3. december 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Erfaringsopsamling: Virksomhederne og voksenvejledningsnetværkene NCK konference.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Medarbejderudviklingssamtalen
Advertisements

Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.
Kompetencebalancen FLASKEHALSE EFTERSPØRGSEL UDBUDMARGINALISERING.
VUE - årsmøde Vejledning i Fællesskaber
IKV i den politiske kontekst
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Kompetencerådets udfordringer 2009 Kompetencerådsmøde den 27. februar 2009 v./ Merete Giehm-Reese.
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Danmarks Pædagogiske Universitet Side 1 De nye VEU-centre fra januar i et rådgivnings- og vejledningsperspektiv Kontorchef Kirsten Overgaard.
KOMPETENCEmidt - 9.december Side 1 De nye VEU-centre fra januar 2010 Kontorchef Kirsten Overgaard Bach Kontor for livslang læring, Undervisningsministeriet.
Statistik om serviceerhverv -viden og samarbejde Maja Fromseier Mortensen.
EU Socialfondsprojektet
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
Undervisningsministeriet Temadag for regionale kompetencecentre 27. juni 2007 Fremtidens proceskonsulentuddannelse.
AMU evaluering Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete Giehm-Reese, Region Midtjylland.
Samarbejde og koordineret indsats Kompetencerådsmøde den 4. marts 2011
- et udviklingsprogram om forsøg med kompetencecentre Voksen- og efteruddannelse i centrum VEU-årsmøde 6. April 2006.
TATIONpRÆSEN 20 AARHUS UNIVERSITET SPECIALET PÅ TVÆRS AF UNIVERSITETSFAG SØREN S. E. BENGTSEN, PH.D.-STUDERENDE, INSTITUT FOR DIDAKTIK, DPU, AU OG TINE.
Velkommen til konsulentuddannelsesdagen 18. marts 2010.
Perspektiver på voksen- og efteruddannelsesområdet
Implementering af inkludering af børn i vanskeligheder indenfor adfærd, kontakt og trivsel på skolerne i Horsens Kommune.
Midtjyske virksomheder om Udviklingsaktiviteter Resultater fra Det midtjyske Vækstlag August 2009.
Midtjyske virksomheder om efteruddannesle Resultater fra Det midtjyske Vækstlag August 2009.
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
11. december 2014 Workshop D Motivation og barrierer for virksomhedernes brug af VEU - bidrag til analysegrundlaget for Trepartsudvalgets arbejde udarbejdet.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Landsorganisationen i Danmark LO-fagbevægelsens synspunkt på en styrket indsats i forhold til efter- og videreuddannelse af voksne Oplæg på opstartskonference.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Workshop for forsvaret Kompetenceudvikling og samarbejde i lokalområdet – fra ord til handling.
Landsorganisationen i Danmark Voksenvejledning og virksomhedsrådgivning Nationalt Center for Kompetenceudvikling DPU, 3. december 2009 Lisa Schmidt /LO.
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” ”RKV i Region Midtjylland” Mandag den 24. november 2014.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Hvordan kan erfaringerne bruges i forhold til kompetence- og karriereplanlægning Lisbeth Jakobsen VUS Konsulenterne.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling Kompetenceudvikling af administrative medarbejdere.
Udbytte af aktiviteten:
Den foreløbige evaluering af voksenvejledningsnetværkene NCK-konference 3. dec Voksenvejledning og virksomhedsrådgivning.
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Hvad er følgeforskningen kommet frem til? Bent B. Andresen Ph.D., Aarhus Universitet 8. marts 2011.
IFKA Institut for Konjunktur-Analyse Efteruddannelsesaktiviteter - Udvikling og nyere tendenser v/Thomas Søby Institut for Konjunktur-Analyse
Kompetencerejsen Program informationsmødet 14. maj Velkomst ved Henrik Hjortdal, SCKK Hvad karakteriserer et godt forskningsmiljø?
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Øget behov for kompetenceudvikling - og hvordan kan AMU spille ind.
Brønderslev Kommune Projekt Samvær.
RAR Østjylland Tema: De rette kvalifikationer til virksomheder i rette tid VEU-center chef, Niels Petterson Mandag den 14. marts 2016.
Evaluering og dokumentation af efterskolens vejledning Af Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Forskningsenheden i Vejledning, Erhvervs- og Professionsuddannelse.
- Set fra en vinkel med uddannelsesmæssigt fokus ”Intention og rammer i Infrastrukturrapporten – og deres betydning for uddannelsesområdet” - Set fra en.
Bilag 1. Forandringsteori TUP-projekt Én fælles VEU-center tilgang til IKV i AMU 1. Problembeskrivelse VEU-center Nords udbydere mangler en tværgående.
Infomøde Kolding d. 26. april Én indgang… Lokal erhvervsservice Væksthus Syddanmark (specialiseret erhvervsservice) Virksomheder og iværksættere.
Udviklingen i bygge- og anlægsbranchen og strategi for indsatsen på området V. Palle Christiansen Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Vejlederkonference Randers Tirsdag den Voksenvejledning.
Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ.
Integrations- og oplæringsstillinger Etablering af integrations- og oplæringsstillinger i Haderslev Kommune.
Bilag 1. Forandringsteori for udviklingsprojektet ‘Struktureret IKV i AMU’ 1. Problembeskrivelse Der bliver gennemført for få IKV i AMU-forløb inden for.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Der startes mange nye danske virksomheder hvert år
BAI konference 2016 Velkommen Konferencens temaer Hyggesnak
Forebyggelse af rekrutteringsudfordringer
Evaluering af projektet ”Transfer i AMU”
Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
VEU-centre og voksenvejledning
Danmarks Biblioteksforening Opinionsmåling, juni 2014
Præsentationens transcript:

