Undervisning i faget pædagogik

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
At forholde sig professionelt Anne Skov
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Set i forældreperspektiv
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Inklusion – et fælles anliggende Daugaard
Vingsted den 4. november 2011 Peter Westmark
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Fra integration til inklusion
Introduktion til Sprogpakken
Lærerprofessionen.
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Introduktion til Sprogpakken
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Et systematisk værktøj til Udvikling af Pædagogisk praksis
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
Lærerprofessionen - en definition.
Måltidet – lyst og fællesskab
Hvad der er vigtigt for børns læring
Hvad render vi rundt og laver?
Mad, Måltider og Pædagogik
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Roskilde Universitet, Inst.f. Psykologi og Uddannelsesforskning
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Betydningen af Pædagogisk engagement og relationsprofessionerne
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Den inkluderende skole
Undervisningsplan for 7. semester 40S Specialisering Linjefag tidsplan
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Fritidshjemmet Villaen Per Schultz Jørgensen 10. Oktober 2012
Lærerprofessionen.
Neuropædagogik som redskab i pædagogisk arbejde Uddannelseskode: 44859
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Pædagogfagets kernefaglighed
Relationskompetence – hvad er det?
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Inklusion og inkluderende processer
Specialisering 271 UMD.
Pædagogens univers.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Pædagogens univers Fra vugge til krukke… En generalist uddannelse – Børn og unge – Mennesker med sociale problemer – Mennesker med nedsat funktionsevne.
Det pædagogisk upåagtede og dets inklusionsmuligheder
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Relations kompetencer
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
F REMTIDIGE OPGAVER FOR PÆDAGOGISKE KONSULENTER PÅ DAGINSTITUTIONSOMRÅDET Faggruppeudvalget for pædagogiske konsulenter i FOA FOA - Pædagogiske konsulenter.
Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum Emotionel relatering og modtagelse Barnet I Centrum – Ole Henrik Hansen Deltager: Dagplejer: Pia Rønver,
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Mentorskabets roller og relationer Lone Nordskov Nielsen Efterskoler,
BKF Børne- og Kulturchefforeningen Dagplejen – en central brik i kommunernes dagtilbud -BKF-synspunkter om omstilling på dagtilbudsområdet på FOA- konference.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Fælles viden – Bedre integration Et tilbud om efteruddannelse
Den pædagogiske læreplan
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Inspirationsworkshop med fokus på
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Undervisning i faget pædagogik

Den pædagogiske assistents arbejdsområde. Småbørn Skolebørn Unge Specialområdet Voksne Uddannelse og undervisning fra folkeskole til uddannelse Patientforløb Ældre Misbrugere Vejledning Etc.

Daginstitutionens historie, dagplejepædagogik, pædagogiske retninger/strategier og menneskesyn Asyler – hist., tankerne, hverdagen, Første børnehave – Frøbel og Marie Montessori Andre typer Børnehaver frem til i dag Udvikling fra 1940èrne og frem til i dag – også andre inst. Dagplejens hist.- rammer, godkendelse, arb. Vilkår Dagplejens samarbejdes partner, organisering af dagplejen

De fire dominerende pædagogiske retninger Indlæringspædagogikken Vækstpædagogikken Den kritiske pædagogik Relations pædagogikken

Socialisering, dobbeltsocialisering og dannelse. Tilbage blik til egen barndom Ændringer i børns vilkår / dobbelt socialisering Det moderne samfunds krav/ Inklusion Dannelse Socialisering Specifikke Kvalifikationer Opdragelse Almene kvalifikationer Social kontrol afvigelser

Børn og familieliv Tidens familie, Opdragelse og forældrestile Dion Sommer: Forhandlings familiers tendenser og værdier Diana Baumrinds: 4 opdragelsesstile: Margrethe Bruun Hansen : 3 forældre typer Servicerende forældre I scenesættende forældre Kompetente forældre

Omsorg og omsorgsarbejde Omsorgsarbejdet er ulige/ asymmetrisk Omsorgsgiveren og definitionsmagten Barnets forventninger fra omsorgsgiver Omsorg og pædagogik / mål. Planer og metoder Omsorg og opdragelse / opdragelsesmetoder, værdioverførsel Omsorg og udvikling/ følelsesmæssig og kreativ - NUZO Omsorg og kontakt/ Tilknytning og nærhed Omsorg og kommunikation/ anerkende, spejle, opmærksomhed Omsorg og empati/ Forståelse, anerkendelse Omsorg og responsiv / Lydhør og tilgængelig Kilde: Ann Jacobi

Anerkendelse og relationer Anerkendelsens 3 niveauer: Honneth Privats færen: Kærlighed mellem tætte relationer Den solidariske sfære: gruppen, sociale liv Den retslige sfære: Love og regler Syv interaktionsniveauer: Lis Møller Kilde: Lis Møller Underkendelses former

Anerkendelse og relationer Relationen: - Den synlige og usynlige Forskellige måder at indgå i relationer på: - Asymmetrisk/ Magtfordrejende : - Symmetrisk / Manglende gensidig kontakt - Den komplementære relation ICDP – Marte Meo

