Samarbejde samfundsfag - matematik

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer DANMARK I GLOBAL KONKURRENCE Fakta og myter om produktiviteten.
Advertisements

Det senmoderne samfundsfag i Dk.
16-64 årige på arbejdsmarkedet
Bjarne Ibsen Professor, Forskningsleder
Differentialligninger før og nu
Samfundsfag A Matematik b
Samfundsvidenskabelig studieretning Team Danmark
Det Internationale Område
Statistik Beskrivende statistik
Afsætning og matematik Eksemplificeret ved materiale fra STELTON
Teamlærerkursus Onsdag d. 7. september kl. 13.
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
Status på danske patientforeninger
Velfærd kontra fattigdom
Ejendomsforeningen Danmark
P ISA, NATIONALE TESTS OG BESPARELSER – HVAD RAGER DET MIG ??!! Skolebestyrelsens årsberetning for 2010/2011 – og årene, der kommer.
Grænseoverskidende sundhedsydelser - en EU beslutning Oplæg ved Ole Christensen Medlem af Europa-Parlamentet (S)
Matematik. Matematik er et grundfag på 75 lektioner. Det er bestemt af de faglige udvalg indenfor de enkelte håndværksfag hvilke grundfag eleverne skal.
nye læreplaner Samfundsfag A, B, C
KONFERENCE : SAMARBEJDE SAMFUNDSFAG MATEMATIK.
Kristiske faktorer og forudsætninger for vækst - Hvad betyder uddannelse? Carl-Johan Dalgaard Dansk Arbejdsgiverforening Beskæftigelsespolitisk konference.
Samfundslære: Styreformer
Rusmiddelundersøgelsen Ordrup Skole 9. klassetrin Skoleåret 2011 – 2012.
Obligatorisk Ungdomsuddannelse SFU 5/3-11 Vejle Lars Andersen Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Matematik HHX Tina Nørrelykke
Intro og Problemformulering
Gennemsnitlige udgifter til sundhedsvæsen, Alder kr
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Martin Andersen og Mads Petersson Nr. 7
Procent – procentpoint - indeks
Fremtidens sundhedsvæsen i et økonomisk perspektiv Jan Rose Skaksen 24. august, 2011.
Gymnasietime Matematik.
LINEÆR FUNKTIONER MATEMATIK A.
Kapittel 9 Klima forandringer. Klimaet forandre sig  Drivhusgas forbruget stiger næsten i alle lande  I udviklningslandene stiger co2 udslippet især.
Skolerigsdag 2011 Folkeskolen – liv og læring Data peger på behov for nye veje Anders Hingel Tidl. kontorchef, EU’s analysekontor for uddannelse.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Matematik C Lars Bronèe.
Hvad er samfundsfag Hvad er samfundsfag Sociologi, politik og økonomi
Statistik om kvindelige iværksættere - udviklingen
Introduktion og eksempler
Matematik årsplan Som grundbog anvendes Faktor for 10. arbejdsbog og begrebsbog 1Mariagerfjord10.klassecenter 10.a og 10.b Tempovej Der løses.
Mulighed for en mere effektiv folkeskole Henrik Christoffersen Forskningschef i CEPOS 1.
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
Ulighed Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
Tværfaglig undervisning
Ulighed Side i Brøndum & Hansen ( udg.): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
Økonomiske begreber Samfundsfag.
RECTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN AARHUS UNIVERSITET REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN UNIVERSITETERNE I FREMTIDEN.
Hvor tæt er du på IPM? Hør om pointsystemet Landskonsulent Poul Henning Petersen.
Beregninger Hvornår skal der laves udregninger? I skal kunne beregne:
Gymnasierådet – 11. marts 2008 Evalueringer af gymnasiereformen Forsøg med digitale eksamensopgaver Forsøg med nyt bioteknologifag i stx og htx.
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab? Samfundsvidenskabs empiri, teori og metode. Ellere rettere metoder.
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
Lineær og logistisk regression - fortsat
Forløb om levekår og social arv 1l Formål At forstå og forklare måling af levekår, livsstil og livsformer Indblik i social arv og ulighed – hvilke.
Multiplikatoren Konference om samspil mellem samfundsfag og matematik Per Henriksen,
Globaliseringens udfordringer Nordisk Ministerråd, Island, 22. maj 2014 Underdirektør Erik Simonsen.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
Jeopardy Del 3: International økonomi. FrihandelProtektionismeØkonomisk integration Globaliseringens vindere Globaliseringens tabere
Undervisningseksperimentarium Nørre Gymnasium. Undervisningseksperimentarium  Planlæg undervisning, hvor der tages udgangspunkt i ressourcer – ikke skema.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Frankrigs Europapolitik under Hollande – holder den fransk-tyske akse?
50 års jubilæum 2016 Reformnyt – en fest for faget?
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
Velkommen til fagligt samspil
Program – dag 2 (11. april 2011) Dag 2:
Præsentationens transcript:

