Samarbejde samfundsfag - matematik EU i undervisningen Samarbejde samfundsfag - matematik
Matematiske og statistisk emner Kernestof i matematik, som vi SKAL bruge i samfundsfag Læsning af grafer Procentregning og indekstal-beregning Lineær regression Chi-i-anden-test Kernestof og supplerende stof i matematik, som vi KAN få brug for i samfundsfag Mål for fattigdom og ulighed eksponentiel- og potensregression – hvordan laver man prognoser Multiplikatoren forstået som et resultat af en uendelig kvotientrække
Problemer i at sammensætte tværfaglige forløb At emnerne ikke ligger på de samme tidspunkter i forhold til den traditionelle progression i fagene Løsning 1 – at det tværfaglige undervisningsforløb aftales i så god tid at den traditionelle faglige progression kan brydes Løsning 2 – at det ene fag er støttefag til et undervisningsforløb i det andet fag matematiklæreren lægge støttende opgaver ind i hjemmeopgavesættene på de relevante tidspunkter samfundsfag kan have afleveringer af ”undersøg”-opgaver på tidspunkter hvor man i matematik gennemgår lineær regression eller hypotesetest At beslutte hvilket fag der er styrende for undervisningsforløbet
Aflæsning af grafer Danskernes holdning til EU-medlemsskabet 1973-2011
Stil skarpt på slutningen af 90-erne Matematik : Find tallene i Eurobarometer – lav et søjlediagram med pct.vis inddeling Samfundsfag: Find artikler fra 1996-97 – hvordan kan man forklare det man ser i figurerne
Procent og procentpoint
Indekstal Lønudviklingen inden for eurozonen 2000-2010 – Indeks basisår 2000
Vækst Faste priser BNP-vækst 2003-2007 og 2008-2012 – faste priser
Købekraftkorrigeret Andel af globalt BNP 2011 – købekraftkorrigeret
Prognoser Betalingsbalanceudvikling 1990-2016 Pct-andel af verdensøkonomien1995 -2030
Spørgeskema En formiddag på en studietur til Bruxelles 2012 Nationalitet Køn Alder Ansat i EU? Skal EU hjælpe Grækenland med deres gæld Skal Tyrkiet være medlem af EU Fungerer EU demokratisk
Spørgeskemaet
Resultaterne
Spørgeskemaundersøgelse Bruxelles Mener du at EU fungerer demokratisk? Er du ansat i en EU institution? ja nej ved ikke 38 7 5 50 162 95 63 320 1 Hovedtotal 200 102 69 371 Skal EU hjælpe Grækenland med deres statsgæld Hvilken aldersgruppe tilhører du -30 78 17 19 114 30-50 108 39 30 177 50-65 37 18 8 65+ 10 4 2 16 233 59 370
Nulhypotese: Ansættelse i en EU-institution gør ingen forskel på folks holdning til om EU er demokratisk EU-demokratisk.tns
Nulhypotese: Der er ingen sammenhæng mellem alder og holdning til om Grækenland skal hjælpes af EU med deres statsgæld
Samarbejdet mellem de to fag Eksempel 1 Samfundsfag har et forløb om økonomiske og politiske forskelle på medlemslandene Matematik har et forløb om deskriptiv (beskrivende) statistik, procentregning og indekstal og mål for fattigdom og ulighed
Samarbejdet mellem de to fag Eksempel 2 Samfundsfag har et forløb om holdninger til EU – i Danmark og andre EU-lande Matematik har et forløb om analytisk statistik – herunder chi-i-anden test
Samarbejdet mellem de to fag Eksempel 3 Samfundsfag har et forløb om EU i den globale økonomi Matematik har et forløb om vækstformer (lineær, eksponentiel og potensvækst) og regression
Politikens bagside 11/2-2015
Politikens bagside 11/2-2015
Opgave Lav en tabel med de datapunkter som grafen er lavet ud fra. Undersøg med lineær regression om påstanden om de 50 medlemslande i 2076 holder. Undersøg om andre fremskrivninger passer bedre med datapunkterne. Forklar hvad baggrunden er for de påstande som fremsættes i artiklen om konsekvenserne af stigningen i antallet af medlemslande – se de to citater.
Citater
Lineær regression
Eksponentiel regression
Logistisk regression
Polynomie-regression (fjerdegrads)