AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Advertisements

Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Spilleregler. Du sidder til bords med to modstandere og spiller for dit hold.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Hjælpemiddel under forløbet. •Kendt fra kunstnere, som en samlingsmappe over deres værker. •Vi bruger det her, som en samling over hvad du har lavet mens.
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Kommunikation Dit budskab består af: 7% ord 38 % toneleje
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
(almene målsætninger)
?.
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Karl Henrik Flyums model
Problemer eller udfordringer.
Procesværktøjer.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Vejlederens kommunikation
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Udvidet problemformulering
7-punktsmodellen Et eksempel på en heuristik
SAGPROSA Begrebet sagprosa kan vi definere som tekster, der vedrører forhold i den faktiske virkelighed, således at forstå, at der i sagprosateksten beskrives.
Spilleregler. Del spillerne op i hold. Holdene konkurrerer om at finde de rigtige svar i materialet.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Interaktionsdesign E2007 Lektion 14 Om delrapport.
Lion CMS Introduktion Sådan bruger du systemet. Trin 1 Tryk på login knappen Skriv dit brugernavn Skriv dit password Tryk på OK (Login) knappen Du er.
Synopsis.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
SKABELON.
Skrivekursus 1.e ..
AT at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
Metoder og argumentation.  1. Hvilket spørgsmål? 2. Hvordan gå til det? 3. Hvorfor gøre det sådan? 4. Hvad kan gå galt? Videnskabsteoretisk køreplan.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
AT 3.1 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til AT3.1.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 3-5: Fase 2: Skrive udkast.
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
Projektopgaven.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Begynd med at åbne
Teoretisk pædagogikum
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Karl Henrik Flyums model
Historisk overbliksforløb ↓ AT1 – 1800-tallet DHO SRO/AT4 SRP/ATX
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Flerfagligt Forløb 4/SRO
AT1 PROBLEMFORMULERING | problemstillinger FAGLIGE METODER
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til synopsis.
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
- og hvordan du undgår dem…
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering

Mål med lektionen At få indsnævret din foretrukne sag til en foreløbig problemformulering At få feedback på din foreløbige problemformulering

Inden vi starter Find dine begrebskort fra i tirsdags frem og udvælg den, du finder mest interessant.

7 trin Hurtigskrivning Hovedbudskab/fokus i én sætning Sætningen omformuleres til et spørgsmål Formulering af alternative spørgsmål Diskussion og vurdering af spørgsmålene Valg af spørgsmål Forklaring af og begrundelse for valget

Trin 1 – Hurtigskrivning Tid: 5 minutter Regler Skriv hele tiden Ret ikke – gå ikke tilbage i teksten Skriv i hele sætninger Start med: ”Min foretrukne sag er […] og det er det fordi…”

Trin 2 - Hovedbudskab Mål: Få udvalgt og formuleret et muligt hovedfokus Skriv én sætning Den kan fx begynde med Det, jeg prøver at få frem her, er … hovedpointen er … helt præcist så tænker jeg …

Trin 3 – Omformulér til spørgsmål Først slettes: ”Det jeg prøver at få frem her er…” Herefter formuleres resten af sætningen med hovedbudskabet som et spørgsmål Overvej Peger det i den rigtige retning? Spiller kommunikation en central rolle? Er det der, jeg vil hen? Er det interessant? Er det for abstrakt? Eller for generelt?

Trin 4 – Alternative spørgsmål Byt spørgeord (hv-ord), og se hvad der sker med dine tanker Spidsformuler spørgsmålet, fx ved at stille det på en overdreven, fræk eller naiv måde Prøv at stille spørgsmålet så konkret og simpelt som muligt Du kan evt. opdele det i led: hovedspørgsmål – sidespørgsmål – underspørgsmål Mindst tre alternative versioner af hovedspørgsmålet skal formuleres

Trin 5 – Diskussion af spørgsmål Diskutér dit hovedspørgsmål og dine alternative spørgsmål med din sidemand Hvilket spørgsmål er bedst? Hvilket spørgsmål er mest interessant? Hvordan kan dit spørgsmål gøres endnu skarpere?

Trin 6 – Valg af spørgsmål Overvej hvordan dine alternative spørgsmål kan være med til at kvalificere dit hovedspørgsmål. Omformulér (hvis nødvendigt) dit hovedspørgsmål så det står helt skarpt

Trin 7 - Begrundelse Begrund dit valg af spørgsmål Hvorfor svarer det på den valgte opgave (A eller B)? Spiller kommunikation en central rolle? Hvilke fag og forskellige metoder kan inddrages i besvarelsen? Hvilke fag/lærere skal du tale med til den fælles vejledning i næste lektion?