Implementering og brug af BPM i Lån & Spar Bank 24. september 2013, Get F'IT - Processer og IT Ved IT-Direktør Casper Gjerris.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Automatiseret GUI-test Lars Kjølholm Testnet maj 2009.
Advertisements

Fortolkning af AMO reformen
Miniprojekter, efterår 2013 Strategisk ledelse. 1. Fra agil entreprenør til trusted stabil samarbejdspartner Lille Dansk virksomhed som vokser meget.
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Drupal i Københavns Kommune
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Usability og interaktionsdesign i en mindre IT virksomhed Infinit 13
Det der med mennesker, - kan det nu betale sig ?
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
CAP Møde i myndighedsforum
Kick-off KIS Kvalitet I Skolerne Keep It Simple!.
Automatisering af tværorganisatoriske processer
LEAN af ekspertviden - LEAN på et sygehus
Skolebestyrelsesmøde Den nye folkeskolereform
IAA Marketing Management Session 1 forberedelse til: Marketings rolle i virksomheden.
IS-Strategi.
Services Services som fundament for virksomhedens infrastruktur
Få overblik over dine kunder Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Lone Stubberup; Director, EHS Development
Virksomheder - definition
System Center Suiten - helhedsbilledet
Implementering af brandingstrategi på nettet
1 IT Service Management - JP/POLITIKENS HUS A/S IT Service Management – JP/Politikens Hus Per Palmkvist Knudsen Frank Stjerne
IT Service Management – JP/Politikens Hus
Dynamisk styring af Office skabeloner Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
WorldIQ A/S - Technology Briefing
Søgning - et værktøj til videndeling Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Producere og formidle viden Vingstedcenteret, 22/10-14.
Fælles vejlederdag 7. juni Indtil nu! 24. – 28. januar 2011: Besøg i Skotland. 24. marts 2011: Fyraftensmøde – inspiration. 8. – 9. august 2011:
SKANKOMP ARBEJDSPAKKE Opstartsworkshop blev afviklet i oktober med 55 deltagere fra Skandinavien. Her havde vi oplægsholdere og tid i arbejdsgrupper.
Videnskabsministeriets arbejde med åbne standarder Vicedirektør Mikkel Hemmingsen, Videnskabsministeriet
Microsoft Dynamics – synergi mellem forretningsområder Susanne Christoph Dynamics Sales Lead
Digitaliseringsstyrelsen
Resultmaker – Software that makes results BPM som projektstyringsopgave Projektmodel som datamodel for BPM Resultmaker Online Consultant | Pervasive Communication.
Arkitektur - software. RHS - Informationsteknologi 2 Software-arkitektur Formålet med software-arkitekturen er at definere en software-”platform”, som.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Organisation og kommunikation
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
28. maj 2008 Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte 1 Danmarks strategi for digitalisering Forbedre servicen til borgere og virksomheder (Bedre digital.
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Obligatorisk digital selvbetjening
Status på it-området på ASB Møde i Akademisk Råd d. 19. marts 2007.
Kvalitetssikring af lærerpræstationer - Hvordan?
KIGO og kommunernes opgaver
Floor Heating arketype processen. Hvorfor skal vi dog se på værdierne? I 2003 køber Danfoss DEVI A/S. DEVI brand´et forandres fra et Corporate Brand til.
Copyright 2013 © Visuel it ApS Visuel prototyping og agil BPM.
Infinit - Usability Usability test i en mindre IT virksomhed.
Dokumentation af opgaver
Ny regering, nye tider – dag 1
Køb og drift af tilgængelige netsteder lbc/ /2.2.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Microsoft.NET og Web Services Peter Colsted Direktør Enterprise & Partner Group Microsoft Danmark.
at få sund fornuft til sund adfærd….
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
Produkt præsentation Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Microsoft CRM 3.0 Bjørn Eilertsen Christian Cletus.
Reel brugerdeltagelse
Københavns Kommune Styregrupper set fra chefens/styregruppe medlemmets perspektiv Bo Jelved Koncernservice, Københavns Kommune 28. September 2011.
Status efter stormen Overgangen har været en stor omvæltning Ny version af vores system hver uge Net og handel er isoleret fra hinanden Stor ros til Energinet.dk.
5 veje til produktivitet og bedre bundlinje (Dansk Byggeri og 3F, 2011)
IT-værktøjer i Jobrettet indsats
Modul 2.1 – Go’dag til Cura og Fælles Sprog III
Fra væg-til-væg til øko-system
Vision Vi er og bliver rige på natur i Danmarks største kommune.
IT-B: 1.07 Fasemodel og Agil Udvikling
Et digitalt løft af dansk erhvervslivs produktivitet
Borgerbetjening 3.0 Den fælleskommunale strategiske ramme
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Implementering og brug af BPM i Lån & Spar Bank 24. september 2013, Get F'IT - Processer og IT Ved IT-Direktør Casper Gjerris