Samarbejde samfundsfag - matematik EU i undervisningen Samarbejde samfundsfag - matematik

Matematiske og statistisk emner Kernestof i matematik, som vi SKAL bruge i samfundsfag Læsning af grafer Procentregning og indekstal-beregning Lineær regression Chi-i-anden-test Kernestof og supplerende stof i matematik, som vi KAN få brug for i samfundsfag Mål for fattigdom og ulighed eksponentiel- og potensregression – hvordan laver man prognoser Multiplikatoren forstået som et resultat af en uendelig kvotientrække

Problemer i at sammensætte tværfaglige forløb At emnerne ikke ligger på de samme tidspunkter i forhold til den traditionelle progression i fagene Løsning 1 – at det tværfaglige undervisningsforløb aftales i så god tid at den traditionelle faglige progression kan brydes Løsning 2 – at det ene fag er støttefag til et undervisningsforløb i det andet fag matematiklæreren lægge støttende opgaver ind i hjemmeopgavesættene på de relevante tidspunkter samfundsfag kan have afleveringer af ”undersøg”-opgaver på tidspunkter hvor man i matematik gennemgår lineær regression eller hypotesetest At beslutte hvilket fag der er styrende for undervisningsforløbet

Aflæsning af grafer Danskernes holdning til EU-medlemsskabet 1973-2011

Stil skarpt på slutningen af 90-erne Matematik : Find tallene i Eurobarometer – lav et søjlediagram med pct.vis inddeling Samfundsfag: Find artikler fra 1996-97 – hvordan kan man forklare det man ser i figurerne

Procent og procentpoint

Indekstal Lønudviklingen inden for eurozonen 2000-2010 – Indeks basisår 2000

Vækst Faste priser BNP-vækst 2003-2007 og 2008-2012 – faste priser

Købekraftkorrigeret Andel af globalt BNP 2011 – købekraftkorrigeret

Prognoser Betalingsbalanceudvikling 1990-2016 Pct-andel af verdensøkonomien1995 -2030

Spørgeskema En formiddag på en studietur til Bruxelles 2012 Nationalitet Køn Alder Ansat i EU? Skal EU hjælpe Grækenland med deres gæld Skal Tyrkiet være medlem af EU Fungerer EU demokratisk

Spørgeskemaet

Resultaterne

Spørgeskemaundersøgelse Bruxelles   Mener du at EU fungerer demokratisk? Er du ansat i en EU institution? ja nej ved ikke 38 7 5 50 162 95 63 320 1 Hovedtotal 200 102 69 371 Skal EU hjælpe Grækenland med deres statsgæld Hvilken aldersgruppe tilhører du -30 78 17 19 114 30-50 108 39 30 177 50-65 37 18 8 65+ 10 4 2 16 233 59 370

Nulhypotese: Ansættelse i en EU-institution gør ingen forskel på folks holdning til om EU er demokratisk EU-demokratisk.tns

Nulhypotese: Der er ingen sammenhæng mellem alder og holdning til om Grækenland skal hjælpes af EU med deres statsgæld

Samarbejdet mellem de to fag Eksempel 1 Samfundsfag har et forløb om økonomiske og politiske forskelle på medlemslandene Matematik har et forløb om deskriptiv (beskrivende) statistik, procentregning og indekstal og mål for fattigdom og ulighed

Samarbejdet mellem de to fag Eksempel 2 Samfundsfag har et forløb om holdninger til EU – i Danmark og andre EU-lande Matematik har et forløb om analytisk statistik – herunder chi-i-anden test

Samarbejdet mellem de to fag Eksempel 3 Samfundsfag har et forløb om EU i den globale økonomi Matematik har et forløb om vækstformer (lineær, eksponentiel og potensvækst) og regression

Politikens bagside 11/2-2015

Politikens bagside 11/2-2015

Opgave Lav en tabel med de datapunkter som grafen er lavet ud fra. Undersøg med lineær regression om påstanden om de 50 medlemslande i 2076 holder. Undersøg om andre fremskrivninger passer bedre med datapunkterne. Forklar hvad baggrunden er for de påstande som fremsættes i artiklen om konsekvenserne af stigningen i antallet af medlemslande – se de to citater.

Citater

Lineær regression

Eksponentiel regression

Logistisk regression

Polynomie-regression (fjerdegrads)