Didaktisk design for synkrone undervisningsformer i et blended learning forløb Planlægning af undervisning med Adobe Connect – principper, erfaringer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
EGAA GYMNASIUM 2014 DIGITALE DELINGSVÆRKTØJER. INDHOLD • Organisation • Samarbejde, Gruppeskrivning og grupperapporter, projektarbejde • Feedback: lærer-elev.
Advertisements

Online kollaborativ undervisning
Undervisning i ”Relation”
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Grundlæggende IT, niveau G
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
Undervisers hjemmeside som læringsplatform Presenteret af Johnni Olsen, underviser i samfundsvidenskab på socialrådgiveruddannelsen i UCSJ, Nykøbing F.,
Flipped Classroom IT-faciliteret omlagte undervisningsformer.
Det nye fleksible adgangskursus på DTU
Anvendt medialisering ved Fredda Galea
”E-LÆRINGSRESSOURCER” Anne-Grete Roelof René Virtuel læring lyd*tale*billeder*video*handling.
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
Organisering af undervisningen. Det er muligt at indsætte links til diverse filer, hjemmesider, video- og lydklip eller åbne dem direkte i OneNote, så.
Præsentation: Obligatorisk opgave 1
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
Undervisning i Plone CMS marts 2014 Lær at lægge indhold på koncernens websteder.
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
Blended Learning - en introduktion
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Medialisering og organisationsudvikling 25. April 2012.
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Teknologi i undervisningen Antvorskov Skole
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.
Digital skriftlig- og mundtlighed
Blended Learning - en introduktion Karsten Gynther Videncenterchef University College Sjælland.
L Synkront net-baseret samarbejde - kursus ved Morten Knudsen og Thomas Ryberg.
: 2KSS Lærerroller i det virtuelle læringsmiljø Robin Cheesman 17. juni 2002 Københavns Socialpædagogiske Seminarium.
VidenDanmark VG Digitalisering og procesorientering 8. december 2014.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
IMODUS – IHK Workshop om Blended Learning Workshopintroduktion.
Slide 1 Tre måder at organisere undervisning på – i ”tid og rum” Matriklen Parallel- undervis- ning UCSJ Net- baseret Samme tid, samme sted.
Robin Cheesman Hvad er fleksibel uddannelse? Overblik over undervisningsformer Fleksibel Uddannelse på Bornholm Bornholms Akademi 20. januar 2003.
Oversigt for © 2012 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes. Lync Web App Deltage i et Lync-møde ved brug af computerlyd Hvis du ikke har Lync.
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Kjeld Svidt September 2005 Synkront net-baseret samarbejde - hands-on øvelser.
Modersmålsgruppen Klassematch A, B og C Tværgående temaer Almendidaktiske vurderinger.
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
IMODUS – IHK Workshop om Blended Learning Workshopintroduktion.
Glogster Nu er det muligt at udskifte plancher og andre præsentationer i undervisningen med en digital præsentation, der kan kombinere tekst, lyd, billeder.
Kjeld Svidt September 2004 Synkront net-baseret samarbejde - hands-on øvelser.
ITNET2 Præsentation 22: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum”
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Fra vidensdeling til produsage. De sociale medier er her, eleverne bruger dem, og Man kan ikke forbyde dem i klasseværelset. Fra vidensdeling til produsage.
S YNKRON VIRTUEL UNDERVISNING. H VORFOR MSN. Let tilgængeligt chat program, gratis Elever bruger / kender det. Mulighed for kamera, lyd. Mulighed for.
Didaktisk design af synkron undervisning understøttet af digitale teknologier Karten Gynther Forskningsprogramleder Education Lab Forskning og Innovation.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Væksthus for netbaserede undervisning v. Robin Leutert og Camilla Nørgaard.
Synkront net-baseret samarbejde - hands-on øvelser
”Teknologi forandrer praksis – og praksis forandrer teknologi”
Tips til videoproduktion i stor skala
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
DEN GODE STIL.
Velkommen til Informatik - den nye dreng i klassen
Underviserne og LMS.
Præsentationens transcript:

Didaktisk design for synkrone undervisningsformer i et blended learning forløb Planlægning af undervisning med Adobe Connect – principper, erfaringer og gode råd Karten Gynther

Tre planlægningsniveauer Forløbsplanlægning (Prioritering af f2f tid – synkron kommunikation i Adobe Connect – Asynkrone aktiviteter i et LMS/Intranet eller andre medier) Modul planlægning (før – under og efter Adobe Connect sessionen) Et Adobe undervisningsmodul: Den konkrete synkrone Adobe Connect session (2-4 lektioner) 08.04.2017

Synkron vejledning i Adobe (individuelt/grupper) Forløbsplanlægning TEMA/EMNE Asynkront/ LMS Metakommunikation, opgaver og alle ressourcer i platform (herunder link til optagede Adobe Sessioner) Stor opgave Individuelt/ gruppevis studiearbejde (evt. i andre værktøjer eks Google docs) Asynkron vejledning/respons Aflevering af opgaver Face to face sessioner Metakommunikation Tillid It færdigheder The flipped classrom Det sværeste stof Evaluering Ingeniøridentitet Eksamen Et undervisningsmodul Før Adobe Connect sessionen: Efter Adobe Connect ses- sionen Under Adobe Connect ses-sionen Synkron vejledning i Adobe (individuelt/grupper) 08.04.2017