Om Lån & Spar Bank  private kunder  10 mia.kr. i balance  Ca. 370 ansatte  Full-service bank  19 Rådgivningscentre

39 Loyalitetsbanker

Samarbejdspartnere

IT i Lån & Spar Udvikling og drift primært outsourcet til SDC (Skandinavisk Data Center) Data Central for 138 pengeinstitutter i Danmark, Norge, Sverige og på Færøerne Levere bankens grundsystemer, netbank etc. Laver selv egne løsninger ”på toppen” Java (JEE) (Intranet + hjemmeside + netbank) Notes (Intranet, CRM, Rådgivningssystemer) SAS (LIS, IRB, Scorekort, m.m.) BPM (Procesunderstøttelse) Integration via ESB

Hvorfor BPM? 2011 Stort behov for mere effektive tværorganisatoriske processer Behov for at kunne designe processerne helt tæt på forretningen Bankens forretningsmodel og organisering er anderledes end kollegaerne som benytter SDC Behov for at design, dokumentation og eksekvering er tæt forbundet Behov for hurtig og agil udvikling 2012 Ny it-strategi besluttes: Øget fokus på effektivisering via IT Bankens portefølje at værktøjer udvides med BPM og ESB

Vores syn på processer To typer processer (sager) De bløde (Case) De hårde og stringente (BPM) BPM principper Vi benytter primært services til at løse opgaver Dernæst andre integrationsløsninger (f.eks. skærmskraber) Dernæst ansatte/kunder ses som ressourcer som kan løse delopgaver Systemet viser opgaverne for ansatte i den rækkefølge systemet vurderer de bør løses

Første BPM-projekt i Lån & Spar Løb fra august til december 2012 BPM + ESB skal installeres Platformen skal driftmodnes Egne udviklere og arkitekter oplæres i platformen af leverandør 2 processer skal implementeres En lille let og ny proces: ”Ring op” Dækker 150 rådgivere En stor avanceret og kendt proces: ”Mastercard ansøgning via nettet” (Fuld STP) Dækker kunder + backoffice + kreditkontor (I alt 12 medarbejdere)

BPM Projektet i Lån & Spar Mål for december 2012 Platformen (ESB+BPM) skal være driftsmodnet Begge processer skal være i drift Egne udviklere skal være selvkørende bagefter Forretningen skal kende nyt fælles processprog

BPM projektet - forløb Generelt en stor succes Draftprocesser tegnes med Blueworks Live Agil udvikling med korte sprints virker godt Godt samarbejde med leverandør Kom i mål med MC Ansøgning til december 2012 Platform ikke helt driftsmodnet til december Bliver helt klar i februar 2013 Forretningen lærte fælles processprog (Blue works life)

BPM projektet - læring Vi brugte meget tid på den lille proces Mange drøftelser og en del misforståelser i forhold til forretningen IT-ledelse måtte intervenere flere gange Vi ændrede processen midtvejs til en mere kendt proces Mellemledere BPM-principper skal læres Undervurder ikke forandringsprojektet

Nye processer i 2013 I første halvår 2013 er der lavet flere nye processer Proces: Overtræk Fjerner opgaver automatisk Benytter avancerede coaches Proces: Flyt kunde Fra 150 til 2 skærm billeder Benytter Coaches Andre processer er næsten klar til produktion Kravspecifikationer på de næste er klar Afdelingspostkasse- og -opgaver skal afskaffes

Opgaveportalen

Ring tilbage: Opgavedetaljer

Eksempler: Process designer

Eksempler: ESB (Business Integration)

Resultater Dags dato opgaver løst August 2014: opgaver løst Heraf fuldautomatiske:

Konklusion Moderne BPM-platforme understøtter agil og effektiv udvikling De processer der tegnes - er dem der afvikles Nem dialog med forretning via procesdiagrammer BPM er mulig i en mindre organisation Undervurder ikke forandringsprojektet omkring BPM Essentielt at have styr på Project Portfolio Management For alle vil have BPM-løsninger

Spørgsmål?