3. december 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Erfaringsopsamling: Virksomhederne og voksenvejledningsnetværkene NCK konference DPU 3. december 2009 Anne Larson

Institut for pædagogik 3. december 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * 2 Vejledningsnetværkene og virksomhederne: Baggrunden for undersøgelsen ›Oprettet med baggrund i aftale om Bedre vejledning og rådgivning til beskæftigede og virksomheder fra juni 2007 ›Opsamling af erfaringerne fra voksenvejledningsnetværkene vedrørende kontakten til virksomheder

Anne Larson Institut for pædagogik 3. december 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * 3 Voksenvejledningsnetværkene skal ifølge aftalen: ›Tilbyde rådgivning om VEU og kompetenceudvikling, særligt målrettet små og mellemstore virksomheder ›Bidrage til etablering af uddannelsesambassadør- ordninger ›Bidrage til etablering af samarbejde mellem virksomheder om uddannelsesaktiviteter

Anne Larson Institut for pædagogik 3. december 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * 4 Undersøgelsens fokus ›Fra kontakt til aktivitet

Anne Larson Institut for pædagogik 3. december 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * 5 Den undersøgte proces Virksomheden kontaktes Møde ? Ja Nej Aftale om aktivitet? Ja Nej

Anne Larson Institut for pædagogik 3. december 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * 6 Undersøgelsens fokus ›Fra kontakt til aktivitet ›Indsatsen set fra virksomhedernes synsvinkel ›Virksomhedernes oplevede udbytte af vejledningen ›Hvad har medvirket til at fremme et udbytte?

Anne Larson Institut for pædagogik 3. december 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * 7 Undersøgelsesmetode ›Telefoninterview med 161 virksomheder ›157 virksomheder udvalgt på baggrund af lister fra tre netværk over virksomheder, der er indgået aftaler om opfølgning med ›11 udvalgt som særlige “succes-historier” ›10 indledende interview

Anne Larson Institut for pædagogik 3. december 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * 8 Hovedresultaterne af undersøgelsen: Hvad kom der ud af kontakten? ›Godt 1/4 har skabt kontakt, men der kom ikke noget ud af det ›Godt 1/3 har afholdt møde, men ikke sat konkrete aktiviteter i gang ›En forholdsvis stor andel kan ikke huske, at de er blevet kontaktet ›Godt 1/4 har sat aktiviteter i gang

Anne Larson Institut for pædagogik 3. december 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * 9 Hovedresultaterne af undersøgelsen: Hvorfor kom der ikke noget ud af kontakten? ›Oftest nævnte begrundelse – ikke umiddelbart behov for uddannelse af medarbejderne ›Anden væsentlig begrundelse – uddanner allerede medarbejderne

Anne Larson Institut for pædagogik 3. december 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * 10 Hovedresultaterne af undersøgelsen: Afholdt møde – hvad så? ›Ofte har mødet ikke på interview-tidspunktet ført til konkrete aktiviteter ›Aktiviteter, der ER igangsat: ›Uddannelse for medarbejderne ›Kompetenceafklaring for medarbejderne ›Kun en enkelt virksomhed oplyser, at de har indgået aftale med andre virksomheder

Anne Larson Institut for pædagogik 3. december 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * 11 Hovedresultaterne af undersøgelsen: Hvorfor har mødet ikke ført til aktiviteter ›Eksterne / samfundsmæssige forhold (f.eks. finanskrisen) ›Virksomhedsinterne forhold (f.eks. omstruktureringer, ikke behov for uddannelse af medarbejdere) ›Forhold relateret til vejledningsnetværkene (f.eks. praktiske forhold i relation til uddannelsestilbudene)

Anne Larson Institut for pædagogik 3. december 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * 12 Hovedresultaterne af undersøgelsen: For hvem er der igangsat aktiviteter ›Virksomheder med ansatte ›Kompetenceafklaring: ufaglærte medarbejdere ›Uddannelsesaktiviteter: faglærte og ufaglærte medarbejdere ›Primært erhvervsrettet uddannelse ›Men også almen voksenuddannelse og læse- stavekurser / kurser for ordblinde

Anne Larson Institut for pædagogik 3. december 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * 13 Samlet konklusion ›Der er skabt kontakt til nye virksomheder ›Allerede eksisterende samarbejde er blevet styrket ›Flere virksomheder fremhæver, at de ikke ville have sat aktiviteter i gang uden kontakten

Anne Larson Institut for pædagogik 3. december 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * 14 MEN: ›Indsatsen over for de små og mellemstore virksomheder er et langt og sejt træk ›De fleste kontakter fører ikke til konkrete aktiviteter