Der koncentreres i denne serie (nr. 1 af 2) på markante skift fra terrænlæsning til planlægningsorientering. Det er ikke helt det samme som skift fra fin-

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lysbilledserien (nr. 3 af 3) indeholder blandede korte stræktyper: -bingostræk -grovorienteringsstræk -finorienteringsstræk -transportstræk Find evt. algoritmen.
Advertisements

At Dividere.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Kurver Hvorfor og hvordan?.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Mellemsvær Orientering
Løntermometer° Vedligehold dit lønsystem. Løntermometeret Mange virksomheder oplever, at et ellers godt lønsystem efter nogle år ikke længere har den.
I dag er temaet Visualisering
FOKUS! På vores udvikling.
Der koncentreres i denne serie (nr. 2 af 2) på markante skift fra terrænlæsning til planlægningsorientering. Det er ikke helt det samme som skift fra fin-
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
Studieteknik i studievejledningen Ved Katrine Berke, decentral studievejleder på Det Samfundsvidenskabelige Basisår.
De sidste undervisningstimer
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Lysbilledserien (nr. 2 af 3) indeholder blandede korte stræktyper: -bingostræk -grovorienteringsstræk -finorienteringsstræk -transportstræk Sørg for at.
Denne præsentation er specielt for begyndere. Se hele serien igennem før start. Hav værktøj og ler klart. GOD FORNØJELSE.
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Dialogisk læsning – Eksempler på spørgsmål
Årsaftale projekt Tidslinie © due & partners
Engelbert H – og den sidste chance
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Strategier Kommunikationsstrategier Forståelsesstrategier
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Vil du godkende eller afvise en forespørgsel om en fuldmagt?
Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har givet?
Godt købmandskab Orienteringsfasen Tilbudsrunden
Alle stræk går nedefra og opad!
Modul 3B Ideudvikling med personanalogi + billed stimuli + ord stimuli.
Hold fast, hold ud eller hold igen
1. Ordreside: Køretøjerside: Brugereside: Timesedlerside: Beskederside: Oversigtskortside: Themeside: 19.
Denne serie (nr. 1 af 3) indeholder lange stræk af forskellige typer: -Langstræk -Vejvalgsstræk -Grovorienteringsstræk -Transportstræk Jeg har ikke taget.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Videreudvikling af ide 2&2
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Læs med blyant Sæt streg under de vigtigste
Lysbilledserien (nr. 1 af 3) indeholder blandede korte stræktyper af følgende typer: -bingostræk -grovorienteringsstræk -finorienteringsstræk -transportstræk.
Problemer eller udfordringer.
Passage af forbudt område Vurdér ved hver af passagerne, om der kan være problemer. Se først facit på næste lysbillede, når du har besluttet dig. Alle.
Denne serie (nr. 2 af 3) indeholder lange stræk af forskellige typer: -Langstræk -Vejvalgsstræk -Grovorienteringsstræk -Transportstræk Jeg har ikke taget.
Vejlederens kommunikation
DM-Rally er ikke kun for ”de store” … det er helt sikkert også noget for dig!!! Ka’ du li’ prøver i mørke? Ka’ du li’ efterårsvejr? Ka’ du li’ grusveje?
Her er vist nogle eksempler på baneprofiler på baner på 8-10 km. Prøv at bedømme dem og tag stilling til postantal og til variation i stræklængde og retning.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
© due & partners Template 2: Telefonmodel for permission Introduktion til samtalen Salgsargumentationen samt ”call for action” Afslutning på samtalen.
Modul 4A Ideudvikling 2&2 alene med en bunke blandede stimulikort (Spillet)
Modul 1 Rød løber (E). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital fuldmagt. Det kan eksempelvis være, at du skal.
Læreren som læringsleder
Åh, nej! Hvad er der sket !.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
SUT Træning 6 Postbeskrivelse Bo Konring, 2010.
Den Kreative Platform I TIK 3
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
Derfor skal vi STRÆKKE UD når vi kan
Eksamensangst v. psykolog Mehrak Salimi Studenterrådgivningen CSS – november 2013.
Creative Platform Learning Emne: DEMOKRATI. 22. JA – Vi har lavet en fejl (med kategori og klap) 1.Find sammen to & to med en der har samme sportsinteresser.
Workshop banelægning, nov Hvordan kommer jeg videre med banelægningen ► Generelle fif omkring banelægning ► Hvordan opbygges et godt baneforløb ►
SOK banelægning november 2010 Informationerne omkring banelægning kan findes: - / love og regler/reglement 2009 (3.14.1) -
Køreteknik Sæt I gang Før du kører ud i trafikken, skal du kunne køre din knallert sikkert. Du skal kunne holde balancen, trække, sætte i gang, standse,
- Kom tættere på dit barns skolegang
Åh, nej! Hvad er der sket !.
Skabelon mailopsætning
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Essay.
Hvad er portefolie? Betyder at tage med sig
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Mit valg - PowerPoint 1. ”Sofie går i 9. klasse, og hun er meget usikker på, hvad hun skal vælge. Sofie synes, det er svært, og hun tænker meget på,
Åh, nej! Hvad er der sket !.
Åh, nej! Hvad er der sket !.
Præsentationens transcript:

Der koncentreres i denne serie (nr. 1 af 2) på markante skift fra terrænlæsning til planlægningsorientering. Det er ikke helt det samme som skift fra fin- til grovorientering, selvom det minder om. Terrænlæsning: Orientering med et minimum af planlægning. Planlægningsorientering: Planlægning er en fordel. Skiftet sker ofte ved løb ind i et område med stor risiko for parallelfejl (hvor der er mange ens detaljer såsom stier, grøfter o.lign.). Ikke alle eksemplerne viser teknikskifte. Tag stilling og se grundigt på det, før du bestemmer dig og får løsningen.

Er der tale om et markant teknikskifte mellem terrænlæsning og planlægningsorientering efter post 6? terrænlæsning: planlægning mindre vigtigt Planlægningsorientering: Planlægning vigtigt Der er lav sandsynlighed for, at man kan læse sig ind på noget stort og markant nede i det smådetaljerede område. Planlægning vil være en fordel på stræk 6-7 men er nok ikke en nødvendighed, idet området før post 7 er åbent og relativt overskueligt. Terræn-plan 1

Er der her et markant skift fra terrænlæsning til planlægningsorientering? Man kan uden risiko fortsætte med den planløse grovorientering. Kun ganske få o-objekter er nødvendige for at komme sikkert frem til post 49. Svaret er altså nej. Terræn-plan 2

Er der her et markant skift fra terrænlæsning til planlægningsorientering? Det lange stræk kan løbes med kompaskurs og 4 orienteringsobjekter: de 3 store flade områder og sadlen lige før lavningen, hvor posten ligger. Strækket er ikke svært. Det næste stræk kræver fuld koncentration og kan ikke med fordel forenkles væsentligt. Svaret er altså ja. Terræn-plan 3

Er der her et markant skift fra terrænlæsning til planlægningsorientering? Det korte stræk kræver ikke nogen plan, og det er kun nødvendigt med 1-2 orienteringsobjekter for at komme sikkert frem. Altså nej. Terræn-plan 4

Er der her et markant skift fra terrænlæsning til planlægningsorientering?? Det lille stræk og strækket efter i øvrigt også kan løbes med ganske få orienteringsobjekter. Der kan fortsættes uden planlægning. Svaret er nej. Terræn-plan 5

Dette var slut på den første del af serien. Hvis du synes, det var svært, kunne du som extra øvelse selv prøve at lave nogle skift fra terrænlæsning til planlægningsorientering på nogle af dine egne kort. Det handler om at finde områder, hvor det hele ligner hinanden, og hvor man let kan komme til at lave parallelfejl af den grund. Herefter kunne det være tid til anden del af serien. Kommentarer: