Sprogbaseret læring i naturfag

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

Mere fokus på læring, mindre fokus på udstyr!
Fag Niveauer Mål Software Beskrivelse Naturfag klassetrin (gymnasiet) Mundtligt at kunne udtrykke tanker om emner med naturvidenskabeligt og matematisk.
Indsatsområdet ”Naturvidenskab for Alle” Naturvidenskab for Alle •Målet •Projektet tilbyder •Planer for næste års indsats •Eksempler på pilotprojekter.
ORDKLASSER og SÆTNINGSLED
1 Innovation i AT i 2g på Fjerritslev Gymnasium Branding (2.22) Fremtidens by ( )
DIDAKTIK 2.0 KG/RBC 27/08/2008 metoder problemformulering skelet.
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
Natur og naturfaglige fænomener – en undersøgende tilgang
Faglig Literacy Sprogbaseret læring i naturfag Arenaskolen Greve
Systemvalg Oversigt og teknikker Kapitel 2.
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Science i Mariagerfjord Kommune  Grundlæggende kompetencer. Dansk, matematik, engelsk.  Kreativitet, innovation, problemløsning og samarbejde.  Naturfaglige.
I Mariagerfjord Kommune vil vi frem- me børn og unges muligheder for at få del i de gode jobmuligheder i frem- tiden. Derfor vil vi gøre flere børn og.
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
IT i undervisningen.
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
Alle lærertyper i gang med at bruge it i undervisningen
Fagenes samspil november 2009
LÆREMIDLER I EN PRAKSIS. Læremiddelkulturen Skolens mediekultur Skolens læringsmiljø Skolens vejledningskultur.
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
EUD reform konference 16. september 2014
Vejlederens kommunikation
Medborger- skab og uformel læring Overgang og samarbejde mellem skole og klub Inklusion og rummelighed i klubberne Opsøgende og forebyggende arbejde Samarbejde.
Madkamp - DM i madkundskab
Introduktion til Det Praktiske Projekt
Diskussion - It og medier i danskfaget / TH & RFL DPU Konference //
It i den innovative skole – nye kompetencer, nye organiseringsformer i det 21. århundrede Formål: Bidrage til udvikling af en skoles kultur gennem inddragelse.
implementering af sprogbaseret undervisning
og næste generations it Netværksaften, London Mads Bo-Kristensen Chefkonsulent, ph.d. Uddannelse & Læring Vejle Kommune.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.
Anden information Delprojekt III: IT-fagdidaktik og lærerkompetencer i et organisatorisk perspektiv Alice Nissen, VIA Birgitte Lund Nielsen, VIA & AU.
Undervisning i forbindelse med besøg på Experimentarium V/ Anette Vestergaard Nielsen Experimentarium.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Kommuneqarfik Sermersooq Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Kommunikation i naturfagene
Læreruddannelsen i Vordingborg Fysik/kemi
Kursus i udvikling af små børns naturfaglige dannelse Forår 2015 Anette Vestergaard Nielsen 1.
Sprogbaseret læring i naturfag
Sprogbaseret læring i naturfag Kursus i Greve Anette Vestergaard Nielsen.
Sprogbaseret læring i naturfag
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Genrepædagogik på Sølystskolen - hvorfor, hvad og hvordan? 7. møde for SFL i professionerne Sprogbaseret pædagogik i praksis 4.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret.
Erhvervsplaymaker Hvem, hvorfor og hvordan…. Erhvervsplaymakeren  Hvem er jeg…  Kasper Bech Pedersen  Lærer i 11år, Lyne Friskole, Blåvandshuk Skole.
Matematik og IT Læringscenter Randers v.fagpiloterne i Matematik.
Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret.
Holbæk Kommune Matematikløft Den 18/ Matematikløft Kommunalt niveau Forenklede fælles mål (implementering) Matematikvejledere – uddannelse – arbejdsopgaver.
Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Mons får et nyt kæledyr Kulturelle udtryksformer og værdier
UNIVERSITY OF COPENHAGEN
Ordbank på Islandsk og dansk – Dyreliv og natur (sten)
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Kurset i fase 1 er 2-delt:  I første del og som introduktion præsenteres du for definitionen af Flipped Learning. Og du præsenteres for en didaktisk skitse.
Personalemøde – opfølgning på MTU
Bænkebidere Et forløb for 2. klasse.
Lærerkursus CFU v/ Anette Vestergaard Nielsen
Basiskursus 1.
Prøven i Natur/teknologi
Oplæg til grupperefleksioner til midtvejsevalueringen
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Tværgående vejledermøder Juni 2019
Didaktiske planlægningsmodeller
Workshop 2 worksheet.
Matematikvejlederrollen og opgaver
Præsentationens transcript:

Sprogbaseret læring i naturfag Trine Petz og Anette Vestergaard Nielsen

Workshop Hvorfor er sprogbaseret læring vigtig? Hvad kommer I med? Hvad tilbyder Kristine Kabel, Dafolo? Hvordan kan I gøre det? Hvad skete der lige her? ? Søjle diagram, Fælles mål (AV) - Humanisme-Naturvidenskab (TP) Processer Tabel Elev produktioner Marius. Kæledyr eller alvsdyr,–. Inspiration 15 min. Gule lapper erfaringer. rekonstruktion Deres erfaringer med undervisning og vejledning i fagsprog – Kategorisering (AV) 20 min Materiale Ord på (TP) + ((AV) parring) 30 min Progression AUS (AV) 15 min. Udfyld selv. Undervisningsforløb / (TP) Skema 30 Refleksion 15 min. (AV) (Refleksionsskema (evt ift insekter.) Hvordan arbejdede vi se Engineer. 02/02/15 T Petz og AV Nielsen

Derewinakas didaktiske snegl 02/02/15 T Petz og AV Nielsen

Hvor fokus på sprog i fagene Diagrammerne viser elevers faglige udvikling i forhold til om de har arbejder specifikt med fokus på udvikling af sprog i forhold til faget. (Kilde pt ukendt. Spørg evt. Ruth) 02/02/15 T Petz og AV Nielsen

Forenklede fælles mål natur/teknologi http://ntsnet.dk/ffm 02/02/15 T Petz og AV Nielsen

Forenklede fælles mål natur/teknologi 02/02/15 T Petz og AV Nielsen

Forenklede fælles mål natur/teknologi 02/02/15 T Petz og AV Nielsen

- Undersøgelses objekt Hvad er dyret? - Undersøgelses objekt - Del af et avlsprogram Billederne pointerer, at naturen er det vi lægger i den, og at det fokus vi har på den, er medbestemmende for, hvordan vi bruger sproget om naturen. Marius: Den er sød. Det er synd. Dyreplageri. Osv Giraf: Det er en unge. Den er for meget i alvsprogrammet. Den har en meget højt blodtryk. Osv. Kæledyret Marius? 02/02/15 T Petz og AV Nielsen

Humanisme - naturvidenskab 02/02/15 T Petz og AV Nielsen

Erfaringer Skriv på post-it dine erfaringer med Forenklede fællesmål i natur/teknologi Fokus på sprog i n/t indsatser og resultater Humanistisk indblanding i n/t på Post-it præsenteres og inddeles i kategorier 02/02/15 T Petz og AV Nielsen

Undervisningsmateriale 02/02/15 T Petz og AV Nielsen

Undervisningsmateriale 02/02/15 T Petz og AV Nielsen

Undervisningsmateriale 02/02/15 T Petz og AV Nielsen

Undervisningsmateriale 02/02/15 T Petz og AV Nielsen

Undervisningsmateriale 02/02/15 T Petz og AV Nielsen

Undervisningsmateriale 02/02/15 T Petz og AV Nielsen

Undervisningsmateriale Hvilken teksttype – hvilken tekstaktivivtet Se aktivitet fra Anette 02/02/15 T Petz og AV Nielsen

undervisningsforløb Udfyld skema Del skema Bliv enig om fokus Bliv enig om brug af sprog. Del skema 02/02/15 T Petz og AV Nielsen

Refleksion 02/02/15 T Petz og AV Nielsen

Refleksion 02/02/15 T Petz og AV Nielsen