Visitation i SUF Den Centrale visitation 24. november 2009

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Advertisements

Lovlig sagsbehandling
De øvrige kommunale samarbejdsmuligheder ….
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
Når du har været udsat for en fejl Patientsikkerhed for patienter.
Kommunernes tilsynspligt Hvad er de forpligtet til?
1 Vil du give en fuldmagt?       Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital.
Fredericia Former Fremtiden Længst muligt i eget liv
Fra inkontinensproblem til bevilling
Afbureaukratisering Alle taler om det – ingen gør noget ved det.
Master titel: Gill Sans 40pt (ALL CAPS) Brug under titel til: Præsentation holders navn (Gill Sans 19pt) Afdelingsnavn (Gill Sans 15pt) KØBENHAVNS KOMMUNE.
KØBENHAVNS KOMMUNE SUNDHEDS- OG OMSORGSFORVALTNINGEN Præsentation af tilsynskoncept.
Selvejende institutioner i Danmark
arbejdsmarkedsdirektør
Konference d november 2007 varme hænder og køligt overblik
De københavnske Ældreråd Organisationen. § 30. Kommunalbestyrelsen nedsætter et ældreråd. Ældrerådet rådgiver kommunalbestyrelsen i ældrepolitiske spørgsmål.
Master titel: Gill Sans 40pt (ALL CAPS) Brug under titel til: Præsentation holders navn (Gill Sans 19pt) Afdelingsnavn (Gill Sans 15pt) KØBENHAVNS KOMMUNE.
Fra kompensation.
Kursus i høreomsorg. Henvender sig primært til Personale på plejehjem Hjemmeplejen Andre som i forbindelse med deres jobfunktion har med hørehæmmede at.
Almen praksis rolle i det nære sundhedsvæsen
Præsentation af Ankestyrelsen v. ankechef Henrik Horster
Hverdagsrehabilitering
Opfølgende hjemmebesøg efter udskrivelse fra hospital
Omsorgstandpleje – brugernes perspektiv Jens Højgaard, Ældre Sagen 8. April 2013.
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
2-01.
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
Mål på flere niveauer Centralt niveau: Klare politiske mål for centrale velfærdsområder – og mindre detailstyring. Kommuneniveau: Kommunale mål og ansvar.
Afklaringskatalog på Hjælpemiddelområdet
Bæredygtig økonomi Kun revisitation på plejecenter hvert fjerde år – bortset fra særligt ”dyre” borgere.
Samarbejde om forebyggende hjemmebesøg – hvordan spiller de forskellige aktører sammen? Ved SUFO (Landsforeningen for ansatte i Sundhedsfremmende og Forebyggende.
Årskursus for visitatorer 2009 Et blik i krystalkuglen på visitatorernes fremtidige arbejdsområde.
af den ældre medicinske patient
Introduktion til ældreområdet Møde i ældreudvalget den 12. januar 2010.
Neurorehabilitering Teori og Praksis
GRUPPEARBEJDE Opsamling for Aalborg 24 grupper (ca. 4 pers. i hver gruppe)
Master titel: Gill Sans 40pt (ALL CAPS) Brug under titel til: Præsentation holders navn (Gill Sans 19pt) Afdelingsnavn (Gill Sans 15pt) KØBENHAVNS KOMMUNE.
Nye ældre – nye muligheder
21. marts 2015Vibeke Reiter, Aleneboende demente Usynlighed – erfaringer fra forebyggende hjemmebesøg. Oplæg ved: Vibeke Reiter, forebyggende.
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
Oplæg om kommunale tilsyn 22. jan 2009
Arbejde for enhver pris? Hvordan kan man i kommunalt regi bruge lovgivningen til at sikre, at arbejdsliv og hverdagslivet i øvrigt hænger bedst sammen?
KL´s visioner for kroniske patienter
Fremtidens rehabilitering i kommunerne Rehabilitering består af en koordineret, sammenhængende og vidensbaseret indsats med det formål at give borgere,
Årskursus for visitatorer
Demensområdet i Københavns Kommune.
Århus Kommune Magistratens 3. Afdeling Sundhedsaftaler Økonomi og Myndighed Sundhedsaftaler mellem Århus Amt og Århus Kommune – inspiration til de fremtidige.
© Peter Sindal Lundsberg, Døgnkonferencen 2007 Myndighedsansvar for stofbehandling Oplægsholder: Projektleder, Cand. jur. Peter Sindal Lundsberg.
Herning Kommunes Handicapråd Høringer Nyborg Strand d. 9. juni 2008.
Hvad er Frederiksberg Kommune for en størrelse – og SSA?
GPS til demente borgere
Dato: Dok.nr. Titel: Aktiv hver dag Hverdagsrehabilitering i Hedensted kommune.
Kommunalt, Lægeligt samarbejde Claus Malta Nielsen Almen medicin 2001 Kommunallæge, Frederikssund.
Oplæg om DUKH og retssikkerhed. Dagens program:  Orientering om DUKH  Servicelovens § 15  Mål og grundlag  Målgruppe  Grundprincipper i lovgivningen.
Oplæg om DUKH DH - Sønderborg 9. marts Dagens program:  Kort præsentation  Orientering om DUKH  Retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse.
Kursus i Tarm febr Hvilke rettigheder har en borger der er misbruger af alkohol? S tøttemuligheder i Serviceloven – Lov om Social Service.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Overgange ml. barn og voksen Borger 1 1 Borger henvender sig til kommunen om mulighed for hjælpemidler Deltagelse i.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temadrøftelse SUS Sundhedsaftale.
FREMTIDENS INDSATS FOR ÆLDRE MEDICINSKE PATIENTER EMNE:FREMSKUDT VISITATION.
Modul 3.1 – Hvorfor og hvordan dokumenterer vi?
Modul 3.1 – Hvorfor og hvordan dokumenterer vi?
Lokal myndighed Uge Oprydning i KOS2.
Rehabilitering og hjemmehjælp
Introduktion til Myndighed Sundhed v. Signe Plats Afdelingsleder
Budget september 2018.
Personligt Tillæg Folkepension.
Fra visitator til borgerkonsulent
Økonomiske overvejelser
Præsentationens transcript:

Visitation i SUF Den Centrale visitation 24. november 2009 Sundheds- og Omsorgsforvaltningen 24. november 2009

Serviceniveau Nationallovgivning: Københavns ældrepolitik (værdier, ambitioner) Kvalitetsstandarter (serviceniveauet) - Tilbud til ældre (hjemmepleje og plejehjem) - Katalog over visitationskriterier og ydelser - Serviceloven - Sundhedsloven - Lov om almene boliger 25.November 2009

I plejebolig eller i hjemmeplejen Tilbud til ældre I plejebolig eller i hjemmeplejen Personlig pleje Praktisk hjælp sygepleje Mad og måltider Genoptræning og vedligeholdende træning Aktiviteter Hjælpemidler og boligindretning Omsorgstandpleje Ældre- og plejeboliger 25.November 2009

Organiseret efter BUM model Borgeren - modtageren Ansøgning Leveret ydelse Afgørelse Udfører - leverandør Bestiller Visiterende myndighed Fritvalg - Kommunal eller privat leverandør Bestilling og ressourcer 25.November 2009

En visitation starter Anmodning fra borgeren Lokalområdekontor (eller på vegne af borgeren) Lokalområdekontor Fremskudforvaltning (borgere over 65 år i eget hjem) Den centrale visitation Hjælpemidler og boligindretning Træning Personlig og praktisk hjælp Ældreboliger Bo- døgn og dagtilbud i SUF til borgere under 65 år Visitation af BUMpakker til borgere på plejehjem (personlig og praktisk hjælp) 25.November 2009

Sagsbehandling Visitator indhenter oplysninger i sagen. Det drejer sig typisk om: Funktionsvurdering: Funktionsniveau Borgerens ressourcer Borgerens eget syn/vurdering af problemet Oplysninger fra andre: pårørende, læge/speciallage, leverandør el samarbejdspartner Vurdering Konklusion Retningsgivende mål (udfører rettet) (udredende, udviklende, fastholdende, støttende) 25.November 2009

Afgørelse Konkret individuel vurdering i henhold til relevant lovgivning på området, og det politisk besluttede serviceniveau i kommunen Afgørelsen indeholder en beskrivelse af: Hvad er der søgt om Hvad er bestillingen Hvad er begrundelserne Hvad er formålet Hjælpen gives efter § 25.November 2009

Sagsbehandlingstider Sagsbehandlingstiderne er politisk fastsat af SOU. De er beskrevet i Tilbud til ældre Personlig og praktisk hjælp: max 5 hverdage til afgørelse Træning : max 20 hverdage til opstart Hjælpemidl./boligindretning: max 4 uger til afgørelse Bolig: : max 15 hverdage til afgørelse 25.November 2009

Visitation på plejehjem BUMpakker Grundpakke Pakke 2 Pakke 3 Pakke 4 Specialpakke 25.November 2009

Sagsbehandling af hjælpemidler Lokalområdekontoret Personlige hjælpemidler (briller, høreapparat, bleer, proteser…) Tekniske hjælpemidler (Rollator, kørestol, gribetang…) Bolig indretning: (fjernelse af dørtrin, greb…) Sagsbehandling på baggrund af oplysninger fra eks. læge Sagsbehandling på baggrund af vurdering/afprøvning af terapeut Sagsbehandling på baggrund af vurdering/afprøvning af terapeut 25.November 2009

Klagemuligheder - Serviceloven Klagen omhandler: Personlig pleje og praktisk hjælp Klagerådet kan ikke ændre kommunen afgørelse, men rådet kan anbefale, at din sag bliver behandlet igen. Klagerådet Mad og måltider Aktiviteter Træning Hjælpemidler Boligafgørelse Lokalområde kontoret skal modtage klagen senest 4 uger efter afgørelsen. Sagen vil herefter blive taget op igen Lokalområde- kontoret Hvis forvaltningen fastholder afgørelsen, kan borgeren klage til Det Sociale Nævn 25.November 2009

Klagemuligheder - Sundhedsloven Klagen omhandler: Sygepleje Sundhedsvæsenets patientklagenævn eller Hovedstadens embedslægeinst. 25.November 2009

Hjælp til at klage Borgeren kan få hjælp til at klage af: Personalet på institutionen Lokalområdekontoret Borgerrådgiveren - (sagsbehandling, personalets optræden og udførelse af praktisk hjælp) Der følger altid en vejledning i klagemuligheder med afgørelsesbrevet til borgeren. Klagemuligheder er nærmere beskrevet på www.kk.dk/klage 25.November 2009

Afbureaukratisering – Mere tid til velfærd Oversigt over forenklingsinitiativer på ældreområdet: Plejeplaner gøres frivillige (1) Enklere regler for visitation på ældreområdet Enklere regler for forebyggende hjemmebesøg (1) Enklere regler for tilsyn på ældreområdet (1) Enklere/mere fleksible regler for ældreråd Frivilligt at oprette bruger- og pårørenderåd Nedlæggelse af klageråd (1) Frivilligt at opkræve betaling for midlertidig hjemmehjælp 1) Drøftes med satspuljepartierne 25.November 2009