Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Multiplikatoren Konference om samspil mellem samfundsfag og matematik Per Henriksen, 17.09.2009.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Multiplikatoren Konference om samspil mellem samfundsfag og matematik Per Henriksen, 17.09.2009."— Præsentationens transcript:

1 Multiplikatoren Konference om samspil mellem samfundsfag og matematik Per Henriksen, 17.09.2009

2 Oversigt Problemstilling Hvad gør man i samfundsfag? Hvad gør man i matematik? Modeller Eksempler på opgaver

3 Problemstilling Hvordan løses den økonomiske krise? -Skattelettelser eller -Offentlige investeringer Pengepolitik - kreditmultiplikatoren

4 Forløb A-niveau Det økonomiske kredsløb Produktion (BNP) og indkomst –Produktion = Indkomst Økonomiske mål (”god økonomi”) Økonomiske politikker –Finanspolitik Skattelettelser Offentlige investeringer –Pengepolitik

5 28.februar 2009 Regeringens skatteudspil 28.februar 2009 http://jp.dk/jptv/indland/article1612787.ece Undersøgelse af interview –Hvad vil regeringen? –Kritik af regeringens udspil? Fordelingspolitik Underfinansiering Skattelettelser er flerårige –S-udspil Vækstpakke  offentlige investeringer

6 Nogle modeller Fra det enkle til det mere komplicerede… Mortens model –Modelbegrebet –Muligheder –Begrænsninger Mine egne –Grundforløb –Offentlige investeringer –Skattelettelser Gärtner: Vismandsmodellen

7 Matematik bag model Kvotientrække –Uendelig række har endelig sum Ligevægtsbetingelse –Løse ligninger i systemet (se fx Adrian m.fl.)Adrian m.fl Differentialregning

8 Sideeffekter Underskud på offentlige finanser –G – T > 0 (finanspolitisk holdbarhed) –Crowding out Voksende (G – T)  rente ↑ (1 % stigning i (G – T)/BNP  r ↑ med 0,3 %) Flaskehals (inflation) Ricardiansk ækvivalens –”en skattelettelse i dag er en skattestigning i morgen…” Er skattelettelser selvfinansierende?

9 Diskussion: Hvad bestemmer m, c og t? Parametrene m, c og t er ret afgørende for modellens resultater. Hvad bestemmer disse størrelser? T er politisk bestemt. C og m: Samfundsstatistik tabel 14.6 og 14.13Samfundsstatistik tabel 14.6 og 14.13

10 Pengepolitik: Kreditmultiplikatoren Selve multiplikatortankegangen også bag kreditmultiplikatoren: Indlån  Udlån  Indlån  Udlån Hvad begrænser? -Kassebrøk k (bankerne skal kunne honorere indlån – holder k som indskud i nationalbank) -Seddelbrøk s (borgernes kontanter)

11 Kreditmumultiplikator II Det kan påvises, at kreditmultiplikatoren kan bestemmes således: M = 1/(s+k-s*k) Hvor s = seddelbrøk og k er kassebrøk. EksempelEksempel (finanskrisens opstart: banker vil ikke hjælpe hinanden på dag-til-dag pengemarkedet)

12 Pengepolitiske konsekvenser Tillid er nøgleord –Bankpakke I med indskudsgaranti Tilførsel af likviditet –Bankpakke II (likviditet  udlån  indlån osv.) –Men tør bankerne låne ud? Desuden –Rentelettelser (ECB, Nationalbanken, Fed)

13 Begrænsninger ved multiplikator Indfanger alene finanspolitik Evt. pengepolitik …men hvad med de øvrige politikker (strukturpolitik) og markedsorienterede/ incitamentorienterede politikker (velfærdsreformer), som vel kun vanskeligt indfanges i multiplikatormodellen? Vækstmodeller?

14 Matematik og samfundsfag Løse aftaler Koordinerede forløb Fælles forløb (AT, SRO) Vigtigt med fælles grundlag for Studieretningsprojekter Således stoffet ikke skal gennemgås i forbindelse med vejledningen

15 Om finanskrisen: Læsestof Se Henrik Adrian i seneste nummer af Samf.nyt Vince Cable, The Storm. The World Economic Crisis & What it Means, Atlantic Books 2009. Jesper Berg og Morten L. Bech, Finansernes fald. Hvordan den perfekte storm væltede de finansielle markeder? Gyldendal 2009


Download ppt "Multiplikatoren Konference om samspil mellem samfundsfag og matematik Per Henriksen, 17.09.2009."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google