Projekter og netværksdannelse på FG Fredericia Gymnasium 7. februar 2015 Orienteringsmøde om Udviklingsplanen fase 2.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Egå Gymnasium Dialog mellem fagene og erhvervslivet Startkonference 5. September 2011.
Advertisements

Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
1 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland Det Intelligente Klasseværelse.
D EN TVÆRGYMNASIALE OG TVÆRSPROGLIGE PROCES I G EFIONPROJEKET Konference for netværksprojektet vdr. fremmedsprog i gymnasiet. 14. marts 2012 Anne Vase,
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
Udviklingschef Anne Holm Sjøberg, Region Hovedstaden
1. november 2007 Carl P. Knudsen
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Klasserumsledelse og elevinddragelse Startkonference 5. september 2013
Projektbeskrivelse 10. Marts 2006 Carl P. Knudsen.
2-årigt HF i UUO’s område Tirsdag d. 1. november 2011 Asger Raahauge Rasmussen, FYNs HF-kursus.
”Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet” August 2010 – September 2012.
Nyt fra Institutionsstyrelsen Gymnasieskolernes Inspektorforening Årsmøde, Nyborg Strand februar 2009.
Mulernes Legatskole Trivselspolitik – attraktive arbejdspladser
Hold Fast Konsortiemedlemmer i UU Ringkøbing Fjords område: Deltagere:
GL-konference Attraktive Arbejdspladser eller Hvorfor er det så skønt at være gymnasielærer og -leder? Trine Ladekarl Nellemann rektor,
Klasserumsledelse og elevinddragelse
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Kort statusopgørelse til styregruppen Efterår 2013 Projekttitel: Innovation i 1. linje – Praksisnær Lederuddannelse Navn på institution: VEU Center Øst.
Workshop om inklusion DH’s sommerskole d
Fra undervisningsevaluering til skolens kvalitetsarbejde
Gymnasielle Skoleprojekter 2011/2012
Informationssøgning for ungdomsuddannelserne
Program for orienteringsmøde d. 23. januar 2014 kl Velkomst og orientering/ Karin Hestbech 1. Elever og lærere fortæller om undervisning.
Hold Fast Oplæg ved UUO-møde om De gymnasiale uddannelser Christian Alnor rektor ved Middelfart Gymnasium og HF.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Kompetencer, opkvalificering og uddannelseskrav til specialundervisere og kompetencecentre i Norddjurs Kommune.
Øget overgangsfrekvens til de videregående uddannelser
Oplæg v./ Karin Gaardsted, 1. viceborgmester, Viborg Kommune
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
De naturvidenskabelige kompetencer og erhvervsudviklingen – et samspil v. Udviklingschef Søren Ring, Region Hovedstaden.
Vision for Solbakken 2020 En vision set fra den anden side af Københavnsvej En vision, som ser potentialet i en sammenhæng mellem de to områder: Solbakken.
Fra enkeltlærerprojekt til skoleprojekt Konference om undervisningsformer og –medier i de gymnasiale uddannelser, AU 29. april 2014 Dorte Fristrup, rektor,
Præsentation til opstartsmøde for projektledere 12. oktober 2010.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Hvordan lettes overgangen relevant
Forældremøde 7. klasse.
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
GNU - projektet projektmetode og design
IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.
Uddannelsescenter Holstebro
Undervisningsorganisering,-former og -medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser Slutkonference for 3. runde af Forsknings-, udviklings-
Organisation og planlægning Fredericia den 2. oktober 2008 v/Anne Frausing.
Tydeliggørelse af anvendelsesdim ension i undervisningen Kvalitativ undersøgelse Vi afventer resultatet af vores undersøgelser ??? Kvantitativ undersøgelse.
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
1 Aarhus Universitet Afslutningskonference 28. November 2011 Undervisningsorganisering, - former og - medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 1. november.
Præsentation af hhx-projekt: ”Læringsmiljø på hhx kvaliteter og udfordringer”. CeFU bestyrelsesmøde, 11. november 2008 Ved forskningsassistent Arnt Louw.
Et regionalt perspektiv på Strategi for Velfærdsuddannelserne 1. næstformand i regionsrådet Bente Nielsen Temadag og workshop:
Midtvejskonference på Campus Roskilde UCSJ Onsdag d. 20. marts 2013 Lisbeth Kjæreby Pedersen Susanne Petersen Mogens Ellebæk.
Gymnasielle Skoleprojekter 2011/2012 Gribskov gym Rødkilde gym, Vejle Birkerød gymnasium Faaborg gym Egå gym, Aarhus Tietgenskolen, Odense Espergærde gym.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Klasserumsledelse og elevinddragelse Arbejdsseminar 28. august 2014 Camilla Hutters & Astrid Lundby Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet København.
Uddannelsesvejledning MF10.kl. 2011/12 1/8 2010: UU MariagerFjord U-plan, 10. klasse Brobygning Uddannelsessystemets opbygning 1. marts 2012 Gode
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Studiefællesskaber videnskabsteori i almen studieforberedelse undervisning uden for klassen Favrskov Gymnasium
Skolenetværk Tidligere – Skolenetværk/følgeforskning samlet Nu – adskilt i to dele Vi har forskellige interesser i projekterne Følgeforskningen - generaliseringer.
Gymnasierådet – 11. marts 2008 Evalueringer af gymnasiereformen Forsøg med digitale eksamensopgaver Forsøg med nyt bioteknologifag i stx og htx.
Uddannelse med perspektiv FREDERICIA GYMNASIUM FREDERICIA GYMNASIUM 24. oktober oktober 2011.
1 Aarhus Universitet Afrunding 28. November 2011 Undervisningsorganisering, - former og - medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser.
Oplæg om lektieintegreret undervisning Data og overvejelser.
Evaluering på EGY Disposition: - Fra evalueringsplan til evalueringsstrategi - konkrete evalueringer og ”værktøj” - perspektivering ”Man kan ikke måle.
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Evaluering af skoleåret og planlægning af skoleåret
Gymnasier i Aalborg Kommune
Præsentationens transcript:

Projekter og netværksdannelse på FG Fredericia Gymnasium 7. februar 2015 Orienteringsmøde om Udviklingsplanen fase 2

Fredericia Gymnasium elever elever 97 lærere … mange nyansatte

Udviklingsprojekter på FG , Regionsprojekter Anvendelsesorienteret undervisning ( ) (Pædagogisk it, innovative undervisningsformer, drenge) 18 uddannelsesinstitutioner, heraf 10 gymnasiale uddannelser (stx, hhx, htx, vuc). FG er projektansvarlig og varetager projektkoordination. Samlet budget: 9.1 mio. kr. FG’s andel ca. 1.5 mio. kr. Dynamo-projektet ( ) FG har deltaget som det eneste gymnasium blandt 15 uddannelsesinstitutioner. FG har arbejdet med ADHD/Aspergers syndrom, anerkendende klasserumsledelse, skriftlighed. FG’s budget ca kr. Uddannelse med perspektiv ( /14) Et samarbejdsprojekt mellem de videregående uddannelser og gymnasier. 3 stx, 1 htx samt 5 videregående uddannelser. FG er projektansvarlig og varetager projektkoordination. Samlet budget 1.9 mio. kr. FG’s andel ca kr. Samarbejde – netværksdannelse på tværs geografisk og tværs af skoleformer har været et krav i alle projekter

Udviklingsprojekter på FG , UVM-projekter mv. Skriftlighedshåndbog og formativ evaluering ( ) FG: kr. IT anvendelse. Skolenetværksadministration ( ) FG: kr. Samlet budget 1.5 mio. kr. Kollegial supervision med henblik på motiverende og inkluderende undervisning ( ). FG: kr. Velfærdsledelse (Finansministeriet) ( ) 8 almene gymnasier. Samlet budget 2.0 mio. kr.

3 eksempler på netværksdannelse Pædagogisk it (delprojekt, Region Syddanmark) Deltagere: 6 uddannelsesinstitutioner Vægten i projekterne lå ubetinget på den enkelte skole, hvor målet var at udvikle og eller afprøve nye it- redskaber 8 projektledermøder med deltagelse af alle 6 skoler 3 1-dags seminarer med oplæg timers workshop hver gang. Minimum 100 deltager pr gang. Samarbejde mellem 2-3 skoler. Har benyttet oplæg fra hinanden f.eks. Rantzausminde Efterskole, Rødkilde, Rosborg, Svendborg Wiki

3 eksempler på netværksdannelse Velfærdsledelse Deltagere: Aurehøj Gymnasium, Nørre G., Rysensteen Gymnasium, Greve Gymnasium, Vordingborg Gymnasium, Nykøbing Katedralskole, Viborg Katedralskole og Fredericia Gym. Tema: Velfærdsledelse under den nuværende overenskomst Deltagere: 2 ledere og 2 medarbejdere/mellemledere fra de 8 gymnasier 4–5 2-dages seminarer. Oplæg. Proces…… Et udpræget netværksprojekt

3 eksempler på netværksdannelse FG’s skrivemetro / it-kompetencer (finansieret af ministeriet og regionen) Vores 3 udviklere har deltaget i netværksmøder, div. konferencer, hvor de har bidraget Herudover har de været ude på mange gymnasier, pædagogiske dage, andre gymnasier har overtaget dele….

Netværksdannelse som en del af udviklingsarbejde Eksternt finansierede udviklingsprojekter skal principielt kunne indplaceres i den samlede strategi Penge er godt, store penge er bedre, men penge er ikke afgørende…. Meget begejstret for netværksdannelse…. gerne med tilknyttet følgeforskning - det udvikler projekterne (jf. skrivemetroen) - det kan være med til at holde dampen oppe - generel vidensdeling (oplæg, workshops….) - stor betydning at lærerne får mulighed for at komme ud