsultative indsats

Min oplevelse af koordineringskonferencer Knyttet til kultur og ledelsesstil det enkelte sted Kultur og sprog for at drøfte problemstillinger, der ikke kun handler om eksport Forventning om multifacetteret psykolog Forvirring i forventninger til psykologen Større ejerskabsfornemmelse og i tilknytning hertil også større aktiv problemløsende indstilling

Konflikter i PPR arbejdet Lovgrundlaget (PPR’s praksis knytter sig til specialundervisning) Indstillingsskemaet (om indstillinger af børn) Det dobbelte spor (en nødvendighed? – stabilt antal kliniksager. 3-4 dobling af børn med diagnoser) Samarbejdsrelationer (lærere – sagsbehandlere) Ppr-psykologen historisk Aktuelle tvetydighed i vores måde at praktisere på Presset på lærere og pædagoger ( et virvar af rummende og udskillende processer) Fravær af tænkning i Zonen for nærmest udvikling Når noget er meget problematisk må det være iboende barnet Distriktsopdelingen i vores organisering Målhierakiet Andet….

Indstillingsprocessen typisk Et barn opleves som problematisk af en lærer/grupper af lærere Dette drøftes med kolleger og evt. koordineringslærer/leder på skolen Barnet sættes på konference

Indstilling stadig knyttet til barnet Indstillingsskema (handsout)

Specifikke udvikling i UPPR’s praksis Historien bag den nye arbejdsform (de processer der har understøttet udviklingen) Organisering Målhieraki – Virksomhedsplan (hands out) Tal på og tendenser i udviklingen Oplevelse af udviklingen Konflikter i PPR arbejdet generelt og specifikt

Mål Derudover er det målet, at virksomheden gn. kvalitetsudvikling forbedrer basisydelserne med fokus på konsultative metoder, styrkelse af medarbejderens professionelle kompetence, samt den ressourceorienterede og anerkendende tilgang til børnene, forældrene og de øvrige parter.