Børns leg og legekultur Hvad, hvorfor og hvordan leger børn Leg som Social udvikling/ social tilpasning Leg som erkendelse/ erkendelsesmæssig udvikling Leg som konfliktløser/ følelsesmæssig udvikling Leg som kultur bærer Legerum, forhandling/ fordybelse - Legekvadrologen / Suttom Smith – Hiraki Rammelegen: – temaer Voksen rollen i legen / passiv , aktiv Lege former Børn der ikke kan lege

Læring Howard Gardners mange intelligenser Flow Hvad er læring / Illeris, Piaget - kognitiv, psykisk og sociale processer Hvordan lærer man - læringsstile Howard Gardners mange intelligenser Flow

Pædagogiske læreplaner Dagtilbudsloven: Fremme trivsel, sundhed, udvikling og læring. Pædagogisk læreplan: Rum for leg, læring og udvikling af børn i dagtilbud. Læringstemaer Læringsmål Metoder Aktiviteter Dokumentation Evaluering

Observationer * Formål med observationer Etik i observationer Observations skemaer: - matrix, interaktionsanalyse - gradueringsskema, sociogram - Tegninger, fotos, historier Struktureret og ustruktureret Kvalitative versus kvantitative

Refleksions model Analyse punkter case Handlinger Holdninger Viden Sådan gør Du Du er nu i gang med Beskriv situationen, kort , som du har oplevet den. At beskrive og ikke tolke Deskriptiv Hvilke handlinger førte til, at den blev afrundet. At vurdere hvad der er bedste at gøre Pragmatisk Hvordan er din holdning til at gøre sådan i praksis. Sætte ord på, hvad du synes om disse handlinger Normativ Hvilken faglig viden kunne vi inddrage til at beskrive og analysere praksis. At bearbejde og kvalificere erfaringer Og oplevelser Analytisk

Special pædagogikken Special pædagogikkens historie Psykiatriens historie Normalitet og afvigelse: Normativt Statistisk Medicinsk Udviklings psykologisk Samfundsmæssigt

Etik og moral Etik i pædagogisk arbejde Etik, moral og etiske principper Værdigrundlag og 5 etiske principper: - Værdighed - Social retfærdighed - Medmenneskelighed - Frihed - Professionel * Etiske dilemmaer

Inklusion og eksklusion FN handicap konventionen 2007, Dagtilbuds-loven 2007 m.fl. Samfundets interesse i inklusion: - Politisk, Økonomisk, Pædagogisk Bent Madsen 5 begreber: - Segregering, Integration, Kongregering, Eksklusion, Inklusion Eksklusionsprocesser: - Forvaltningsstrukturer - Institutionen - Indbyrdes mellem børnene Den pædagogiske rolle: Inklusion handler om forandring af hele det pæd. Miljø Rummelighed – Deltagelse - organisering, struktur og kultur Professionelle tilgange og metoder - menneskesyn

Magtanvendelse og handleplaner Lovgrundlag: § 123,124 – 137 – magt anvendelse Magt anvendelse og selvbestemmelses retten Almagt og afmagt Forebyggelse af magt anvendelse Formål med handleplaner Handleplaner: - § 141 – Kommunal udarbejdelse af handleplan/ indhold Inst. - Pædagogiske handle planer – pædagogiske mål, metoder, m.m.

Mødet og kommunikationen med mennesker med særlige behov Kommunikationens betydning Samspil og kommunikation Kommunikation og hjælpemidler

Mødet og kommunikationen med mennesker med særlige behov Forskellige pædagogiske metoder: Teach Kat kassen Low rousel Gentle teaching Dorthe Holm – 8 H´er

Livshistorie i pædagogisk arbejde Hvad er livshistorie / Hvorfor livshistorie / Personens unikke udviklingsforløb Pædagogisk redskab og metode Egen livs historie Metoder til at arbejde med livshistorie: - Livshistoriebøger - Livs linjen - Familie stamtræet - Netværkstegning - Billeder m.m.

Undervisningsformer Individuel øvelse – refleksion Gruppe arbejde - øvelser Rollespil CL øvelser Formidling, fremlæggelser Film Case arbejde Projekt skrivning M.m.

Litteratur Munksgaards: Pædagogik bogen Psykologiens veje kap. 10, 13 Bente Lynge: Anerkendende pædagogik Lars Dencik m.fl. : Familie og børn Margrethe Bruun Hansen: De kompetente forældre Jesper Juul: Pædagogisk relations kompetence Ann Linder: Relations kompetencer Ann Jacobi: Omsorg for de 2- 6 årige Carsten Pedersen, Bent Madsen m.fl. : Inklusions pædagogik kap. 1 Erik Hygum og Søren Gytz Olesen: Om pædagogik og pædagogisk arbejde kap. 4 og 9 Tom Ritchie : Relationer i teori og praksis side fra side 9 – 29 Birthe Juhl Clausen og Jørgen Lauritzen: ”Livs hist. I pæd. arb.” kap. Birgit Kirkebæk : Normalitet og afvigelser Etik og moral / artikel fra Børn og unge Artikler, avis udklip m.m. Internettet