IT workshop 30. september 2004 Fagligt forsvarligt valg af bibliotekssystem og samarbejdsmodel Fagligt forsvarligt valg af bibliotekssystem og samarbejdsmodel Ikke én rigtig løsning! Bibliotekssystemet er grundstenen i moderne biblioteksdrift!
IT workshop 30. september 2004 Fagligt forsvarligt valg af bibliotekssystem og samarbejdsmodel TEKNIK ORGANISATIONMENNESKER
IT workshop 30. september 2004 Fagligt forsvarligt valg af bibliotekssystem og samarbejdsmodel Teknisk biblioteksfaglig funktionalitet Organisatorisk funktionalitet Mennesker bruger og betjener systemerne
IT workshop 30. september 2004 Fagligt forsvarligt valg af bibliotekssystem og samarbejdsmodel Teknisk biblioteksfaglig funktionalitet ”Formelle krav” danMARC2, Danbib, Z39.50, webmodul (bestilling, reservering, lånerstatus) Faglige krav Veludbygget funktionalitet, herunder katalogisering, ILL, Selvbetjening, avanceret accession etc. Integrationsmuligheder Økonomisystem, studiesystem og andre integrationsmuligheder der sparer tid og penge
IT workshop 30. september 2004 Fagligt forsvarligt valg af bibliotekssystem og samarbejdsmodel Organisatorisk funktionalitet En forsvarlig samarbejdsmodel bør: Sikre kontinuerlig teknisk ajourføring Optimere arbejdsprocesser og minimere dobbeltarbejde Understøtte den fortsatte biblioteksfaglige udvikling Frigøre manpower i den enkelte institution Have det rigtige forhold mellem institutionens behov og de praktiske begrænsninger ved et databasesamarbejde
IT workshop 30. september 2004 Fagligt forsvarligt valg af bibliotekssystem og samarbejdsmodel Organisatorisk funktionalitet En samarbejdsmodel kan være: Fagligt orienteret – vurdér de faglige fordele Geografisk orienteret – vurdér de praktiske fordele Ren Facility Management For alle gælder at de organisatoriske fordele ved den nye løsning skal vurderes og implementeres
IT workshop 30. september 2004 Fagligt forsvarligt valg af bibliotekssystem og samarbejdsmodel Organisatorisk funktionalitet Vurdér systemleverandøren efter: Stabilitet – økonomisk, organisatorisk og teknisk Support – hvordan er supportorganisationen opbygget Udvikling – har leverandøren vilje og evne til fortsat systemudvikling Aktion/reaktion: - Hvordan reagerer leverandøren på tekniske og institutionelle forandringer? - Opsamling og bearbejdning af brugerønsker og krav - Kommunikationsevne
IT workshop 30. september 2004 Fagligt forsvarligt valg af bibliotekssystem og samarbejdsmodel Det handler om mennesker Ingen systemer er bedre end de mennesker der betjener systemet Besøg andre biblioteker, kig dem over skuldrene og spørg brugerne Tag slutbrugeren meget alvorligt! Slutbrugerens grænseflader og muligheder Tag uddannelse alvorligt. Grundig træning fra start vil på længere sigt minimere problemer og højne produktiviteten