Design af et enkelt undervisningsmodul (2-4 lektioner) Et undervisningsmodul Før Adobe Connect sessionen: Metakommunikation Opgave (lektie): Læs/se/lyt Lav, forbered… osv. Alene eller i grupper Alle ressourcer tilgængelige i eller fra LMS platform Under Undervisning i/med Adobe Connect suppleret med andre værktøjer/ programmer Efter Efter Adobe Connect sessionen. Opgaver, øvelser hvor indhold i sessionen anvendes evt. i forhold til større opgaver (Individuel/grupper) Repetition af session Evaluering/test Oplæg til næste Adobe Connect session. Metakommunikation og alle ressourcer i LMS Link til optagelse af Adobe Session også i LMS Før 08.04.2017

Undervisning i og med Adobe Connect – Didaktisk design af synkrone undervisningssessioner Opgave: 15 min. Gå sammen tre og tre. Diskuter hvad I mener er henholdsvis forskelle og ligheder på f2f undervisning (med en lærer og et hold studerende) og synkron undervisning i Adobe (med en lærer og et hold studerende.) Skriv jeres brainstorm ind i dette Google docs dokument (en person fra hver gruppe skriver samtidig med at i diskuterer) Adgang til google.doc dokument: Klik på www.blihk.wikispaces.com og find linket der. Direkte link: https://docs.google.com/document/d/1a9FviWzbbSImLyDeAPMTHOYkYQWsAFJ79WvrZjda30o/edit?usp=sharing Stopur 08.04.2017

Forskelle på f2f og synkron webbaseret undervisning med Adobe Connect Den tekniske understøttelse af Telepresence er mangelfuld/ikke til stede: (lydproblemer, kamera/skærmkvalitet og oplevelsen af coputermedieret distance) Konsekvenser: Dialogisk fleksibel kommunikation med hurtig turtagning og mange som bidrager i en stor holddiskussion er umulig/svær. De tekniske kommunikationsvilkår betyder at en mere endimensionel kommunikationsform er nødvendig: Nogen taler/viser/præsenterer – andre lytter og ser. (Man skal skiftes til at tale og lytte) 08.04.2017

Social telepresence Endimensionelle kommunikationsvilkår og oplevelsen af fjernundervisning betyder øget krav til et didaktisk design, som understøtter Social telepresence Det didaktiske design skal maksimalt understøtte de studerendes oplevelse af, at de deltager aktivt i undervisningen. Princip 1: Den enkelte elev skal bidrage/være aktive i hver eneste modul. Princip 2: De studerende skal opleve, at det er meningsfuldt at gå på et hold med flere studerende: Det didaktiske design skal understøtte samarbejde mellem de studerende i form af gruppeaktiviteter. Princip 3. Det didaktiske design skal understøtte en studiepraksis hvor a) man er deltagende og b) at ens deltagelse fastholdes i et medium (artefakt), som kan tilgås under og efter undervisningen – og som er et udtryk for og skabt i en fælles studieproces (også pga af lydproblemer) 08.04.2017

Det vigtigste designprincip for synkron webundervisning i Adobe Connect Sekvens 1 Sekvens 2 Sekvens 3 Sekvens 4 osv. 08.04.2017

Det vigtigste designprincip for synkron webundervisning i Adobe Connect Lærer Studerende 08.04.2017

Didaktisk design af en Adobe Connect undervisningssession Metakom Oplæg (7-10 min) Med udgangspunkt i tilgængelig ressource Lærer Opgaver/øvelser i grupper (Brug brakeout funktionen) Proces fastholdes i et medie Fremlæggelse/opsamling Små øvelser 5 min Større øvelser/opgaver 15 min Projektgruppearbejde med vejledning. Test/quizer (Poll i Adobe) Brug nedtællingsur. Fastholdelsesmedier: Adobe Whiteboard, Google. Docs, Facebook, LMS mv. Fremlæggelser: Studerendes ressourcer præsenteres på fælles skærm Studerende Didaktisk design af en Adobe Connect undervisningssession 08.04.2017

Spørgsmål og svar til læreroplæg (lyden igen igen) Metakom Oplæg (7-10 min) Med udgangspunkt i tilgængelig ressource (Studerendes lyd slås til og fra eller de slår den selv til og fra) Lærer Spørgsmål fra studerende: Brug håndsopræknings-funktionen Vift med hånden på skærmen Brug chatfunktionen Studerende 08.04.2017

”Rundt” om undervisningen Vi øver os alle på teknikken inden undervisningen f.eks. gennem kurser, sjove øvelser mv. IT færdighed og programkendskab er et must for ikke at lave ”støj” i undervisningen. Vi udsender link til Adobe Connect rummet på diverse medier og laver også en husker de første gange til de studerende Vi mødes 15 min før en session og tjekker lyd og billede. Når man kommer ind i ”lokalet” findes dagens program på startsiden. Man kan eksperimentere med små øvelser, opgaver mv (faglige eller sociale) som kan tilgås mens man venter (f.eks. en test – brug evt Adobe poll) Alle ressourcer kan tilgås fra Adobe Rummet enten gennem links (ekstern eller til LMS) eller ved at de er oploadet til rummet. Forberedelsesmateriale til studerende kan tilgås digitalt så studerende kan forberede sig mens de venter på at læreren starter. Det er vigtigt at være klar til det aftalte tidspunkt. (sæt evt en timer i gang der tæller ned) 08.04.2017

Et undervisningslokale på nettet https://c.deic.dk/r9u46e08g1c/ 08.04.2017