Projektopbygningen Iterativ og faseopdelt projektopbygning
Opstartsfasen Gruppens fælles målsætning - At nå et projekt som er over middel - Få en mere styrende ordstyrerfunktion - Mindre spildtid i start fasen, da gruppen nu ved hvordan det er at arbejde problemorienteret, i modsætning til P1.
Samarbejdsaftaler Gruppen har en intern samarbejdsaftale, hvor gruppen har opsat et reglsæt som gælder når der er tale om projekt. - f.x. er der bøde til dem som kommer for sent, 25kr. Gruppen har også en samarbejdsaftale med vejlederne, som både gruppe og vejledere skal holde sig til. - f.x. alt materiale som gruppen ønsker respons på, skal sendes to døgn før vejledermøder.
Tidsplaner Gruppen har følgende overordnet tidsplan
Gruppen har udover den overordnede tidsplan en på tavlen, der ses her.
Web-site For at kunne holde vejlederne bedst muligt opdateret, har gruppen valgt at lave en web-site, den indeholder blandt andet: - Nyhedsside - Vejledermøde - Projektarbejde - Kontakter
Kontakter Aalborg Lufthaven Aalborg Universitets Bibliotek Crisplant Jokan System SAS
Initerende problem Projektforslag - Bagage-transport/sortering
Initerende problem
Initerende problem
"Hvad er den maksimale belastning for Aalborg lufthavns bagagesorteringssystem?"
2. Besøg i Aalborg Lufthavn (AAL) Model med 5 faser 4 faser forberedelse 1 fase dataindsamling og analyse af disse
Fase 1 – Problemformulering Hvilke parametre spiller ind. Hvad er størrelsen af disse parametre. Arbejdsgangen for bagageoperatører (bag.op.) Arbejdsmiljø for bag.op.
Fase 2 – Analysemålsætning Analysespørgsmål eks.: Er det muligt at øge transportbåndets hastighed? Hypoteseopstilling eks.: Vores gæt er at det er muligt, men at processen er indviklet og tidskrævende Afgænsning Kun bagagesorteingsanlæget og personer i direkte kontakt med denne eks: bag.op. og check-in assistenter
Fase 3 – Værdien af informationer Stor værdi Danner gundlag for store dele af projektet
Fase 4 – Analysedesign Eksplorativ analyse med Primærer kilder Dele op i to del Observation Ved check-in skranker I bagagehallen Interview Kvalitativ med åbne og brede svarkategorier Respondent Overblik, kendskab til sorteing Loadmaster: Kim Bermann Design af spørge/observation-skema
Fase 5 – Implementering Interview Kim Bermann var syg Per Åen i stedet, sammen med en lille gruppe bag.op’s Nogenlunde samme resultat Observation ved check-in skranker Check-in tider – ok Drop-in tider – non-response. Assistenter hjalp hele tiden.
Fase 5 – Implementering Observation i bagagehallen Indlandsbagage blev sorteret i afgangshallen Det giver en fejlkilde Tiden for at sortere et stykke bagage er nogenlunde den samme Snakkede med kunderne Udlandsbagage blev sorteret på normalvis
Manglende information Titler på de forskellige arbejder Arbejdsplan for bag.op. ......
Problemanalyse Manglende information (finde svar på) Arbejdsmiljø Klassediagrammer, rigt billede hændelsesdiagram Flowdiagram af bagagens gang
Selve rapporten Problemformulering Problemafgrænsning Design af simuleringsprogram Kode Testfase Forsøg med simuleringsprogram
Til slut Diskussion Konklusion Perspektivering