Kønsbunden arv.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
The Cape Cod Model.
Advertisements

Afgivet af Udvalget om Forældremyndighed og Samvær
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Sprogpakken Tosprogede.
Moderne genteknologi Celler som fabrikker.
Kønsdifferentiering - dreng
Narrativ terapi Bedre Psykiatri, Slagelse 26/ Jacob Mosgaard
Rakitis - knoglesygdomme karakteriseret ved defekt knoglemineralisering, - optræder hos ikke udvoksede børn og unge.
Misvisning og deviation
MindLab 07 Nye metoder i kampen mod de administrative byrder Christian Bason Innovationschef, MindLab.
Analysetekniske udfordringer i forbindelse med diagnosticering
Religionsdiskrimination, andenordensdiskrimination og religiøse samlingssteder Kasper Lippert-Rasmussen Institut for Statskundskab, ÅU, og CESEM.
Forskellige personligheds- organisationers udtryk i kroppen
Reagensglasbørn Lavet af 3. MB.
Udgangspunktet er, at der ikke findes nogen rigtig ledelsesform
Monopolistisk konkurrence
Del projekt i Inklusionsprojektet Aktivitetscenter Kernen Projektet er gennemført i samarbejde mellem: Helene Hansen (pædagog) Kernen Jeanette Sanderhoff.
Introduktion Basal bevægelseslære Fortsat……
Hypoplasi, manglende udvikling af brystvæv.
Overvej, at trekanterne DOKD og DOFG er ensvinklede
Status Epilepticus Hvad er kramper?.
Kvindelig seksuel dysfunktion
- Et arbejdsredskab til videndannelse
Lektion 4: Slægtskab og indavl
Lektion 5: Test af simple genetiske hypoteser
Lektion 6: Kvantitative egenskaber, avlsværdi og heritabilitet
Mutationer.
De særlige krav i komiteloven - når der skal inddrages børn i projektet Margit Sonne juni 2014.
Lektion 3: Afvigelser fra Hardy- Weinberg ligevægt
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Sådan virker øjet: Lyset kommer ind igennem hornhinden.
Kulturelle forhold og kulturbegrebet
Institut for uddannelse og pædagogik (IUP) Aarhus Universitet
Cases: Lang APTT. Sygehistorie 1 Blødningstendens? –Nej Familiær blødningstendens? –Nej Familiær trombosetendens? –Nej 35-årig kvinde indlægges til elektiv.
Navigationsdesign Uge 10, 2014.
Lektion 1: Introduktion
Omsorg for patienter i det endoskopiske afsnit. Styrer driften?  Stort flow af patienter  Korte kontakter  Øget instrumentel / teknologisk sygepleje.
Skolen og den sociale arv
Selvledelse (Empowerment)
Potensfunktioner og anvendelse af matematiske modeller
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Kønsdifferentiering - dreng
IT og Telestyrelsens arbejde med offentlige kampagner Initiativtager til kampagnegruppe – både deltagere fra branchen og offentlige institutioner. - Formål.
Andensgradspolynomier
Kønsdifferentiering - dreng
Evolutionens historie
Biologi og Psykologi Pia Juul Mørck
Lineær og logistisk regression - fortsat
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Knæk kurven! Med en transparent kultur og fokus på kerneopgaven Henrik Kongsbak Resonans A/S.
Trivsel i hverdagen. Redskaber til positive samspil Børnestyret leg Coaching Ros Belønning Problemløsning Klare beskeder Rutiner Regler Ignorering Afledning.
Cases vedr. Aktuelle Satser for Ydelser De 3 første eksempler –Ægtepar, som er forsørgere, hvor den ene er på kontanthjælp & den anden ”bevæger.
Argumentation #2 Argumenttyper.
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Cytoplasma Cellekerne DNA-molekyle Aminosyre tRNA Kvælstof-baser
Opfølgning på PSYKISK APV
Analyse af arbejdsproces og faggruppernes bidrag
Genetisk udredning, ægsortering og fosterdiagnostik
Generel teori om Praktisk husdyravl Grundforløb
Hvordan sikrer vi, at vores viden bruges til
DNA, Kromosomer og Celledelinger
Brugernes Akademi Brugere som bisiddere.
Gentest.
Genetik i praksis Hvordan flytter vi os
Genetik.
Præsentationens transcript:

Kønsbunden arv

Blødersygdommen – hæmofili (faktor VIII)

Kønsinflueret dominans Generne befinder sig hos begge køn, men manifesterer sig kun dominant hos det ene køn Det antages at den kønsinfluerede dominans er hormonelt styret Må ikke forveksles med kønsbunden nedarvning Generne sidder ikke nødvendigvis på kønskromosomerne, også på autosomerne

Kønsbegrænset nedarvning Gener, der befinder sig hos begge køn, men kun udtrykkes i det ene Det er tilstedeværelse af kønshormoner, der afgør om generne manifesterer sig Generne kan sidde på kønskromosomerne, men findes også på autosomerne Eksempler: de sekundære kønskarakterer: bryster, skæg og stemmeleje

Y-bunden medarvning