Litteratursøgning i forbindelse med bacheloropgave Anne-Dorte Tækker, biblioteket i Haderslev
Formål med i dag Udarbejdelse af søgeprofil med udgangspunkt i en problemformulering. Præsentation af ”Det virtuelle bibliotek” på UC Syddanmark Bibliotekets hjemmeside
Der er to former for søgning: Faktasøgning. F.eks. Hvad hedder Stig Larssons bøger eller den største by på Sicilien Systematiske søgninger. svar på et mere kompliceret spørgsmål – man kan ikke svare ja/nej
For at udarbejde en søgeprofil er det nødvendigt at have en klar problemformulering. Definition af en problemformulering: Dét spørgsmål som ens indsamlede informationer skal finde svar på Den skal formulere et problem
Krav til en problemformulering: Der skal være tale om et spørgsmål Spørgsmålet skal ikke kunne besvares med et ja/nej Spørgsmålet skal tydeligt afgrænse sit emne Spørgsmålet skal kunne afgrænses i tid og rum.
Formål med en søgeprofil: At tænke sig om/planlægge sin søgning inden man sætter sig til computeren Man har afgrænset sit emne – udarbejdet en problemformulering Man har en serie af søgeord, der dækker emnet Man ved, hvad man vil gøre, hvis ens søgning giver enten 0 eller 10.000 dokumenter Man holder sig fast på det emne man skal bruge litteratur til at belyse Styrke kontrollen over søgningen
Søgeprofil. Beskriv din problemstilling Find søgeord (nøglebegreber) Overvej emnemæssige synonymer Overbegreber (mere generelle ord) Underbegreber (mere specifikke ord) Overvej kriterier og afgrænsninger Vælg egnede databaser og kilder Opstil søgestrenge
Eksempel på en problemformulering: Emne: interaktive whiteboards i tyskundervisningen i folkeskolen ”Hvilke muligheder og begrænsninger har interaktive whiteboards i fremmedsprogsundervisningen i tysk – med særlig henblik på udvikling af kommunikativ kompetence”. (Angelina Dürkop, Læreruddannelse, Haderslev)
Find søgeord (nøglebegreber): - Interaktive tavler - fremmedsprogsundervisning - tysk - kommunikativ kompetence
Overvej emnemæssige synonymer: Interaktive tavler, IWB (interaktive whiteboards) Dygtighed, ekspertise, sagkyndighed ( kompetence)
Overbegreber sprogundervisning (fremmedsprogsundervisning) Underbegreber Smartboard, activboard (interaktive tavler) Tysk (fremmedsprogsundervisning
Overvej kriterier og afgrænsninger: Sprog Tid materialetype
Eksempler på søgestrenge (søgeprofil): Nøglebegreber: interaktive tavler OG fremmedsprogsundervisning OG tysk OG kommunikativ kompetence Overbegreber: Interaktive tavler OG sprogundervisning OG tysk OG kommunikativ kompetence Underbegreber: Smartboard OG tyskundervisning OG kommunikativ kompetence
Vælg egnede databaser og kilder: Database ved UC Syddanmark biblioteket Bibliotek.dk – med bøger, artikelbase, netdokumenter Google scholar ERIC & PsycInfo
Det digitale bibliotek Kildehenvisning Kvalitetsvurdering af webressourcer Søgeprocessen Vurdering af kilder Diverse databaser Book1bibliotekar – udskriv seddel fra hjemmesiden